Nekromanti WotC tillkännager nya D&D-licenser

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Kan man inte se det som ett "pidgin"

Men även för andra spel/världar finns det ju en poäng med att de saker som beskrivs med speltekniska termer är på ett "språk" som de flesta i rollspelsvärlden har ett hum om.
Jag förstår varför man gör det. Det betyder inte att jag tycker att det är bra. Jag tycker inte att det är OK att spendera 80% av en grundbok på att rapa upp d20-systemet, när sammma textmängd kunnat användas för att beskriva världen istället.

Om man nu nördvändigtvis ska skapa d20-baserade spel, kan man då inte bara inskränka sig till 10 sidor i slutet av boken med d20-stats? Jag avskyr när folk tror att allting måste presenteras i regeltermer...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: no u!!!111

Ok, det har inte så mycket med min poäng att göra, dock. Om publiken vill ha prestationsrollspel så kommer bolagen skapa prestationsrollspel. Oavsett vad d20-hatare säger så kan man inte beskylla Wizards och andra rollspelstillverkare för att de levererar enligt efterfrågan.
Klart man kan.

Det finns en efterfrågan på barnporr också, det gör inte att man kan fria folk som tillverkar den.

//Krank, kanske veckans mesta hyperbol

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Argument över bältet, tack!

Det finns en efterfrågan på barnporr också, det gör inte att man kan fria folk som tillverkar den.
Jag ser helst att argumenten håller sig på en lite högre nivå än den där om den här deltråden ska fortsätta.

/tobias, modererar

Krille

Super Moderator
Engel och prestation?

Ok, det har inte så mycket med min poäng att göra, dock. Om publiken vill ha prestationsrollspel så kommer bolagen skapa prestationsrollspel.
...fast det lär vi inte få reda på, eftersom det aldrig skapades något alternativ. Sword&Sorcery, som Oliver Graute hade ett samarbete med sedan tidigare, gjorde helt enkelt den bedömningen. Jag tror inte ens det gjordes en marknadsundersökning, så vi vet faktiskt inte var publiken ville ha eller vad efterfrågan faktiskt var. Vi kan bara spekulera.

Och jag tror att d20-vågen var en stor orsak till att Engel fick d20, bra mycket större än att folk ville ha prestationsrollspel.

Låt mig säga så här: jag som utomstående sitter fortfarande och kliar mig i huvudet och undrar varförihelvete Sword&Sorcery valde d20 framför Storyteller. För sanningen att säga är att Engel egentligen är sååååå White Wolf, och Storyteller hade förmodligen passat Engel som picken i Greta. Eftersom Storyteller också är ett prestationsregelsystem fast med fler pretto-etiketter så hade det inte ändrat ett jota på prestationsfronten.

Så jag undrar vad marknadsansvarige på Sword&Sorcery tänkte med när de valde d20 framför Storyteller (som Sword&Sorcery som en del av White Wolf hade all rätt att använda). Det enda rationella skälet jag kan komma på är d20-vågen.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Efterfrågan

Man kan argumentera för att de skapat efterfrågan. Liksom, långsökt parallell coming up: Hollywood leverar tonvis med bajsiga remakes av en gång intelligenta asiatiska rullar, vilket det uppenbarligen alltså finns en efterfrågan på, men det gör inte dessa remakes bra, eller filmskaparna absolut rättfärdigade att producera dem. Efterfrågan på dem baserar sig helt på en amerikansk förställning (myt) om att utländsk, icke-engelskspråkig film är tråkig och svår. En efterfråga uppstår inte ur tomma intet, utan är ett utslag av ett upplevt behov som i sig måste härröra någonstans ifrån. Marknaden skapar ofta det behovet. I.e, om rollspelsmarkanden såg annorlunda ut är det rimligt att anta att prestationsrollspel mycket väl skulle kunna vara avsevärt mindre populärt. Efterfrågan beror alltså inte på att prestationsrollspel automatiskt är the shit i alla kulturer, lägen och väder.

Vidare, min erfarenhet av div. diskussioner på internetforum är att det verkar finnas en hel del grupper som spelar D&D, men inte prestationsrollspel. Man kan då fråga sig: varför håller dessa grupper fast vid ett system som inte alls är anpassat för deras spelstil? Där kan jag lugnt tänka mig D20s enorma marknadsdominans som en förklaring.

- Ymir, håller alltså inte med

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Där kan jag lugnt tänka mig D20s enorma marknadsdominans som en förklaring.
Men det är ju inte så! d20 har ingen enorm marknadsdominans om man inte ser till det som faktiskt är Wizards egna produkter, och de är ju lätta att undvika om man inte gillar dem. Det är ytterst få tredjepartstillverkare som säljer d20-spel i nämnvärd omfattning, vilket syns på butikshyllorna, där deras produkter lever en tynande tillvaro.

