WRNU:s filmklubb 2021 v36

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v36 2021 – #453 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
Idag såg jag Godzilla vs Biollante


Godzilla vs GMO moar like

Vilket är andra Heisei-era-filmen och den första som är ordentligt inom Heisei. Godzilla är tillbaka, det är samma tidslinje. Det tar ett tag för honom att göra entré, dock. Inte för att de lägger tid på att förklara hur Godzilla kommer tillbaka, de har en del annan handling de vill ha med först. Så - året är 1989, du ska göra en Godzilla-film - vad har du med? Svarade du onda GMO-företag, psykiska barn och en bepansrad drönare så är du rätt på det. Människohandlingen är en (industri)spionfilm, plus lite klassisk frankenstein. Cellbiologer vill bättra på gröda så att den blir härdigare och kan växa överallt - varför inte kombinera med Godzillas celler? Er, inte CRISPR. Mer som "ta växtcell, ta godzilla-cell, tryck ihop dem och vänta"... Det går sådär.

Skådespeleriet är lite lökigt (men amerikanarna som snackar oavbrutet är helt realistiskt) och det är aningen statiska monsterstrider - det är ju så klart kopplat till monsterdesignen, men jag saknar att Godzilla genomför wrestling moves på andra monster. Ack, det lär väl inte återvända. Byggnadsmodellerna är i en handfull scener lite halvdana - det märktes tvyärr lite extra med scener där det inte var composite shots och man får se Godzilla stampa runt snett under-framifrån. Filmen kändes också aningen för lång - spionhandlingen var aningen utdragen och tyckte mänskliga skurken var lite meh.

Coola saker:
  • Psykiska barn får alla samma drömmar, ritar alla vad de sett och när läraren/ansvariga ber dem visa deras dröm så drar alla upp såna här

  • Det är en hyfsat skön blandning av element och Godzilla har inte sin egna handling som i en del Showa-filmer.
  • Vill man ha strider så får man en del i den här filmen.
  • Kamerajobbet är grymt - det känns mycket mindre statiskt och mindre rakt-framifrån-i-studio än tidigare.
  • Biollante är en cool design. En gigantisk växt som muterar? Coolt.


Värd att se? Om man gillar Kaiju - helt klart. 1h 44 minuter underhållning.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag har sett 3 avsnitt av den nya serien only murders in the building på Disney+

Huvudrollerna spelas av Steve Martin som också varit med och skapat serien och Selena Gomez samt Martin Short.

Dom spelar 3 mer eller mindre tragiska karaktärer Steve Martin spelar en fd kändis som peakade på 80-talet men som numera är bortglömd , Selena Gomez som en ung kvinna som verkar vara alldeles för ekonomiskt utsatt för att kunna bo i lägenhetshuset men som hävdar att hon är där och renoverar för en faster/moster och Steve Martin som är en fd Broadwayregissör på dekis.

Dom alla bor i samma lägenhetshus och alla 3 är helt besatta av samma true crime podd en vacker dag sker ett mord i lägenhetshuset som för våra 3 protagonister samman och dom bestämmer sig för att starta sin egen podd där dom gör sin egen utredning om mordet i lägenhetshuset där dom bor och döper podden till only murders in the building .

Serien tar en humoristisk approach till crime fiction och poddande och kan ses som en parodi på detta .

Betyg: serien har överlag sett fått bra kritik och jag instämmer i det och ger serien 4/5 .
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Immortals
2011

Jag saknar att se filmer i stil med gamla Jason and the Argonauts. Jag vet inte riktigt vad jag skulle stämningen som dessa filmer för med sig. Det är väl därför jag gillar Gods of Egypt, trots att filmen är ett bottenskrap. Vill man veta vad som gör den filmen dålig kan man alltid kolla på Filmento.

Just den här känslan som jag (inte visste att jag) ville se (förrän jag såg Gods of Egypt) var anledningen till varför Immortals rullade igång på Netflix. Kul att se Henry Cavill i en tidig roll, även om han har världens konstigaste överläpp-rörelser (jag förstår problemet de hade med läpp-rekonstruktionen i Batman v Superman) och John Hurt har alltid en varm plats i mitt hjärta. Mickey Rourke passar bra i rollen som bad guy. Knappt så jag kände igen honom.

