Nekromanti WRNU:s bokklubb Andra Kvartalet 2018

Max Raven

T12-kultist
Reglerna är enkla:
Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Länk till lista över lästa böcker

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skrev inget om det, men efter Three Body Problem så var jag lite sugen på mer scifi, så jag gav mig på antologin The New Space Opera.

Den innehåller precis det som står på kartongen: ett gäng hyfsat ny rymdopera. Och då syns givetvis namn som Reynolds, McDonald, Hamilton, Baxter och Simmons. Över huvud taget är det en väldigt bra antologi med bra bredd på berättelserna; flera av dem ger sug efter mer av samma författare.

Nu har jag börjat läsa en mastodontbok: "Complete Collection of HP Lovecraft". Den här versionen, alltså. Det är säkert inte den bästa samlingen, men det visade sig vara rätt klurigt att hitta rekommendationer om samlingar som var kompletta... Så jag sket i det och bara körde på. Så... vi får väl se om jag blir klar med den under Q2 eller om recensionen får vänta till Q3. Men hittills gillar jag den. Jag vet inte riktigt vad just den här samlingen använder för sortering av berättelserna (kronologiska är de inte), men hittills har jag uppskattat The Nameless City, Festival och The Color out of Space; jag har just satt tänderna i The Call of Cthulhu.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har läst "empire games" och "dark state", del ett och två i trilogin "empire games" av Charles Stross.

Jag tror att serien är en del av ett befintligt universum, men jag har inte läst några av de tidigare böckerna.

Premissen, som man får dumpad i knät på en två sidor kort sammanfattning, är att det finns ett stort antal parallella versioner, tidslinjer, av jorden. Några saknar lämpliga förhållanden för liv, några innehåller primitiva stammar av grottmänniskor, och några har utvecklat en civilisation.

"Vår" tidslinje hade under en längre tid påhälsning från en annan tidslinje där en sammanslutning kallad "the clan" hade förmågan att hoppa mellan tidslinjer. Vilket de glatt utnyttjande för att bli rika som troll på att smuggla knark över nationsgränser genom att hoppa fram och tillbaka mellan tidslinjerna. Detta upptäcktes dock av amerikanska myndigheter, saker eskalerade, vita huset sprängdes av en kärnladdning, och som svar förintades "the clan"s tillhåll i deras tidslinje. De kvarvarande spillrorna av sammanslutningen flydde till en annan version av USA, som demokratiserades relativt sent i samband med en revolution, och här hjälper de till att kickstarta en högteknologisk utveckling genom att smuggla in prylar från "vår" tidslinje.

Under tiden har "vårt" USA blivit ett paranoit övervakningssamhälle, som febrilt söker igenom tidslinjer i jakt på nya hot från parallella verkligheter. Kommer de att upptäcka "the clans" nya tillflyktsort innan de lyckas köra ikapp ungefär ett halvt sekels gap i teknikutveckling?

Är du med så långt? Detta är alltså en kort sammanfattning av det som händer innan boken ens börjat... Detta upplever jag som en av bokens svagheter. Stross försöker få med väldigt många teman i boken: livet i ett övervakningssamhälle av modell post-2001, hur en modern säkerhetsorganisation agerar, global politik i en kontrafaktisk tidslinje, inrikespolitik i ett samhälle som just genomgått en revolution och så lite high-tech scifi mysterier på det.

Jag gillar de ingående delarna, men blir lite besviken på att man inte får fördjupa sig i något. Ett kapitel om hur man drar lärdom från lyckade och misslyckade revolutioner i vår tidslinje för att skapa en stabil demokrati i en annan? Superintressant, synd att det avhandlas i ett kapitel och sedan inte berättas mer om. Märkliga högteknologiska fornlämningar och artefakter? Supercoolt. Två kapitel.

TL;DR bra bok som hade troligtvis gjort sig bättre som minst tre olika bokserier.

Tant Ragnar

Gamle usling
krank;n280913 said:
Jag skrev inget om det, men efter Three Body Problem så var jag lite sugen på mer scifi, så jag gav mig på antologin The New Space Opera.

