WRNU:s filmklubb 2022 v5

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v5 2022 – #473 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Rickard

Urverk speldesign
Silenced
2011 (org. titel: Do-ga-ni)

Nu kanske det låter som om jag förföljer Gong "Train to Busan / Squid Game" Yoo men den här koreanska stjärnan dyker upp i allt som jag borde titta på. Denna gång var det han som drog igång skapandet av filmen som är baserad på en bok. Vi får följa honom som lärare precis fått jobb på en skola för hörselskadade, men upptäcker att det finns en tystnadskultur kring fysiskt och sexuellt våld mellan lärare och elev. Att lärare slår elever är inget ovanligt i asiatiska skolor, men detta är något utöver det vanliga. Det är rått, ofiltrerat och orättvist. Jag mådde fysiskt dåligt när jag såg filmen. För jag vet att det som utspelades framför mina ögon också hände på riktigt, då romanen är baserad på vad som hände i Gwangju Inhwa-skolan.

Den här filmen orsakade ett ramaskri i Korea och folket gick ut och demonstrerade på gatorna. Det ledde till att advokater som blir domare - per tradition - inte längre får ett lättare straff för sin klient i sitt sista fall som advokat, att straffet för sexuellt våldtäkt av minderårig höjdes till livstid, att offren inte behövde bevisa att de inte gjorde det frivilligt, men framförallt att det inte finns någon preskriberingstid på barnvåldtäkt. Lagen kom också att få namn efter filmen: dagoni-lagen.

Precis som med filmen Mysterious Skin så vet jag inte om filmen är bra eller om det är det chockerande temat, men den får samma rankning: väldigt skön på ett par punkter.

BETYG: 4/5

Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
På Disney+ ville de att jag skulle se reklam för den kommande tv-serien baserad på filmen Willow. Det fick mig att kontrollera om jag även kunde se filmen där, och det kunde jag. Det är en av de filmer jag sett flest gånger, men senaste gången måste vara för över 25 år sedan -- garanterat innan jag såg Lord of the Rings.

Så jag bestämde mig för att se om den och se hur länge jag orkade innan det blev pinsamt uppenbart att den inte höll alls längre. Det visade sig att den höll hela vägen. En del av de 35 år gamla specialeffekterna ser lite kassa ut nu för tiden, men det mesta ser fortfarande okej ut. Den har ju en mer lättsam ton än Lord of the Rings, med lustiga bifigurer, kärlekspulver och en man som rullar nedför ett berg som en jättelik snöboll, men det fungerar, oftast.

Och jag antar att den är otroligt "woke" eftersom flera av invånarna i Willows by inte är vita.

Rickard

Urverk speldesign
The Night They Come For Us
2018

I kikarsiktet finns en flicka vars föräldrar precis massakrerats, av Triaden, tillsammans med resterande byn. På avtryckaren vilar att samvetsfyllt finger.

Jag såg om Mortal Kombat och som många fighting-filmer så håller den inte för en tredje omtittning, men betyget kvarstår eftersom jag sätter betyg utifrån genrer och den filmen är både en tvspels-film och en fightingfilm, vilket sänker kraven en hel del.

Jag kollade upp Sub-Zero-skådespelaren och han var med i The Night They Come For Us, vilket var på min att se-lista på grund av Iko "The Raid" Uwais. Filmens premiss är en miniboss som vill lämna maffian och måste vada genom horder av hantlangare på sin väg att bli fri. Det här är en film som är vad Bourne-filmerna och Daredevil-tvserien hade varit om alla varit utrustade med knivar och påkar. Berättarstilen är väldigt korthuggen med insinuationer mellan färdsträckorna till striderna, vilket gör att när det väl blir emotionellt så känner jag ingenting för karaktärerna.

Filmen är woke, för det finns bara en vit person och det finns kvinnor i serien, varav några kan slåss. Rätt orealistiskt i en film där en man blöder lika mycket som två fullvuxna grisar i en fight. En helt OK film att softa till.

BETYG: 3/5

Gamiel

Myrmidon
Steel Dawn (1987)
I en postapokalyptiskt ökenvärld är Patrick Swayze en namnlös krigare som ser sin gamla läromästare () bli dödad i ett bakhåll och påbörjar ett sökande efter hämnd. Detta sökande tar honom till ett område där småbönder kämpar för att ha kvar sin mark mot den lokala rövarbaronen, som är den som låg bakom läromästarens död.

Det är kul post-A värld som filmen målar upp: inga skjutvapen, men folk har vindturbiner som de använder för pumpar och elektricitet (vi ser lampor o ett högtalarsystem). Vi verkar vara i en värld som är i Efter Ragnarök nivå av civilisation, det är dock så att filmen utspelar sig i ett område i civilisationens utkant/just bortom den: flera karaktärer är veteraner från något krig som utspelade sig för några år sedan (har inget med vad det än var som förstörde civilisationen); läromästaren ska ha blivit utsedd till motsvarigheten till sheriff för ett större område av någon typ av stat styre som folk har respekt för; man kan beställa varor på postorder; med mera.

