WRNU:s filmklubb 2022 v36

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v36 2022 – #504 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Gamiel

Myrmidon
Lair of the White Worm (1988)
Lugnare skräck komedi lätt baserad på Bram Stokers verk med samma namn, har inte läst boken så jag har ingen ide om hur mycket/lite som e kvar av original historien.

Filmen utspelar sig i nutid (80-tal) o handlar om att efter en arkeolog hittat döskallen efter något som ser väldigt drakliknande ut så börjar en av de lokala excentrisk herrskapen (Lady Sylvia Marsh) börjar agera långt mycket mer än hon brukar, o det finns möjliga kopplingar till den lokala legenden om en lindorm...

Huge Grant spelar traktens andra excentriska herrskap, Lord James d'Ampton, o han är utmärkt inspiration för en aristokratisk SLP som inte tar över för spelarna o/e är excentrisk.

Jag hade hört att den här filmen var liknande Bram Stroker's Dracula o jag kan se likheter men den är inte lika stiliserad, o tar sig själv inte seriöst. Den har ej heller deras specialeffekts folk (eller kanske mer en fråga om att regissören inte var lika intresserad av att vissa saker skulle se bra ut, eftersom det e riktigt bra effekter vid andra tillfällen) för bl.a. gift-hallucinationerna känns väldigt billigt gjorda.

Jag vet inte hur bra jag skulle säga att den här filmen var, men jag var underhållen o jag kunde inte lista ut plotten i förhand. Visa scener (ex. drömsekvensen) var lit för långa dock för vad de gav, o sista plottwisten kändes inte som den behövdes eller var förankrad. Förväntade mig inte heller att den skulle vara så fallisk.

Om man vill ha inspiration för ormfolk, alternativa vampyr-liknande monster, eller historier som skulle kunna funka för skräck eller gotiska äventyr så är den här bra material. Skulle vilja se en Age of Sigmar Daughters of Khaine styrka målade i inspiration av den här filmen.

Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Samaritan.

Så… 13-åringen Sam som misstänker att hans gamla gubbe till granne, som jobbar som sopgubbe och mekar med gamla radioapparater, i själva verket är hans idol, superhjälten Samaritan, som folk tror är död sedan han och hans superskurk Nemesis var med i en explosion på en kraftstation. Samtidigt börjar 13-åringen bli indragen i ett lokalt gängs kriminalitet, där ledaren idoliserar just Nemesis.

Solid premiss, får jag säga. Och i rätt hög grad tycker jag ändå den levererar. Det här är en superhjältefilm som inte är en superhjältefilm, riktigt – det finns rätt få som ser ut som fotomodeller, det är plutmagar och halvfulhet för hela slanten och det gillar jag skarpt. Stallone gör "trött gubbe" väldigt bra. Specialeffekterna är snygga. 13-åringen Sam spelas förtjänstfullt av en 16-åring, som lyckas göra rollen förvånansvärt o-störig. Barn på film är ju annars alltid jävla vanskligt.

Jag såg inte plot twisten komma, men det kunde man säkert ifall man försökt. Jag har dock vid det här laget många års erfarenhet av att aktivt inte försöka räkna ut plot twists, för jag gillar att bli överraskad.

Det fanns dock en del val som gjordes i klipprummet som jag tyckte var… öh, märkliga. Märkliga på nivån "jag undrar om det var något tekniskt fel på kopian jag såg".

Första grejen jag minns är den här:
SCEN: Joe packar. Sam kommer och berättar för Joe om Cyrus' plan. Joe vill inte göra något åt det. Sam stormar därifrån.
SCEN: Cyrus får veta att Joe är Samaritan, och var han bor.
SCEN: Sam är i Joes (tomma) lägenhet och letar febrilt efter klockan som Joe lovade att reparera, när Cyrus och grabbarna dyker upp och letar efter Joe.

Liksom… Borde det inte ha varit en scen däremellan? En där Joe ger sig av från lägenheten och vi får se Sam smyga in? Fär nu mejkar det ingen sense alls – han stormar därifrån och plötsligt är han därinne.

Andra grejen är precis i slutet:
SAM: Är det sant att du är Nemesis?
JOE: Ja.
SAM: Men jag tror på dig! Du kan förändras!
JOE: Vet du, det är inte bara ondingar som gör onda saker. Ondska och godhet bor i allas hjärtan. Det är bara du som kan göra det valet, och jag vet att du kommer att välja rätt.
SAM: [ser tacksam och rörd ut]
JOE: [försvinner]

…wtf? Borde det inte ha varit ett par repliker däremellan? Först pratar de ju om Joe! Och om att han kan förändras. Men den tråden i samtalet bara… försvinner, och plötsligt pratar vi om Sam? Och någon form av val han har att göra? This makes no sense.

