Jaha, så här i pestens tidevarv har man passat på att pröva World of Warcraft Classic, och... jag minns nu varför det inte lyckades fånga mig innan Wrath of the Lich King.
Jag har inte spelat den senaste iterationen, Battle for Azeroth, men vad jag minns från Cataclysm, Mists, Warlords, och Legion så var levlingsprocessen nog lite *för* snabb där. Mitt ideal hade nog varit Cataclysms levelprocess med quests, vad man får när, talents, o s v, men nedsaktad så man inte blir överlevlad i zonerna halvvägs genom dem. De expansions-specifika zonerna i Mists, Warlords, och Legion var alldeles lagom, med quests som faktiskt berättade en story som en del både av zonen och expansionens övergripande berättelse.
Men i Classic är det näst intill smärtsamt att levla. Jag har fått upp min magiker till level 20 nu, men det är nästan plågsamt tradigt. Min rotation består nästan bara av att kasta Frostbolt, och eventuellt Frost Nova om det är en närstridssnubbe som hinner fram till mig. Efter ett par mobs behöver jag sedan sätta mig och äta och dricka för att min mana och health är låg. Och när jag tittar framåt för att se vad som komma skall med mina förmågor så ser det inte mycket ljusare ut – det kommer fler förmågor, men de är mer situationsberoende än rotationspåverkande. Och mina XP för kills och quests räcker inte till för att hålla jämna steg med motståndet questsen ger mig, så jag måste antingen grinda mobs bara för XP, eller hoppa fram och tillbaka mellan olika zoner på samma level. Så nej, det får nog vara för mig. Får se om det blir aktuellt att titta in igen när Shadowlands kommer senare i år.
Jag förstår de som har ömma minnen av Classic, och minns de stora händelserna med Ahn-Qiraj och Naxxramas och sådant, men när man gör processen för att komma dit så jobbig så får det vara. Jag har redan ett jobb i verkligheten, jag behöver inte ett till i Azeroth.
Någon annan som gett sig in i Classic och kan förklara tjusningen? Eller någon som har mer aktuella kunskaper om "moderna" WOW som kan förklara hur senaste expansionen är?
Jag har inte spelat den senaste iterationen, Battle for Azeroth, men vad jag minns från Cataclysm, Mists, Warlords, och Legion så var levlingsprocessen nog lite *för* snabb där. Mitt ideal hade nog varit Cataclysms levelprocess med quests, vad man får när, talents, o s v, men nedsaktad så man inte blir överlevlad i zonerna halvvägs genom dem. De expansions-specifika zonerna i Mists, Warlords, och Legion var alldeles lagom, med quests som faktiskt berättade en story som en del både av zonen och expansionens övergripande berättelse.
Men i Classic är det näst intill smärtsamt att levla. Jag har fått upp min magiker till level 20 nu, men det är nästan plågsamt tradigt. Min rotation består nästan bara av att kasta Frostbolt, och eventuellt Frost Nova om det är en närstridssnubbe som hinner fram till mig. Efter ett par mobs behöver jag sedan sätta mig och äta och dricka för att min mana och health är låg. Och när jag tittar framåt för att se vad som komma skall med mina förmågor så ser det inte mycket ljusare ut – det kommer fler förmågor, men de är mer situationsberoende än rotationspåverkande. Och mina XP för kills och quests räcker inte till för att hålla jämna steg med motståndet questsen ger mig, så jag måste antingen grinda mobs bara för XP, eller hoppa fram och tillbaka mellan olika zoner på samma level. Så nej, det får nog vara för mig. Får se om det blir aktuellt att titta in igen när Shadowlands kommer senare i år.
Jag förstår de som har ömma minnen av Classic, och minns de stora händelserna med Ahn-Qiraj och Naxxramas och sådant, men när man gör processen för att komma dit så jobbig så får det vara. Jag har redan ett jobb i verkligheten, jag behöver inte ett till i Azeroth.
Någon annan som gett sig in i Classic och kan förklara tjusningen? Eller någon som har mer aktuella kunskaper om "moderna" WOW som kan förklara hur senaste expansionen är?