Re: Efterfrågan
"Det största problemet med d20 är att det marknadsförts som the end-all and be-all of regelsystem, och att såpass många fanboys gärna sprider denna missuppfattning."
Var då någonstans? Här på sajten? Uppenbarligen inte i din umgängeskrets i alla fall, om man får tro vad du själv skriver.
Min personliga uppfattningen är i alla fall att de D20-fanboys som vistas på wrnu är synnerligen resonabla människor, väl medvetna om vad de uppskattar och inte rädda för att kritisera sitt eget favoritsystem.
Då har jag betydligt sämre erfarenhet av de personer som avskyr allting som WotC pysslar med.
"Problemet är väl de som tycks mena, att d20-systemet är just Det Ultimata Systemet. Jag måste ta på mig min ultratoleranta kostym, den som tillåter mig att ha seriösa samtal med nationalister, råkristna och trivselfascister, för att kunna gå med på att d20 öht är rollspel. Vilket jag är fullt villig att göra, för husefridens skull."
Psst! Jag tror att killen som sålde dig den där kostymen är en lurendrejare av stora mått. Dina vänner har nog varit för artiga för att säga det, men i själva verket så är du naken. Och en välutrustad karl också på min ära. Var försiktig så du inte sticker ut någons öga men den där köttorpeden.
Men alltså, alla diskussioner blir så mycket bättre om man utgår ifrån att man diskuterar med vuxna, vettiga och resonabla människor. Ser man dem som representanter för allting som är fel och ont i världen så har man förlorat redan innan man börjar. Även om det så klart blir lättare att vara riktigt spydig och elak.
Jag delar mer eller mindre din åsikt om D20 och det är därför som jag inte spelar det. Däremot så kan jag fortfarande läsa enskilda moduler med stor behållning. Jag tycker till exempel att Eberron och Planescape är superballa settings, i synnerhet Planescape. Och jag spelar datorspel baserade på D&D med stor behållning. Lev och låt leva, kamrat.
Och ta på dig en rejäl morgonrock är du snäll.