Star Wars-skada
I Star Wars har man inte riktigt hit points som i D&D. I stället har man två värden:
Vitality, som är 1d6 till 1d10 (plus Con-bonus) per level, beroende på klass. Vitality representerar "mörhet" - bara för att man förlorar vitality betyder det inte att man egentligen får skada. Vitality läker med en hastighet av (level) poäng per timme, eller helt med 8 timmars sömn. När man får slut på vitality blir man trött, och fortsatt skada går på:
Wounds, som är lika med din Con (det finns iofs ett feat som ger +3). Wounds representerar riktig skada, och när man får slut på Wounds blir man medvetslös och kan dö. Wounds fås tillbaka med 1 per dag. Det skojiga är att man kan få wounds-skada på ett annat sätt än att få slut på Vitality, nämligen genom crits (i stället för dubbel skada).
Med tanke på att en blasterpistol gör 3d6 i skada och crittar på 19-20 innebär det att man aldrig kan känna sig säker på samma sätt som en D&D-hjälte med en fantasiljon hp. Visst, en level 10-hjälte kan antagligen klara av ett halvdussin stormtroopers själv, men nån av dem *kan* ju få in en lyckträff...
Värt att notera är att det finns några NPC-klasser som inte får några Vitality-poäng, utan får nöja sig med sina stackars Wounds. Det är därför stormtroopers och rebellsoldater faller som käglor - de är Thugs (NPC-klass), inte Soldiers (riktig klass).