Nekromanti WotC tillkännager nya D&D-licenser

Ymir

Liten kantbaron
Re: Passform.

Åh, nog är det ett speligt system alltid. Men det finns bara fem, extremt breda, klasser, med i princip helt fritt multiclassande, och inga alignments så långt ögat når.

Det är inte ett fantastiskt regelsystem, långt ifrån, det är fortfarande D20, dess brister är påtagliga. Men det gör upp med mycket av det absolut sämsta och mest irriterande hos D&D, och lyckas få in lite narrativistisk Star Wars-känsla på kuppen.

- Ymir, gillar således

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det Ultimata Systemet

Det största problemet med d20 är att det marknadsförts som the end-all and be-all of regelsystem
Nej. Det har aldrig marknadsdförts som ett "end-all and be-all of regelsystem". Aldrig på denna planet. Det där har du bara hittat på.

Vad som har sagts från WotC är att de gärna ser att D&D fortsätter vara dominerande, och att d20 kunde vara en strategi för att upprätthålla den dominansen. Och att man kan skapa cool och roliga spel av gamla koncept om man applicerar d20-systemet.

Men WotC har aldrig sagt att d20 kan göra allt, och att alla ska använda d20. De har aldrig påstått att resultatet av en d20-implementation av en viss setting blir exakt likadan fast bättre än en implementation av ett annat system i samma setting.

Med andra ord, du baserar en del av din kritik på fabler och sägner.

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Efterfrågan

"Det största problemet med d20 är att det marknadsförts som the end-all and be-all of regelsystem, och att såpass många fanboys gärna sprider denna missuppfattning."

Var då någonstans? Här på sajten? Uppenbarligen inte i din umgängeskrets i alla fall, om man får tro vad du själv skriver.

Min personliga uppfattningen är i alla fall att de D20-fanboys som vistas på wrnu är synnerligen resonabla människor, väl medvetna om vad de uppskattar och inte rädda för att kritisera sitt eget favoritsystem.

Då har jag betydligt sämre erfarenhet av de personer som avskyr allting som WotC pysslar med.

"Problemet är väl de som tycks mena, att d20-systemet är just Det Ultimata Systemet. Jag måste ta på mig min ultratoleranta kostym, den som tillåter mig att ha seriösa samtal med nationalister, råkristna och trivselfascister, för att kunna gå med på att d20 öht är rollspel. Vilket jag är fullt villig att göra, för husefridens skull."

Psst! Jag tror att killen som sålde dig den där kostymen är en lurendrejare av stora mått. Dina vänner har nog varit för artiga för att säga det, men i själva verket så är du naken. Och en välutrustad karl också på min ära. Var försiktig så du inte sticker ut någons öga men den där köttorpeden. :gremwink:

Men alltså, alla diskussioner blir så mycket bättre om man utgår ifrån att man diskuterar med vuxna, vettiga och resonabla människor. Ser man dem som representanter för allting som är fel och ont i världen så har man förlorat redan innan man börjar. Även om det så klart blir lättare att vara riktigt spydig och elak.

Jag delar mer eller mindre din åsikt om D20 och det är därför som jag inte spelar det. Däremot så kan jag fortfarande läsa enskilda moduler med stor behållning. Jag tycker till exempel att Eberron och Planescape är superballa settings, i synnerhet Planescape. Och jag spelar datorspel baserade på D&D med stor behållning. Lev och låt leva, kamrat.

Och ta på dig en rejäl morgonrock är du snäll.

Hunk

Hero
Du tror inte på Nightswift Games? [NT]

NT = No Text (Ingen text)

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
En dark horse

Jag menar ... de marknadsförde ju till och med SJÄLVA The Horror Beneath som "the worst d20 adventure ever". :gremlaugh: Så lite cred ska de ha. Men sen ska de ha stryk. De och Fast Forward Entertainment.

/M

Eksem

Champion

D20 + Conan = Kärlek

Och att vi har den här diskussionen IGEN är fan helt obegripligt. Samtliga inblandade har haft den tusen gånger. Ni är alla kassa och borde skämmas.

Ja, det gjordes spel som D20 fast de inte borde ha varit det. Nej, D20 sabbade inte hobbyn. Så, avklarat.

Det borde fan vara ban på att ta upp den här frågan igen.

Arfert

Facit
Re: Det Ultimata Systemet

Ett bra exempel på det du beskriver är CoC d20, som faktiskt är ganska trevligt, och slimmat.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skit in, skit ut

Sällan har jag slagits av känslan av bortslösad potential som när denna rätt unika och charmiga ångpunk/ctberpunk-setting naglats sönder till att handla om kartor över värdshus och monsterstats och levels och classes och annan dynga. 90% av boken är för mig pengar i sjön.
Med andra ord, de som gjorde Etherscope var kassa speldesigners.

