Nekromanti Wrnu för bra för folk

Ymir

Liten kantbaron
Att folk väljer att lämna det här forumet tror jag ärligt talat säger mer om dem än om oss som stannat kvar. Visst kan vi vara oerhört gnälliga, rabiata och dryga ibland, men vi visar långt oftare upp våra goda sidor. Om exempelvis icke nämnda rollspelsskapare och SVEROK-människor föredrar att hålla sig på sina egna forum där de är föremål för oreserverad persondyrkan är det trots allt inte vårt problem. De vill ha sanningen, men kan uppenbarligen inte hantera den.

Personligen kläckte jag någon gång ur mig ett citat i stil med "Gud vad skönt det är att Riotminds, Sverok och Tradition har egna forum som agerar idiotfilter åt rollspel.nu". Det var mestadels ett skämt, så jag uppskattar om ingen grillar mig för det, men ärligt talat...det finns en liten gnutta sanning där. Jag menar, vad finns det för argument för att inte lägga sina egna officiella forum på Sveriges största rollspelssajt?

- Ymir, undrar

Foggmock

Myrmidon
Jag har citerat dig på idiotfiltergrejen, både här och annorstädes, och jag tycker som dig. Det är skönt att större delen av den befolkningen inte hittar hit.

Foggmock - äcklig elitist and damn proud of it.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Varför lägga sitt forum på rollspel.nu?

Jag tycker du ska vända på frågan.

Om man har ett forum på sin egen sajt har man flera fördelar:

1. Full kontroll över hur funktionaliteten utvecklas
2. Total uppmärksamhet från den viktigaste gruppen spelare: de egna kunderna
3. Draghjälp till den övriga sajten, där man lanserar andra projekt
4. Inga distraktioner i form av andra spel som drar bort publik, och kanske kunder
5. Man sätter sina egna regler och väljer själv var nivån på diskussionerna ligger
6. Man slipper en hel del skit från folk som inte spelar de spel man producerar och som råkar drälla in för att kolla om det finns nått att gnälla på. Och om det sker, så finns det fler spelare som hjälper till att försvara spelet mot de som gnäller
7. Det är kul att ha ett eget forum, det känns bra att folk snackar om ditt eget spel, på din egen sajt, på ditt eget forum. En mysig känsla helt enkelt
8. Man utvecklar resurser som finns inne i företaget, och ökar därmed värdet på både produkten och företaget. Om man till exempel har forumet på rollspel.nu ökar man värdet på rollspel.nu, och varför ska man göra det?

Rent företagsmässigt så finns det få anledningar till varför en etablerad rollspelsproducent som har resurserna att ha ett eget forum, skulle lägga det på rollspel.nu.

Som liten producent skulle jag utan tvekan lägga mitt forum, om jag nånsin gjorde nått spel som förtjänade ett forum, på rollspel.nu. Tills jag kunde frigöra det och köra det på min egen sajt, om spelet skulle bli såpass populärt.

Så varför skulle man lägga sitt officiella forum på rollspel.nu? Hur ska man sälja in fördelarna med rollspel.nu till, till exempel Riotminds. Hur skulle du lägga upp det för att övertyga dem om att de ska ha sitt officiella forum just här?

Hur tillför rollspel.nu värde till deras produkt genom att de har sitt forum här?

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Varför lägga sitt forum på rollspel.nu?

Du får det att låta som en enbart negativ grej att alls ha ett forum på wrnu. :gremsmile:

Nu är jag bara en enkel bondpåg och inte någon slipad storstadspelmakare, men visst finns det fördelar med att ha ett forum här hos oss även för ett spelföretag?

1. Spelmakarna behöver antagligen inte lägga ner lika mycket tid på att sköta, underhålla och moderera forumet.
2. Visst, skribenterna hade inte enbart varit hängivna fans av spelet. Men jag ser det som en fördel. Som spelmakare vill man väl ha input, kritik och konstruktiva tips ifrån så många som möjligt? Och gärna då folk som spelat mer rollspel än ens eget och har något att jämföra med.
3. Visst finns det en risk att förlora kunder, men det borde finnas en lika stor möjlighet att vinna dem. Det handlar om att ha tilltro till sitt eget hantverk. Dessutom är frågan hur många rollspelsinköp som egentligen avgörs på internet.
4. Hur mycket skit och otrevligheter man får på sig själva och spelet beror mer på hur pass aktiv man själv som spelmakare och moderator är på forumet. Idioter får man räkna med oavsett var man förlägger sitt forum.

