Persson said:
1. Någon kommer behöva ligga ute med pengarna som krävs för att finansiera kalenderns produktion. Är någon beredd att ta det åtagandet?
Lulu.com eller liknande sajter innebär att pengarna man behöver ligga ute med är noll.
2. Jag upplever att de flesta forumiter går på gymnasiet eller på universitetet. Var noga med att undersöka intresset att verkligen köpa kalendern baserat på dess kostnader. Att fråga i vrållådan hur många som är intresserade är en sak, att beskriva ett prisläge och få folk att lova upp sig / eller förskottsbetala för produkten är en annan.
Med Lulu eller liknande behöver man då inte lova upp sig.
3. Ha målsättningen att gå med vinst för projektet. Vinstmål skapar god marginal för att göra en break even. Det handlar inte om girighet - typ att någon ska suga ut andras pengar. Projektet måste kunna gå runt även om alla kalendrar inte blir sålda. Använder ni print on demand behöver ni räkna ut ett pris för att täcka kostnaderna av produktionen innan produkten läggs ut på publit eller liknande.
Använder man print on demand (Lulu) så går man med vinst vid en såld kalender. Men visst, den som gör layouten kanske vill ha en slant. Men jag tror att Lulu har färdiga mallar för kalendrar.
4. Kan mycket väl vara så att hela projektet lyckas genomföras utan kostnader i så fall är jag den förste att gratulera för ett väl genomfört arbete! :gremdrink:
Med Lulu eller liknande tjänst behöver ingen lägga ut en krona.