WRNU:s filmklubb 2022 v1

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag har sett Spider Man: No way home. Jag har gillat de två senaste Marvelfilmerna i egenskap av hjärndöd skoj underhållning, men tyckt att de känts lite pliktskyldiga på sådant sätt som Marvelfilmer ibland kan kännas. Med tanke på det och med tanke på att Into the spiderverse var min favvorulle om väggkryparen väntade mig mig en lite sämre ripoff på den animerade filmen som säkert kunde underhålla för stunden.

Men vad jag fick var något så mycket bättre!!! Jag vill inte spoila handlingen, för den bygger på överraskningar, men jag kan säga så mycket som att det har med alternativa dimensioner att göra och att man får se en hel del bekanta ansikten från tidigare filmer. Men istället för att bara använda detta som en gimmick gör de faktiskt något tematiskt intressant med filmen! Spide-Mans tagline har ju alltid varit With great powers comes great responsibility, men jag har alltid tyckt att den repliken känns lite påklistrad då filmerna inte har handlat om detta. Förrän nu! Denna film handlar just om att ta ansvar och detta presenteras på ett väldigt intressant sätt! Ingenting av den pliktskyldighet som finns i de andra senare Marvelfilmerna finns här, det märks istället att alla inblandade har en stor passion för vad de gör.

Filmen är inte perfekt, det finns en del saker som retar mig:

Jag tycker att framförallt Electro och Sandman beter sig jättekonstigt. Sandman säger att han bara vill hem, men då hade ju det smartaste varit att samarbeta med Spndelmännen och fånga bovarna. Nu försvårar han istället för sig själv helt utan anledning. Och jag köper inte alls att Electro skulle bli en good guy bara för att han blir av med krafterna. Han var ju helt kokobäng innan han fick krafterna men nu blev han helt plötsligt normal.

Och jag tycker att Green Goblin borde dödat Tobey Maguires Spider-Man, det känns som en rätt stor cop out att han fick överleva.

Bristerna till trots gillade jag verkligen denna film, framförallt tack vare den smarta tematiken! Jag ska smälta den lite, men jag tror att det är den bästa film om Spider-Man som gjorts hittills!!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
I ett försök att utnyttja lite av get-things-done-energin som ofta kommer med det nya året så valde jag ut en av de 3D-blurays jag har liggande och såg den. Jag trodde att det var Jurassic World, men det visade sig vara uppföljaren, Jurassic World: Fallen Kingdom. För att jag är en klant, I guess.

Anyways, det är en rätt najs film. När jag såg den senast gav jag den en fyra och gillade den mer än ettan. Jag vet inte om jag har så mycket att tillägga faktiskt.

Det roligaste med filmen är att de framställer det som det fina, goda och moraliskt rättfärdigade valet att släppa ut ett gäng skitfarliga människoätande jätteödlor, som nästan helt säkert kommer att döda ett helt gäng vuxna och säkert ett hyfsat antal barn också. Yay! Natural selection, eller något.

BETYG: 4/5

I början av filmen störde jag mig skitmycket på active 3D-flickret, men mot slutet av filmen märkte jag inget alls. Så antingen vande sig mina ögon eller så blev TVn och glasögonen bättre på att synka. Either way fick jag kraftig lust att höra av mig till min bror och se om vi skulle kunna byta TV… (jag fick min nuvarande TV av mina föräldrar när de köpte ny, min bror fick min gamla som hade asbra passiv 3D). Jag fick också ny lust att kolla upp sätt att se på 3D-blurays i VR-headset utan att behöva rippa dem.

Det är faktiskt helt bisarrt att det inte finns en lösning för det. Oculus Quest 2 är ju annars skitbra att se på film i.

Badmojo

Old’s cool
Old Henry. Lågmäld (jaja…) western. Lite åt Unforgivenhållet, och ruggigt bra. riktigt sköna skådisinsatser också. Stephen Dorff….

luddwig

Lawful evil
Nu har även jag sett nya Spindelmannen, alltså Spider-Man: No Way Home. Det var en schysst film. Rikligt med kopplingar till tidigare Spindelmannen-filmer vilket var trevligt. Samtidigt påminde det mig om hur bra jag tycker att Tobey Maguire var i rollen. Filmen lägger heller inget större fokus på olika tekniska finesser i dräkten vilket jag uppskattar. Jag tycker Spindelmannen är häftig i sig och att den högteknologiska dräkten mest stört i de två föregående filmerna. Annars innehåller filmen vad man kan förvänta sig när det gäller serietidningsdramatik och superhjälteaction men den hade vunnit på att vara lite kortare och tightare.

Betyg 3+ av 5.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag provade att se The Holy Mountain (1973), skriven och regisserad av Alejandro Jodorowsky (som också spelar en huvudroll och var med och gjorde kläder och kulisser och... ja, ni fattar). Det gick sådär. Rätt udda liksom. Men kul att ha kollat lite på!

Feuflux

omjonasson.se
Tangled / Trassel / Rapunzel-filmen
DisneyPlus-dags med familjen. Jag trodde:
* det skulle vara mer slapsticks (stoppa in en medvetslös tjuv i ett klädskåp, stekpannefäktning med en häst, den typen av saker)
* inte så här otäck... 6årsgräns fast med en rätt creepy "mor", en hängningsscen och någon mer specifik grej som jag inte kommer på just nu
* det skulle vara bättre (och färre) sångnummer - inget som jag minns en ton av... brutal-krossad av Frost i nivå här

Okej som familjefilm, men dalarna är för långa och djupa så det här blir en mycket svag 2 / 5.

Rickard

Urverk speldesign
Death of Stalin
2017

Såg konsert-scenen och kände att jag ville se hela filmen, då den var underfundig på ett brutalt sätt. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, annat än satir på kommunismen och jag kan väl inte säga att jag misstog mig, men hela premissen med att ingen får göra något misstag eller vill ta på sig något kändes rätt gjort efter ett tag ... eller ja, det blev så Kafka-aktigt att både jag och frun hade svårt att hänga med. Jag har svårt för den här typen av film som ska få en att skratta åt det "bisarra" med folkmord, precis som i The Interview. Jag har svårt att dra på smilbanden när jag vet hur mycket lidande det är där bakom. Det är en bra film, mycket bra enligt min fru, men inte för mig. Funkar om du vill softa.

BETYG: 3/5