Jag håller helt eller delvis med dig på många punkter. Järnringens forum är ett utmärkt exempel på ett lyckat spelforum. Men det har kanske också med att göra att många av de som spelar M:UA är slipade gamla rollspelsrävar som varit med i krokarna sedan hedenhös? Eller att Järnringen själva är rätt aktiva både på forumet och hemsidan? Men jag tycker att våra inlägg och trådar ofta är nyanserade, genomtänkta och inspirerande, dessutom skrivna av folk som sett mer av världen än bara ett enda rollspel.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Signal to noise

Hej!

Visst vinklade jag det, men det var som ett svar på Ymirs retoriska "finns det någon anledning att INTE lägga forumen på rollspel.nu?" (fritt citerat ur minnet). Det finns jättemånga anledningar att inte lägga sina forum på wrnu, och faktiskt färre varför man ska lägga dem här. Vad som är viktigast för enskilda producenter skiljer sig från fall till fall.

Så till dina utmärkta punkter:

1. Spelmakarna behöver antagligen inte lägga ner lika mycket tid på att sköta, underhålla och moderera forumet.
2. Visst, skribenterna hade inte enbart varit hängivna fans av spelet. Men jag ser det som en fördel. Som spelmakare vill man väl ha input, kritik och konstruktiva tips ifrån så många som möjligt? Och gärna då folk som spelat mer rollspel än ens eget och har något att jämföra med.
3. Visst finns det en risk att förlora kunder, men det borde finnas en lika stor möjlighet att vinna dem. Det handlar om att ha tilltro till sitt eget hantverk. Dessutom är frågan hur många rollspelsinköp som egentligen avgörs på internet.
4. Hur mycket skit och otrevligheter man får på sig själva och spelet beror mer på hur pass aktiv man själv som spelmakare och moderator är på forumet. Idioter får man räkna med oavsett var man förlägger sitt forum.
1. Bra poäng, och det var därför jag skrev att ett eget forum är bäst för de som har resurser. Detta är en stor anledning till varför Fenix ligger här, för att vi idag inte har resurser att drive ett eget forum (och för att många av våra läsare hänger här, förstås!)

2. Jo, men kritik får man ju i alla fall utan att ha sitt forum här. Varför är just wrnu så bra för detta?

3. Jo. Men där tror jag att butiksplacering och annonsering ger bättre resultat. Och som du säger "dessutom är frågan hur många rollspelsinköp som egentligen avgörs på internet" vilket gör att jag lika gärna kan strunta i att lägga ett forum på wrnu...?

4. Där håller jag inte med. På sitt eget forum har man större pondus, och kan göra mer åt saken. Här blir man relegerad till en moderator bland andra. Visst finns det idioter överallt... vänta... jepp, det ligger en under min säng!... men de drygaste tenderar att inte hänga kvar på forum som man själv sköter. De tröttnar helt enkelt på ett sätt som vissa inte gör här på wrnu, eller på RPGnet, eller EN World.

Om vi ska sälja in wrnu på resten av världen (bolag, föreningar och andra) måste vi ha bättre på fötterna än att tro/hävda/hoppas att det inte finns ett enda argument för att välja en annan lösning. :gremlaugh:

Magnus

walium

Ganska töntig, faktiskt
Noise commencing

Hur spelet är utformat påverkar naturligtvis också vilka som köper det och hur pass insatta dessa är i rollspelsvärlden överhuvudtaget. Om Järnringens forum är ett bra exempel på ett forum så fungerar och utvecklas så är Riotminds forum ett exempel på ett forum som befolkas av mängder med nybörjare och stenhårda fans. Ponera att någon lägger ut en tråd på wrnu där de frågar "Hur kan rollspel x bli bättre?". Då kan de få svar ifrån människor med otroligt blandade erfarenheter och bakgrunder, de kan få konkreta tips och exempel. Skulle samma fråga presenteras på Riotminds forum så skulle de inte besvaras lika ingående.

En stor rollspelssida med många forum ger en helt annan korsbefruktning av idéer, tankar och koncept än ett eget internt forum. Kommer man hit så utvecklas man som rollspelare och inte bara som Eon-spelare eller Traveller-spelare.

De som regelbundet besöker en sida som wrnu är aktiva, intresserade och ofta spelledare. Alltså den typ av personer som är intresserade av att spendera en massa pengar på rollspel och inte nöjer sig med en gammal DoD-box ifrån -85. Ett eget internt forum blir mest en mötesplats för de redan frälsta och inte en rekryteringsplattform. Jag kände kanske till tre svenska rollspel innan jag kom hit och nu har en hel värld av spel och spelande öppnats för mig.

Här kan spelskapare diskutera med andra spelskapare, eller aspirerande spelskapare åtminstone. Den diskussionen kan föras på en helt annan nivå än om du bara frågar dina fans hur de tycker att ditt nya regelsystem ska se ut.