Steel Dawn är överlag en bra film, men inget speciellt, vilket gör att den nog är väldigt passande om man bara vill softa framför Tv:n.

Om man ska spela/SL:a Mutant av något slag kan den vara kul inspiration, även om klimatet skiller sig märkbart från det Skandinaviska.

Bifur

Veteran
Det visade sig att den höll hela vägen. En del av de 35 år gamla specialeffekterna ser lite kassa ut nu för tiden, men det mesta ser fortfarande okej ut.
Ja Willow är verkligen fortfarande bra. Det saknas givetvis en del i effekterna som du säger men eftersom berättandet är så skickligt i de flesta övriga aspekter gör det inget. Påminner mig om tex Ronja Rövardotter på det viset (inga jämförelser i övrigt).

Dr_Dängrot

Myrmidon
På Disney+ ville de att jag skulle se reklam för den kommande tv-serien baserad på filmen Willow. Det fick mig att kontrollera om jag även kunde se filmen där, och det kunde jag. Det är en av de filmer jag sett flest gånger, men senaste gången måste vara för över 25 år sedan -- garanterat innan jag såg Lord of the Rings.

Så jag bestämde mig för att se om den och se hur länge jag orkade innan det blev pinsamt uppenbart att den inte höll alls längre. Det visade sig att den höll hela vägen. En del av de 35 år gamla specialeffekterna ser lite kassa ut nu för tiden, men det mesta ser fortfarande okej ut. Den har ju en mer lättsam ton än Lord of the Rings, med lustiga bifigurer, kärlekspulver och en man som rullar nedför ett berg som en jättelik snöboll, men det fungerar, oftast.

Och jag antar att den är otroligt "woke" eftersom flera av invånarna i Willows by inte är vita.
Vi det onda patriarkatets förkämpar ger Willow vårt godkännande. Du kan med lugn i hjärtat se Willow utan att hava rädsla för att bliva klöst av wokeismens skarpa klor 🤣😘

Khan

Kondottiär
Häromdagen såg jag Tick tick... Boom!

Överraskande bra musikal. Klassisk musikalmusik i en småskalig kvasisjälvbiografisk historia. Allt inramat av en trettioårskris. Det är inte en fantastisk film, men Andrew Garfield är lysande i huvudrollen och musiken är på det stora hela långt över medel. Jag har gått och nynnat på de två första numren i flera dagar nu.

Klart positiv. Rekommenderas.

Tant Ragnar

Gamle usling
Häromdagen såg jag Tick tick... Boom!

Överraskande bra musikal. Klassisk musikalmusik i en småskalig kvasisjälvbiografisk historia. Allt inramat av en trettioårskris. Det är inte en fantastisk film, men Andrew Garfield är lysande i huvudrollen och musiken är på det stora hela långt över medel. Jag har gått och nynnat på de två första numren i flera dagar nu.

Klart positiv. Rekommenderas.
Jag lägger den till listan! Är djupt inne i en Lin-Manuel Mirandaperiod nu.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag såg Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings, och precis som alla andra superhjältefilmer jag sett de senaste åren var den i stort sett menlös. Den enda kommentaren jag egentligen har är:
När ni gör en film om en kung-fu-hjälte, och slutstriden är mellan en datoranimerad drake och en datoranimerad demon och allt löser sig med mystiska energier och magiskt handviftande, gör ni inte något fel då?

Anchorman

Swashbuckler
Eternals
Så jag hade inte höga förhoppningar här, tyvärr levde det knapp upp till de låga jag hade.

Så eternals är ett gäng från yttre rymden som har bott på jorden sedan 5000fkr. En av få superhjältar från marvel som jag verkligen hade noll koll på.
Men iaf, de har olika krafter allihop. En är stålmannen, en annan är flash, sen lite blandad kompott med mindre användbara krafter (en verkar bara vara bra på att bygga saker?).
De slåss mot djur som kallas för "Deviants" som är typ mini godzillas.
Alltså, det här suger. Det är riktigt, riktigt dåligt. Jag är stort MCU fan men det här är kalkon deluxe. Jag kan inte minnas något sämre ifrån MCU, till och med Iron fist känns bra i jämförelse.

Sen måste jag öppna pandoras ask också.

Filmen är väldigt woke, ok fine har inget problem med det. MEN
Världsbvgget de bygger upp stämmer inte överens med karaktärerna. Varför har alla olika dialekter?? Hur makear det sense?

Liksom med revealen i slutet att de alla har kodats typ. Varför har man kodat en döv person? Finns det någon fördel med det? Man har också kodat dem i olika sexualiter och med olika dialekter och hudfärg. Njaaa jag köper det inte.

Jag tror Marvel behöver akta sig för att skruva upp weird faktorn för mycket. Om man tittar på de senare filmerna med nya spiderman, loki, shang-chi, wanda-vision osv så är det mycket multiversum, yttre rymden, drakar och gudar.
Jag är långt mer intresserad av mer gounded såsom vanliga superskurkar. MCU byggdes ju på Captain America och Iron man och även fast Thanos storyn blev en succee så tror jag det kan vara farligt att försöka gå mer extremt än det.

