WRNU:s filmklubb 2021 v50

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v50 2021 – #467 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Villain - 2020 - Netflix

Jag har sett ännu en film om en person som precis kommer ut ur fängelse i filmens början och försöker ställa sitt liv till rätta.
Det är grå, Brittisk verklighet i de skabbigare delarna av London och det är rätt bistert emellanåt.
Filmen känns väldigt realistisk och är rättfram och rätt brutal på sina ställen.
Tycker inte mer behöver sägas då det är bättre att bara se filmen (om man finner gangsterfilmer intressanta) och jag tycker en djupare beskrivning spoilar för mycket.
Craig Fairbrass i huvudrollen ser dessutom verkligen ut som en råbarkad kriminell på riktigt, på det där Brittiska och brutala viset.
Bra film!

3/5

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Jag har precis sett färdigt dokumentären Jesus Camp från 2006.
Filmen skildrar en ganska obehaglig bild av kristen fundamentalism där man får följa barn på ett religiöst sommarläger i USA. Även om mycket av budskapet delvis handlar om Jesus och Guds kärleksbudskap så handlar det också om verbal konfrontation med andra religiösa (och icke-religiösa) grupper. Det handlar också om hur religion och stora konservativa grupper har stor samhällsmakt i USA. En rolig detalj är i filmens slutscen när lägerarrangören lyssnar i bilen på en kristen radiokanal och radioprataren pekar på att Sverige är det minst religiösa landet i världen.

Jag tycker personligen att religion kan fylla en funktion även i ett modernt samhälle och att religiösa samfund kan vara ett enande kulturarv men också göra viktiga insatser och inge hopp för fysiskt och psykiskt nödställda. När religion däremot blir ett maktmedel i samhället och lägger sig i hur människor skall (och inte skall) leva sina liv så anser jag att man har misslyckats och att klockan vrids tillbaka mot husförhör, häxbränningar och hjärntvätt. Det här är tyvärr ett ständigt aktuellt ämne att bevaka och även om jag primärt är bekymrad över det öppet fundamentala i t.ex. mellanöstern så måste man absolut se upp för den polerade religiösa ytan i västvärlden.

Rickard

Urverk speldesign
Bob Ross: Happy Accidents, Betrayal & Greed
2021

Netflix kom ut med en historia, där trailern lovade "en hemlighet" men som egentligen mest var en desperat vinkling. Vad jag fick ut, förutom om information om Bob Ross själv, är att man inte ska köpa Bob Ross-produkter. För den som inte vet gjorde Bob Ross trettioen säsonger av ett program där han på trettio minuter målade en tavla och ville att folk skulle följa efter. Han sägs vara populär hos folk som gillar ASMR.

Filmen är väl intressant om du följt någon av hans instruktionsvideor, vilket jag gjorde, även om jag råkade köpa akrylatfärg vilket torkar mycket snabbare. Efter halva tiden hade alla färger torkat upp. Nåja, jag använder dem för att måla miniatyrer istället. Jag rekommenderar att man kollar på dokumentären i snabbare hastighet, för den är egentligen inte värd sina 90 minuter.

BETYG: 3/5

Last edited:
42 -2013 - Netflix

Jag gillar att se filmer om personer som existerat på riktigt.
Den här filmen handlar om den första svarta baseballspelaren att spela i the major leagues, Jackie Robinsson.
Det är precis efter WW2 och segregeringen är riktigt stark, trots att amerikanarna precis varit över i Europa och besegrat fascismen.
Robinssons psyke måste ha varit extraordinärt starkt för att palla med en sådan sak som att bli bespottad och utbuad av publiken, men ändå prestera toppresultat.
Det är en bra historia och jag tycker den är värd att se om man gillar biopics och vill ha ännu lite bättre insyn i hur de svarta hade det i USA omkring 40-talet.

3/5

Dr_Dängrot

Myrmidon
Jag har sett chopping mall ifrån 1986.

