Nekromanti wrnu hjärta Lulu

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag måste erkänna att jag verkligen har fastnat för den här sidan och hela tanken med självpublicering. Samtidigt så kryllar hela vårt forum av kreativitet och balla ideér. Visst borde det vara möjligt för oss att kollektivt åstadkomma någonting rollspelsrelaterat? En hel volym med mindre spel i dogma-format eller något större kanske? Jag är övertygad om att många här skulle förtjäna att synas i tryck och bli väldigt motiverade av möjligheten. Vad skulle lämpa sig för en gemensam volym? Vad skulle ni vilja se i en rollspelsbok made by wrnu?

Genesis

Ni dés ni maître
Coolers!

Fan va coolt! Jag är aspå! Har inget vettigt svar på din fråga, jag ville bara stödja förslaget. Svarar väl igen senare, kanske.

MrG

Swashbuckler
coolt!!!

Själv ser jag framför mig scenariosamlingar... T.ex best of GothCon XXXI, Scenarion från rollspel.nu, scenariosviten om de Nio systrarna, Rollspelsbarens samlade verk osv...

-Gunnar (kul hur prisvärt det verkade för hobbytryckare)

MrG

Swashbuckler
Re: Rollspelsbarens samlade verk skulle äga! [NT]

*host* tackar för komplimangen, ska ta det med kollegorna... och skära ned i scenariona, en sexhundra sidor kan bli mastigt ;-)

-Gunnar

Johan Granberg

Swordsman

Det kanske kan sållas lite bland scenarierna? En "Det bästa från Rollspelsbaren" vore nog lättare att kompilera isåfall. Det finns säkert några som känns intressantare än andra.

MrG

Swashbuckler

Jorå, klart vi sållar, mina dåliga alster finns inte bevarade... men ett par verk är lite stora...

-Gunnar (skulle nästan heller skriva nytt till en tryckt sak, men skulle folk köpa det?)

Arfert

Facit
Saga finns redan på Lulu. ;-) Men visst kan jag tänka mig andra alster från Lulu, och jag gillar tanken på en spel-antologi!

Eksem

Champion
"Något typ PW med en systemgrund och en rad världar?"

Jag gillar det! Det finns många duktiga världskonceptmakare här, som bara skulle behöva en liten extra knuff för att äntligen ta tag i sin inspiration och strukturera upp sina tankar på riktigt.

Johan K

Gammal & dryg
Fasen, skulel ju vara strötskönt at ha en sdåan grej i hyllan sin.
Skulel gjärna se scenarion som är skrivna av användare härifrån, mer än gjärna saker ifrån MrG:s rollspelsbar.
Det skulel jag lätt kuna mara med & köpa !

/ Johan K, som dock känner att man inte har så mycket mer att bidra här, än med lite glada tillrop !

walium

Ganska töntig, faktiskt
Inte för att vara kinkig

En modul med rollspelsbarens samlade verk skulle förvisso vara trevligt och definitivt något som de borde satsa på. Men deras verksamhet är ändock skild ifrån wrnu:s. Frågan är vad vi kan göra, vad du kan göra tillsammans med oss?

Johan Granberg

Swordsman
Re: Inte för att vara kinkig

Jo, det var därför jag gjorde ett enkelt NT-inlägg. Det var inte meningen att det skulle bli värsta deltråden. Sorry.

För att återgå till diskussionen skulle man kanske kunna fokusera på att skapa en form av antologi, kanske inte nödvändigtvis Dogma-spel (det här bygger helt på personliga preferenser, som egentligen inte nödvändigtvis har med formatet i sig att göra utan kanske mer med hur de flesta Dogma spel vi sett hittills verkar ha designats) men med ett liknande format för själva urvalet. Alltså någon form av utmaning där man på något vis röstar fram vilka bidrag som skall komma med i boken.

Jag skulle kunna tänka mig något i stil med Iron game chef, där man presenterar några "ingredienser" att välja mellan och sedan skriva ett spel runt. Då kan man få någon sorts intressant röd tråd som löper genom själva boken även om spelen spretar åt olika håll på många plan.

Troberg

Sinister eater
Dogmaspel verkar vara en bra grej.
De dogmaspel som gjorts för dogmautmaningarna är inte helt lätta att antologisera på det sättet, eftersom det enda som författarna uttryckligen gått med på är att de samlas i kompendierna som hör till dogmautmaningen. Jag har själv varit sugen på att sätta ihop alla spelen i en PDF, men det är för mycket jobb att söka upp alla författare och få deras medgivande (fast jag säger inte nej om någon annan tar det jobbet...).