Däremot är själva historien rätt generisk. Nästan så att jag inte kommer ihåg handlingen så här några dagar efter jag sett filmen. Striderna är rätt stilistiska i stil med 300 men utan att överraska, förutom i den annorlunda slow-mo-striden när gudarna slåss för att visa deras övermänskliga snabbhet. Jag ser vad filmen försöker göra i stort med berättelsen, men de lyckas inte få fram det. Funkar att softa till.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
The Witcher: Nightmare of the Wolf
2021

Jag gillar inte Witcher-serien. Tog mig ändå tid att se den två gånger, för jag antog att det tog mig halva första säsongen innan jag förstod att de hoppade hej vilt i tiden. Men nej, serien var ändå dålig och historien alldeles för hoppig och med för mycket massiva moment av exposition för att täcka upp att huvudkaraktären fåordiga personlighet. Jag är ändå fascinerad av världen och det måste finnas någonting bra i den, om den nu är så otroligt populär från spelen och böckerna.

Nightmare of the Wolf är Netflix användning av deras koreanska animeringsstudie för att ge lite mer backstory till vilka häxkarlarna är och hur de skapas. Jag blev överraskad. Den har samma korthuggna berättarstuk, men ändå med mer information, och jag bryr mig faktiskt om karaktärerna i den här knappt 1,5 timmes långa film. Det är en hel del häftiga ögonblick och filmen är riktigt skön på några punkter.

Fattar dock fortfarande inte varför de inte dricker alkemin direkt när de möter ett monster.

BETYG: 4/5
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,005
Location
Linköping
På temat "Feuflux ser filmer baserade på datorspel han inte spelat" har vi nu lämnat Warcraft (som är Warcraft 1, och jag har bara spelat Warcraft 2) och kommit till Assassins creed. Det här är historien om två osympatiska grupper mördare som slåss om ett äpple. Jag får till ett emotionellt band till exakt noll personer i den här historien, och jag vet inte vilken målgruppen är. De som gillar att se kåpklädda figurer hoppa omkring och kniva ner folk? Kommer inte de hellre spela spelen?

Jag får ta och välja bättre filmer snart. Jag har väntat mig nåt semiseriöst storslaget klichéactionepos två gånger irad nu och mest känt mig tom efteråt, istället för ungdomligt underhållen. Den här filmen var sämre (och då har de ändå fått in tre skådiskändisar till skillnad från Warcraft som bara hade Ragnar Lothbrok (eller okej då, Travis Fimmel)).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag såg just Reminiscence.

Den var… well, den var ungefär vad jag väntade mig. Premissen är alltså typ en film noir om vad som lika gärna kan ses som en privatsnok, spelad av Hugh Jackman, som driver byrå med sin gamla veteranpolare från Kriget. En dag kliver en vacker madam – nattklubbssångerska – in genom dörrarna och vill ha hjälp med en grej. Han faller pladask och de har en romans ett tag – sen försvinner hon spårlöst, och han blir besatt vid att hitta henne igen.

Fast typ… den utspelar sig i en framtid där klimatförändringarna gjort att hela Miami (där filmen utspelar sig) ligger under vatten och där det är så farligt att vara ute på dagen att hela befolkningen vänt på dygnet. Allt är förfallet och skitigt och vattenskadat; utom för de rika som bor på torra land.

Kriget? Det var vid den södra gränsen tydligen, i samband med att vattnet höjdes.

Och privatsnoken är alltså en snubbe som har en manick som låter folk återuppleva sina egna minnen, som samtidigt visualiseras som ett slags hologram – på så vis kan han dels låta folk drömma sig bort (mot en peng), eller hjälpa dem hitta sina nycklar…

Så. Scifi-film-noir. Jag tyckte om världsbygget. Könsrollerna var väl på det hela taget ganska beklagliga, även om Thandiwe "Queen Maeve" Newton gör en schysst halvalkoholiserad actionhjälte (ovan nämnda veteranpolare).

