Nekromanti WoT???

Marukusu

Hero
Re: Ok, give me the spoon, then!

Vilket hjul? Minns inte att jag läst om något sådant. Du blandar inte ihop det med "Tidens katarakt"?

Ne-hej du, "Tidens katarakt" är ju något helt annat. Tyvärr har jag inte L&H till hands, då Eonböckerna cirkulerar runt i vår spelgrupp. Men, vid St Inaly, det skall stå där någonstans!

/Marukusu, and I'll ne'er surrender my precious thoughts!

Storuggla

Champion
Utgivningsår?

<blockquote><font class="small">Citat Förlaget:</font><hr />
Book One: The Eye of the World
(Hardcover) 0-312-85009-3; $27.95; February 1990 [/quote]

När kom Eon ut och när började det spikas på? Inte för att jag tror att ni skulle mörka om det eftersom ni erkänner alla andra inspirationskällor, men det är kul att veta :gremsmile:

Storuggla, letar

Marukusu

Hero
Ska man ha i buljong också, eller?

Som sagt, man behöver inte ha läst någonting för att ta inspiration därifrån. Det räcker att man har hört talas om det. Hur kan du veta vad en trollock är för någonting när du inte har läst böckerna? Det betyder att du har hört talas om det någonstans ifrån. Dina kollegor har antagligen fått höra en del om WoT-serien och informationen har nästlat sig in i deras undermedvetna och slutligen blivit stoff för vissa saker i Eon, som de dansande ökenkrigarna.

Det är och förblir min teori såvida inte vår allesmäktige Herre säger motsatsen. Eller.. kanske inte. Den stora sprickan i teorin är just att jag inte har några bevis. Än så länge...

Mouahahahahahahahaaaaaaa!!!!

/Marukusu.

Do not underrestimate the power of the brain, Krille-sama. I've sone that a plenty of times and look at me now...

Krille

Super Moderator
Re: Utgivningsår?

Calles första skisser på Pendarra (som Mundana hette då) kom till under det glada åttitalet. Ola skrev ett första utkast till 1993, och Marco och jag tog över fanan 1994.

Jag tror att Robert Jordan-flugan tog fart på allvar häromkring ca 1996 eller så - det var då som "alla" talade om det i alla fall. Då hade vi redan skrivit på Eon i två år.

sassa

Veteran
Jag fyller i...

Jag tycker det verkar som du har rätt i det du säger.

Vart ska man hämta inspiration ifrån om man inte får hämta den från några källor? Har jag fel om jag säger att inspiration kommer från saker man sett någonstans?
Jag menar; fantasin påverkas ju också väldigt mycket av saker man ser/hör/läser. De allra flesta (för att inte säga alla) fantasyförfattare har säkerligen hämtat inspiration från minst ett folkslag eller en kultur i vår värld.

Man kan ju inte heller sitta och kolla igenom allt skrivet material om allting varje gång man har skrivit något, för att se om något liknande står någon annanstans. Det ju är en annan sak om man kopierar direkt.

Det är väl upp till var och en att spegla denna inspiration på sitt eget sätt och ge den en viss "touch"?

Eller är jag helt ute och seglar på stormarnas hav? :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Re: Ska man ha i buljong också, eller?

"Den stora sprickan i teorin är just att jag inte har några bevis. Än så länge..."

Samt att det finns gott om bevis om motsatsen.

Det är väl bra korkat att hävda att författarna har tagit inspiration från hörsägen om en bok, när deras verk uppvisar större likheter med en hel rad andra redovisade inspirationskällor (beduiner, dervischer, capoeira, assassiner, TORG, Ars Magìca, Authentic Thaumaturgy, Warhammer, Den Gyllene Grenen och mycket, mycket annat)? Snarare är det så att Jordan har snott från samma källor.

Personligen tycker jag mest att inställningen antyder om okunnighet. Visst, jag har inte läst Wheel of Time. Det har inte du heller, enligt egen utsaga. Du har uppenbarligen heller inte läst ovan nämnda källor. Läs dem innan du uttalar dig så läbbans tvärsäkert om varifrån vi har inspirerats.

För det är liksom det som irriterar mig - du hävdar att vi har snott från Jordan, utan att ha det minsta på fötterna utom hörsägen och luddiga kopplingar. När jag påstår motsatsen och redovisar för varifrån inspirationen kommer, så envisas du i ditt påstående. Med andra ord, du anklagar mig för att ljuga. Är det förvånande att jag blir irriterad på dig?

PS: Trollocks är den enda Jordan-term jag kan.

Marukusu

Hero
What's wrong with everybody???

Har jag någonsin påstått att det är dåligt att plagiera?

Jag försöker bara psyka Krille-sama och få honom att erkänna att Eon har hämtat inspiration från världens näst bästa fantasybokserie, WoT.

/Marukusu, rätta mig om jag har fel.

sassa

Veteran
Fel?

Jag tycker bara det verkar som om den här tråden har spårat ur lite...

Kan ni inte ringa upp varandra och bråka i stället? Det verkar som om det är mycket smidigare. :gremconfused:

Marukusu

Hero
Om man säger som så här...

Alternativ 1: Du söker rätt på information på olika platser för att sedan sätta ihop allting på ett rimligt sätt. Arbetet är mödosamt och tar lång tid.

