Nekromanti Wrestling, vad är på lek?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Alltså, jag är sjukt fascinerad av wrestling. Jag kan bara inte låta bli att älska det. Det är så fantastiskt banalt, men ändå genialt på många sätt. Men vad är egentligen grejen med wrestling? Vad är det som gör att WrestleMania 23 kan fylla upp en stadium med 80 000 amerikaner?

Dessutom undrar jag hur mycket som är på lek och hur mycket som är allvar (om något?). Är alla matcher koordinerade i förväg, med bestämda vinnare, eller finns det någon typ av interna regler som gör att en brottare kan påverka matchen han är i?

Är det någon skillnad på nordamerikansk och sydamerikansk/latinamerikansk wrestling?

Någon får gärna förklara för mig, eller hänvisa mig till någon sida som faktiskt förklarar fenomenet wrestling.

- Vulf

Storuggla

Champion
"Dessutom undrar jag hur mycket som är på lek och hur mycket som är allvar (om något?). Är alla matcher koordinerade i förväg, med bestämda vinnare, eller finns det någon typ av interna regler som gör att en brottare kan påverka matchen han är i?"

Det beror på förbundet. Ju större, destu mer är förutbestämt av författare.
Matcherna är bestämda i förväg i det att vinnaren är utsedd, ifall matchen ska avslutas på ett speciellt sätt eller ha med ett speciell grepp av en storyanledning så har det beslutats i förväg. Under matchen däremot så jobbar de med viskningar. Under ett visst grepp så väser de saker som "studs mot repen så vänder du med en super duper backflip kneecap of doom" och jobbar med varandra. Därför kan man se vissa matcher med orutinerade eller rentav usla wrestlare som är riktigt långsamma och trista, medan matcher med Falir, Triple H eller Rey Mysterio kan vara riktigt snabba och balla.

That said, så har vissa brottare mer makt backstage så at than kan styra hur matcherna ska sluta och hur de ska vinna. Hulk Hogan, till exempel, sålde så mycket biljetter och prylar för företaget att han fick bestämma att han aldrig skule tappa titeln eller förlora en enda match, och när han väl förlorade så var det på fusk.
Numer har Triple H en sådan match, men han har i alla fall vettet att förlora ibland.

That said så kan det ibland, väldigt väldigt sällan, ske en helt oscriptad match mellan brottare. Det är då väldigt rutinerade killar som helt och hållet improviserar i ringen, varför ingen vinnare eller något alls är förutbestämt. Ytterst sällan det sker, eftersom författarna måste ha två rutinerade och bra brottare lediga från olika storylines så att inte en konstig vinst sabbar en hel story.
Grundregeln är dock: ju mer tshirts och pryttlar en brottare kränger, destu mer makt får han backstage. Triple H är dessutom Vince McMahons svärson, så... ja.

"Är det någon skillnad på nordamerikansk och sydamerikansk/latinamerikansk wrestling?"

Lantinamerikansk wrestling (lucha) är oftast mer flygande och hoppande och maskerade wrestlare (tänk en hel show med folk som Rey Mysterio). Jag är inte så inne på den faktiskt, jag föredrar de mer dödsgalna japanerna: Electrified Barbed Wire Deathmatch eller vad det nu var. Allt var inlindat i taggtråd. Tillochmed bollträt det vevade runt med. Helknasiga.

"Men vad är egentligen grejen med wrestling?"

För min del är det storyn. Jag menar, storyn med när Batista bryter med Evolution är ju bara underbar, alla de där gångerna han räddar Triple H's arsle och sedan står de där och utväxlar oroliga blickar... vackert. Sen är det så underbart uppenbart fejk och crazy också: man kan roa sig med gladvål doch hjärndöda gimmikar! Vad kan vara bättre?

Storuggla, slägga under ringen

Vitulv

Jag har precis kollat in Wrestlemania 23 och kan bara säga en sak; Batista vs. The Undertaker. Wrestling blir inte bättre än så. Vad tyckte du själv om den matchen?

- Vulf

Storuggla

Champion
"Jag har precis kollat in Wrestlemania 23 och kan bara säga en sak; Batista vs. The Undertaker. Wrestling blir inte bättre än så. Vad tyckte du själv om den matchen?"

