Nekromanti WRNU och könskvotering!?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
RasmusL;n77505 said:
Det blir inga underlag och jag ser ingen anledning till att ha dem. Jag ser fler självidentifierade män än kvinnor på ledande positioner på forumet och det är imltho mer än skäl nog att göra något åt saken. Hårklyvandet lämnar jag åt någon annan.
Ah, ja det är mycket roligare att hitta på egen statistik och lägga fram =) Ledsen att jag klev upp på din tvållåda, trodde det var en diskussion. Jag går och hänger i rollspelsmakarforumet istället.

Laters!

Mundo

Myrmidon
Är moderatorskåren ens tillsatt på ett någorlunda demokratiskt sätt på WRNU? Jag menar, jag har varit medlem här och på gamla forumet och jag har ingen aning alls om hur man blir en moderator, hur man utser vem som ska väljas etc. Jag är dock väldigt övertygad av att det inte görs med röstningar från medlemmarna.

I de flesta online organisationer brukar det ju snarare vara så att någon startar ett forum/organisation, sen låter man sina (online) polare bli moderatorer om de är kompetenta nog att bli det. Inte precis en proccess som skapt för kvotering eller dylikt.

.113

Swashbuckler
Nu tycker jag väl att man överhuvudtaget ska vara glad att vi ens har moderatorer. De gör ett bra jobb, så why fix what aint broken? Det finns kvinnliga moderatorer, så uppenbarligen har det inget med någon sjuk elitistisk mansgrisgrupp som leder det hela med mystiska hemliga agendor, utan snarare har flera personer, män och kvinnor, ställt upp på att hjälpa till och sköta forumet och gör det hela bra. När någon av dem av någon anledning slutar så öppnas en plats som går till den som är lämpligast, oavsett hur många män eller kvinnor som redan är i gruppen.

Om 90% av moderatorerna var kvinnor, hade du frågat om kvotering för män? Ärligt talat så vet då inte jag vad hälften av moderatorerna är för något, vissa är ju enklare att klura ut men inte alla.. Och det spelar ingen roll tycker jag så länge de sköter sitt jobb.

RasmusL

Champion
.113;n77536 said:
Och det spelar ingen roll tycker jag så länge de sköter sitt jobb.
Vår fundamentalt olika syn på verkligheten gör att jag inte kommer att svara på dina frågor. Om du inte bryr dig hur det än blir så ser jag inte att du kan bidra till tråden över huvud taget.

Tre solar

Hero
Tills en massa självidentifierande kvinnor säger att de är sugna att moderera, är jag jätte-emot.

Kvinnor som vill prata rollspel ska har precis samma möjlighet som män att bara vara en i mängden. Om det är så att vi är dåliga med jämställdhet och överrepresenterar män är det ett mansproblem, inte ett kvinnoproblem. Att kvotera in kvinnor för att de ska lösa det åt oss är djupt orättvist.

Hade det varit pengar eller verklig makt inblandat hade saken varit annorlunda. Nu är det enda som står på spel att ägna sin fritid åt att säga åt folk att sluta vara idioter. Som att inte kvinnor inte drar det lasset ändå.

RasmusL

Champion
Tre solar;n77555 said:
Tills en massa självidentifierande kvinnor säger att de är sugna att moderera, är jag jätte-emot.
.
Nu gör du ju samtidigt antagandet att en av de primära anledningarna till att man kvoterar ÖHT inte gäller så då är det inte konstigt att du inte är för :)

Cissi

Up to no good.
Det här är spännande. Så vitt jag kommer ihåg så påpekade jag för redak att de behövde en kvinna i moderatorkåren och frågade om jag fick vara med. Och så fick jag vara med.
Gizmo sitter i redaktionen sedan dryga året också om jag inte kommer ihåg fel. Så vi är två.
Jag har väl inte så mycket mer att komma med just nu så jag följer diskussionen och får se om jag kommer på nått mer matnyttigt senare.
Bra initiativ Rasmus!

Tre solar

Hero
RasmusL;n77561 said:
Nu gör du ju samtidigt antagandet att en av de primära anledningarna till att man kvoterar ÖHT inte gäller så då är det inte konstigt att du inte är för :)
Det var det jag försökte skriva. Varför gör du ett annat antagande?

MattiasLejbrink

Swordsman
Alltså tror man att mäns högre maktsträvan är genetisk betingad så blir ju diskussionen en helt annan. Jag kommer i mitt fortsatta resonemang utgå från att det är en social konstruktion.

Kvotering är en lika klurig fråga som den är väldiskuterad. Nej, det är inte bästa sättet att uppnå jämställdhet, men det är ingen vettig människa som förespråkar kvotering av den anledningen. Tvärtom är kvotering något man tar till som absolut sista utväg när man inte får bukt med den sneda könsföredelningen på annat sätt. Vad gäller rollspel.nu gissar jag att majoriteten av forumiterna är män (fördom) och om det är så är det något som bör åtgärdas först.

Målsättningen är ju en rättvis urvalsprocess, inte rättvist utfall per se. Och om de två rekryteringsbaserna är olika stora - fler män än kvinnor - är det rimligt, statistikt sett, att det finns fler manliga moderatorer, givet att män och kvinnor i genomsnitt är lika bra på att moderera.

Så jag säger, gärna kvotering, men först efter vi fått en 50-50 könsfördelning bland besökarna samt försökt allt annat.