Det hade säkert också gått att använda wrnu för att leta fram duktiga frilansskribenter och tecknare bara genom att spana runt lite.

Det var i alla fall några ytterligare tankar kring ämnet.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Noise commencing

Det hade säkert också gått att använda wrnu för att leta fram duktiga frilansskribenter och tecknare bara genom att spana runt lite.
Det är ju just vad Neogames gjort, till exempel.

För övrigt håller jag med dig på alla punkter, förstås.

- Ymir, måste rusa

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Och mina punkter då?

Du har ju inte bemödat dig om att kommentera mina punkter, som drar upp åtminstone åtta bra anledningar till att inte lägga sitt forum på wrnu?

Eller mina invändningar mot waliums punkter?

Det går ju till exempel att hitta frilansare på andra ställen också. Till exempel på sitt eget forum, på sin egen sajt? Varför är wrnu bättre plats för detta än någon annanstans?

Visst, jag tjatar om det som kan uppfattas som en bagatell, men för mig är det viktigt att wrnu blir medveten om vad som man erbjuder och hur detta värderas av besökare och företag. Och det finns många som tycker att det är värt att lägga forum här, men åtminstone två (Riot och Järnringen) som har bestämt sig för att ha egna forum.

Om vi vill ha deras forum här, eller mer aktivitet från deras sida, måste vi fundera på att erbjuda dem något mer, något av värde, och inte bara utgå från att detta är den bästa platsen på jorden.

M.

G

Guest

Guest
Re: Och mina punkter då?

Jag hoppas verkligen att ingen utgår från att detta är den bästa platsen på jorden för gudarna ska veta att det alltid finns rum för förbättring och rum för förändring. Ingen sajt är eller ska någon gång vara klar. Vi är inte perfekta på wrnu, vi har mycket att jobba på och mycket att förändra.

Jag tycker det är bra att du tar upp frågan Magnus, men vad tycker du själv? Vilka är dina svar på dina egna frågor? Det känns som om du har dina svar liggandes i bakfickan... Vore intressant att ta del av dom.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Mitt svar på mina egna frågor

"Varför ska man lägga sitt forum på wrnu?"

1. För att snabbt nå en engagerad kärna av de svenska rollspelarna och generera buzz om spelet.

2. För att man inte har resurser att själv hantera sitt forum.

3. För att wrnu hela tiden utvecklas och blir bättre och smartare.

4. För att det är bättre att vara med än att stå utanför.

Vad skulle jag kunna tänka mig att kräva?

1. Skins. Så att jag kan göra mitt forum så att det passar in på min sajt, och lägga det på min sajt OCKSÅ. Så att det finns två snygga och smarta ingånger till forumet, ett från rollspel.nu och ett från min sajt. Men då ska det inte kännas som att man lämnar min sajt om man kommer därifrån.

2. Respekt från admins och moderatorer. En miniminivå av uppträdande från de som sätter nivån på diskussionerna.

3. Bättre serverhårdvara, snabbare sajt.

4. Ett aktivt samarbete, till exempel med gratis annonsering för att jag stödjer wrnu genom att ha forumet här.

Det finns säkert mer, men ungefär så skulle jag tänka.

Magnus

Troberg

Sinister eater
Re: Mitt svar på mina egna frågor

4. Ett aktivt samarbete, till exempel med gratis annonsering för att jag stödjer wrnu genom att ha forumet här.
Den här reagerade jag på. Ett vinstdrivande företag ska alltså få kompensation från en ideell site för att man får hosta sitt forum där gratis? Om något så tycker jag att det borde vara tvärtom.

I övrigt håller jag med.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Vem ökar vems värde?

Om jag bidrar med något som ökar wrnu:s värde, är det då inte rimligt att vilja ha lite tillbaka för det?

Till exempel bannerannonsering, som inte kostar wrnu något (i stort sett).

Och som företag bryr jag mig inte om huruvida wrnu är ideell eller inte, det jag bryr mig om är huruvida det lönar sig för mig att lägga mitt forum här.

Och om du tvekar på om det ökar wrnu:s värde att det finns officiella forum här, så tänk dig ett wrnu utan Eon-forumet. Tänk trafiktappet vi fick när Riot öppnade sitt eget, alla medlemmar som hänger där och inte här.

Officiella forum ökar värdet på wrnu, och som sagt, jag tycker inte att det är orimligt att man arbetar aktivt tillsammans med dem som väljer att lägga sina forum här, så att DE känner att de får värde tillbaks.

M.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Och mina punkter då?

Du har ju inte bemödat dig om att kommentera mina punkter, som drar upp åtminstone åtta bra anledningar till att inte lägga sitt forum på wrnu?
Nej, men det är ju för att de var fullt vettiga allihopa. Jag hade inte så mycket mer att säga i saken liksom.

