WRNU:s filmklubb 2021 v44

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v44 2021 – #461 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Bolongo

Herr Doktor
Jag gick och såg den nya Marvel-filmen om De Eviga.

Det mest intressanta med den på lång sikt är att Marvel här etablerar en mytologi som kan underbygga många av deras kommande filmer. Visst, det kräver litet retconning, men inte värre än vi sett förut. Jag gillar också att Gud (Arishem) avslöjas som en lögnare.

På kort sikt är det mest intressanta att karaktärerna faktiskt får brottas med riktiga moraliska dilemman. Åtminstone en stund. Vi måste ju få vår beskärda kvot av CGI-slagsmål också...

Nackdelarna med filmen är dels att jag inte direkt känner något för någon av karaktärerna, dels att vissa detaljer så uppenbart bara är inpressade för att få en payoff i kommande filmer. Det är också märkligt att den episka konflikten som utspelar sig inte verkar ha någon effekt på resten av Jorden - jag menar, man får anta att folk märker vissa saker som händer, men vi får inga scener med reaktioner från vanligt folk eller andra superhjältar. Kanske beror detta på att vi har så ruskigt många huvudpersoner att det inte fanns tid att fokusera på något utöver dem?

När jag nämner inpressade detaljer tänker jag framför allt på Dane Whitman . Han är bara med för att de vill introducera The Black Knight längre fram, och så är han ju ihop med Sersi i serierna så det ger en ursäkt.
Att de slänger in Eros/Starfox i en mid-credits scen är jag mindre upprörd över, det är ju inte en del av själva filmen.
Vill någon slå vad om att den "Zeus" som skall vara med i nästa Thor-film i själva verket är Zuras?

Sammantaget finns det en hel del intressanta koncept här, men de bär inte lika intressant frukt. Betyget kan tyvärr inte bli högre än 3 av 5.

krank

Jag har just sett om Neon Genesis Evangelion 1.0: You Are (Not) Alone.

Det var alldeles för länge sedan jag såg Evangelion, känner jag. 2016, tydligen. Och första gången 2014.
Det här är ju en anime som följt mig väldigt länge – den var en av de första jag såg på skakig VHS hemma hos en kompis på gymnasiet, tillsammans med Akira och Ghost in the Shell. I varje skede i livet har den sagt mig olika saker, och jag tycker fortfarande att i stort sett varje inkarnation av den är helt jäkla fantastisk och genial.

Precis som förra gången tycker jag nog om tv-serien mer, men framför allt nu när jag vet hur fullkomligt bonkers bananas den här Rebuild-versionen blir så gillar jag verkligen den här filmen också. Till större delen är den ju en scen-för-scen-remake av de första avsnitten, med en något uträtad tidslinje med scenerna i mer kronologisk ordning, och med en scen som avslöjar sånt man egentligen inte får veta förrän väldigt sent i serien. Så på något sätt är den liksom en mindre komplicerad version. Vilket passar jättebra ihop med de kommande filmerna, som liksom blir knäppare och knäppare.

Men ja, det här är också i sig självt förbaskat bra, förutom att det också gör rättvisa åt originalmaterialet. Snyggt som fasen, bra musik, väldigt väl utförda teman rent generellt, schysst gestaltning av karaktärerna. Och det här är ju en anime som ytterst bygger på sina otroligt trasiga karaktärer och som i hög grad handlar om relationer och depression och sådär.

BETYG: 5/5

Jag ser om den här nu eftersom Amazon Prime sitter och trycker på exklusiv visningsrättighet för 3.0+1.0, alltså den fjärde och sista delen av Rebuild of Evangelion. Som jag inte sett, och som jag väntat åratal på. Så nu ser jag de tre första först, för att påminna mig. Original-animen kan jag ju de flesta beats i mer eller mindre utantill, även om typ andra halvan av serien är lite skakig i minnet. Men de här rebuild-filmerna… Jag minns mycket lite från tvåan och trean.

