Nekromanti WoT???

Marukusu

Hero
Troll och trollocks = inte samma

Men du måste erkänna att likheterna är slående, även om du inte har läst boken, eftersom att boken är så populär. Jag har inte ens läst ut första boken men jag har ändå jäkligt bra hum om hur världen är uppbyggd och de olika folkslagen samt kraften och dess uppbyggnad, allt tack vare att WoT-nördar i mon omgivning gått och predikat om dess storhet.

Vid närmare eftertanke så finns det också flera likheter i Eons magisystem och "kraften" i Jordans böcker och folket i Menon-Aun liknar iaf jag lite vid Seanchan.

Jag förväntar mig en rejäl utskällning och ett brutalt bra försvarstal som strimlar mig sönder och samman. Bring it on!

/Marukusu, kamikazeskribent

Krille

Super Moderator
Man ser det man VILL se

...för sanningen är att magin i Eon är inspirerad av Ars Magìca, magisystemet i TORG, James G Frazers "Den gyllene grenen", samt "riktig" thaumaturgi så som den beskrivs i Isaac Bonewitz "Authentic Thaumaturgy" (jag var med och skrev systemet, så jag borde veta). Vid det laget hade WoT-nördarna inte ens kommit till - jag är till och med tveksam till att de första böckerna hade släppts då vi skrev magisystemet.

Och mer skäll än så får du inte. Däremot finns inget bättre försvarstal än fakta: varsågod, där är den.

Vindhand

Myrmidon
Re: Missbruka icke Herrens namn...

Om det är den dansen som jag tänker på så står dansarna bara och snurrar i flera timmar iförda långa kjolar, något som skulle se rätt fånigt ut på ett slagfält.

"Okej, när alla är uppe på norra muren och försöker klura ut vad de där snurrande knäppskallarna håller på med så smiter vi in över den södra och öppnar bakporten."

/Vindhand är taktisk

Marukusu

Hero
onekligen gör man det...

... och jag ser ännu mer listiga saker genom mina perversa, förvrängande glasögon.

Hur förklarar du Eonerna? Det är ju så uppenbart inspirerat från WoT, eller har jag fel igen? Jag tror t.o.m. att "tidens hjul" nämns i L&H eller i någon annan modul. Är inte DET taget från WoT så begår jag seppuku med en smörkniv!

/Marukusu, som säkerligen kommer att få äta upp det här med hull och hår, men i alla fall...

Marukusu

Hero

Mer troligt scenario:

"Kalla in armborstskyttarna! De måste öva sig i att skjuta på 'rörliga' mål! Mouahahahahaaaa!!!"

/Marukusu, som ser dansarna falla en efter en

Krille

Super Moderator
Dig your heart out with a spoon!

"Hur förklarar du Eonerna?"

Idén att världen är cyklisk finns bland annat hos kelter, maya, azteker och diverse andra jordiska kulturer, samtliga bra mycket tidigare än Robert Jordan. Just maya är ett intressant exempel, eftersom den cykeln förekommer i både Earthdawn och Shadowrun - och det senare var en av inspirationskällorna i Neotech. Det är knappast otroligt att maya-cyklerna kommit in den vägen. Tvärtom är det till och med rätt troligt.

Marukusu

Hero
Ok, give me the spoon, then!

Aber ett problem kvarstår: "tidens hjul" som nämns i L&H i samband med Eonerna. Det är och förblir mitt tyngsta vapen.

/Marukusu, the man with the plan

DarkMystic

Swordsman

Och sedan säger Glennus
Bring forth my latest creation
Fly my odödahyggelmonstermedvingar
and destroy that pity town!

/DarkMystic världens onödigaste nekromantiker

Jarl

Hero
Re: Ok, give me the spoon, then!

Hjul som symbol för tid är mycket vanliga inom buddhism och hinudism (särskilt den senare), där tiden ses som cyklisk. Antagligen skulle en hindu kunna använda uttryck som "tidens hjul" rakt av (och det utan att någonsin hört talas om Jordan).

Pendragon

Swashbuckler
Re: 'Arraitah, lemme xplayn....