Alternativ 2: Du hittar en eller ett par källor med mycket bra information och bestämmer dig för att kopiera en del, men även hitta på en del på egen hand. Arbetet går både snabbare och är mindre mödosamt än alternativ 1.

Du menar elltså att ni använde er utav alternativ 1, alternativt alternativ 2 men tog inte ett skvatt från WoT, utan ni hämtade info från andra källor? Är det så? Va? Va? Va?

/Marukusu, som är inbiten(?) Empire-lirare men nästan aldrig sett några som helst Warhammer-impulser i Eon (bortsett från att tirakerna har betar, kanske)

Marukusu

Hero
It's an american term.

Sorry, jag kan inte Krilles telefonnummer. Dessutom är det billigare så här då jag har ADSL och lägg till att jag är bättre på att skriva än på att prata.

Svarte Faraonen

ром и смерть
Re: Troll och trollocks = inte samma

Som sagt, man ser det man vill se. Idén att världen förstörs och återskapas finns bland annat inom hinduismen, och har inom fantasy använts långt förre Jordan av bland annat Robert E. Howard (författare till böckerna om Conan) och Clark Ashton Smith (som skrev om Hyperborea). För övrigt skrev ju Jordan några noveller om Conan... du trodde väl inte att han kom på sina saker på egen hand?

Seanchan i Jordans böcker vet jag inte vad det är, men som inbiten Stormbringerspelare och Moorcockläsare ser jag snarare melnibonéer i det isolationistiska, magiska och grymma imperiet. Inspiration behöver inte nödvändigtvis komma från Robert Jordan bara för att du och dina polare råkar vara sålda på WoT-böckerna. Krille har ju redan erkänt att NeoGames tagit inspiration från ett flertal källor, så varför skulle de dölja att de tagit inspiration från just Jordan?

Krille

Super Moderator
Fnord

Det räcker med att konstatera att referenslistan i Eon Deluxe är två sidor lång för att konstatera att det är alternativ 1 som gäller. Eller snarare, en kombination: vi sökte rätt på information på en herrans massa platser (överslag: omkring 250 namngivna källor och en hel del icke namngivna) och tillbringade 1993-1996 med att foga samman allting - plus en stor klase egna påhitt - på ett rimligt sätt.

Så lägg av med dina konspirationsteorier. Vi har inte Elvis inspärrad på lagret heller.

Marukusu

Hero
Risin' up, back on the streets...

Jag är medveten om att Robert Jordan har hämtat inspiration till sina verk, liksom ALLA andra författare på vår jord.

Jag har dock inte den blekaste aning varför Neogames skulle dölja att de hämtat inspiration från WoT. MEN, likheten mellan aiel och Mûhads dansande ökenkrigare ÄR slående. Devrischerna (eller vad de nu heter) och capoeira-dansarna utövar danser som inte skulle fungera något vidare på ett slagfält. Det finns inga ökenfolk på denna jord såvitt jag vet som dansar in i strid, men de finns i WoT, Dune och i Eon.

Är det bara jag som börjar misstänka saker här eller???

/Marukusu, who soon begins to dance with his spear in frustration.

Krille

Super Moderator
Down in the gutter, you rogue!

"Är det bara jag som börjar misstänka saker här eller???"

Ja.

De dansar inte i Dune heller. Fremenerna har lärt sig "the weirding way" av sayadina Jessica, Paul Atreides mor, men det är en stridskonst, inte en dans. Återigen, du lyssnar för mycket på hörsägen och bildar alldeles för många knasiga teorier. Skriv ett rollspel istället för att slösa bort din energi på att hävda att jag ljuger när jag säger att vi drog inspiration från (bland annat) assassinerna, Ars Magìca och Authentic Thaumaturgy men inte från Wheel of Time som jag inte har läst och inte var på tapeten här när Eon skrevs.

Marukusu

Hero
Right...

Och inte en enda av dessa källor var WoT?

"Vi har inte Elvis inspärrad på lagret heller."

Det låter som att det döljer sig en mörk hemlighet på Neogames lager... Free the King!!!

rax

Swordsman
Re: Risin' up, back on the streets...

Det finns inga ökenfolk på denna jord såvitt jag vet som dansar in i strid, men de finns i WoT, Dune och i Eon.

Vilka dansande ökenkrigare känner du till i Dune?

Är det bara jag som börjar misstänka saker här eller???

Uppenbarligen.

/Rax

Marukusu

Hero
...Did my time, took my chances...

Har jag påstått att du ljuger? Svar nej på den frågan.

Däremot så har jag påpekat en del likheter mellan WoT och Eon, något som du med stor brutalitet förnekar. Dessutom så passar assassinerna (eller nizari-ismailiyasekten) bättre in på nattdräparna, inte några dansande ökenmän.

/Marukusu, och kan någon gissa vilken låt som börjar ta form i rubrikerna här?

Marukusu

Hero
Re: Risin' up, back on the streets...

Jag vet inte ett bajs om Dune. Någon nämnde det, men om det inte finns i Dune så verkar bara dansande ökenkrigare finnas i WoT, vilket stärker min teori.

G

Guest

Guest
Godnatt

Tråden har spårat ur nu. Jag ser inte att man kommer längre i den här diskussionen. Därför låses tråden.