Ett gäng med ungdomar stannar kvar efter stängningsdags i ett köpcentrum för att ha fest. Men säkerhetssystemet låser portarna som inte öppnas förrän soluppgången. Dessutom finns där tre vaktrobotar, utrustade att ta hand om inbrottstjuvar och inkräktare. Ett åskoväder får robotarna att få fnatt och ungdomarna är nu fast därinne med robotarna som nu vill döda dem.

Det är 80-tals teen slasher lågbudget skräck med mördarrobotar

Betyg 3/5 Just för att det är 80-tal och mördarrobotar

Rickard

Urverk speldesign
Ett gäng med ungdomar stannar kvar efter stängningsdags i ett köpcentrum för att ha fest. Men säkerhetssystemet låser portarna som inte öppnas förrän soluppgången. Dessutom finns där tre vaktrobotar, utrustade att ta hand om inbrottstjuvar och inkräktare. Ett åskoväder får robotarna att få fnatt och ungdomarna är nu fast därinne med robotarna som nu vill döda dem.
Låter som Last Night at Freddy's-filmen, med Nicolas Cage, som gjordes nyligen.

Gamiel

Myrmidon
Jag har sett chopping mall ifrån 1986.

Det är 80-tals teen slasher lågbudget skräck med mördarrobotar

Betyg 3/5 Just för att det är 80-tal och mördarrobotar
Podden FromBeyond gjorde en episod om regisören då de gick igenom några av hans filmer, d.i.b. Chopping mall. Om du vill ha en ide vad mer av honom man ska se så förslår jag en lyssning: #107 - Wild Wild Wynorski - FromBeyond.se

Bolongo

Herr Doktor
Jag var i en biosalong så liten att det inte krävdes covid-pass, och såg Benedetta.

Det är alltså Paul Verhoevens nya, som på sätt och vis påminde om den första filmen av honom jag såg, Kött och Blod. Även denna utspelar sig under senmedeltid, det är en del våldsamma händelser, pesten är en ständigt närvarande faktor, och karaktärerna har varierande grader av fanatism.

Det nya är dels att religion är en ännu viktigare faktor, dels inslagen av nunsploitation. Ja, och att den är "based on a true story". Det är en bra ursäkt för att komma undan med lesbiska nunnor, antar jag. Och att berättelsen inte har något riktigt slut.

Jag har inte kollat upp hur mycket av filmen som är baserat på historiska händelser, men den har de typiska kännetecknen som visar att manuset inte är en ren skrivbordsprodukt: handlingen hoppar runt rätt mycket utan att följa någon snygg struktur och karaktärernas motivationer tycks växla på ett sätt som visar att de drivs av komplicerade känslor istället för av tematiska hänsyn.

Behållningen för mig är just karaktärsstudierna. Verhoeven lyckas visa hur alla har en mix av religiös tro, politiska ambitioner och privata känslor som får dem att göra saker som ur ett nyktert perspektiv vore suboptimala.

Ja, åså de lesbiska nunnorna förstås...

Betyg 4 av 5.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag och en kollega från jobbet visade upp våra covid-pass och såg Spider-Man: No Way Home.

Jag tänker skriva ganska lite om den, eftersom nästan allting skulle kännas som en spoiler. Väldigt stor del av behållningen låg nämligen i att se vad filmen kastade för oväntad skit på en härnäst.

Men. Det är en fartfylld röra som inte ens är litegrann jordnära utan snarare mest fullkomligt bonkers. Inte Into the Multiverse-bonkers, men inte heller helt och hållet utanför den bollparken. Det är också en hejdlös parad av referenser och callbacks och fanservice till den milda grad att jag inte ens vet om man får ut något av den om man inte konsumerat rätt rejäla mängder spindelmannen-media, framför allt filmerna.