Är du medveten om att Aiel i sin tur är väldigt "inspirerade" av Fremen i Dune?

/Joel - tycker WoT är en orgie i bortslösad potential och dåliga rippar.

DarkMystic

Swordsman
Take this gun instead!

Jag har inte läst bögens hjul men vad jag vet så kommer inte tusen gånger tusen demoner och gudar som vill vara med och slåss om Mundana!

/DarkMystic, som råkade ge Lenin lite för mycket information...

Ezping Orm

Hero
Re: Ok, give me the spoon, then!

Aber ett problem kvarstår: "tidens hjul" som nämns i L&H i samband med Eonerna.
Vilket hjul? Minns inte att jag läst om något sådant. Du blandar inte ihop det med "Tidens katarakt"?

//Ezping Orm

G

Guest

Guest
Re: Take this gun instead!

Hördu... Tänk nu på vad du skriver i dina inlägg.

Pendragon

Swashbuckler
Ordval...

Jag har inte läst bögens hjul men vad jag vet så kommer inte tusen gånger tusen demoner och gudar som vill vara med och slåss om Mundana!
Nu har jag iofs bara läst drygt hälften av böckerna i Jordans serie och det var ett tag sen, så jag minns inte alla detaljer. Men jag vill definitivt minnas att homosexualitet inte hade en såpass framskjuten roll i det stora hela att det namnet skulle vara lämpligt.

Med andra ord, vad som kommer ur munnen på dig när du talar är en sak. Här har du en chans att tänka efter innan du gör inlägget. Ta till vara på den.

/Joel

Krille

Super Moderator

"Är du medveten om att Aiel i sin tur är väldigt "inspirerade" av Fremen i Dune?"

...som i sin tur är inspirerad av diverse beduinkulturer och assassinerna?

Pendragon

Swashbuckler
Re: trådnappning och tillsägelse.

Dessutom ber jag Ymir och Krille att lugna ner tonen lite. Man kan faktiskt svara med annat än spydigheter. Bara för att någon har en fråga så behöver man inte inta försvarsställning direkt.
Trots att jag i allmänhet ser mig som en stöttare av småfacistoid och arbiträr modereingsstil på wrnu, så tillåt mig utbrista i ett klingande:

Va!?

Jag har inte sett nåt som ens vagt kan liknas vid spydighet i den här tråden, inte från Krille och definitivt inte från Ymir. De har tvärtom bägge varit ganska återhållsamma här.

Är det jag som missat nåt numera raderat inlägg?

/Joel - som bara reagerade på 'bögens hjul'. För bögar får väl fira vanlig Hjul?

Pendragon

Swashbuckler

...som i sin tur är inspirerad av diverse beduinkulturer och assassinerna?
Jäpp... men då jag inte kunde uttrycka mig så mycket precisare än "såna där ökenjeppar i vår värld" så lät jag det stanna vid Dune... :gremwink:

/Joel

Marukusu

Hero
Hey! Nu skall vi inte håll på så där!

Vad fan har homosexuella män med RJ's bokserie att göra? Det är ju så hetero den bara kan bli! Rand har ju tre brudar på samma gång, försök hitta något bögigt där.

/Marukusu, som är gay och stolt över det (gay i bemärkelsen "glad")

Marukusu

Hero
Sanningen finns där ute...

Eller så tog herrarna på Neogames inspiration från WoT men av stolthet så vågar de inte erkänna det. Låter som en mycket bra förklaring.

/Marukusu, a-ha a-ha I liiiiiike this!

Krille

Super Moderator
Titta på rätt plats, ämlans såskopp!

"Eller så tog herrarna på Neogames inspiration från WoT men av stolthet så vågar de inte erkänna det. Låter som en mycket bra förklaring."

...eller så ser du trollocks i varenda vrå. Det är svårt att dra inspiration från något före de finns och utan att ha läst dem, eller hur?

Fast det är klart, när Jordan snor från samma källor som alla andra fjantasy-författare så är det väl inte så konstigt om ett fjantasy-spel påminner om en fjantasy-serie.