Den innehåller precis det som står på kartongen: ett gäng hyfsat ny rymdopera. Och då syns givetvis namn som Reynolds, McDonald, Hamilton, Baxter och Simmons. Över huvud taget är det en väldigt bra antologi med bra bredd på berättelserna; flera av dem ger sug efter mer av samma författare.

Nu har jag börjat läsa en mastodontbok: "Complete Collection of HP Lovecraft". Den här versionen[/URL], alltså. Det är säkert inte den bästa samlingen, men det visade sig vara rätt klurigt att hitta rekommendationer om samlingar som var kompletta... Så jag sket i det och bara körde på. Så... vi får väl se om jag blir klar med den under Q2 eller om recensionen får vänta till Q3. Men hittills gillar jag den. Jag vet inte riktigt vad just den här samlingen använder för sortering av berättelserna (kronologiska är de inte), men hittills har jag uppskattat The Nameless City, Festival och The Color out of Space; jag har just satt tänderna i The Call of Cthulhu.
Som Kutulu-konnässör, vilken HPL-novell skulle du rekommendera som inkörsport? Kan har försökt börja läsa HPL vid några tillfällen, men ryggat undan för rasism och lite stolpiga beskrivning av "onämnbara fasor"?

anth

Vetefan
Ready Player One
Lite före påsk läste jag om en ny Steven Spielbergfilm som bl.a. skulle handla om Dungeons & Dragons-äventyret Tomb of Horrors.
Filmen gick upp på biograferna och fick skitdålig kritik (t.o.m. trailern var dålig).Dels är det en orgie i CGI-animering, speciellt CGI-animering av människor. Låt oss nöja oss med att det behöver utvecklas ett par år till innan det blir sevärt.Dels är filmmanuset fullständigt sönderklippt och det enda som finns kvar av boken är huvudpersonernas namn - och det där med med Dungeons & Dragons kan man glömma.

Så istället för att se filmen läste jag boken Ready Player One av Ernest Cline.

Handling
Boken utspelas någon gång på 2040-talet; jorden är svårt sargad av miljöförstöring, man har passerat peak oil så ingen har råd att köpa bensin, storföretag styr världen, dokusåpakändisar blir valda till presidenter och massarbetslösheten breder ut sig.
För 5 år sedan dog James Halliday, skaparen av OASIS och en av världens rikaste män. I sitt testamente avslöjades att han gömt ett påskägg i OASIS och den förste att hitta påskägget skulle ärva hela hans förmögenhet och få full kontroll över OASIS.

OASIS kan ses som en kombination av World of Warcraft, Second Life och Minecraft i en virtuell värld och alla som har råd har en Avatar i OASIS. Själva OASIS är inte dyrt, det kostar bara en quarter (25 cent). Men man måste ha ström, internetuppkoppling, dator och minst VR-glasögon och VR-handske.
OASIS kan ses som antitesen till kapitalism: det finns ingen reklam där och användare är garanterade total anonymitet. Givetvis ses OASIS som en varböld och hädelse av alla "riktiga" kapitalistiska storbolag.
Det OASIS tjänar pengar på är snabba transporter. Vem som helst kan gå från punkt A till punkt B i OASIS om man har tid, men vill man teleportera sig kostar det riktiga kontanter.

När testamentet publicerades började massor med människor leta efter påskägget. Dessa kallas för "egg hunters", vilket förkortats till "gunters.
Eftersom vem som helst kan delta i jakten har storföretaget IOI anställt massor med människor i jakten. Dessa avatarer ser likadana ut och har ett sexsiffrigt anställningsnummer som börjar med 6 på bröstet. De kallas inte helt oväntat för "sixers". IOI vill givetvis få kontroll över OASIS så de kan införa reklam.
Inte helt oväntat pågår ett krig mellan gunters och sixers i OASIS.

Boken handlar om 18-årige Wade Owen Watts (Parzival) pch hans vänner i jakten på påskägget, samtidigt som de försöker hålla sig vid liv och inte bli dödade av sixers.

