Nekromanti WRNU:s Bokklubb, Juni 2014

Max Raven

T12-kultist
En ny månad, rakt in i högsommar och dags för en ny instans av bokklubben!

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

God45

#PrayersForBahakan
Jag har läst R.A. Salvatores The Icewind Dale Trilogy, alltså de tre böckerna The Crystal Shard, Streams of Silver och The Halfling's Gem. Medan det är by the book fantasy så är det ganska underhållande sådan med bra fighter, magi som känns "rätt", twister som är förskuggade men som ändå kommer som överraskningar och riktigt trevliga skurkar. D&D känslan sitter också precis där den ska, nästan på samma ställe som Baldurs Gate spelen. På vilket annat ställe hittar man en lönnmördare, varulvsråttor, en ond tjuvgilles ledare, en hyrd trollkarl, en köttgolem och demoner som antagonister?

Solid 3/5 och jag kommer fortsätta läsa serien med den fjärde boken.

Tell

Hero
Jag har läst Karen Armstrongs "historien om gud". Boken är relativt givande i det att den fokuserar på processer snarare än trosläror (till skillnad från exempelvis "the other god", av Stoyanov). Tidvis är den tradig, men förklaringarna är genomgående enkla och behagliga - och ibland rent av underhållande, såsom hennes långa genomgång av varför Athanasius hade konstiga åsikter, och varför dessa senare blev doktrin.

4/5, men en svag 4. Trots den tidvis torra prosan är den för informativ och genomlyslig för att få tre.

Ymir

Liten kantbaron
Jag har läst Dorothy Ko's "Cinderella's Sisters - A Revisionist History of Footbinding". Den här boken var en mycket positiv överraskning; den har ett innovativt upplägg, fräscha och fascinerande perspektiv, och gör en imponerande och i hög grad lyckad ansträngning att lyfta fram kvinnors egna röster ur kinesiskt källmaterial. Det är en av få böcker som skrivits om ämnet fotlindning på mycket lång tid, och en av de första som tar det bort ur det exotiserande/orientalistiska träsket. Boken håller otvivelaktigt en hög akademisk standard, men känns aldrig särskilt tung och hade nog funkat bra för intresserade lekmän, i synnerhet kanske för att den har som ambition att vara ett översiktsverk, och därmed aldrig gräver ned sig jättedjupt i teoretiska diskussioner. Jag har inte på så länge jag kan komma ihåg typ (det skulle väl vara 'Guns, Germs and Steel') känt mig så här fascinerad och inspirerad medan jag läst en fackbok, och därför kan betyget bara bli mycket gott.

Om ljudböcker: jag rekommenderar Joseph Conrads 'Mörkrets hjärta', uppläsare:Max von Sydow. Ibland det bästa jag lyssnat på!
God45 said:
Snacka om att ha rätt uppläsare alltså. Plus von Sydow verkar inte vara killen som backar för att säga vad som är skrivet i den boken ;)

Max Raven

T12-kultist
Jag blev klar (för c:a 2 veckor sedan, förvisso) med Legacy, skriven av James H. Schmitz.

Själva boken är en rymdspionthriller med delvis pulp:iga delar.

I framtiden har mänskligheten expanderat utåt i galaxen. Spår av en tidigare dominant civilisation har antytts, men fram tills nyligen hade ingenting hittat. Huvudpersonen, Trigger Argy, var en av de som fann en av de Gamlas rymdstation. Nu dras hon in i intriger kring de Gamlas kvarlämningar: plasmoider, vilka är underliga amöbaliknande varelser.

Boken känns lite old school - dock välskriven. Författaren var smart nog att inte gå in på exakt hur saker ska fungera utan håller sig allmän och låter den vara en del av världen. Teknologin är bakgrund till händelserna, helt enkelt. Därför gör han bara en miss - kommunikatorer och datorer för beställningar beskrivs som komplicerade att använda. Nåja, det är inte lätt att få alla rätt. :)

Kvinnoporträtt då? Trigger är inte ett våp direkt, men hon har drag av gammaldags hjältinnor och behöver ofta hjälp för att ta sig ut ur problem. Å andra sidan är det inte ett fel i sig - problemen är i regel ganska stora, och hon är inte hjälplös. Det blir dock lite baksätesåkare-känsla.

Allt som allt gillade jag boken. Den var inte tråkig, och inspelningen var kompetent.

Jag lyssnade efter detta på The Return, en postapokalyptisk berättelse av H. Beam Piper. Två vetenskapsmän från en forskarbas hittar en människoutpost med en underlig religion. Berättelsen är kortare än Legacy, men intressant. Jag tyckte dock den kändes lite ofokuserad och inga av trådarna verkade följas upp i någon större utsträckning. Postapokalyps är nog i och för sig inte riktigt min genre.

Därefter lyssnade jag på en skräckantologi. En blandning uppläsare med en blandning av historier, däribland Poe's The Telltale Heart. Vissa, som The Ghoul's Accountant, var inte jättebra, medan andra var trevligare. Några var mer humoristiska, andra mer allvarliga.

Just nu lyssnar jag på A Princess of Mars, av Edgar Rice Burroughs. Jag läser även vidare i Red Mars, efter ett kort uppehåll.