Ready Player One
Lite före påsk läste jag om en ny Steven Spielbergfilm som bl.a. skulle handla om Dungeons & Dragons-äventyret Tomb of Horrors.
Filmen gick upp på biograferna och fick skitdålig kritik (t.o.m. trailern var dålig).Dels är det en orgie i CGI-animering, speciellt CGI-animering av människor. Låt oss nöja oss med att det behöver utvecklas ett par år till innan det blir sevärt.Dels är filmmanuset fullständigt sönderklippt och det enda som finns kvar av boken är huvudpersonernas namn - och det där med med Dungeons & Dragons kan man glömma.
Så istället för att se filmen läste jag boken Ready Player One av Ernest Cline.
Handling
Boken utspelas någon gång på 2040-talet; jorden är svårt sargad av miljöförstöring, man har passerat peak oil så ingen har råd att köpa bensin, storföretag styr världen, dokusåpakändisar blir valda till presidenter och massarbetslösheten breder ut sig.
För 5 år sedan dog James Halliday, skaparen av OASIS och en av världens rikaste män. I sitt testamente avslöjades att han gömt ett
påskägg i OASIS och den förste att hitta påskägget skulle ärva hela hans förmögenhet och få full kontroll över OASIS.
OASIS kan ses som en kombination av World of Warcraft, Second Life och Minecraft i en virtuell värld och alla som har råd har en Avatar i OASIS. Själva OASIS är inte dyrt, det kostar bara en quarter (25 cent). Men man måste ha ström, internetuppkoppling, dator och minst VR-glasögon och VR-handske.
OASIS kan ses som antitesen till kapitalism: det finns ingen reklam där och användare är garanterade total anonymitet. Givetvis ses OASIS som en varböld och hädelse av alla "riktiga" kapitalistiska storbolag.
Det OASIS tjänar pengar på är snabba transporter. Vem som helst kan gå från punkt A till punkt B i OASIS om man har tid, men vill man teleportera sig kostar det riktiga kontanter.
När testamentet publicerades började massor med människor leta efter påskägget. Dessa kallas för "egg hunters", vilket förkortats till "gunters.
Eftersom vem som helst kan delta i jakten har storföretaget IOI anställt massor med människor i jakten. Dessa avatarer ser likadana ut och har ett sexsiffrigt anställningsnummer som börjar med 6 på bröstet. De kallas inte helt oväntat för "sixers". IOI vill givetvis få kontroll över OASIS så de kan införa reklam.
Inte helt oväntat pågår ett krig mellan gunters och sixers i OASIS.
Boken handlar om 18-årige Wade Owen Watts (Parzival) pch hans vänner i jakten på påskägget, samtidigt som de försöker hålla sig vid liv och inte bli dödade av sixers.
Omdöme
Boken håller ungefär samma klass som all modern amerikansk ungdomslitteratur idag (Hunger Games, Maze Runner, Divergence,...). D.v.s. inte speciellt hög.
Boken släpptes 2011 och enligt boken lanserades OASIS 2012. Redan nu, 7 år efter boken lanserades, börjar beskrivningen kännas föråldrad, lite på samma sätt som vi idag sitter och småskrattar åt Tillbaka till Framtiden II.
Halliday var en supernörd och uppväxt på 1980-talet, därför kommer alla ledtrådar till påskäggets gömställe från "1980-tals"-nördkulturen. Hela boken är en orgie i "1980-tals"-nörderi.
Hade det inte varit för att jag läste artikeln om att DnD-äventyret Tomb of Horrors skulle finnas med hade jag jag aldrig rört boken med tång ens (och ja, Tomb of Horrors finns med i boken, till akillnad från filmen).
Men jag måste säga att jag personligen fann boken lite underhållande eftersom jag kände igen nästan varenda "1980-tals"-referens, oavsett om det gällde rollspel, datorspel, filmer, anime eller musik.