För ungefär 20 år sedan skapade WotC något som kallades för Living Worlds till DnD3, t.ex. Living Greyhawk:
en.wikipedia.org
Till DnD5 finns det liknande konceptet Adventurers League:
Learn about the official ongoing campaign for Dungeons & Dragons. You can organize and play Adventures League games anywhere.
dnd.wizards.com
För att få vara med krävs att en ansvarig person registrerar en offentlig lokal (t.ex. förening/bibliotek/skola) dit folk kan komma och spela och registrerar en (eller flera) spelledare som kan spelleda varje vecka.
Då skickar WotC färdiga äventyr som man får spela.
Spelledaren rapporterar sedan till WotC vilka äventyr denne spellett, vilka spelare/rollpersoner som var med, hur mycket xp de fick och vilka magiska föremål de hittat.
Spelar man i en sådan spelgrupp kan man ta sig registrerade rollperson med registrerade magiska föremål och hoppa in i en annan spelgrupp som också är med i Adventurers League och spelledaren där kan kontrollera att rollpersonen är korrekt.
Exakt hur skiljer sig detta crypto-rollspel från det sedan 20 år fungerande Adventurers League / Living World?
Ja, jag vet: häftiga ord som bit-chain och NFT - men om vi bortser från det: hur skiljer det sig i praktiken?