Minimoni

Homelander
Jag har sett den gudomliga dinosaurien mot den kungliga apan alltså GODzilla vs KING kong.

Det var inte min typ av film .

0,5/5
Jag brukar faktiskt gilla just sådana här hjärndöda filmer där gigantiska monster slåss mot varandra eller mot något, det är ett av mina guilty pleasures. Men i det här fallet håller jag helt med dig. Filmen var inte speciellt intressant eller bra ens för mig och då gillar jag i olika utsträckning de tidigare filmerna med Monarch.

krank

Jag har sett om Evangelion 2:22 – You Can (Not) Advance.

Jag skrev om den 2014 också. Jag vet inte om jag blev så mycket klokare här. Som jag skrev då så är det här Rebuild helt och hållet släpper taget om originalserien. Jag tycker att det funkar. Vardagsscenerna håller ihop det hela snyggt och själva bågen för relationerna mellan barnen och mellan de vuxna tycker jag funkar bra överlag. Mytologin… tja, det vore inte Evangelion om den vore lätt att följa, och jag är ganska säker på att de helt enkelt hoppar över vissa numrerade änglar här. Men jag tror att jag hängde med hyfsat.

Nu ser jag fram emot att försöka klämma 3:33 imorgon så att jag kan ta 3.0+1.0 på lördag.

Men det här var riktigt bra. Inte lika bra som 1.11, men riktigt bra icke desto mindre.

BETYG: 4+/5

Minimoni

Homelander
Har sett den senaste versionen av "Suicide Squad" den med killen som ser ut som en haj och fler, inte versionen med Will Smith alltså.

Jag gick in helt utan förväntningar och var på riktigt gott humör när filmen var slut då den överraskade och var så mycket bättre på alla plan än jag någonsin skulle kunna ha trott.

Filmen är precis så våldsam den behöver vara och precis så balanserad mellan allvar och humor som den behöver vara.
Jag ger den 5/5 då jag inte ser att det går att göra en bättre film med Suicide Squad.

krank

Jag har sett om Evangelion 3:33 – You Can (Not) Redo.

Och. Öh. Ja. Jag såg den 2014 och fattade ingenting av den då heller. Och nu hade jag dessutom glömt bort exakt allting.

Det här är en sammanfattning utifrån vad jag minns just nu iaf:

OK, så när Shinji försökte rädda Rei i slutet av förra filmen, så vaknade Unit-01 och blev en högre livsform, vilket utlöste Third Impact.

14 år senare är Unit-01 instängd i en mojäng i omloppsbana, och Shinji sover därinne. Ett gäng gamla Nerv-anställda, däribland Misato och Asuka, har defectat och bildat en ny organisation som vill bekämpa Nerv. Shinjis pappa styr fortfarande Nerv och att Unit-01 vaknade var en viktig del i hans planer tydligen.

I alla fall vill WILLE, som Nerv-hatarna heter, använda Unit-01 för att driva sitt fräna luftskepp, så de skickar upp Asuka och Mari för att hämta ner den. Shinji är de inte så intresserad av, så de sätter på honom en explosiv choker. Och sen anfaller vad som verkar vara Unit-00 (men är 09), med en Rei-klon som pilot, och plockar på sig Shinji.

Shinji förs till Nerv-högkvarteret, där han misslyckas med att fatta att den Rei som körde Evan inte är original-Rei. Kanske för att han inte sett originalserien och därmed inte vet att Rei är en klon. I varje fall träffar han också Kaworu, som är hitskickad av SEELE, som är organisationen Nerv teoretiskt sett samarbetar med men som Shinjis pappa egentligen tänker bryta med. Kaworu och Shinji ska pilota Unit-13 tillsammans.

Vi får veta att Rei är en klon av Shinjis mamma och att mamman och den Rei Shinji kände är upplösta i Unit-01. Mamman var tydligen inblandad i att bygga Evas och gränssnittet till dem.

(I källaren till Nerv fanns tidigare en jättestor grej som kallades Lilith, och människor kallas Lilim tror jag. Grejen i film 1 och 2 var att änglarna, som vi fortfarande inte vet varifrån de kommer, ville komma till Lilith för att utlösa third impact. Vi vet att Second Impact var en världsomspännande katastrof. Kanske började man bygga Evas efter den? Oklart.)

Kaworu, som vi senare får veta var den förste ängeln (varför skickade Seele en ängel i människoform till Nerv?), och som i slutänden blir den trettonde (på något sätt), övertalar Shinji att hoppa med in i Unit-13 och plocka två spjut som ska finnas där nere där Lilith brukade finnas. När de kommer dit upptäcker de att det inte är två olika spjut utan två identiska, vilket på något sätt fuckar upp Kaworus plan men ligger i linje med Shinjis pappas plan. Är det han som ändrat spjuten? Fan vet.

Shinji tar spjuten ändå, vilket somehow triggar Unit-13 att vakna på samma sätt som Unit-01, vilket i sin tur triggar Fourth Impact. Men det hela avstyrs genom att Kaworu först kör båda spjuten genom Unit-13s kropp (eller gör den det själv? Kaworus kontroller var väl avstängda?) och sen tar självmord genom Shinjis choker, som han bytte till sig tidigare.

Det här gör att Shinjis pappas plan inte går helt i lås, men han är nöjd med att Seeles pojke (Kaworu) är undanröjd och att Unit-13 vaknat.

Han stänger också av Seele-medlemmarna. Var de uppladdade medvetanden i datorer hela tiden?

Är alla Evas i den här kontinuiteten omgjorda mödrar? Sannolikt inte, de verkar mycket mer utbytbara, folk kör varandras Evor och sådär.
Vad är en Ängel, och vad kommer de ifrån? Fan vet.
Vad är human instrumentality project? Nånting om att Lilim vill uppnå odödlighet genom konstanta förändringar och att återkommande massutplåningar är en del av processen? Är det det Shinjis pappa försöker trigga?
Vem ändrade spjuten, och… varför? Vad hade spjuten ens för funktion?
Vad var det som reste sig ur marken i samband med fourth impact?
På vilket sätt var Kaworu en ängel – hur var han den förste och vad betyder det? Och hur blev han den trettonde? Vad betyder det? Är det alltså inte så mycket en ordning-de-dyker-upp-i utan en hierarki?

På det hela taget är Rebuld of Evangelion om möjligt ännu mer ogenomträngligt obegriplig än originalet, trots att fler saker avslöjas tidigare. Och det är ju såklart helt on-brand och perfekt. Man kan försöka sortera i bruset och räkna ut hur saker hänger ihop, eller så kan man bara låta flodvågen av knappt sammanhängande weird fuckery bara skölja över en och njuta av spektaklet.

BETYG: 5/5

I morgon är planen att se Evangelion 3.0+1.0. Wish me luck.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag har sett The Suicide Squad, alltså den nya. En riktigt underhållande film vars humor och blodiga scener bjöd på många skratt! Jag gillar ofta konceptet band of misfits, förmodligen för att det påminner mig om rollspel, och det funkar bra här!

Storyn blandar galen humor och en gnutta allvar på ett bra sätt!

Det fanns två grejer jag inte riktigt gillade. Jag tycker att "hjältarna" hade för få superkrafter. I och med att filmen introducerar en snubbe som kan lossa sina armar trodde jag att det bara skulle bli mer crazy därifrån. Men tre av karaktärerna har inte ens krafter och Polka dot man använder bara sina prickar två gånger.

För det andra tycker jag att settingen är lite trist. Det är en rätt klichéeartad sydamerikansk diktatur som man har sett förut. Det känns lite gjort.

Men bortsett från dessa saker är det en bra film! Rekommenderas till folk som vill skratta och bli på bra humör!

krank

Jag… öh, jag har just sett Evangelion 3.0+1.01 Thrice Upon a Time.

