Nekromanti WRNU:s Bokklubb, December 2014

Max Raven

T12-kultist
Väldigt sent, men här är månadens tråd för bokklubben.

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Max Raven

T12-kultist
Jag är fortfarande fast i Blue Remembered Earth för fysisk bok - jag pysslar med annat istället för att läsa, vilket är trist. Den känns lite som en tungrodd start, dock, även om det börjat bli lite mer fart i den, en sisådär hundra sidor in.

Ljudboken jag lyssnar på är Lair of the White Worm av Bram Stoker. Väldigt mycket barn av sin tid. Den har en urusel start, i jämförelse med Blue Remembered Earth. Där Blue Remembered Earth har ett bra intro, och sedan en bra hook men sedan slår av på takten en del så har Lair en början som är en slags "lär känna alla personerna INNAN något händer" - lite som att läsa en sammanfattning av huvudpersonerna till en pjäs inbakat i en förberättelse. Dess andra syfte är att få huvudpersonen till platsen. Tyvärr fungerar det lite halvdant - det täcker inte personerna som är involverade särskilt bra, och känns utdraget i onödan. En andefattig berättelsebörjan, standardformulär A för tidsperioden, helt enkelt. När handlingen förflyttas till platsen för händelserna så flyter det dock på betydligt bättre (och har med lite casual racism, woo? <.< ). Återkommer när jag är klar med boken med resten, men det är inte mycket kvar nu.

Har övervägt att köpa några modernare verk i ljudbokform - får se. Altered Carbon lät intressant.

Jag lyssnar på ljudböcker när jag går mina motionsrundor, så mängden jag konsumerar varierar med hur mycket motion jag får.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag läser They do it with mirrors av Agatha Christie, och räknar med att bli klar med den under månaden. Den är helt okej även om den har ganska låg takt och är lite spretig och ofokuserad jämfört med en del andra av hennes verk.

Samtidigt (eller ja, inte bokstavligt) lyssnar jag på Altered Carbon om en f.d soldat som nu jobbar som PI och ska på en miljonärs begäran undersöka hans självmord, som han själv hävdar var ett mord. Han har nämligen bara sleevat in sig i en ny kropp. Den här boken har väl i princip varit huvudinspirationen till Eclipse Phase, känns det som. Åtminstone just vad gäller kroppar och backupper och sånt.

Max Raven

T12-kultist
Jag har läst klart Blue Remembered Earth (i förra veckan) av Alastair Reynolds.

Boken blir bättre, men det lan ett tag att komma dit. På plussidan så är det en bok som är bra att läsa om. A.tt den är seg i början är nog mycket på grund av detta, dock.

1 korthet: Geoffrey och Sunday är arvtagare till Akinya-förmögenheten. Deras farmor/mormor skapade ett imperium på rymdfart och industrin därav, lite som en bisak när hon for runt i solsystemet. Nu avlider hon och ett mysterium uppdagas.

Mycket av boken är en typisk odyssé genom framtidens Jord och solsystem. Mekanismen övervakar mänskligheten och stoppar brott innan de får konsekvenser. Resor inom solsystemet tar månader. Al är förbjuden. Etc.

Intressant, ganska hård SF. Får läsa andra an hans böcker senare.

Härnäst är det Asimov som gäller.