Nekromanti WoT???

Marukusu

Hero
Dansande ökenkrigare = Aiel? Eller har de en riktig förebild?

/Marukusu, may the Empress of the Nine Moons live forerever

Krille

Super Moderator
WoT = Wheel of Time [ANT]

Regel 1 inom fjantasy: Eddings, Tolkien och Jordan var först. Joru, såere! Snorre Sturlasson härmade Tolkien när han tecknade ner Eddan!

Marukusu

Hero
Aielfolket i Wheel of Time

Allright, du har alltså inte plankat från Robert Jordans fantasyserie "Wheel of Time?" ("Sagan om drakens återkomst" eller nåt sånt på svenska). Där finns det ett nomadiskt ökenfolk kallat aiel som har någon dansliknande stridskonst. Jag tycker att det låter lite väl likt.

/Marukusu, jupp.

Ymir

Liten kantbaron
Dansanta fajjtrar

Planka från Jordan?. Nej, jag har lite värdighet i behåll :gremsmirk:

De dansande ökenkrigarna är Neogames påfund, inte mitt. De nämns redan i Krigarens väg, under stridkonsten 'kafer-trazad'. Namnet kommer av att de övar upp sin smidighet med dans.

- Ymir, förklarar

Marukusu

Hero
A-HA!

Då har alltså NEOGAMES plankat från Jordan! Fyyyyyyy skam!

/Marukusu, upptäckaren

Krille

Super Moderator
Connecting people!

"Allright, du har alltså inte plankat från Robert Jordans fantasyserie "Wheel of Time?" ("Sagan om drakens återkomst" eller nåt sånt på svenska). Där finns det ett nomadiskt ökenfolk kallat aiel som har någon dansliknande stridskonst. Jag tycker att det låter lite väl likt."

Du har inte hört talas om capoeira, va? Det är en äkta jordisk stridskonst från Sydamerika och Karibien som är synnerligen dansliknande. Den är storpoppis i Brasilien, och börjar sprida sig även i väst. Just på grund av dess dansanta virvlande rörelser så är den dessutom klart mycket ballare att se på än de flesta asiatiska stridskonster - och den har till och med förekommit i en Nokia-reklamfilm!

Marukusu

Hero
Re: Connecting people! [OT?]

I capoeira så använder man ju inte vapen, och såvida jag inte är helt dum i huvudet så liknar capoeira breakdance, inte något arabiskt/mellanöstern/nordafrikanskt ökenkrigargrejsimojs.

/Marukusu, en riktig jävel på vals, det må jag säga!

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Connecting people! [OT?]

Det här är iofs inte min starka sida. Stridskonster är dock ett kapitel som inte behöver vara totalt korpat/plagierat från någon plats alls. Varför kan man inte tänka sig att en stridsform/stridsklass utvecklas på liknande sätt som i verkligheten med undantaget att du lägger till vapen?

Glöm inte att detta är ju faktiskt Eon, inte vår verklighet och att plagiera behöver inte vara fallet... det kan likaväl vara inspiration.

Själv inspireras jag av allt möjligt när jag skriver om hästar. Just nu går jag igenom alla Eonböckerna för att se vad jag kan skriva till som saknas för mig själv. Sedan är det ju upp till de ansvariga utgivarna att sovra bort det de vill och tycker är bra. :gremsmile:

Med andra ord så kanske Ymir får bakläxa om de därna höga vederbörande inte gillar hans ökenkrigare. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
trådnappning och tillsägelse.

Eftersom ursprungstråden inte alls handlade om det här så bröt jag ut tråden.

Dessutom ber jag Ymir och Krille att lugna ner tonen lite. Man kan faktiskt svara med annat än spydigheter. Bara för att någon har en fråga så behöver man inte inta försvarsställning direkt.

chrull

Marukusu

Hero
Que?

Har jag missat något? Var det jag som blev offer för spydigheterna? Vilka spydigheter? Varför är jorden rund?

/Marukusu, fattar noll

DarkMystic

Swordsman
Men gud...

Det är väl klart det finns nåt i Eon som extremt likt nåt på våran moder jord. Men det är ju inte bara stridskonster och vapen utan det finns människor som på moder jord varför reagerar du på det?

/DarkMystic för vem slog tre ettor med tre T6 i skada på björnen?

Marukusu

Hero
Missbruka icke Herrens namn...