Jag gillar att inte bara Hugh Jackman fick vara lite gammal. Han är ju 52 gubevars, men Newton är ju 48. Rebecca Ferguson som spelar nattklubbssångerskan är 37 (bara barnet), men jag kan ha överseende med det för att hon är svensk. =)

Also: 37 är också "inte 20-årsåldern". Kanske inte över 40 som Newton, men ändå.

(Jag gillar överlag när kvinnor som inte är i 20-årsåldern får vara med både som kärleksintressen och actionfigurer.)

BETYG: 4/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
Godzilla vs. King Ghidorah (1991) - vilket är den 18:e Godzilla-filmen.


Vi är i fjärran framtida år 1992, 3 år efter Godzilla vs Biollante. Tidsresande från 22:a århundradet dyker upp för att varna för Godzilla och rekrytera tre moderna människor för att stoppa Godzilla från att bli till. De reser till 1944 då dinosaurien som skulle bli Godzilla bekräftats. Efter slutfört uppdrag råkar de lämna några små söta GMOs kallade dorats där. Jag är säker på att det inte kommer leda till några konsekvenser överhuvudtaget.



Handlingen har också mer Showa-DNA än Biollante - tefat! lasergevär! superdatorer! androider! - men med ett lite mer "realistiskt" filter.

Coola saker: Väldigt många, men här är några höjdpunker:
  • Godzilla som dinosaurie. Det här har varit origin-storyn från början (det nämns redan i 1954-filmen) - en kryptid-dinosaurie som blev utsatt för strålning från atombombning - men nu får vi se det. Det är rätt coolt att se en icke-T-rex (de är explicita med det här) klampa runt och fälla träd över soldater. Och bli beskjuten av kryssare.
  • Den massiva Tokyo-staden. Miniatyrarbetet fluktuerar en del men man ser varför Godzilla blivit större för varje film - de största höghusen reser sig ovanför till och med den massiva Godzilla
  • Att det hela hanteras med ett vår-värld-men-Godzilla. Det är mer jordat. Showa hade sina sidor men det var ofta att det var en film där det också fanns kaiju lite vid sidan av.
  • Mecha King Ghidorah. King Ghidorah som cyborg. Coolt.
Lökigt:
  • Specialeffekterna varierar i kvalité. Om något känns det som att ambitionen kanske drog över tid och budget - det här är en film med tidsmaskiner, tidsresor, androider och jättemonster i en modern värld. Så att det ser lite fel ut när den skadade androiden springer längsmed gata jämnas ut med att make-up-arbetet är on-point (särskilt med tanke på att ingen riktigt fått till hur det borde se ut när människor rör sig i hög hastighet på ett bra sätt i film än). Jag tror inte jag kan understryka det här nog, men det kändes som att 80% av tiden innehöll specialeffekter, och det här var tiden när datorer inte riktigt börjat hjälpa med mycket än.
  • Tidsresande. Så de åker till 1944 och ändrar historien, vilket gör att 1989 års Godzilla försvinner men inte det den gjort och folk minns Godzilla och King Ghidorah dyker upp men inte förrän 1991 och


Men så länge man inte försöker få sans i tidsresandet så funkar det? Antar jag?

Värd att se? Ja. Paradoxalt känner jag att den här är mindre intressant än Biollante - mycket av handlingen skulle kunnat passa in i en Showa-era-film, även om det är mer tajt än många av dem filmerna. Att den är drygt 100 minuter är också föredömligt kort med tanke på möjliga komplikationer. Borde man oroa sig över att temat "GMO bad" verkar vara lite återkommande?

4 filmer kvar av heisei - nästa film är Godzilla vs Mothra, därefter är det Mechagodzilla II, SpaceGodzilla och Destoroyah - sedan kommer jag till filmerna som inte har någon sammanhängande timeline. Totalt 10-Toho filmer till (jag har sett Shin och den animerade trilogin ganska nyligen)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,966
Location
Rissne
Jag såg nyss Banshee Chapter.