JBL hade spöat dem båda :gremwink: Men seriöst, jag är inte precis en Undertakerfanboy (han är inte min sorts brottare, han är en stor hoss liksom) och Batista... Batsista behöver en bra motståndare för att lysa tycker jag, och Undertaker räcker inte till. Tyvärr. Men så är jag också en surgubbe! Rent generellt gillade jag inte WM23 alls. Det kan ha att göra med att varken Carlito, Flair, Triple H eller Mickie James var med.

Storuggla, raka Trump?

krank

Går ondskans ärenden
JBL hade spöat dem båda
JBL borde eldas upp...

Det finns ett ord för de tråkmånsar som påstår att Wrestling inte är på riktigt. "Smarts", kallas de. Själv har jag genom mina kontakter inom GBG Wrestling fått en alltmer fördjupad respekt för sporten...

//Krank, med glimten i öget

Storuggla

Champion
"JBL borde eldas upp..."

Okej, JBL är guld som kommentator, men det smärtar att han kanske aldrig mer kommer stå i en ring och ropa "I am a wrestling god!" helt utan självironi.

"Själv har jag genom mina kontakter inom GBG Wrestling fått en alltmer fördjupad respekt för sporten..."

GBG Wrestling? Va? Säg att du skojar?

Storuggla, kan väl googla men orkar inte

krank

Går ondskans ärenden
GBG Wrestling? Va? Säg att du skojar?
Närå, föffan.

http://www.gbgwrestling.com/

Jag är gammal polare med Hank Havoc. Nästa gång jag åker ner till götet och det är match, så har jag garanterade fribiljetter (förra gången jag åkte ner och spenderade pengar på inträde till nån jädra festival för att se wrestling, blev matchen inställd...).

Troberg

Sinister eater
Fejk:

* Storylines, fast ibland så kan de av misstag bli riktiga, tex har storylineromanser ibland råkat bli riktiga.
* Grepp. De är gjorda för att se bra ut, men målet är alltid att ingen ska bli skadad på allvar.
* Identiteter. Deras ringkaraktärer är inte deras verkliga persona.
* Vince's död.
* Utgången av enstaka matcher.
* Skador de nämner i sändningen.

Verkligt:

* Det är helt klart en risksysselsättning och det är skickliga atleter. Det finns mycket liten marginal för misstag, och killar som Jeff Hardy och Nick Modo är konstant på gränsen att bryta nacken och sätta sig i rullstol.
* Tävlingsmomentet. Enstaka matcher är förutbestämda, men den som gör brottning och kringframträdanden som ser bäst ut får vinna mer och bättre matcher. Ungefär som konståkning, alltså.
* Blodet. Det är inte fejkblod, man rispar med en liten bit av ett rakblad i pannan när man ska blöda i huvudet.
* Benoit's, Woman's, Guererro's, Bam Bam Bigelow, Sherri Martel's, Owen Hart's och John Tenta's död.
* Flair's snytingar.
* Skadorna de inte nämner i sändningen. Hayabusa och Droz sitter i rullstol. Matt Burns (Nick Mondo) har lagt av för att kroppen inte kan ta mer (mycket synd, han är verkligen en av de bästa någonsin), LuFisto verkar ha lagt av (fast kanske gör en comeback, hoppas verkligen det, hon är i en klass för sig själv bland tjejbrottarna), Steve Austin och Tazz har lagt av efter nackskador, Sabu ser ut som ett lapptäcke av ärr och Mick Foley, Ian Rotten, Tommy Dreamer, John Zandig, Necrobutcher med flera har tagit så mycket stryk att de antagligen tappat räkningen på sina skador.
* Spänningen. Visst, matcherna är uppgjorda, men vilken roll spelar det när man inte vet vilket resultat som är uppgjort?

Sedan finns det förbund med mer eller mindre nivå av fejk. WWE är väldigt fejk, vilket är anledningen till att jag tröttnat på det. Gamla ECW var bättre, men nu är det bara WWE's lillebror. CZW är iofs också fejk i hur matcherna slutar, men brottningen är ungefär så hård som den ser ut, rekommenderas. ROH gör anspråk på att vara mindre fejk och ärligare brottning, men jag vet inte hur mycket substans det har. TNA är showigare, men inte så illa som WWE. De japanska förbunden är generellt seriösare och det förekommer nästan aldrig sådant som outside interference och liknande, matcherna avslutas generellt schysst. De mexikanska förbunden är också mer som de japanska, men med mer akrobatisk brottning, så kallad lucha libre, och, i de mindre förbunden, lite tuffare matcher.