Och det var en… upplevelse.

Jag har ju liksom många andra väntat på den här sedan c:a 2012, då 3.0 kom ut. Var det värt väntan? Ja.

Jag har svårt att hitta ord för att beskriva den här filmen, göra den rättvisa. Den är liksom så… mycket. Och så väldigt, väldigt Evangelion.

Det här är hur filmen börjar:
WILLE, organisationen som vill stoppa NERV, är i Paris. De ska aktivera en pelare som kan trycka tillbaka den… röda dimma av något slag som gör staden obeboelig efter Second Impact (Third?). Så de har fyra hackare med varsin laptop kring något som ser ut som en bomb, och under tiden så sitter Mari i sin Evangelion Unit 08 och håller deras fiender stångna. Unit 08 saknar armar, men har typ fått vapen monterade istället, eller kanske något slags byggkransarmar, det är lite otydligt vad de är till för egentligen. Åh, och de använder flygande stridsfartyg med antigravitationsgrejer som sköldar (och, senare i filmen, målsökande missiler). Fienderna är typ Evangelions fast bara benen, de har "militariserats" och blivit mojänger som mest ger energi till en central boll med tentakler, som skjuter elakt.

Hackarna lyckas, och pelaren aktiveras och fienderna trycks tillbaka. Nu kan WILLE aktivera det HEMLIGA UNDERJORDISKA MECHA-PARIS som reser sig ur marken och avslöjar att det där dolde sig reservdelar till Evas och allehanda Nerv-utrustning

Och det är filmens första typ… tio minuter, kanske.

Sen blir det typ en timme av att Rei planterar ris och gullar med barn, medan Shinji lååååångsamt, låååååångsamt hämtar sig från sitt trauma från förra filmen.

Jag… jag funderade på att försöka skriva en sammanfattning lite som jag gjorde förra gången, men det funkar nog inte. När den här filmen inte gör jättelångsamt vardagsgull så har den så mycket knäpp skit att det är helt omöjligt att hänga med. De vrider verkligen upp weird-mätaren upp över elva och mot typ "banan".

Jag kommer att behöva läsa någons sammanfatting av hur mytologin funkar i Rebuild. men typ…

Så det finns ett anti-universum, right, där det finns ett objekt som lämnats av icke-människor. Där lämnades också några spjut. Shinjis pappa vill dit med spjut, och en uppväckt Eva, för det låter honom skriva om verkligheten så att alla människors AT-fält upplöses och allas själar blir en, vilket typ låter honom återförenas med sin fru. För att ta sig in i anti-universat behövde han uppväckt Eva och… av någon anledning behövde han att Asuka, som visade sig vara en Asuka-kopia, omvandlade sig till en ängel…? Och han… använde en… fiktiv Lilith? Som han med hjälp av spjuten gjorde verklig? Vilket triggade hela göra-om-folk-till-en-stor-grej-grejen? Och den stora grejen som alla blev en del av såg av någon anledning ut som Rei?

…jag ger upp.

Det var i varje fall rätt schysst och väldigt Evangelion:igt att slutkonfrontationen mellan Shinji och hans far inte var en ball mecha-strid i första hand utan snarare att Shinji fick djupdyka i pappans minnen och få en bild av honom som hel människa, tragisk och söndrig som vi ju alla är nånstans.

Verkar den här recensionen lite osammanhängande? Då ska du nog inte se den här filmen.

BETYG: 5/5. Fast kanske ser jag den där entimmesdelen där de odlar ris på lite högre hastighet nästa gång.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Amina
2021

Har betat av ett gäng tv-serier, däribland Neon Genesis Evangelion, så har inte varit så aktiv i filmtittandet (Cyberpunk 2077 har slukat mycket tid också ❤). Ett stort hål i mitt filmvetande är afrikansk film så jag såg fram emot att få bredda mina vyer något när jag såg denna poppa upp på Netflix. Filmen tar plats i den nigerianska huvudstaden på den tiden den var känd som Zazzau. Filminformationen säger sig vara baserat på en verklig händelse, där vi får följa prinsessan Aminas (däribland fysiska) kamp för att försvara sin rätt som tronföljare, men har en del magiska element i sig.

