WRNU:s filmklubb 2022 v52

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Testa att se den med släktingar som tittar på sina mobiltelefoner istället för på filmen, och ibland tittar upp och utbrister högljutt att filmen är konstig och att de inte hänger med, så kommer du nog att omvärdera det där. :)
Min pappas bedömning om en mysteriefilm är bra är att kan han räkna ut vem mördaren är så är filmen dålig för mysteriet var för lätt och kan kan inte räkna ut vem mördaren är så är filmen dålig för mysteriet är ”omöjligt” att lösa 😂

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Avslutade precis Glass Onion (2022)...

Till skillnad från recensionerna ovan tycker jag det här var ett på sin höjd mediokert mordmysterium (speciellt om man jämför med den första "Knives Out" filmen). Glass Onion försöker fånga mig med extravaganta miljöer och fantastiska mysterieboxar, den übermoderna lustyachten, covid-injektorer, futuristiska energilösningar etc etc, men det faller platt på sitt eget grepp av just de här löjliga överdrifterna, men också av en förutsägbar plot. Därtill sänker den nivån ytterligare med allt allmänt trams t.ex. Kate Hudson som ett vandrande blondin-skämt och filmens underliga comic-relief i en flummig "inneboende" som dyker upp som nån slags hacke hackspett när man minst anar (eller behöver) det.

Det är möjligt att förväntningarna på filmen var lite för höga utifrån den tidigare filmen, men oavsett är det här en film jag hade klarat mig väldigt bra utan.
För den som gillar den här sortens story vill jag tipsa om ”Murder by death” från 1976 som också blandar mysterium och komedi på ett sätt som inte passar mig, men troligtvis de som gillar Glass onion.