Utom en sak. Jag är fullt och fast övertygad om att rollspel.nu är ett bättre fora eftersom det är bredare, störe och mindre homogent. Av den anledningen är detta ett bättre ställe både att hitta frilansare, reflektioner och konstruktiv kritik - spektrat av människor och rollspelare som besöker sajten är långt bredare än det på Riotminds och Järnringens egna forum, med vilka de isolerar sig från alla som inte är inbitna fans av deras egna spel. Jag tycker det är en trist approach, då jag gärna ser rollspelare som en helhet, liksom rollspelshobbyn, istället för ensidigt fokuserad på specifika spel. Just nu spelar jag mestadels Eon och Mutant, tex, men det vore ju ändå jätteroligt att kunna ha båda forumen på samma sajt och diskutera med någotsånär samma krets av forumbesökare. En gemensam forumssajt kan uppmuntra företag till samarbeten sinsemellan (okej, lycka till, men...), föra rollspelare av alla kategorier närmare varandra och erbjuda ett långt bredare och kunnigare åsikts- och kunskapsspektrum.

Nyligen tillfrågades jag att granska och skriva om ett ryttarfolk som håller på att beskrivas till ett svenskt rollspel, eftersom jag lyckats göra mig känd som ganska duktig på vår världs nomadfolk. Där fick jag en uppgift på grund av ett särskilt kunskapsområde jag har, och om ett annat, eller för den delen samma, spelföretag skulle behöva hitta någon annan som är duktig på något särskilt är väl rollspel.nu en långt bättre plats att leta på än ett litet, smalt forum med en tiondel av dess användarantal?

Rollspel.nu är större, bredare och mer mångfacetterat, och därför tycker jag att fler företag borde ha sina officiella forum här.

- Ymir, tycker till

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
It's a fair cop

Utom en sak. Jag är fullt och fast övertygad om att rollspel.nu är ett bättre fora eftersom det är bredare, störe och mindre homogent. Av den anledningen är detta ett bättre ställe både att hitta frilansare, reflektioner och konstruktiv kritik - spektrat av människor och rollspelare som besöker sajten är långt bredare än det på Riotminds och Järnringens egna forum, med vilka de isolerar sig från alla som inte är inbitna fans av deras egna spel. Jag tycker det är en trist approach, då jag gärna ser rollspelare som en helhet, liksom rollspelshobbyn, istället för ensidigt fokuserad på specifika spel.
Bra poäng. Man får både bredd OCH djup på det sättet. Fler spelbolag borde se sig om på andra ställen än bland rollspelare till och med.

M,

Troberg

Sinister eater
Re: Vem ökar vems värde?

Om jag bidrar med något som ökar wrnu:s värde, är det då inte rimligt att vilja ha lite tillbaka för det?
Tanken är väl att det ska gynna båda parter, wrnu (vem var det egentligen som myntade den skumma förkortningen...) genom ökad status och fler användare, företaget genom instant access till en stor användarbas och att man slipper driften.

Ytterligare kompensation behövs inte anser jag.

Och om du tvekar på om det ökar wrnu:s värde att det finns officiella forum här, så tänk dig ett wrnu utan Eon-forumet.
Räkna mina inlägg på Eon-forumet så kan du tänka dig hur svårt det är för mig att tänka mig det...

Troberg

Sinister eater
Re: Bra för dig

Du är en mycket mer generös människa än jag.
Det beror på. I sådana fall är jag, när jag blivit trampad på tårna är det krig (se tidigare inlägg i den här tråden).

Var Dalcon bra?
Ska jag vara ärlig, och det ska man ju, så var jag bara där en kort stund på fredag kväll. Pratade en del med allas vår forumsträdgårdstomte Gardener, som dock inte hade med sig sin ämbetssymbol men ändå var trevlig. Pratade även med Stoffe. Sedan åkte jag och köpte en totalt motbjudande pizza som jag slängde efter att ha ätit en fjärdedel och sedan somnade jag. Thats all.

Jag tror inte att jag är kvalificerad att bedöma konventet, jag var aldrig längre in än 10 meter från ytterdörren. Jag kom in, såg Gardener, fastnade där en stund och åkte.

Det var bättre på vår tid!

Gardener

Champion
Splittade ut denna deltråd

Diskussionen om att ha officiella forum eller inte här på www.rollspel.nu är en helt separat diskussion så jag har splittat ut den till en egen tråd.

ro83rt

Swordsman
Jag har citerat dig på idiotfiltergrejen, både här och annorstädes, och jag tycker som dig. Det är skönt att större delen av den befolkningen inte hittar hit.
Foggmock - äcklig elitist and damn proud of it.
Det var ju ytterligare en anledning till att inte förlägga sitt forum här.