Det är en lustig kombination av gott hantverk och uselt hantverk. Kvaliteten på kameran och färgsättningen är superb, musiken är bra och historien är djup med många intriger runt tronen, men sabbas helt av ett inkompetent bildmanus och relativt dåligt skådespeleri. Det värsta är fighting scenerna - inga månader av träning där, utan det är istället "här är ett svärd. Spring och fäktas lite". Filmen funkar om du desperat vill slökolla på något och känner för att se lite afrikansk film.

Jag vet att en av regissörens tidigare filmer - Sitanda - är hyllad. Ska försöka se den i framtiden.

BETYG: 2/5

Max Raven

T12-kultist
Godzilla vs Kong (2021)

Nånting nånting jättemonster bråkar alltid med varandra, Kong och Godzilla slåss.

På pluskontot:
  • Monsterstriderna är ganska bra och det finns en hyfsad mängd med dem

På minuskontot:
  • Handlingen är inte lysande
  • CGIn ser lite dassig ut av och till, och vissa av kameratricken distraherar snarare än hjälper filmen
  • Handlingen är inte bra för Godzilla-film- vilket är lite imponerande med tanke på att Godzilla-filmer inte har lysande track record.
Det känns som att WB har en tendens att fylla ut filmer med nonsens. Det gör de här också. Jag misstänker att de tycker det är coolt, men det är lite lökigt. Det är mindre störande i en Godzilla-film, men de är rätt dåliga på att få det att fungera. Lite spoilers:
Så vi har en hemlig världsomspännande organisation (introducerad i Skull Island), Monarch. De typ studerar Titaner, som de kallar kaiju i de här filmerna. De har löjligt mycket resurser men mest verkar de rulla tummarna och studera grottmålningar. Ärligt talat hade de varit mer intressanta om de bara var en bunte vetenskapsnördar som möttes över öl - men det åsido, de finns. Sedan introducerar de ett megaföretag den här filmen, Apex, som typ sitter på en massa högteknologiska resurser (och kan låna ett gäng fartyg från amerikanska flottan eller har egna). Apex är inte snälla, vilket är uppenbart 10 minuter in i filmen. Det finns alltså inte en utan två mäktiga organisationer som mest gör sitt jobb från skuggorna. Det är lite ansträngt.

I mer detalj Människorna är överlag platta och nästan samtligas jobb är att hänga på kaijus och förmedla vad som händer i onödan. Ovanpå det känns ingen av dem som att de någonsin är i riskzonen. En del kommer säkert från att det finns två huvudtrådar, men ingen av dem är riktigt intressant nog. Kong-delen är den som funkar bäst, men den får mest tid i filmen och har faktisk kemi (ansträngning?) mellan några skådisar, handlingen är inte mycket bättre - de har riktigt dumma grejer där, inklusive att folk gör väldigt dumma saker mest för att manusförfattarna inte ville ha med dem mer.

Med allt det sagt - det är bra kaiju-action. Filmen har dock sämre handling än King Kong vs Godzilla (1962) - främst för att den äldre filmen är mer tajt och inte virrat in i att lägga en massa manustid på mäktiga organisationer som inte gör ett dugg. Jag erkänner att jag nog är lite partisk av att den äldre filmen inte tog sig själv på lika stort allvar och att King Kong attackerar Godzilla med träd på kreativa sätt i den.

Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag såg den där Army of Thieves härom kvällen. Den underhöll mig, och jag är glad att såna här till synes helknäppa idéer på spinoffs kan få bli verklighet.

Jag ger den tre legendariska kassaskåp av fem på den krankiska skalan.