Kärlekscraft

Swordsman
Cissi;n77562 said:
Det här är spännande. Så vitt jag kommer ihåg så påpekade jag för redak att de behövde en kvinna i moderatorkåren och frågade om jag fick vara med. Och så fick jag vara med.
Gizmo sitter i redaktionen sedan dryga året också om jag inte kommer ihåg fel. Så vi är två.
Jag har väl inte så mycket mer att komma med just nu så jag följer diskussionen och får se om jag kommer på nått mer matnyttigt senare.
Bra initiativ Rasmus!
Jag vill bli moderator! Hur gör man? :grin:

RasmusL

Champion
MattiasLejbrink;n77567 said:
Så jag säger, gärna kvotering, men först efter vi fått en 50-50 könsfördelning bland besökarna samt försökt allt annat.
Alltså: aldrig.

Vad är värdet i att moderatorkåren till punkt och pricka måste återspegla forumanvändarna snarare än att ha en inbördes jämställd fördelning?

RasmusL

Champion
Tre solar;n77566 said:
Det var det jag försökte skriva. Varför gör du ett annat antagande?

Varför jag antar att män som regel tenderar att ta mer plats än kvinnor pga sociala konstruktioner? För att det är min tro.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är för. Dels för att jag är för kvotering i största allmänhet, men också för att jag tror att det skulle vara en bra idé i just det här fallet.

Det enda hinder jag egentligen ser är väl att det vad jag vet redan idag är svårt att hitta moderatorer. Folk står inte på kö direkt. Men principiellt är jag för.

Till exempel kan det, som nämnts, helt enkelt handla om att börja kolla i gruppen "personer vi vet identifierar sig som kvinnor" innan man kollar i andra grupper vid rekrytering av moderatorer. Den lite mjäkigare formen av kvotering, där man helt enkelt säger att om två sökande i övrigt har jämförbara kompetenser så väljer man en kvinna om man kan, tror jag inte är applicerbar här.

I praktiken tror jag rentav att det enda som skulle funka just i dagsläget vore om redaktionen typ PM:ade alla man vet identifierar sig som kvinnor (vilket väl lär gå ganska snabbt; jag är ändå rätt aktiv på forumet och tror att jag inte behöver alla fingrar och tår för att räkna alla jag sett självidentifiera som kvinnor, även om det blivit bättre på senare år) och helt enkelt erbjöd dem moderatorsrollen på valfritt forum.

MattiasLejbrink

Swordsman
RasmusL;n77573 said:
Vad är värdet i att moderatorkåren till punkt och pricka måste återspegla forumanvändarna snarare än att ha en inbördes jämställd fördelning?
Ingen aning, det var inte det jag påstod.

Vad jag menade var att drömmen är att jämställdhet uppnås genom ett rättvist urval, och vill man då ha 50-50 bland de utvalda måste populationerna män-kvinnor vara lika stora - givet att män och kvinnor är lika kompetenta.

Lukas

Mannen i Gult
krank;n77579 said:
I praktiken tror jag rentav att det enda som skulle funka just i dagsläget vore om redaktionen typ PM:ade alla man vet identifierar sig som kvinnor (vilket väl lär gå ganska snabbt; jag är ändå rätt aktiv på forumet och tror att jag inte behöver alla fingrar och tår för att räkna alla jag sett självidentifiera som kvinnor, även om det blivit bättre på senare år) och helt enkelt erbjöd dem moderatorsrollen på valfritt forum.
Även om jag är för kvotering så tycker jag det här låter som en dålig ide,
Alla är inte lämpade för att vara moderatorer och det finns kvinnor på det här forumet som jag inte tycker skulle lämpa sig som moderatorer.

Jag vill gärna se fler tjejer i moderatorkåren, och jag tycker det aktivt skall efterfrågas, men för den skullen skall man inte plocka in vilken kvinna som helst.
Någon form av känsla för att personen i fråga skall passa måste ändå finnas kvar.

RasmusL

Champion
Lukas;n77582 said:
men för den skullen skall man inte plocka in vilken kvinna som helst.
Någon form av känsla för att personen i fråga skall passa måste ändå finnas kvar.
Jag förstår vad du menar MEN kvotering behöver inte innebära att vi "plocka in vilken kvinna som helst". Dels är det superenkelt att sätta kriterier och dels så tror jag att vi har sjukt många duktiga kvinnor på forumet som skulle göra ett fantastiskt jobb.

Lukas

Mannen i Gult
RasmusL;n77585 said:
Jag förstår vad du menar MEN kvotering behöver inte innebära att vi "plocka in vilken kvinna som helst". Dels är det superenkelt att sätta kriterier och dels så tror jag att vi har sjukt många duktiga kvinnor på forumet som skulle göra ett fantastiskt jobb.

Jag håller med!
Min kommentar var på Kranks förslag att erbjuda alla som vi visste identifierade sig som kvinnor en moderator post på valfritt forum.

Ja forumet har många awsomekvinnor, och jag tycker okcå det skulle vara bra om fler av dem satt i moderatorkåren

RasmusL

Champion
Lukas;n77586 said:
Jag håller med!
Min kommentar var på Kranks förslag att erbjuda alla som vi visste identifierade sig som kvinnor en moderator post på valfritt forum.

Ja forumet har många awsomekvinnor, och jag tycker okcå det skulle vara bra om fler av dem satt i moderatorkåren

Aight, då är jag med :)

anth

Vetefan
RasmusL;n77473 said:
Förslag: kvotera in 50 % självidentifierade kvinnor i moderatorkåren.
Någon, som ska få vara anonym, skrev nyligen:

ÄR fysiskt kön verkligen intressant i en diskussion på i-net? jag ser det inte....
Hur försvarar du dig mot en sådan kommentar?
Hur för försvarar du 50 % kvinnor i moderatorkåren mot något sådant?