Omdöme
Boken håller ungefär samma klass som all modern amerikansk ungdomslitteratur idag (Hunger Games, Maze Runner, Divergence,...). D.v.s. inte speciellt hög.
Boken släpptes 2011 och enligt boken lanserades OASIS 2012. Redan nu, 7 år efter boken lanserades, börjar beskrivningen kännas föråldrad, lite på samma sätt som vi idag sitter och småskrattar åt Tillbaka till Framtiden II.

Halliday var en supernörd och uppväxt på 1980-talet, därför kommer alla ledtrådar till påskäggets gömställe från "1980-tals"-nördkulturen. Hela boken är en orgie i "1980-tals"-nörderi.

Hade det inte varit för att jag läste artikeln om att DnD-äventyret Tomb of Horrors skulle finnas med hade jag jag aldrig rört boken med tång ens (och ja, Tomb of Horrors finns med i boken, till akillnad från filmen).
Men jag måste säga att jag personligen fann boken lite underhållande eftersom jag kände igen nästan varenda "1980-tals"-referens, oavsett om det gällde rollspel, datorspel, filmer, anime eller musik.

Khan

Kondottiär
Jag har läst Creepypasta av Jack Werner.

Den här boken är anledningen till att han fick starta upp Creepypodden och många av historierna i boken har jag redan hört där. Det som gör boken roligare än podden är att det är lika mycket (om inte mer) prat om historierna, hur de kommit till, vad de gjort för inverkan på internet och i verkligheten och så vidare. Det är uppenbart att Werner är mycket inspirerad av Bengt af Klintberg, och att han tycker det är lika roligt att spåra historierna som det är att läsa dem.

Många av historierna är bra. Jag fick massor med bra inspiration till diverse skräckscenarier och skurkar till framtida rollspelsarrangemang. Se det som en perfekt toalettbok - ett kapitel, en novell räcker lagom långt när man sitter på dass. Boken rekommenderas, men jag kan inte säga att jag någon gång blev riktigt rädd. Den är bra på en meta- och inspirationsnivå snarare än en skräcknivå.

Nässe

Myrmidon

Den här bokklubben har jag missat helt! Så kul!!!

Jag har läst SOMMAREN SYSTER av Jerker Virdborg.

För flera år sedan läste jag Virdborgs debut, novellsamlingen Landhöjning två centimeter per natt. Beskrivningar av barn och ungdomar blåste bort mig. Så bra. Därefter kom den lite kryptiska Svart Krabba som jag också älskade. Därefter tappade jag bort Virdborg och missade att han gav ut fler böcker. Sen fick jag tips om Sommaren Syster här på rollspel.nu.

Sommaren syster handlar om Sverige efter en konflikt eller ett inbördeskrig. Det är oklart om hela världen gått under eller om det bara är Sverige. Huvudpersonen är en ung kille som är rätt försiktig och lite rädd av sig. Han passar inte in i en värld som bygger på våld. Däremot är hans storasyster en bad ass krigare. Hon tar hand om och skyddar sin bror. De två tvingas fly genom landet och en mängd saker händer.

Det här är verkligen en bra bok. Jag kan rekommendera den till allt och alla. (Väldigt nyanserat va? :)) Nej, på riktigt. Den är sjukt bra skriven, spännande och har jättefina karaktärsporträtt. Valet av setting gör precis det som det är menat att göra- konflikterna i Syrien, Palestina, Jemen etc känns nära och närvarande. Det kunde varit här. Läskigt.

Attachments

Nässe

Myrmidon

Nu har jag börjat läsa Parabel of the Sower av Octavia Butler.

Tidigare har jag läst Lilith's Brood som handlar om en framtid där mänskligheten utplånat sig själv och Aliens försöker återskapa liv, genom att korsa människa och Aliens. Mindblowing bra. Förväntningarna är alltså gigantiska på denna två-logi, som skulle ha varit en trilogi om inte Octavia gått bort alldeles för tidigt.

Fokus för boken är en ung kvinna som har ett överaktivt empatiskt system, hon tar in alla andras känslor och smärta. Detta blir extremt problematiskt då hon lever i en dystopisk framtid fylld av våld och sorg. Efter att ha kommit en liten bit in i boken får jag säga att den verkar precis så bra som jag hoppas. Jag får återkomma när jag läst klart!

Attachments