Matcherna är inte detaljplanerade i förväg. Vissa spektakulära saker, som tex takgrejan på CZW Tournament of Death 2 (i mitt tycke den häftigaste galan någonsin), är planerade, men detaljerna tar man på rutin och improviserar efterhand. När man kör tråkiga grepp, som låsningar, chokeholds och submission holds så kan de diskret planera några grepp framåt, speciellt när domaren eller något annat skymmer kameran.

Storuggla

Champion
"* Vince's död."

Här kan jag påpeka att författarna, Vince och wrestlarna var emot denna storyline, men tvbolaget som sänder programmen krävde en storyline om någon som dött (de kräver dessutom mer kändisar, därav Jackassgänget vs Umaga).

"* Blodet. Det är inte fejkblod, man rispar med en liten bit av ett rakblad i pannan när man ska blöda i huvudet."

Kolla in en närbild på Flairs panna. Eftersom brottarna dagen efter en show ska vara i en annan stad och göra en show som inte sänds på tv, så måste de läka småsåren snabbt. De använder någon sprej eller vad det nu var för att blodet ska koagulera snabbare och läka snabbt, trubblet är att efter långvarit bruk så ser man ut som Flair - en hord med ärr i pallet. Inte fräscht.

" Flair's snytingar."

Du menar när han örfilar folk på bröstet?

"Skadorna de inte nämner i sändningen. Hayabusa och Droz sitter i rullstol. Matt Burns (Nick Mondo) har lagt av för att kroppen inte kan ta mer (mycket synd, han är verkligen en av de bästa någonsin), LuFisto verkar ha lagt av (fast kanske gör en comeback, hoppas verkligen det, hon är i en klass för sig själv bland tjejbrottarna), Steve Austin och Tazz har lagt av efter nackskador, Sabu ser ut som ett lapptäcke av ärr och Mick Foley, Ian Rotten, Tommy Dreamer, John Zandig, Necrobutcher med flera har tagit så mycket stryk att de antagligen tappat räkningen på sina skador."

JBL har ryggproblem och får inte brottas, Edge är skadad och får inte brottas, Benoit hade en skadad nacke, Triple H drog ett muskelfäste, Kurt Angles nacke är paj osv osv. Det sliter på kroppen, minsann.

"Spänningen. Visst, matcherna är uppgjorda, men vilken roll spelar det när man inte vet vilket resultat som är uppgjort?"

Här håller jag med. Trubblet med WWE är att man kan lätt se vem som kommer vinna i förväg: Heter han Cena, Undertaker eller Lashley så kommer han vinna. Det förtar spänningen lite.

Storuggla, fångläger nio

Arfert

Facit
Måste säga att jag är mer fascinerad över att ni har koll på sånt här, än själva företeelsen i sig. :gremgrin:

Storuggla

Champion
"Måste säga att jag är mer fascinerad över att ni har koll på sånt här, än själva företeelsen i sig."

Min serienasare (länk!) brukar ordna fest där man spisar den senaste stora wrestlinggalan, dricker bärs och käkar grillad kyckling. :gremsmile:

Från början så fnös jag åt wrestling som en redneckdumhet, men sakteliga så drogs jag in av storyn och några intressanta karaktärer (JBL! JBL!). Det är underhållande.

Storuggla, dags att börja knega igen

Troberg

Sinister eater
Du menar när han örfilar folk på bröstet?
Japp. Se vilka röda märken det lämnar.

Här håller jag med. Trubblet med WWE är att man kan lätt se vem som kommer vinna i förväg: Heter han Cena, Undertaker eller Lashley så kommer han vinna. Det förtar spänningen lite.
Nja, Undertaker förlorar ibland. Hans image bygger på att han är oslagbar utmanare, men han är kass som titelhållare. Därför brukar han plöja som en ångvält genom andra brottare för att få titelmatchen, vilken han sedan antingen förlorar eller snabbt blir av med bältet i en returmatch under oärliga omständigheter. Biker-Undertaker (kring år 2000) fungerade mycket bättre, den imagen behövde inte vara oslagbar.

