Jag kom just hem efter att ha sett
Matrix Resurrections. Jag älskade den första filmen i den gamla trilogin och tycker att den håller än idag. Film nummer två har rätt stora bister, men jag tycker den är underhållande och den har ett stort nostalgiskt värde för mig då den påminner om en väldigt bra tid i mitt liv. Trean tycker jag dessvärre är fullkomligt gräslig.
Jag vill inte avslöja för mycket om denna films handling, då den bygger på överraskningar och twister. Men generellt kan jag säga att jag tycker storyn är ganska bra och listig, men tyvärr berättat på ett rätt omständligt och klumpigt sätt. Vissa saker ältas på till den mån att det blir tjatigt, medan vissa saker inte förklaras alls. Jag tycker även att filmen ibland dunkar sig själv i ryggen lite för mycket och skryter om hur smart den är. Det finns till exempel en simulerad version i Matrix där de tre tidigare filmerna om Matrix är tv-spel som folk spelar. Det ska då göras ett fjärde spel och spelskaparna sitter och pratar i flera minuter om hur genialisk The Matrix är. Det känns lite väl skrytsamt tycker jag då de ältar så länge. Här hade det kanske varit på sin plats att driva lite med sig själv och säga att många inte gillade de två andra spelen i serien. Jag hade inte haft något emot en liten blinkning, men detta håller på alldeles för länge. Det är även en del andra likande referenser som jag inte riktigt gillar.
Det är även andra saker i handlingen som inte riktigt funkar. Själva premissen förklaras i all hast och här har jag nästan svårt att hänga med, samtidigt som två stycken karaktärer till en början verkar väldigt intressanta, men som glöms bort senare i filmen.
Vidare så är filmen väldigt snygg, men actionscenerna är tyvärr inte lika bra som i tidigare filmer. Jag gillade verkligen i de tidigare filmerna att allt var så tydligt, man såg vad som hände, vart alla befann sig etc. Här är det mer shaky cam som gäller och även om det verkligen inte är dåligt så är det flera steg sämre än ettan och tvåan.
Nu låter det kanske som att jag inte gillade filmen, men det finns flera väldigt bra saker med den som räddar den från att vara dålig. Som sagt är handlingen, trots att den inte är så bra berättad intressant! Storyn har många twits, karaktärerna är mer intressanta än i tidigare filmer. Och filmen lyckas kommentera på en del dagsaktuella saker på ett smart sätt. Högerextremism, filterbubblor och "feels over reels" är saker som utforskas, och framförallt på slutet blir det riktigt intressant! I den första Matrixfilmen berättar Agent Smith att programmet Matrix modellerades efter det sena 1900-talet/tidiga 2000-talet vilket ansågs vara höjdpunkten i mänsklighetens historia. Och i vårt samhälle med fascism, intolerans och klimatkatastrofer så är det inte svårt att i retrospekt ge Angent Smith rätt. Men
Matrix Resurrections handlar om att göra det bästa av den tid vi befinner oss i nu, och även om det skaver rätt mycket i berättarstrukturen så tycker jag att det är en bra och inspirerande historia som berättas!
Åh, och jag måste såklart visa en bild på min snygga Matrix-skjorta jag hade på mig dagen till ära