Jag reagerar inte på att någonting är plagierat från Tellus, jag är fullt medveten om att en klar majoritet av allt i Eon är mer eller mindre hämtat från våran egen värld. Jag reagerade på att de hade snott idén om dansande ökenkrigare från en
populär fantasybok.

Dessutom så tror jag att den riktiga turkiska(?) "danssektens" dans inte användes på slagfältet, utan att den användes för att försätta dansarna i trance och få dem att "komma närmare Allah". Om det är den dansen som jag tänker på så står dansarna bara och snurrar i flera timmar iförda långa kjolar, något som skulle se rätt fånigt ut på ett slagfält.

/Marukusu, hell yeah!

Eva Florén

Swashbuckler
Plagiera ett plagiat

Förlåt mig o Herre.

Visst kan saker lånas/inspireras/plagieras från olika böcker, men i detta fall är nog väldigt mycket redan plagierat från våran goda lilla "verkliga värld". Jordan hämtade nog sin inspiration från en rad olika källor, valsade runt med dem ett ögonblick och skrev sedan sina böcker. Om han inte blivit påverkad av något "verkligt" skulle förvåna mig. :gremsmile:

Del två av min tankegång är att jag fortfarande undrar vilken av "plagiaten" som skrevs först. Oavsett om Jordan eller Neogames var först med tanken så kan de ju faktiskt blivit inspirerade av samma sak... eller i Neogames av Jordan och vad spelar det för roll i slutänden. Eon är en komplex värld som är uppbyggd först av några få och idag byggs på av fler och fler skribenter. Om dessa påverkas av det som tidigare skrivits om Eon eller om det i slutändan blir nya initiativ det spelar mindre roll. Huvudsaken är att det blir en värld som vi kan spela och ha kul i?

Marukusu

Hero
'Arraitah, lemme xplayn....

Jag undrade om Neogames hade hämtat inspirationen från aielfolket för att på så sett veta hur de är. I min hjärna så ÄR dessa ökenkrigare just nu aiel, eftersom att jag är övertygad om att aiel har varit en inspirationskälla när de skrev om de dansande ökenkrigarna och om jag skulle ha med dem i ett äventyr så skulle jag beskriva dem på samma sätt som aiel beskrivs i WoT.

Capisca?

/Marukusu, kufen från tattarholmen

Krille

Super Moderator
Troll och trollocks

" I min hjärna så ÄR dessa ökenkrigare just nu aiel, eftersom att jag är övertygad om att aiel har varit en inspirationskälla när de skrev om de dansande ökenkrigarna och om jag skulle ha med dem i ett äventyr så skulle jag beskriva dem på samma sätt som aiel beskrivs i WoT."

Då har nog din hjärna fel. Jag har inte läst Jordans råtthjul, och jag tror inte att Marco heller har gjort det. Calle är jag osäker på, men jag tror inte det.

Däremot tror jag att inspiration kom från just capoeira (jag minns att Calle blev heltänd på detta tack vare Neotech Nippon) samt möjligen Warhammer Fantasy Battles Elven Wardancers (via Ola, vars ursprungliga Jargien-koncept påminner rätt mycket om Warhammers Old World).

Se inte troll överallt, och tro definitivt inte att det är trollocks bara för att någon har snott från samma källor som vi.

Eva Florén

Swashbuckler
Jag talar

svenska och och... äsch det har inget med det här att göra.

Förstår dock hur du menar. (trots sådana där utländska uttryck). Jag skulle dock inte göra så riktigt. Då det finns risk för att mina spelare kan dra "fördel" av kunskaper de har läst sig till i WoT. Men det är jag.

Hellre skulle jag ta intryck av det som står och forma min egen form av Ökenkrigare. Jag har vissa tankar själv och bollar alltid olika folkslag som Ad Notam, mina rollpersoner inte känner till så mycket om, i huvudet innan jag ger mina spelare en Yttre bild av folkslaget. De känner ju ofta inte till folkslagets kultur när de möter dem i en ny situation (läs strandhugg i söderhavet eller nyanlända till norra Mundana). En helt annan sak är när spelaren är av folkslaget, då måste hemligheter fram till denne, men inte till övriga.

Men som sagt, det är jag. Jag tycker om att bygga upp hela egna folkslag medan vi spelar... :gremsmile: