Nekromanti WotC tillkännager nya D&D-licenser

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Efterfrågan

En tillfällig uppsving för rollspel i allmänhet runt 2000 är det enda jag kan se att d20-licensen medförde.
Det medförde också att ett flertal spel som kom kring 2000 var betydligt sämre än vad de kunnat vara om de släppts med ett annat regelsystem.

De som faktiskt gjorde något bra lever kvar än idag.
Och flera spel som kunnat bli bättre och eventuellt även sälja bättre dök ner i soptunnan eftersom folk inbillade sig att d20 gick att använda till annat än vad d20 är tillverkat för.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
De som kommer att vara "spelare"

Jag håller med Hunk, och för att göra detta till ett riktigt inlägg, tänkte jag lista de bolag som jag tror kommer att haka på 4e, och kommer att göra bra grejer och tjäna okej med pengar för att vara rollspelsbolag:

Adamant Entertainment
EN Publishing
Expeditious Retreat Press
Fantasy Flight Games
Goodman Games
Green Ronin Publishing
Mongoose Publishing
Necromancer Games
Paizo Publishing
Paradigm Concepts
Privateer Press

Av dessa hissar jag varningsflagg för Privateer Press, som inte ger ut så mycket rollspelsprylar alls (även om det de gör är coolast i världen) och Fantasy Flight Games, som precis har tagit över WFRP och WH40kRP, och har en massa andra spel på gång.

/M

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
Det medförde också att ett flertal spel som kom kring 2000 var betydligt sämre än vad de kunnat vara om de släppts med ett annat regelsystem.

Och flera spel som kunnat bli bättre och eventuellt även sälja bättre dök ner i soptunnan eftersom folk inbillade sig att d20 gick att använda till annat än vad d20 är tillverkat för.
Det här resonemanget förutsätter ju att spelen överhuvudtaget givits ut utan d20 – något som är långtifrån säkert.

I valet mellan ett spel med cool spelvärld men »fel« regelsystem och inget spel alls, vad skulle du välja då?

krank

många anser ju att just Conan är en av de absolut bästa adaptionerna av d20 som gjorts.
Jag kan köpa att det finns d20-adaptioner som är bättre än andra d20-adaptioner, men det betyder väl inte att adaptionerna är bra i sig själva?

Jag menar, att bara för att Conan-d20 är bättre än t.ex vanilj-d20 betyder inte alls att Conan-d20 är bättre än någon annan tänkbar variant av Conan.

Då jag själv av väldigt många anledningar tycker hemskt, hemskt illa om d20 som system och D&D som rollspel så ser jag verkligen inte fördelen av att andra spel lockas av ett uppfattat behov att mangla sina världar till att passa d20.

Eller tydligare: Jag skulle ha kunnat köpa nya Star Wars, Conan etc. Det har jag inte gjort, eftersom d20 i mina ögon är helt oanvändbart.

I min hylla står två d20-spel. Engel, där större delen av boken tack och lov ägnas åt annat än det vedervärdigt kasst passande regelsystemet - och Etherscope, där grundboken kan vara en av de största besvikelser jag varit med om. Sällan har jag slagits av känslan av bortslösad potential som när denna rätt unika och charmiga ångpunk/ctberpunk-setting naglats sönder till att handla om kartor över värdshus och monsterstats och levels och classes och annan dynga. 90% av boken är för mig pengar i sjön.

krank

I valet mellan ett spel med cool spelvärld men »fel« regelsystem och inget spel alls, vad skulle du välja då?
Problemet är att, om man ser till t.ex Etherscope, så är spelvärlden inte cool längre, när den manglats genom d20. Det som är coolt med den spelvärlden, som finns kvar, hade fått plats på ett par A4. Tilläggsboken "The Great Metropolis" är en helt annan femma, den är skitbra, men om vi nu ser till grundboken Etherscope, så hade det funkat bättre om någon gjort en tio sidors PDF utan regler och släppt den istället.

En snygg tavla är inte lika snygg efter att någon smetat in den i bajs, liksom.

walium

Ganska töntig, faktiskt

Jag förstår att du är missnöjd, mycket missnöjd rentav. Men du är fortfarande bara en person och det är väl orimligt att avfärda allting kopplat till D20 bara för att en person är missnöjd? Även om personen ifråga är mycket missnöjd. Det som du kan göra för att "straffa" WotC är att a) inte köpa någon mer av deras produkter och b) tala illa om dem inför andra. Vilket du har gjort nu. Vill du uppnå något mer, utöver att beklaga dig, så får du gärna komma med djupare och mer intressanta kommentarer. Några exempel kan vara:

* Vad är fel på D20?
* Vad kan göras bättre?
* Vad är positivt med spelet (och här tänker jag mig att du ser bortom dina egna, personliga, preferenser)?
* Hur har det påverkat oss i Sverige?

Och så vidare. Du är en smart och påläst grabb så det är synd att bara åse hur du producerar en massa tråkiga gnällinlägg i rask takt, när jag vet att du skulle kunna komma med så mycket djupare och intressantare analyser.

Personligen så anser jag att D20-systemet och WotC är ärliga och helt öppna med vilken sorts rollspel som de gillar och föredrar. Om någon rollspelstillverkare väljer att stoppa in D20-reglerna i ett spel där de går tvärsemot den stämning som spelvärlden förmedlar så är det snarare rollspelstillverkarens fel än reglernas eller WotC:s.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tack [ANT]

Eftersom jag är ett generiskt forumstroll så kan jag aldrig formulera mig så snällt och klarsynt som dig Walle :gremlaugh:

Selly

Level 5 Laser Lotus
Passform.

”Eller tydligare: Jag skulle ha kunnat köpa nya Star Wars, Conan etc. Det har jag inte gjort, eftersom d20 i mina ögon är helt oanvändbart.”

Jag håller visserligen med om att d20 inte passade alltför väl i Engel, men Star Wars? Det intrycket jag fått av Saga Edition är att regelsystemet passar riktigt bra ihop med stämningen från filmerna. Sen behöver man väl inte tycka om det ändå, men att spelvärlden skulle ha manglats för att passa ihop med systemet … I just don’t see it. Har du några konkreta exempel?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member

krank said:
Problemet är att, om man ser till t.ex Etherscope, så är spelvärlden inte cool längre, när den manglats genom d20.
Så du hade därför hellre sett att det överhuvudtaget inte publicerades? Eller missar jag något nu?

krank said:
Finns det en speciell gen som gör att extrem d20-avsky automatiskt paras med Tourettes syndrom?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Med det tunga argumentet, måste man ju hålla med

Wow. När du uttrycker det på det sättet får jag en insikt om d20 som jag aldrig haft förut! Alltså, det är enormt hur övertygande och klarsynt din analys har trängt igenom dimmorna som åtgärdar hela frågeställningen, och ger upphov till nya tankar som helt omkullkastar all tidigare diskussion kring ämnet.

/M

krank

* Vad är fel på D20?
* Vad kan göras bättre?
* Vad är positivt med spelet (och här tänker jag mig att du ser bortom dina egna, personliga, preferenser)?
Jag har försökt diskutera dessa punkter tidigare, men tyvärr har de snabbt degenererat till verbalt slagsmål. Jag kan göra ett försök:

* Vad är fel på d20?
d20 är ett utmärkt system för de som gillar grottkräl och brädspel-speligt rollspelande. Det tar aktivt avstånd från alla former av immersionism eller simulationism, det är bara själva speligheten kvar. Och det får man väl respektera, det finns ju de som gillar sådant. Det största problemet med d20 är att det marknadsförts som the end-all and be-all of regelsystem, och att såpass många fanboys gärna sprider denna missuppfattning. Och, såklart, att det är så spritt. D&D's försprång i marknadsandelar ger många negativa effekter, bl.a att en del speltillverkare inbillar sig att de måste använda d20 för att folk ska känna igen sig. Det värsta är att de eventuellt har rätt.

* Vad kan göras bättre?
Jag har ingen aning, d20 försöker inte ens lösa de problem jag vill ha regelsystem till. jag tillhör inte målgruppen för regelsystemet, jag tillhör däremot målgruppen för några av de världar som tyvärr packeterats med det för mina syften värdelösa regelsystemet.

* Vad är positivt med spelet?
Att det är såpass väl anpassat för sin målgrupp.

Jag har aldrig träffat någon i sinnevärlden som överhuvudtaget spelat D&D. Det närmaste jag kommit är en kamrat, som gillar Mutants and Masterminds eftersom, som han uttrycker det, "nästan inte är d20 alls längre". Så långt personliga erfarenheter. Vad gäller det större perspektivet har jag ingen aning. För ett tag sedan gick det inte att köpa något annat än d20-produkter i vissa butiker. Idag går det knappt att köpa rollspel alls i samma butiker. När nu d20-vågen sjunker undan, så sjunker alla rollspel bort med dem, vad det verkar.

Personligen så anser jag att D20-systemet och WotC är ärliga och helt öppna med vilken sorts rollspel som de gillar och föredrar.
Problemet är väl de som tycks mena, att d20-systemet är just Det Ultimata Systemet. Jag måste ta på mig min ultratoleranta kostym, den som tillåter mig att ha seriösa samtal med nationalister, råkristna och trivselfascister, för att kunna gå med på att d20 öht är rollspel. Vilket jag är fullt villig att göra, för husefridens skull.

krank

Re: Passform.

Jag håller visserligen med om att d20 inte passade alltför väl i Engel, men Star Wars? Det intrycket jag fått av Saga Edition är att regelsystemet passar riktigt bra ihop med stämningen från filmerna. Sen behöver man väl inte tycka om det ändå, men att spelvärlden skulle ha manglats för att passa ihop med systemet … I just don’t see it. Har du några konkreta exempel?
Jag har ingen aning om huruvida Star Wars-världen manglats i Saga Edition eller ej. Jag köper inte SWSE helt enkelt eftersom d20, som sagt, för mig är helt oanvändbart. Det är inte ett system jag någonsin skulle kunna tänka mig att använda.

krank

Så du hade därför hellre sett att det överhuvudtaget inte publicerades? Eller missar jag något nu?
Ja, faktiskt.

Jag hade hellre sett att spelskaparen presenterade sin idé på ett halvt A4 eller sammanfattade idén i ett foruminlägg någonstans än att spelet släpptes med d20.

Ymir

Liten kantbaron

Jag har ingen aning om huruvida Star Wars-världen manglats i Saga Edition eller ej. Jag köper inte SWSE helt enkelt eftersom d20, som sagt, för mig är helt oanvändbart. Det är inte ett system jag någonsin skulle kunna tänka mig att använda.
Så tänkte jag med. Sedan läste jag Star Wars Saga.

- Ymir, äter upp sin fot

Vitulv

Jag hade hellre sett att spelskaparen presenterade sin idé på ett halvt A4 eller sammanfattade idén i ett foruminlägg någonstans än att spelet släpptes med d20.
Och där dog det sista unset av trovärdighet.

krank

Så tänkte jag med. Sedan läste jag Star Wars Saga.
Classes, levels, alignments, specialregler, spelighet. Finns de kvar? De jag talat med meddelar att det mesta av detta är kvar. Ergo, inget för mig.

Vad får man kvar om man plockar bort levels, classes och alignments ur d20?

krank

Och där dog det sista unset av trovärdighet.
Varför i hela friden då?

För att jag tycker att spelet är skitdåligt, men bygger på en OK idé? Bra idé, urkasst utförande?

Fast ärligt talat, i ljuset av dina tidigare uttalanden i den här tråden, skiter jag nog i vilket. Jag drar mig nog ur den här tråden nu. Ha det så kul.

Selly

Level 5 Laser Lotus

”Jag har ingen aning om huruvida Star Wars-världen manglats i Saga Edition eller ej. Jag köper inte SWSE helt enkelt eftersom d20, som sagt, för mig är helt oanvändbart. Det är inte ett system jag någonsin skulle kunna tänka mig att använda.”

Fair enough. Det innebär ju dock att du egentligen är totalt ointresserad av huruvida systemet faktiskt passar spelvärlden eller inte. Då begriper jag inte varför du ens tog upp Star Wars som exempel – i synnerhet när du inte ens läst spelet. Fördomar blir ju ingen glad av.

krank

Vid närmare eftertanke skiter jag nog i vilket. d20-vågen är över, jag är nöjd och glad. Jag besöker i stort sett aldrig fysiska rollspelsbutiker om jag slipper, så egentligen påverkar D&D4 mig egentligen inte särdeles hårt.

Jag nöjer mig med de lugnande besked jag fått i den här tråden, om att vi kanske slipper motsvarande våg igen.

Om någon mot förmodan skulle vilja mig något d20-relaterat, så vet ni vart PM-knappen sitter.

Jöken, kamrater, och simma lungt.

Vitulv

Fast ärligt talat, i ljuset av dina tidigare uttalanden i den här tråden, skiter jag nog i vilket. Jag drar mig nog ur den här tråden nu.
Haha, vilken förlust.