Det är en ytterst ordinär och billigt men kompetent genomförd superlågbudgetskräckis baserad på den Lovecraftska berättelsen From Beyond. Kameran är skakig och lågbudget med mycket brus, klippningen är förvirrande men funktionell, och alla jump scares är förutsägbara men effektiva. Filmen har en hel del ögonblick som faktiskt kändes spända och lite läbbiga och jag hoppade till lite några gånger.

Det finns en ball idé här. Jag är inte säker på om det här var det bästa sättet att genomföra den idén eller ifall det ens går att göra bättre.

När jag läste Lovecrafts berättelse så får jag erkänna att det för mig inte var "oj oj, läbbiga monster kanske kommer hit och dödar oss" som var det skrämmande för min del, utan det som kittlade min hjärna var tanken att de här monstren fanns runt omkring oss hela tiden. Jag tycker om den sortens existentiella skräck, den där det skrämmande inte är varken slem eller obehaglig stämning eller jump scares eller något sådant – utan bara en djupt obehaglig insikt om verkligheten som sedan inte går att bortse från. Jag undrar hur man skulle göra om man ville porträttera det på film?

Jaja, den här filmen tyckte jag iaf inte gjorde det.

BETYG: 3/5
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
Jag har sett Shadowless Sword, en sydkoreansk wuxiafilm från 2005.



Lönnmördare har ihjäl alla medlemmar av kungafamiljen, den skickligaste soldaten, som råkar vara en ung kvinna, skickas iväg för att se till att den sista arvingen överlever. Där finns också med ett "skugglöst svärd" - nej det har inga övernaturliga egenskaper, det är bara ett svärd som är viktigt för handlingen.

Det här är helt OK wuxia. Om man tyckte Fury Road var tråkig för att det bara var en lång biljakt så är grundhandlingen här värre - det är en flykt genom diverse platser undan mördare som de kanske borde kämpat mot från början. Jag har ingen aning om varför jag har den här filmen.
Jag har heller ingen aning om varför alla skurkar har make-up.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
Jag såg också Godzilla vs Mothra (1992)



Story: Efter King Ghidora-filmens ekonomiska framgång så bestämde de sig att hämta tillbaka andra monster från Showa-eran och Mothra var först ut för att kvinnor var i majoritet bland befolkningen och Mothra var alltid poppis med kvinnor - de hade tänkt göra en Mothra-trilogi men Godzilla sågs som mer gångbar internationellt. Märkvärt är att filmen blev klar 1 år efter Godzilla vs King Ghidorah.

Åh, filmens berättelse? Efter massa miljöförstöring och meteornedslag tvångsrekryteras tjuv till att undersöka ett massivt ägg på Infant Island. De stöter på en profetia, två små älvor som varnar för att inte sabba planeten för då väcks Gaias cthulhu-medvetande skickar Jorden end ond jätteinsekt för att döda alla sist kom en anti-mothra (Battra) och hade ihjäl folk för att de hade klimatmanipulation. Mothra stoppade Battra förra gången men älvorna varnar för att Battra verkar ha väckts till liv. Företaget som "utvecklar" Infant Island vill ha jätteäget, Godzilla och Battra ger sig in i leken, ägget kläcks, företaget tycker det verkar vara en smart idé att använda älvor till att sälja produkter, älvorna eskalerar, Mothra river stora delar av Tokyo för att det inte är monsteranpassat (vilket känns i kaijuhjärtat - tänk på alla jättemonster, har de inte rätt att besöka städer utan att byggnader rasar över dem hela tiden?)

Berättelsen har ett miljöbudskap, människoantagonisterna är främst miljöförstörare som inte förstår varför det går dåligt för dem (och tjuv som är för besatt av pengar och har en lite halvhjärtad redemption arc). Utöver det är det typ... Godzilla is a dick. Liksom, bara den dummaste kaijun. Och ingen annan kaiju gillar Godzilla, och Godzilla vill att slåss med alla kaijus. Ingen militärsubplott den här filmen utöver att stridsvagnar och jetflygplan finns och är mestadels verkningslösa mot kaijus.