Jag vet inte om det här är manusmissar, eller klippmissar, eller bara tekniska problem med versionen jag såg. Men om nån annan ser filmen, kan ni bekräfta att ovanstående åtminstone inte är det senare?

Jag vet inte. Kanske är det bara jag som är för dum, men för mig funkade inte de där två grejerna alls. Det fanns ett par andra tillfällen också, där jag ifrågasatte klippningen, men de minns jag inte nu.

Totalt sett dock? Bra film. Väl värd att se. Om inte annat för att den bryter ganska så ordentligt från den vanliga superhjälteformeln.

BETYG: 4/5

Feuflux

omjonasson.se
Jag har sett Lighthouse på Netflix (kvar september ut så passa på om du är intresserad).

Den börjar som en film som nidbilden av esteterna på min gymnasieskola skulle gillat. Det är svartvitt, ingen bredbild, bara två skådespelare och begränsat sceneri. Så pågår det en stund så man inte riktigt ska veta vad filmen vill åstadkomma. Sedan kommer delen där man inte riktigt vet vad som på riktigt och vad som är inbillning, vem som gjorde vad eller ej och där man spekulerar hur mycket Lovecraft regissören har läst. Sen tar filmen slut.

Mycket bra skådespeleri från både Dafoe och Pattinson. En kulturell upplevelse. Inte direkt något för mig. Typisk Feuflux-trea med andra ord.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Bunny the killer thing .

Finsk splatter komedi

Nån man med sin blonda våp-flickvän åker till en stuga i finska skogen där blir flickvännen brutalt skjuten i huvudet av ett gäng mördare som sedan kidnappar mannen och nån galen doktor injicerar han med nått serum och han blir galen och går berserk och dödar mördarna och doktorn och rymmer ut i skogen.

Insert senare ett gäng kompisar som åker till en stuga för att festa , dom stöter på 3 främlingar som dom slår sig ihop med och dom blir senare offer för den serum-injicerade mannen som nu blivit ett kåt kaninmonster med en stor stake som skriker om fresh pussy medans han går på en killing spree .

Gamiel

Myrmidon
Korpen (1963)
En gotisk fantasy av det mer humoristiska slaget, lätt inspirerat av Poes poem med samma namn. Dr Erasmus Craven (Vincent Price) har sörjt sin hustru Lenores död i över två år, till stor bestörtning för sin dotter Estelle. En natt får han besök av en korp, som råkar vara en förvandlad trollkarl, Dr Bedlo (Peter Lorre). Tillsammans brygger de en dryck som återställer Bedlo till sitt gamla jag. Bedlo förklarar att han hade förvandlats av den onde Dr Scarabus (Boris Karloff) i en orättvis duell, och båda bestämmer sig för att se Scarabus, Bedlo för att hämnas och Craven för att leta efter sin frus spöke, som Bedlo enligt uppgift såg på Scarabus slott...

Jag gillar den här filmen. Historien är inte något speciellt egentligen men fungerar bra för att få våra karaktärer att handla o känns inte krystad. Den här känns som den borde vara större inom nörd kretsar eftersom den har ett antal kvicka repliker, bra skådespelare, en magiker duell som är rolig, och är väldigt snygg (enligt min mening) när det kommer till kläder och scenografi. Specialeffekterna är 60-tal men det är något man får leva med. Jag antar att det kan vara en fråga om att den är för gammal o inte fanns tillgänglig på samma sätt som senare filmer när den moderna nördkulturen började växa fram under 80-talet.
'
Inte ett måste men en rekommendation om man ska spela sen medeltida/tidig renässans fantasy

Mundo

Myrmidon
Jag såg om Titanic (1997) för första gången på typ... över tjugo år. Jag tänker att en tjugofem år gammal film en extremt välkänd katastrof inte är sådär spoilerfarligt område. Alla kan redan storyn. Filmen anses vara en av de stora mästervärken och blev nominerad för fjorton Oscars, varav den vann elva.

Nu långt efteråt kan man konstatera att specialeffekterna är imponerande. Där är knappt någonting alls som ser 'fel' ut med moderna ögon, och det beror ju till mycket på att man förlitade sig på praktiska effekter. Storyn, skådespelarkemin och skådespelandet från somliga skådisar lämnar dock en del att önska.

Särskilt Billy Zane, herregud vilken kass skådis han är/var. Att vi på något vis lyckades intala oss själva att han borde ha en ledande roll i en mega blockbuster måste ju tyda på något kollektivt vansinne i Hollywood.

Mitt minne om mina upplevelser när jag såg filmen första gången, och det jag trodde jag skulle ge den, är 4/5. Men efter att ha sett om den igen? Den är absolut inte dålig, somliga grejer är fortfarande imponerande och snyggt. Men Rose framstår som ganska så osympatisk (ganska tråkig mot sin nya man/familj och mot forskare), egentligen är hela grejen med att filma det från hennes perspektiv som gammal tant rätt onödigt.

Titanic får 3/5.