WRNU:s filmklubb 2023 v17

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v17 2023 – #536 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Mundo

Myrmidon
Igårkväll såg jag Pinocchio (1940) och jag börjar snabbt få slut på Disney-filmer som är gjorda efter 60-talet. Jag tror jag att undermedvetet undvikit dom då mina minnen av dessa äldre filmer inte målar dessa i en särskilt god dager.

Pinocchio följde i stora fotspår efter Snow White, och är Disneys andra animerade långfilm. Filmen är baserad/inspirerad på Carlo Collodis barnbok The Adventures of Pinocchio. Arbetet med filmen påbörjades 1937 när en anställd på Disney gav Walt en översatt kopia av boken och Walt blev lyrisk. Bianca Majolie (Disneys första kvinnliga storyboard artist!) fick i uppdrag att skissa ut en story, men när det senare presenterades till Walt så fann han det "för troget boken", som enligt Walt var för mörk för deras nästa film.

Den goda féen, av Bianca Majolie.

Gustaf Tenggren, född i Sverige men nyflyttad till USA, jobbade också på Disney och hade koncept-art även här, som verkligen är så fantastisk att jag måste länka lite mer concept-art.

Gepetto sörjer sin Pinocchio.

Egentligen var tanken att Bambi skulle komma före Pinocchio, men man hade problem med att få ihop ett manus som ansågs starkt nog så man flyttade bak Bambi och lade större fokus på Pinocchio. Att skriva om Pinocchio är dock inte helt lätt det heller. Boken är mycket episodisk och följer en karaktär med samma namn och utseende, men i boken så är Pinocchio en liten skit som ständigt straffas för att han inte är lydig och duktig som de andra barnen. I en av de korta historierna så dör han faktiskt när han blir hängd av några rövare längs med en landsväg.

I och med att man skyndat på filmen så började man animerade redan innan hela manuset var klart, och när Walt såg Pinocchios tidigare design då han var väldigt "träig" och sparkade han bakut - ingen kunde sympatisera med en karaktär som såg så hemsk ut, eller en karaktär som var en sådan liten skit som Pinocchio är. Pinocchio skulle istället bli väldigt oskyldig och luras till att göra dumheter snarare än att leta efter trubbel, och till sin hjälp skulle han få en liten syrsa för att vägleda honom. För att ge syrsan extra mycket utrymme, lät man med lite klassisk Disney-politik Ward Kimball bli animating supervisor för syrsan.

Detta eftersom Kimball hade animerat två scener i Snövit som båda två helt klippts bort då de ansågs överflödiga. Kimball övervägde att sluta och för att binda honom till sig igen så fick han en fin och viktig titel.

Som kul trivia så är Mel Blanc med och gör röst i filmen. Han gjorde rösten till en av skurkarna, Gideon, men Disney bestämde sig tillsist för att göra karaktären stum. Mel Blanc arbetade för Disney i över två veckor med att spela in all dialog och det enda som är kvar är ett väldigt karakteristiskt hickande.

När filmen väl släpptes så togs den emot med mycket ros av kritikerna, och den vann faktiskt två Oscars (båda två för musik), och var den första animerade film som någonsin vunnit en Oscar. Dock var det svårare för publiken, vilket berodde på att ett enormt världskrig slukat hela den europeiska marknaden för utländsk film. När filmen släpptes igen år 1945 efter krigsslutet så tjänade den in sina kostnader med råge. När animerade filmer rankas av fint och viktigt folk så brukar Pinocchio anses vara den absolut bästa animerade filmen som någonsin gjorts.

Så till själva filmen då...

Pinocchio skuttar till skolan med ett äpple till fröken.

Trots att man klev från Pinocchios story från böckerna så har man behållit ungefär samma episodiska struktur som är som följer: Pinocchio borde gå till X, men han blir lurad/distraherad och går till Y istället. Jiminy Cricket är helt värdelös och låter allting ske utan att försöka förändra något. Filmen är vackert animerad, särskilt deras special effects department beefades upp för att animera magi och den stora valen. Filmen har flera ikoniska scener faktiskt, besöket till Pleasure Island (vilket genast fick mig att tänka på Epstein...) och den stora valens svalg är sådana scener. Men storyn är väldigt tunn, otydlig och konflikter och problem löses mer än en gång av Deus ex fairy, även när det inte behövdes lösas på det viset.

Filmen formligen kryllar också av skurkar (hela fem stycken, plus extra goons) och det är ju lite trevligt jämfört med nyare Disney-filmer som gärna undviker skurkar. Med det sagt så är filmen rätt så seg men jag tror att de minsta har mycket att hämta här, inte bara i vackra miljöer och teman om att vara en god person, men också spännande konflikter och monster.

Pinocchio får 2/5. Vill ni se en annorlunda Pinocchiofilm så se istället Guillermo del Toro's Pinocchio (2022),

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Igårkväll såg jag Pinocchio (1940) och jag börjar snabbt få slut på Disney-filmer som är gjorda efter 60-talet. Jag tror jag att undermedvetet undvikit dom då mina minnen av dessa äldre filmer inte målar dessa i en särskilt god dager.

Pinocchio följde i stora fotspår efter Snow White, och är Disneys andra animerade långfilm. Filmen är baserad/inspirerad på Carlo Collodis barnbok The Adventures of Pinocchio. Arbetet med filmen påbörjades 1937 när en anställd på Disney gav Walt en översatt kopia av boken och Walt blev lyrisk. Bianca Majolie (Disneys första kvinnliga storyboard artist!) fick i uppdrag att skissa ut en story, men när det senare presenterades till Walt så fann han det "för troget boken", som enligt Walt var för mörk för deras nästa film.