Så jag förstår fortfarande inte vad fan folk gnäller om. d20 har inte förstört någons hobby, utan enbart berikat den för de som tycker om systemet (vilket är många).

Vitulv

Re: no u!!!111

Och likförbannat kan jag konsumera mängder av porr som inte inefattar barn. Så ditt argument är, förutom att vara osmakligt och ovärdigt, helt irrelevant.

Krille

Super Moderator

Det är ytterst få tredjepartstillverkare som säljer d20-spel i nämnvärd omfattning, vilket syns på butikshyllorna, där deras produkter lever en tynande tillvaro.
Numera, ja.

2000, när Engel kom, nej.

Ymir

Liten kantbaron

Men det är ju inte så! d20 har ingen enorm marknadsdominans om man inte ser till det som faktiskt är Wizards egna produkter, och de är ju lätta att undvika om man inte gillar dem. Det är ytterst få tredjepartstillverkare som säljer d20-spel i nämnvärd omfattning, vilket syns på butikshyllorna, där deras produkter lever en tynande tillvaro.
God poäng; D20-tredjepartsgrejerna verkar föra en tynande tillvaro, det håller jag med om.

Men om D20 nu inte är så dominant, varför har så många settingar där D20-systemet är totalt fel levererats endast och enbart i D20-form? (I.e, Conan, Game of Thrones, Engel, etc).

Jag påstår inte att D20 förstört någons hobby, följaktligen. Men det har definitivt minskat min lust att spela Conan en hel del.

När det kommer till settingar där D20-systemet är på sin plats gnäller jag inte. Star Wars Saga tycker jag ju rentav är tämligen bra, till exempel.

- Ymir, hungrig

Vitulv

Och på vilket sätt har då d20 sabbat för resten av rollspelshobbyn menar du? En tillfällig uppsving för rollspel i allmänhet runt 2000 är det enda jag kan se att d20-licensen medförde. Det dök upp ett antal tredjepartstillverkare som ville pröva sin lycka, men som misslyckades på grund av att de inte kunde leverera tillräckligt bra produkter.

De som faktiskt gjorde något bra lever kvar än idag. Det har väl inte skadat någon?

Vitulv

Men om D20 nu inte är så dominant, varför har så många settingar där D20-systemet är totalt fel levererats endast och enbart i D20-form? (I.e, Conan, Game of Thrones, Engel, etc).
Såklart högst subjektivt, men många anser ju att just Conan är en av de absolut bästa adaptionerna av d20 som gjorts. Vad är det som säger att det hade blivit bättre om Mongoose (för det var väl de som gjorde´t?) skapat ett helt eget system from scratch?

- Vitulv

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallå där!

Jämförelser med porr och grälande är sådant som vi helst vill slippa på rollspelsforumet. Ni får tycka precis vad ni vill om D20-systemet, så länge som ni bara kan uttrycka era åsikter på ett sansat och sakligt sätt.

Krille

Super Moderator
Engel och d20 igen

Och på vilket sätt har då d20 sabbat för resten av rollspelshobbyn menar du?
Resten av hobbyn har jag inte uttalat mig om. Min poäng är att d20 gjorde Engel till ett sämre rollspel. Det jag inte höll med om var detta:

Vitulv way back i tråden said:
Att Engel och Etherscope använde d20 beror antagligen på att dess skapare ville göra prestationsrollspel, och det är inte troligt att du hade gillat spelen bättre om de skapat systemen själva (eftersom det med all sannolikhet bara hade lett till en sämre version av D&D).
Just i fallet med Engel så är det ju precis detta som vi enkelt kan motsäga, eftersom Engel från början hade ett eget system som definitivt inte var en version av D&D och definitivt inte ett prestationsrollspelssystem.

Nu vågar jag inte säga att krank gillar Arcana, ursprungssystemet från det tyska originalet, bättre än d20, men jag tycker inte lika illa om Arcana som d20. Arcana är friformsflummigt, men det passar sitt spel. d20 är helt fel system för Engel (se vad jag skrev här.

Jag kan till och med spekulera i att Engel hade levt längre om man hade valt Storyteller-systemet, eftersom spelet då lättare hade tilltalat målgruppen för World of Darkness, Exalted och Adventure!, och att den målgruppen nog hade passat spelet bättre än generella d20-spelare.

Till och med original-Arcana-systemet hade nog tilltalat den målgruppen bättre. Visst, jag gillar inte Arcana-systemet, men det är i alla fall inte fel system till miljön, till skillnad från d20.

Men vid tillfället fanns en hajp kring d20, och det verkar som att det mest var därför som spelet fick ett d20-system.

Och det gjorde Engel till ett sämre rollspel.

Vitulv

Re: Engel och d20 igen

Och det gjorde Engel till ett sämre rollspel.
Nja, det gjorde att du inte gillade ett rollspel som du från början inte gillade. Det gjorde spelet tillgängligt för hundratusen andra spelare som föredrog d20 framför urspringssystemet. Det finns många spelskapare som i vissa kunders ögon valt fel system till sitt rollspel, oavsett om det är d20, BRP eller Storyteller man pratar om.

