Jag blev klar (för c:a 2 veckor sedan, förvisso) med
Legacy, skriven av James H. Schmitz.
Själva boken är en rymdspionthriller med delvis pulp:iga delar.
I framtiden har mänskligheten expanderat utåt i galaxen. Spår av en tidigare dominant civilisation har antytts, men fram tills nyligen hade ingenting hittat. Huvudpersonen, Trigger Argy, var en av de som fann en av de Gamlas rymdstation. Nu dras hon in i intriger kring de Gamlas kvarlämningar: plasmoider, vilka är underliga amöbaliknande varelser.
Boken känns lite old school - dock välskriven. Författaren var smart nog att inte gå in på exakt hur saker ska fungera utan håller sig allmän och låter den vara en del av världen. Teknologin är bakgrund till händelserna, helt enkelt. Därför gör han bara en miss - kommunikatorer och datorer för beställningar beskrivs som komplicerade att använda. Nåja, det är inte lätt att få alla rätt.
Kvinnoporträtt då? Trigger är inte ett våp direkt, men hon har drag av gammaldags hjältinnor och behöver ofta hjälp för att ta sig ut ur problem. Å andra sidan är det inte ett fel i sig - problemen är i regel ganska stora, och hon är inte hjälplös. Det blir dock lite baksätesåkare-känsla.
Allt som allt gillade jag boken. Den var inte tråkig, och inspelningen var kompetent.
Jag lyssnade efter detta på
The Return, en postapokalyptisk berättelse av H. Beam Piper. Två vetenskapsmän från en forskarbas hittar en människoutpost med en underlig religion. Berättelsen är kortare än Legacy, men intressant. Jag tyckte dock den kändes lite ofokuserad och inga av trådarna verkade följas upp i någon större utsträckning. Postapokalyps är nog i och för sig inte riktigt min genre.
Därefter lyssnade jag på en skräckantologi. En blandning uppläsare med en blandning av historier, däribland Poe's
The Telltale Heart. Vissa, som The Ghoul's Accountant, var inte jättebra, medan andra var trevligare. Några var mer humoristiska, andra mer allvarliga.
Just nu lyssnar jag på
A Princess of Mars, av Edgar Rice Burroughs. Jag läser även vidare i
Red Mars, efter ett kort uppehåll.