Re: Efterfrågan
* Vad är fel på D20?
* Vad kan göras bättre?
* Vad är positivt med spelet (och här tänker jag mig att du ser bortom dina egna, personliga, preferenser)?
* Hur har det påverkat oss i Sverige?
Jag har försökt diskutera dessa punkter tidigare, men tyvärr har de snabbt degenererat till verbalt slagsmål. Jag kan göra ett försök:
* Vad är fel på d20?
d20 är ett utmärkt system för de som gillar grottkräl och brädspel-speligt rollspelande. Det tar aktivt avstånd från alla former av immersionism eller simulationism, det är bara själva speligheten kvar. Och det får man väl respektera, det finns ju de som gillar sådant. Det största problemet med d20 är att det marknadsförts som the end-all and be-all of regelsystem, och att såpass många fanboys gärna sprider denna missuppfattning. Och, såklart, att det är så spritt. D&D's försprång i marknadsandelar ger många negativa effekter, bl.a att en del speltillverkare inbillar sig att de måste använda d20 för att folk ska känna igen sig. Det värsta är att de eventuellt har rätt.
* Vad kan göras bättre?
Jag har ingen aning, d20 försöker inte ens lösa de problem jag vill ha regelsystem till. jag tillhör inte målgruppen för regelsystemet, jag tillhör däremot målgruppen för några av de världar som tyvärr packeterats med det för mina syften värdelösa regelsystemet.
* Vad är positivt med spelet?
Att det är såpass väl anpassat för sin målgrupp.
* Hur har det påverkat oss i Sverige?
Jag har aldrig träffat någon i sinnevärlden som överhuvudtaget spelat D&D. Det närmaste jag kommit är en kamrat, som gillar Mutants and Masterminds eftersom, som han uttrycker det, "nästan inte är d20 alls längre". Så långt personliga erfarenheter. Vad gäller det större perspektivet har jag ingen aning. För ett tag sedan gick det inte att köpa något annat än d20-produkter i vissa butiker. Idag går det knappt att köpa rollspel alls i samma butiker. När nu d20-vågen sjunker undan, så sjunker alla rollspel bort med dem, vad det verkar.
Personligen så anser jag att D20-systemet och WotC är ärliga och helt öppna med vilken sorts rollspel som de gillar och föredrar.
Problemet är väl de som tycks mena, att d20-systemet är just Det Ultimata Systemet. Jag måste ta på mig min ultratoleranta kostym, den som tillåter mig att ha seriösa samtal med nationalister, råkristna och trivselfascister, för att kunna gå med på att d20 öht är rollspel. Vilket jag är fullt villig att göra, för husefridens skull.