Iaf, denna filmen är en 1 av 5

Jocke

Man med skägg
Jag tror Marvel behöver akta sig för att skruva upp weird faktorn för mycket. Om man tittar på de senare filmerna med nya spiderman, loki, shang-chi, wanda-vision osv så är det mycket multiversum, yttre rymden, drakar och gudar.
Jag är långt mer intresserad av mer gounded såsom vanliga superskurkar. MCU byggdes ju på Captain America och Iron man och även fast Thanos storyn blev en succee så tror jag det kan vara farligt att försöka gå mer extremt än det.
Jag är ganska nöjd med att de inte löste problemen med att den första genrationen hjältar börjar få andra jobb med att försöka med något nytt. Just Eternals tycker jag inte heller "funade" Men med Loki, Hawguy, WandaVision och kommande spännande titlar så känns det som att de i alla fall inte är rädda för att fastna i samma hjulspår. Och om man vågar försöka med lite nytt, ja då går det åt skogen ibland. Som med Inhumans tex, eller MODOK tv-serien som skulle vara rolig men inte var det.

Tant Ragnar

Gamle usling
Jag har sett Encanto.

5/5. Instämmer med allt som God45 skrev i sin recension! Fantastisk musik, kul med att det saknas antagonist. Härlig setting. Weapon-grade Disney-sentimental indeed, och det funkar!

Jag har byggt ihop ett head-canon, som ger det hela en något mörkare ton!

Alma Madrigal dog där vid floden, tillsammans med sin make, Pedro, och resten av byborna. Men hennes desperata sorg över att se sin make avrättas skapade en magisk plats mellan liv och död. Där kunde hon bygga upp ett liv igen, tillsammans med de andra själarna från byn. De är inte döda, inte levande, men kan aldrig lämna byn som omger deras casita.

De som lämnar byn vandrar vidare till dödsriket, och återvänder aldrig. Alma förstår, på någon nivå, att det förhåller sig så men inte resten av byn. Alma måste därför ständigt se till att byn framstår som den bästa platsen i världen: om du får för dig att flytta finns det ingen väg tillbaka. När hon talar med sig själv/sin döda make och säger "vi kan inte flytta igen" så menar hon det bokstavligt talat - den enda vägen ut är att dö.

Därför är hon extremt sträng och krävande mot sin familj: allt måste vara perfekt. Hon anser till och med att det är ett rimligt offer att driva iväg sin egen son (Bruno) till en evig död för att skydda den trevliga stämningen i byn. Såvitt som Alma vet har Bruno inte bara flyttat - han har vandrat vidare för evigt. Därför är det ett känsligt ämne som gör att vi pratar inte om Bruno.

Samtidigt bekymrar sig Alma för förtrollningens sanna natur - varför uppstår sprickor i väggarna? Som en dålig chef indikerar ljuset/casita/sprickorna att något är fel, men inte vad. Almas svar blir att vara ännu bättre - festerna skall vara perfekta, allt måste vara skinande och trevligt och bra!

På slutet när Mirabel lämnar byn befinner hon sig bokstavligt talat vid dödens rand. Ett steg ned i floden och hon är borta för evigt.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har tittat på Color Out of Space (2019). Det var en fin färg.

Betyget blir nog en krankisk trea, delvis på teknikaliteten att lovecraftsk film är lite knepig att gå och rekommendera till folk på måfå. De flesta intresserade har nog redan kikat inbillar jag mig, för de drunknar ju inte i sån här film även om det kommit lite weird stuff på senare år.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag såg just om Rampage på 3d-bluray.

Varför? Tja, jag köper ju de flesta filmer som inte är helt ointressanta och som kommer på 3d-bluray, och jag var på rätt humör. Och det är faktiskt en riktigt schysst actionfilm. The Rock är bra, specialeffekterna är riktigt bra, och plotten rör sig framåt utan speciellt mycket dötid nånstans. Den här filmen är typ 90 minuter lång och hade inte behövt vara en enda minut längre.

Det är fortfarande så jävla dumt att göra en film baserad på spelet Rampage. Liksom vafan, tre monster som slår sönder byggnader? Vad är det att bygga en film-plot på? Men på något sätt funkar det. Jag gillar verkligen början av filmen, där Davis och hans relation till gorillorna etableras. Det finns en riktigt schysst värme där, som jag inte alls förväntat mig av en svindum actionrökare.

Och specialeffekterna… Jag köper de här monsterdjuren till 100%. De är så jävla väl animerade. Och framför allt George är en jäkla triumf. Jag inte bara köper honom som gigantisk gorilla, jag tycker att han är genuint rolig och sympatisk.

Det här är fortfarande en riktigt najs och underskattad film. Jag fattar inte ens varför den fått så låga betyg.

BETYG: 4/5

EDIT: Tydligen är uppföljare på väg. Jag vet inte om jag tycker att det behövs riktigt, men jag tänker heller inte protestera.