Snygga effekter, bra casting även om det ju nästan inte var några nya karaktärer. Men både Garfield och McGuire funkade fortfarande som spindelmän, Alfred Molina är fortfarande bästa manliga Doc Ock:en, Willem Dafoe är fortfarande den allra bästa Green Goblinen, Thomas Haden Church är en klockren Sandman och givetvis är JK SImmons den ende på planeten som kan spela Jonah J Jameson. Jamie Foxx gjorde också en jävla mycket bättre Electro den här gången, vilket funkade extra bra genom att han fick se ut som sig själv med en ball dräkt istället för den blå lysande versionen han var senast. Alltså på riktigt, klicka INTE på den där spoilertaggen om du inte vill bli JÄTTESPOILAD. Shit alltså.

Här är den viktigaste delen: STANNA INTE KVAR EFTER EFTERTEXTERNA. Den första mid-credits-scenen är bra, men post-credits-scenen, den som är precis på slutet efter alla eftertexterna? Den är ingen post-credits-scen, den är bara en super-duper-spoilerfylld trailer för nästa Doctor Strange-film. Så om du redan vet att du ska se den filmen, och inte vill ha den spoilad, gå från biografen innan eftertexterna är slut, OK?

Jag velar lite i mitt betyg. Den var väldigt bra, men var den se-om-imorgon-bra? Jag landar nog i att den var det. Det är en svag femma, kanske rullar den ner ett steg när jag ser om den nästa gång.

BETYG: 5−/5

Anchorman

Swashbuckler
Har sett Many saints of Newark på HBO. Det är alltså en prequel till serien Sopranos.

Den utsprlar sig i slutet på 60- början på 70 talet. Dvs typ 40 år före serien.

Den är konstig, jag förväntade att vi skulle se filmen ifrån Tony Sopranos sida, men huvudrollen är istället hans farbror Dickie Moltisanti vilket kändes konstigt.

Storyn är också ganska intetsägande. Har man inte sett Sopranos så är det här bara en halvkass gangsterrulle.
Har man sett Sopranos är den fortfarande knappt sevärd. Men man får en del kul moments med kända karaktärer.

Så en 2 av 5

Conan

انتفاضة
Spider Man 2017, 2019 och 2021

Ett satanas hopkok av Spiderman med massa andra Marvelfigurer. Mycket meta-humor som emellanåt gör en osäker på om detta är menat som parodier eller bara är ett att ursäkta den usla blandningen av seriefigurer och den ohållbara storyn.

Första filmen är sebar. Humorn är emellanåt helt okej, skurken har viss personlighet och karisma. Spiderman är kär i skolans hetaste bejb och filmen har en schysst vändning på slutet.

Den andra filmen är som den första, men allt är snäppet sämre. Spider-Man är nu kär i nåt Gen-Z wierdo.

Trefje filmen handlar inte om nånting, men innehöll massa fan fiction-runk för dem som är såna lojala fans att dem är kvar efter tvåan.

Filmerna innehåller inte allt för mycket woke-vansinne (med undantag för att man varit hypernogranna med representation av ras och kultur) men en och annan klumpig blinkning till rådande politiska omständigheter.

Jag tänker att dessa marvelfilmer är vårt tids skräp-tv. Manus och kvalité är på nivå med Rederiet, Paradise Hotel eller Hem till Gården. Inte tillräckligt dåligt för att man ska somna eller stänga av i vredesmod, och inte tillräckligt bra för att väcka en enda tanke eller röra upp en enda känsla. Istället en produkt man kan sondmatas med utan att knappt märka av det.

Detta tidevarvs dekadenta hållning till underhållning verkar går ut på att man:

1) Parasiterar på ett populärt befintligt varumärke.
2) Gör en film eller säson som är precis bra nog för att tillräckligt med desperata fan-boys och människor med för mycket fritid ser på det.
3) Gör om det igen och igen med nya filer och säsonger som bara bli sämre och sämre men där man strösslas ut riktigt med billigt fan-service för att hålla tittarna kvar till slutet.

Film 2017 får en stark 2:a

Film 2019 en svag 2:a

Film 2021 en 1:a

Dr_Dängrot

Myrmidon
Spider Man 2017, 2019 och 2021

Ett satanas hopkok av Spiderman med massa andra Marvelfigurer. Mycket meta-humor som emellanåt gör en osäker på om detta är menat som parodier eller bara är ett att ursäkta den usla blandningen av seriefigurer och den ohållbara storyn.

