Nekromanti WotC tillkännager nya D&D-licenser

G

Guest

Guest
Kommentarer till nyheten/notisen WotC tillkännager nya D&D-licenser
Wizards of the Coast tillkännager den licens (D&D 4th Edition Game System License) som ska ersätta den gamla d20-licensen. De planerar även en andra licens (d20 Game System License) för icke-fantasysettings.

Gå till nyheten/notisen

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
[D&D4] WotC tillkännager nya D&D-licenser ...

Det tycks som om glada hemmapulare även fortsättningsvis ska kunna prångla ut sina undermåliga tredjepartsprylar för att försöka åka snålskjuts på D&D:s försäljningssiffror. :gremtongue:

Själv är jag glad för att det verkar komma en SRD även till D&D4.

Man skulle kunna misstänka att beslutet att göra licensen gratis har något att göra med att Paizo Publishing (en av de mest framgångsrika tredjepartstillverkarna) gått ut med att de inte ska gå över till D&D4 utan i stället ta fram en egen version av 3.5.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: WotC tillkännager nya D&D-licenser

Fan-tastiskt.

Även i framtiden kommer med andra ord marknaden att översvämmas av spelvärldar som knölats in i D&D-regelsystemet. Nu kommer vi att kunna slå ihjäl ännu fler monster via strategiska val och golvplaner.

//Krank, som tycker att spel som Engel och Etherscope blivit mycket bättre om man givit fan i d20-skiten

Organ

Out of time, out of mind
Re: [D&D4] WotC tillkännager nya D&D-licenser ...

Intressant. Kan vi vänta oss en boom av tredjepartsgrejor till v4, likt den som svepte över rollspelsvärlden i och med v3? Kanske kommer de som gav ut massa v3-grejor när det begav sig (AEG, Necromancer Games och allt vad de nu hette), och faktiskt även lyckades göra en i alla fall semilönsam business av det och inte bara fanverksamhet, att vakna ur sin dvala och uppgradera sig för en andra andning?

/Anders

Hunk

Hero

Det tycks som om glada hemmapulare även fortsättningsvis ska kunna prångla ut sina undermåliga tredjepartsprylar för att försöka åka snålskjuts på D&D:s försäljningssiffror.
Eftersom det kan tänkas vara otaktiskt att skriva inlägg som grovt förolämpar den tillförordnade forumredaktören, så avstår jag nog att skriva det jag tänkt göra :gremtongue:. Jag kan dock konstatera att åtminstone tre tredjepartsförlag (Paizo, Necromancer och Goodman) har givit ut betydligt bättre äventyr och charmigare kampanjvärldar än Wizards under D20-eran.

Därför är jag glad att det äntligen blir tal om en licens, eftersom det kommer att möjliggöra fortsatt utgivning från de förlagen :gremsmile:.

Hunk

Hero

Intressant. Kan vi vänta oss en boom av tredjepartsgrejor till v4, likt den som svepte över rollspelsvärlden i och med v3? Kanske kommer de som gav ut massa v3-grejor när det begav sig (AEG, Necromancer Games och allt vad de nu hette), och faktiskt även lyckades göra en i alla fall semilönsam business av det och inte bara fanverksamhet, att vakna ur sin dvala och uppgradera sig för en andra andning?
Jag tror inte det. Med tanke på hur usel försäljningen av D20-produkter har varit de senaste åren, så tror jag knappast att "vågen" kommer att bli lika stor den här gången. Butiker och distributörer har lärt sig sin läxa från förra gången och kommer den här gången inte ta in horder av ex av "The Horror Beneath", "Diomin", "Temple of the Troll God", etc, etc. När D20 kom så var det en helt ny grej och därför var efterfrågan högre än vad jag tror att den kommer att bli den här gången.

Däremot så tror jag att de förlag som gav ut grejer med hyfsat kvalitet i halvliten upplaga och som har anpassat sin organisation efter det (som Necromancer och Goodman) i och med licensen kommer att ha en chans att överleva.

Dante

Staff member

Hunk said:
[…] tre tredjepartsförlag (Paizo, Necromancer och Goodman) har givit ut betydligt bättre äventyr och charmigare kampanjvärldar än Wizards […]
Nu klassar jag i och för sig varken Paizo Publishing, Necromancer Games eller Goodman Games som »glada hemmapulare«.

Jag tänkte snarare på de som totar ihop »The Complete Book of Totally Broken Shit« och lägger upp den som en ful PDF som säljer i 25 exemplar.

Hunk

Hero

Och jag var inte arg på riktigt heller :gremwink:. Necromancer kunde dock från början definitivt ses som "glada hemmapulare", eftersom ingen av dem hade publicerat något före 3E. Goodman hade däremot jobbat för bl.a. Target Games och Paizo består ju till stor del av ex-WotC-folk.

Jag ser i alla fall framemot en ny Tome of Horrors med coola monster från Necromancer, samt skönt illustrerade äventyrsmoduler från Goodman! Hoppas att deras första produkt har Otusomslag - då köper jag den direkt!

Hellzon

Långsamma Vargen

Dante said:
Själv är jag glad för att det verkar komma en SRD även till D&D4.
Fast ryktet säger väl att den inte ska vara ett komplett regeldokument som de till 3.x, utan ett dokument med referenser till vad i regelböckerna som faller under licensen.

Dåligt för oss snåla isf, bra för Wizards som kanske kan få sälja lite regelböcker nu. Ska bli intressant att se hur det blir.