Rising

Vila i frid
Jag gillar också den här publiceringsformen. Men jag är lite skeptisk inför en wrnu-grej. Jag måste nog säga att jag bara skulle vilja ha en sådan om jag själv medverkade i den, och om fler skulle känna så, då vore det ju inte direkt lönt.

Och så är vi ju dessutom väldigt spridda, här på forumet. Det är ju därför vi fungerar så bra som diskussionsforum - men det innebär också att det blir svårt att hitta någon tydlig röd tråd i en potentiell gemensam produktion. Så ironiskt nog skulle jag vilja påstå att det som gör att vi diskuterar så bra tillsammans också gör det svårt för oss att skapa något gemensamt projekt ihop. I vart fall så länge som anspråket är att publikationen skall ges ut i wrnu's namn, på något vis.

Jag vore mer intresserad av publikationer med en tydlig, röd tråd. Typ "Staden", från staden-gänget; eller liknande. Men då har inte boken något egentligen med wrnu att göra.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Vidare tanke på konceptet

Ok

En god sammanställning av intressanta spelgrejer (om de är i form av olika spel, spelvärldar, kampanjmoduler eller allmän litteratur är en annan sak)

Eventuellt framröstade av användarna på forumet?

Till min springande punkt:
På Lulu kan man ju dessutom få "tillbaka" pengar till författaren/na...

Vad säger ni om att Dessa Pengar går rakt in i rollspel.nu?
(webhotellet och annat kostar ju pengar)

Så på en gång som köparen får sig en god bok i handen så bidrar han/hon till att forumet travlar vidare. Pengen behöver ju inte vara stor... men i alla fall?

Är jag dum nu?

MrG

Swashbuckler
Och så är vi ju dessutom väldigt spridda, här på forumet.
Skulle det gå att göra en grej av det? Att sätta ett tema som alla skriver på (helt insnöad i tanken på att det ska vara scenario, men gärna kombinerade med ett litet system, eller kopplat till ett system). Så skulle man kunna få en samling där man har väldigt olika vinklar på ett koncept?

Jag skulle tycka det skulle vara en rolig grej att samverka med andra på forumet och skulle vara ballt att se varaitionen vi skulle kunna få ihop.

Skulle kunna bli en serie av saker om man vill... under rubriker som:
Rollspela zombies nu (med temat zombies)
Rollspela roadmovie nu
Rollspela rymdcollega nu
osv

-Gunnar (skrivarsugen, skulle självklart gärna se att boken släpptes på ett rollspel.nuCon)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Game Chef

Jag skulle kunna tänka mig något i stil med Iron game chef, där man presenterar några "ingredienser" att välja mellan och sedan skriva ett spel runt. Då kan man få någon sorts intressant röd tråd som löper genom själva boken även om spelen spretar åt olika håll på många plan.
Tycker jag verkar vara en utmärkt idé. Game Chef rockar. Just "ingredienserna" kan man ju ha eller inte (om man har dem kan det ju bli en årlig publikation med nytt tema varje år), men vissa saker gillar jag framförallt med Game Chef-konceptet. För det första så har de speciella forum uppsatta för att diskutera de pågående spelen. folk lägger upp vad de gör och man kommenterar och ger feedback, något som jag tror är viktigt om man vill ha bra kvalitet på bidragen. För det andra så delas deltagarna upp i grupper, där folk ser till att alla spel blir genomlästa och kommenterade av ett visst antal designerade personer. Har man inte givit feedback på dem man blivit designerad till, så får man inte vara med i tävlingen.

Just att man läser igenom varndras bidrag, korrläser, ger feedback och så vidare, tror jag är viktigt och bra (speciellt eftersom det är ett diskussionsforum som står för bidragen).

//Genesis, som tänkte vara med i årets Game Chef, men glömde bort.

Rising

Vila i frid
Att sätta ett tema som alla skriver på (helt insnöad i tanken på att det ska vara scenario, men gärna kombinerade med ett litet system, eller kopplat till ett system). Så skulle man kunna få en samling där man har väldigt olika vinklar på ett koncept?
Mjaaa... Mmm... Jo, av allt man kan göra så tycker jag nog att den angreppsvinkeln låter vettigast.

Fast det finns ändå en splittring redan i det inledande valet av projekt; säger man att alla ska skriva varsitt scenario så uppmuntrar man ju friformsscenarion (el.dyl) framför hårt systembundna dylika - och vips så har man sorterat bort alla D&D-anhängare från projektet. Gissar jag.

Så jag vet inte... jag tycker fortfarande att det låter vanskligt.