Första filmen är sebar. Humorn är emellanåt helt okej, skurken har viss personlighet och karisma. Spiderman är kär i skolans hetaste bejb och filmen har en schysst vändning på slutet.

Den andra filmen är som den första, men allt är snäppet sämre. Spider-Man är nu kär i nåt Gen-Z wierdo.

Trefje filmen handlar inte om nånting, men innehöll massa fan fiction-runk för dem som är såna lojala fans att dem är kvar efter tvåan.

Filmerna innehåller inte allt för mycket woke-vansinne (med undantag för att man varit hypernogranna med representation av ras och kultur) men en och annan klumpig blinkning till rådande politiska omständigheter.

Jag tänker att dessa marvelfilmer är vårt tids skräp-tv. Manus och kvalité är på nivå med Rederiet, Paradise Hotel eller Hem till Gården. Inte tillräckligt dåligt för att man ska somna eller stänga av i vredesmod, och inte tillräckligt bra för att väcka en enda tanke eller röra upp en enda känsla. Istället en produkt man kan sondmatas med utan att knappt märka av det.

Detta tidevarvs dekadenta hållning till underhållning verkar går ut på att man:

1) Parasiterar på ett populärt befintligt varumärke.
2) Gör en film eller säson som är precis bra nog för att tillräckligt med desperata fan-boys och människor med för mycket fritid ser på det.
3) Gör om det igen och igen med nya filer och säsonger som bara bli sämre och sämre men där man strösslas ut riktigt med billigt fan-service för att hålla tittarna kvar till slutet.

Film 2017 får en stark 2:a

Film 2019 en svag 2:a

Film 2021 en 1:a
Jag anser väll inte heller att Spiderman eller Marvel är höjden av filmkonst men inte fan är det ed wood ..

Det känns dock vid det här laget att Marvel overstayed their welcome på bioduken ,, Xmen kickade igång 2000 och mcu (Marvel cinematic universe) kickade igång 2008 med iron man... vi har efter det matats år efter år med ännu en Marvelfilm så nu är man ganska mätt på alla superhjältefilmer. För att inte tala om allt DC parallellkör med Marvel/Disney men DC är sitt egna kapitel .

Intressant dock att veta vad du anser är BRA film VÄRDIG att se ?

Conan

انتفاضة
Jag anser väll inte heller att Spiderman eller Marvel är höjden av filmkonst men inte fan är det ed wood ..

Det känns dock vid det här laget att Marvel overstayed their welcome på bioduken ,, Xmen kickade igång 2000 och mcu (Marvel cinematic universe) kickade igång 2008 med iron man... vi har efter det matats år efter år med ännu en Marvelfilm så nu är man ganska mätt på alla superhjältefilmer. För att inte tala om allt DC parallellkör med Marvel/Disney men DC är sitt egna kapitel .

Intressant dock att veta vad du anser är BRA film VÄRDIG att se ?
X men filmerna 1-4 samt är med något undatag (x-men 3) riktigt bra (det är även logan och kanske någon ytterligare x-men film). Iron man 1 var okej, likaså första avengers och black panther. Allt annat jag sett från Marvel (vilket lyckligtvis är långt ifrån allt) har varit vansinnigt dåligt.
Utöver marvelskräpet tycker jag det mesta i filmväg som har över 7.5 på imdb är värt att se.

Gamiel

Myrmidon
Glömde skriva det här:

Spider-Man: No way home
Den här filmen är uppdelad i två delar, för och efter Peter ber Dr. Strange om hjälp. Mycket av det som händer (och inte händer) i den första delen känns väldigt mycket framtvingad för att få Peter att gå till Dr Strange och är inte så bra om du bryr dig om vissa saker som ex. jag bryr mig om. Men det som händer därefter är i det stora hela bra, till ibland riktigt bra.
+