/Hällzon - äger PHB och en billig splatbok efter åtta års spelande

Dante

Staff member

Hellzon said:
Fast ryktet säger väl att den inte ska vara ett komplett regeldokument som de till 3.x, utan ett dokument med referenser till vad i regelböckerna som faller under licensen.
Jag förutspår att det inte kommer att dröja länge innan någon ger oss något liknande det här.

Hellzon said:
Hällzon - äger PHB och en billig splatbok efter åtta års spelande
n00b!!!1 :gremgrin:

Hunk

Hero

Jag tror inte att du behöver vara särskilt rädd för det. För det första är indikationen från uttalanden av WotC-anställda att den nya licensen inte kommer att göra det möjligt att kopiera större delen av D&D:s regelsystem och använda det till sitt eget spel (vilket var fallet med den gamla OGL) och för det andra har marknaden knappast översvämmats av OGL-spel och D20-världar de senaste åren. Ett litet uppsving för D&D-kompatibla världar kommer det nog att bli till en början, men sedan kommer det hela nog att svalna.

Hellzon

Långsamma Vargen

Dante said:
Jag förutspår att det inte kommer att dröja länge innan någon ger oss något liknande det här.
Om det är tillåtet. That was my whole point, man.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

"Även i framtiden kommer med andra ord marknaden att översvämmas av spelvärldar som knölats in i D&D-regelsystemet. Nu kommer vi att kunna slå ihjäl ännu fler monster via strategiska val och golvplaner."

Och problemet för dig är? Spelar man D&D är den här nyheten bra. Spelar man det inte så är den på sin höjd ointressant. Eller ska du börja som Troberg att hävda att d20 dödade rollspelshobbyn?

Att Engel och Etherscope använde d20 beror antagligen på att dess skapare ville göra prestationsrollspel, och det är inte troligt att du hade gillat spelen bättre om de skapat systemen själva (eftersom det med all sannolikhet bara hade lett till en sämre version av D&D).

Så, hysh.

Krille

Super Moderator
Engel och d20

Att Engel och Etherscope använde d20 beror antagligen på att dess skapare ville göra prestationsrollspel, och det är inte troligt att du hade gillat spelen bättre om de skapat systemen själva (eftersom det med all sannolikhet bara hade lett till en sämre version av D&D).
Möjligen stämmer det för Etherscope, men inte för Engel. Från början och på tyska var Engel ett nästan friformigt spel om identitet och tro, och inte alls särskilt prestationsinriktat. Det syns till och med i de texter som inte är regeltexter i Engel.

Däremot användes d20-systemet när det översattes till engelska eftersom en större andel av målgruppen bedömdes var villiga att ta till sig spelet om det hade d20-system. Så det fick ett d20-system.

Personligen tycker jag att båda systemen suger. d20 är garanterat fel system till Engel, och det ursprungliga tyska Arcana-systemet är på tok för friformsflummigt för min smak.

Så hysh själv!

Vitulv

no u!!!111

Däremot användes d20-systemet när det översattes till engelska eftersom en större andel av målgruppen bedömdes var villiga att ta till sig spelet om det hade d20-system. Så det fick ett d20-system.
Är det så, eller tror du att det är så?

- Vitulv

Bjorn

Hero
Kan man inte se det som ett "pidgin"

Alltså vissa spel passar ju som d20/D&D och där känns det ju helt ok att använda systemet.

Men även för andra spel/världar finns det ju en poäng med att de saker som beskrivs med speltekniska termer är på ett "språk" som de flesta i rollspelsvärlden har ett hum om.

Lite grann på samma sätt som jag tror det funkar för alla de som köper Gurpsprodukter men inte spelar Gurps. Jag/man änvänder sig inte av själva speldatan utan anpassar till whatever system man själv tycker är bäst men genom att använda ett spritt system så gör man läsandet och anpassandet så enkelt som möjligt.

/Bjorn

Krille

Super Moderator
Re: no u!!!111

Det är så.

Nu hittar jag förstås inte forumposten där Oliver Graute bekräftar det, för den webbplatsen verkar vara död och avregistrerad. Det var på samma webbplats jag hittade PDFen med Arcana-systemet översatt till engelska, och i forumet där förklarade Oliver Graute orsaken till systembytet.

krank

Spelar man det inte så är den på sin höjd ointressant. Eller ska du börja som Troberg att hävda att d20 dödade rollspelshobbyn?
Inte dödade, men förändrade i en riktning jag inte är så särdeles förtjust i.

Jag spelar inte D&D, och jag blir helt sjukt less varje gång jag läser igenom min Etherscopebok. Världen hade så stor potential, men nu känns den skohornad in i d20-mallen med golvplaner och monsterbashande.

Så nej, det är inte bara ointressant. Att spel som kunde ha varit bra om de inte blivit D&D-ifiserade släppts gör mig bara deprimerad.

krank

Är det så, eller tror du att det är så?
Oliver Graute, som skrev spelet, skrev så i ett mail till mig när jag frågade om originalreglerna. Så, det är så.

Vitulv

Ok, det har inte så mycket med min poäng att göra, dock. Om publiken vill ha prestationsrollspel så kommer bolagen skapa prestationsrollspel. Oavsett vad d20-hatare säger så kan man inte beskylla Wizards och andra rollspelstillverkare för att de levererar enligt efterfrågan.