Organ

Out of time, out of mind

Man kan argumentera för att de skapat efterfrågan. Liksom, långsökt parallell coming up: Hollywood leverar tonvis med bajsiga remakes av en gång intelligenta asiatiska rullar, vilket det uppenbarligen alltså finns en efterfrågan på, men det gör inte dessa remakes bra, eller filmskaparna absolut rättfärdigade att producera dem.
Fast med en lite välvilligare inställning skulle man kunna se nyinspelningarna om reklam. Jag tror det är många som tänker "Kolla, det har gjorts en remake av nån japansk skräckrulle. Det orginalet måste jag se!"

/Anders

Organ

Out of time, out of mind

min erfarenhet av div. diskussioner på internetforum är att det verkar finnas en hel del grupper som spelar D&D, men inte prestationsrollspel. Man kan då fråga sig: varför håller dessa grupper fast vid ett system som inte alls är anpassat för deras spelstil?
Fast systemet motarbetar och försvårar heller inte andra spelsätt. Det kanske rör sig om spelare som varken behöver eller vill ha ett system som håller dem i handen hela tiden.

/Anders

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Det finns inget som direkt motarbetar rymdstrider i Eon heller -- det är väl bara att slå några färdighetsslag och klara sig utan ett system som "håller en i handen"?. Däremot tror jag nog du skulle hålla med om att den som försöker använda systemet för ett space opera-spel gör ett misstag. d20 är så tematiskt annorlunda från Engel att det är en dålig blandning -- de som vill spela Engel-angst gillar inte systemet, och de som vill spela d20-action blir malplacerade i settingen.

Ymir

Liten kantbaron

Det är mest att jag typ aldrig någonsin mött en person som, efter att ha sett en jänkarremake, varit särdeles intresserad av att se originalet. Jag tror fullt och fast att det hade varit bättre för alla inblandade, utom kapitalisterna i Hollywood, att lansera de asiatiska originalfilmerna stort i västvärlden, med schysst promotion.

Men men, det här är total OT. Jag diskuterar hemskt gärna remakes, men Kulturforumet är en bättre plats för det.

- Ymir, lägger band på sig

Krille

Super Moderator
Re: Engel och d20 igen

Nja, det gjorde att du inte gillade ett rollspel som du från början inte gillade.
Ba'så du vet, jag gillar Engel. Jag var stormförtjust i det fram till regelavsnittet. Sen letade jag upp Arcana-systemet och tittade på det, och avfärdade det som friformsflum. Sen spelade jag Engel med d20, och kom fram till att det här var totalt fel regler.

Det gjorde spelet tillgängligt för hundratusen andra spelare som föredrog d20 framför urspringssystemet.
Nej. Det gjorde spelet tillgängligt för ett antal amerikaner som inte läser tyska.

Det finns många spelskapare som i vissa kunders ögon valt fel system till sitt rollspel, oavsett om det är d20, BRP eller Storyteller man pratar om.
Fast i det här fallet var det Sword&Sorcerys marknadsavdelning som valde fel system. Jag är inte helt ensam om att anse detta, utan även spelets skapare, Oliver Graute, säger det. Samt resten av marknaden också - spelet är out of print sedan länge, men fortfarande hyfsat lätt att få tag på då grossister och butiker fortfarande har dem i lager.

Trots ett bra spel och ett d20-system som alla (läs: de 80% som spelar d20) kan ta till sig så sålde inte spelet. Jag tror att det framförallt beror på felmatchade målgrupper. De 80% som spelar d20 vill inte ha ett spel om identitet och tro. Det passar bättre för de 15% som spelar WoD.

Och den felmatchningen tror jag beror på d20-hajpen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ingen boom

Intressant. Kan vi vänta oss en boom av tredjepartsgrejor till v4, likt den som svepte över rollspelsvärlden i och med v3?
Nej, det kommer inte en sådan boom, i alla fall inte på print-sidan. Möjligtvis med pdf:er, men inte tryckta spel i butik. Helt enkelt för att det som hände med d20 i början var något som var helt nytt, och som drog med kunderna, som sedan drog med sig handlarna, som i sin tur drog med sig producenterna.

Nu är d20 en "hard sell" i branschen, och de flesta distributörer av tryckt material kommer inte att ta in kreti och pletis "Book of The Same Stuff Everyone Else is Doing, But Worse!" och tusen likadana.

Så det blir ingen nu boom and bust. På print-sidan alltså. På pdf-sidan kommer det att finnas lika mycket bra material som dåligt material som förut, möjligtvis kommer det att bli mer när alla skriver om sina böcker till 4.0 eller så.

Men kunderna finns inte där den här gången, vilket gör att samma virvelvind inte kommer att dra med sig branschen i en lustiger dans.

/M