Det är inte en film med väldigt djup handling - Godzilla drabbar samman med larv och OND larv, blixtar skjuts, atomandedräkter förstör och jätteinsekter flyger och spränger. Miniatyrjobbet och specialeffekterna är överlag bra här - det ser lite dåligt ut på vissa ställen, på sätt som ger lite Showa-vibbar - jag önskar de kunde gjort något åt de statiska bakgrunderna t ex, de ser inte ut att ha bytts sedan just den eran.

Jag tycker ändå den här inte är alltför illa. Det är väldigt många strider, men inte tråkiga sådana. De tar så mycket tid att det känns som att filmhandlingen i övrigt lider av det, men mest att det är anemiskt. Bättre kaiju-action än Mothra vs Godzilla, men handlingen är svagare än densamma.

Konceptuellt är Biollante bättre och den filmen har riktigt ruggigt bra scener, men i rent utförande så är Mothra mer genomgående kompetent och sammanhängande. Jag vet inte ifall det här är den bästa Heisei-Godzilla-filmen i slutändan, men den ligger högt upp.

... Ja, jag gillar fortfarande Mothra. Jag tror också att det här är filmen jag såg delar av när jag var i mina yngre dar, vilket påverkat att jag gillar Mothra.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,077
Location
Helsingborg
Anna
2019

Denna KGB-spionfilm började bra och jag var imponerad av actionscenerna, trots att det var skådespelaren som gjorde all action. Jag kände att hon såg ut som en modell, passande förvisso för rollen, men hon gick även som modell. När jag kollade upp Sasha Luss så började hon mycket riktigt som en modell. Har en väldigt stel framtoning, mycket på grund av rollen, men hon gör ett bra första arbete som huvudrollsinnehavare. Jag förstår vad Luc Besson såg i henne från Valerian and the City of a Thousand Planets. Kommer vara intressant att se henne i fler filmer.

Men likt Smala Sussie så faller den här filmen samman när de försöker knyta ihop själva handlingen. Jag gillar stilgreppet med flashbacks för att förklara hur smart agenten är, men när det sker för fjärde gången så kunde jag inte låta bli att känna att filmen blev förutsägbar. Action-scenerna är schyssta, som skrivet, men håller inte ända ut. Personen som verkligen står ut är Helen Mirren som är briljant i sin roll. Jag tyckte den här filmen var riktigt skön på någon punkt men senaste hälften av filmen sänker betyget ett steg, så den funkar bara att softa till.

BETYG: 3/5
 
Last edited:

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,344
Location
Malmö
To fight monsters, we created monsters of our own.

Avslutade helgen med att se Pacific Rim Godzilla vs Mechagodzilla II (1993)



Japanska armén bärgar teknologin från Mecha-King Ghidorah och bygger Godzilla-bot. Radon och ett ägg som kläcks och blir en baby-Godzilla finns med också, och inte en hiskelig skapelse den här gången.

Gamla:


Nya:


Handlingsmässigt är det inte särskilt komplicerat. Människohandlingen hänger samman med kaiju-delen och fokus är på att stoppa Godzilla.

Specialeffekterna är överlag bra. Gillar man actionscener finns det en del bra här. Gillar att mechagodzilla II roterar på huvudet innan kroppen.

Den här klickade inte riktigt för mig. Den är kompetent, där finns bra actionscener, mecha-godzilla-designen är riktigt bra, men det fanns ingenting jag var riktigt förtjust i. Kompetent men lite intetsägande. Vill man ha kaijuaction så är det här ett bra val.

Sidospår: De hade en tv-specialare för att promote:a filmen:
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,097
Location
Omfalos
Jag har sett Croodarna (2013) och Silverdraken (2020). Två animerade barnfilmer, en med stenålderstema, en med draktema. Filmerna har 72 resp 70 procent på Rotten Tomatoes och på en hundragradiga skala skulle jag ge dem det i betyg också: de är snygga, har bra karaktärer, behjärtansvärda teman och de dramatiska kurvorna sitter som de ska - men de är också ack så stereotypa. Inget sticker ut, inget är originellt, det är fantasilös fantasy. Funkar att se med barn, och inte mer.
 
Top