Troberg

Sinister eater
Måste säga att jag är mer fascinerad över att ni har koll på sånt här, än själva företeelsen i sig.
Wikipedia är en kanonresurs för att hålla sig ajour med vad som händer. Flera brottare, tex LuFisto och Matt Burns/Nick Mondo har dessutom egna siter och ibland egna forum.

Troberg

Sinister eater
Från början så fnös jag åt wrestling som en redneckdumhet, men sakteliga så drogs jag in av storyn och några intressanta karaktärer (JBL! JBL!). Det är underhållande.
Inte bara underhållande, det är en bra visning av hur man bygger upp stämning och spänning.

När jag började framföra den åsikten här så smädade alla mig och kallade brottning för barnsligt fejk, men så fort folk börjat titta så sitter de likväl fast...

Vitulv

Rasism

En sak som jag däremot tycker är vidrigt med wrestling (eller WWE i varje fall) är när det utnyttjas som propaganda. Till exempel de två arabiska terroristbrottarna, eller fransoserna. När man visar upp folkslag som amerikanarna inte gillar så att 80000 rednecks öppet får vråla ut sina fördomar.

Jag får ont i magen av de showerna det förekommer i.

- Vulf

Troberg

Sinister eater
Re: Rasism

En sak som jag däremot tycker är vidrigt med wrestling (eller WWE i varje fall) är när det utnyttjas som propaganda. Till exempel de två arabiska terroristbrottarna, eller fransoserna. När man visar upp folkslag som amerikanarna inte gillar så att 80000 rednecks öppet får vråla ut sina fördomar.

Jag får ont i magen av de showerna det förekommer i.
Håller med, detsamm gäller när de kör lyteskomik i stil med dvärgbrottning. Det tråkigaste med dvärgbrottningen är att brottarna faktiskt är riktigt bra brottare, men att WWE bara använder dem som komiksideshows. Detsamma gäller förresten mycket av WWE's tjejbrottning. De är bara pynt, fast det finns riktigt bra kvinnliga brottare (LuFisto, Lita, Nora Greenwald med flera).

CZW och gamla ECW är bättre på att inte hänfalla åt sådant. Överhuvudtaget så handlar det där mer om brottning och mindre om gimmicks.

ripperdoc

Myrmidon
Gillar man att se folk slåss så ska man väl inte titta på förvuxna män i kalsonger som stampar i golvet? Man ska titta på förvuxna män i kalsonger som spöar skiten ur varandra - på riktigt. De gånger jag hänfaller mig åt dessa brutala nöjen - att se folk slåss - föredrar jag att göra det i form av UFC, MMA, mobilfilmade fighter på Youtube eller Liveleak samt lite Tony Jaa när andan faller på. Mähända att alla dessa då och då har inslag av fejk (om inte annat Tony Jaa :gremwink: ), men det ska kännas riktigt i jämförelse med hojtanden, långmustasch, bandana och solariebiceps.

Jag är själv en mes som bara slagit mina bröder och en och annan flicka, men desto större anledning att utbilda mig i riktig benkrossning än teater.

/RipperDoc - med glimten rejält inkörd i ögat

Troberg

Sinister eater
Gillar man att se folk slåss så ska man väl inte titta på förvuxna män i kalsonger som stampar i golvet? Man ska titta på förvuxna män i kalsonger som spöar skiten ur varandra - på riktigt. De gånger jag hänfaller mig åt dessa brutala nöjen - att se folk slåss - föredrar jag att göra det i form av UFC, MMA, mobilfilmade fighter på Youtube eller Liveleak samt lite Tony Jaa när andan faller på. Mähända att alla dessa då och då har inslag av fejk (om inte annat Tony Jaa ), men det ska kännas riktigt i jämförelse med hojtanden, långmustasch, bandana och solariebiceps.
Nej, blir folk skadade på riktigt så känns det fel att se det som underhållningsvåld.

Vill du ha lite tuffare brottning så titta på CZW Tournament of Death 2. Den är en klassiker, och med god anledning.