Och det är inget man löser oavsett vilket system man använder. Om de som jobbar med spelet är skitdåliga designers, blir deras spelsystem skitdåliga. Det har inget med d20 att göra.

Eller ... nä, det är inte helt sant. Man kan ju vara duktig på BRP men inte på d20, eller tvärtom. Men om Etherscope-killarna nu råkade vara så osedvanligt dåliga på att använda d20 så borde de själva haft vett att låta bli. Det är inte systemets fel att de gör en skitdåliga implementation.

De har själva ansvar för vad de väljer att göra med sitt spel, och de regler de vill använda.

Samma sak hände med Deadlands d20, och Dragonlords of Melniboné. Pinnacle och Chaosium trodde att det bara var att ställa ut skridskorna på rinken, så skulle de håva in storkovan. Det hände inte, för de var pissdåliga på att designa spel enligt d20-paradigmen.

Om någon gör ett dåligt jobb ska du skylla på hantverkaren, inte på hammaren.

/Magnus

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Skit in, skit ut

Eller ... nä, det är inte helt sant. Man kan ju vara duktig på BRP men inte på d20, eller tvärtom. Men om Etherscope-killarna nu råkade vara så osedvanligt dåliga på att använda d20 så borde de själva haft vett att låta bli. Det är inte systemets fel att de gör en skitdåliga implementation.
Jag som egentligen tänkt lämna den här debatten...

Faktum är att det är en ganska medelmåttig implementation. De har däremot försökt använda ett regelsystem som helt enkelt inte fungerar i sammanhanget. D20's forte är dungeonbashing och olika former av enormt spelig fantasy utan vare sig trovärdighet/realism/simulationism eller något egentligt narrativt fokus. Det är ett gamistiskt regelsystem, och försöker inte vara något annat. Då är det synd när man tar en idé till vad som kunnat vara en skitig och charmig inlevelsefull värld och kombinerar med sagda regelsystem.

Om någon gör ett dåligt jobb ska du skylla på hantverkaren, inte på hammaren.
Däremot kan jag säga att anledningen till att spiken hamnade knepigt var att hantverkaren valde att använda en skiftnyckel att hamra med. Visst kan man hamra med en skiftnyckel, men det blir inte sådär jättebra... Jag beskyller inte tillverkaren av skiftnyckeln för att de inte gjort en hammare, men jag konstaterar att man borde ha använt en hammare istället.

Med andra ord: Man borde inte ens ha försökt implementera d20. Visst, det är spelskaparnas fel, men det är inte att implementera d20 de var dåliga på, utan att välja regelsystem.

chrull

Stockholm Kartell

Jag hade hellre sett att spelskaparen presenterade sin idé på ett halvt A4 eller sammanfattade idén i ett foruminlägg någonstans än att spelet släpptes med d20.
För nu när det är släppt som d20 går det ju inte att använda på samma sätt som det hade gjort då!

Bunny

Crazy like a fool
Förslag:

"D20 + Conan = Kärlek"

Jag håller med om att Second Edition är ett bra rollspel, med ett i mina ögon väl anpassat d20.

"Och att vi har den här diskussionen IGEN är fan helt obegripligt. Samtliga inblandade har haft den tusen gånger. Ni är alla kassa och borde skämmas.

Ja, det gjordes spel som D20 fast de inte borde ha varit det. Nej, D20 sabbade inte hobbyn. Så, avklarat.

Det borde fan vara ban på att ta upp den här frågan igen."

Det är förvånande självdestruktivt hur några av sitens d20-fanbois alltid lyckas vinkla diskussionen på ett sådant här vis*, även fast jag denna gång vänder mig mot just dig. Finns det ens utrymme för att diskutera D&D, d20 eller WotC marknadsdominans och dess påverkan på hobbyn utan att en lättstött eldsjäl harmas? Merparten av den här deltråden är resonabel (Ymirs inlägg: "God poäng", "Jag påstår inte att D20 förstört någons hobby"), intressant och givande (i alla fall för mig), så jag är rädd för att du i det här fallet mest slåss mot halmdockor och spöken från det förflutna. D20, som fenomen, är intressant även för oss som inte riktigt begriper oss på det, och jag vill personligen gärna se att färre diskussioner kring detta mynnar ut i att dess utövare anser sig vara förorättade.

Mitt förslag är alltså att dra in taggarna lite. I all välmening.

<font size="1">* Jag är ledsen, men jag ser sällan samma symtom när diskussionen rör andra spel/system/förlag</font size>

Eksem

Champion
Re: Förslag:

Jag har inga problem med sansade diskussioner. Att samma gäng som redan dragit det här umpton vändor drar upp exakt samma argument för den umpteförsta gången är däremot provocerande och borde vara straffbart.