Den goda féen, av Bianca Majolie.

Gustaf Tenggren, född i Sverige men nyflyttad till USA, jobbade också på Disney och hade koncept-art även här, som verkligen är så fantastisk att jag måste länka lite mer concept-art.

Gepetto sörjer sin Pinocchio.

Egentligen var tanken att Bambi skulle komma före Pinocchio, men man hade problem med att få ihop ett manus som ansågs starkt nog så man flyttade bak Bambi och lade större fokus på Pinocchio. Att skriva om Pinocchio är dock inte helt lätt det heller. Boken är mycket episodisk och följer en karaktär med samma namn och utseende, men i boken så är Pinocchio en liten skit som ständigt straffas för att han inte är lydig och duktig som de andra barnen. I en av de korta historierna så dör han faktiskt när han blir hängd av några rövare längs med en landsväg.

I och med att man skyndat på filmen så började man animerade redan innan hela manuset var klart, och när Walt såg Pinocchios tidigare design då han var väldigt "träig" och sparkade han bakut - ingen kunde sympatisera med en karaktär som såg så hemsk ut, eller en karaktär som var en sådan liten skit som Pinocchio är. Pinocchio skulle istället bli väldigt oskyldig och luras till att göra dumheter snarare än att leta efter trubbel, och till sin hjälp skulle han få en liten syrsa för att vägleda honom. För att ge syrsan extra mycket utrymme, lät man med lite klassisk Disney-politik Ward Kimball bli animating supervisor för syrsan.

Detta eftersom Kimball hade animerat två scener i Snövit som båda två helt klippts bort då de ansågs överflödiga. Kimball övervägde att sluta och för att binda honom till sig igen så fick han en fin och viktig titel.

Som kul trivia så är Mel Blanc med och gör röst i filmen. Han gjorde rösten till en av skurkarna, Gideon, men Disney bestämde sig tillsist för att göra karaktären stum. Mel Blanc arbetade för Disney i över två veckor med att spela in all dialog och det enda som är kvar är ett väldigt karakteristiskt hickande.

När filmen väl släpptes så togs den emot med mycket ros av kritikerna, och den vann faktiskt två Oscars (båda två för musik), och var den första animerade film som någonsin vunnit en Oscar. Dock var det svårare för publiken, vilket berodde på att ett enormt världskrig slukat hela den europeiska marknaden för utländsk film. När filmen släpptes igen år 1945 efter krigsslutet så tjänade den in sina kostnader med råge. När animerade filmer rankas av fint och viktigt folk så brukar Pinocchio anses vara den absolut bästa animerade filmen som någonsin gjorts.

Pinocchio skuttar till skolan med ett äpple till fröken.

Trots att man klev från Pinocchios story från böckerna så har man behållit ungefär samma episodiska struktur som är som följer: Pinocchio borde gå till X, men han blir lurad/distraherad och går till Y istället. Jiminy Cricket är helt värdelös och låter allting ske utan att försöka förändra något. Filmen är vackert animerad, särskilt deras special effects department beefades upp för att animera magi och den stora valen. Filmen har flera ikoniska scener faktiskt, besöket till Pleasure Island (vilket genast fick mig att tänka på Epstein...) och den stora valens svalg är sådana scener. Men storyn är väldigt tunn, otydlig och konflikter och problem löses mer än en gång av Deus ex fairy, även när det inte behövdes lösas på det viset.

Filmen formligen kryllar också av skurkar (hela fem stycken, plus extra goons) och det är ju lite trevligt jämfört med nyare Disney-filmer som gärna undviker skurkar. Med det sagt så är filmen rätt så seg men jag tror att de minsta har mycket att hämta här, inte bara i vackra miljöer och teman om att vara en god person, men också spännande konflikter och monster.

Pinocchio får 2/5. Vill ni se en annorlunda Pinocchiofilm så se istället Guillermo del Toro's Pinocchio (2022),
Filmen är otroligt stämningsfull, absolut en av de Disneyfilmer med mest minnesvärd atmosfär! Men trots det är det en av de Disneyfilmer jag hatar allra mest. Jag vet att den är gjord under en annan tid då det rådde andra värderingar, men jag tycker det är vidrigt att försöka skrämma barn till lydnad vilket är precis vad denna film gör. Det är meningen att barnen ska bli livrädda och må dåligt och sen ska föräldrar kunna säga ”Var snälla nu barn, tänk på hur det gick för de stygga barnen i Pinoccio”. Ren sadism. Precis som i Kalle och Chokladfabriken. Med det sagt är såklart animation, musik etc. mästerligt.

Mundo

Myrmidon
Filmen är otroligt stämningsfull, absolut en av de Disneyfilmer med mest minnesvärd atmosfär! Men trots det är det en av de Disneyfilmer jag hatar allra mest. Jag vet att den är gjord under en annan tid då det rådde andra värderingar, men jag tycker det är vidrigt att försöka skrämma barn till lydnad vilket är precis vad denna film gör. Det är meningen att barnen ska bli livrädda och må dåligt och sen ska föräldrar kunna säga ”Var snälla nu barn, tänk på hur det gick för de stygga barnen i Pinoccio”. Ren sadism. Precis som i Kalle och Chokladfabriken. Med det sagt är såklart animation, musik etc. mästerligt.
Scenerna på pleasure Island är helt klart obekväma att se, speciellt när man i tidigare scener sett de stygga barnen skjuta slangbälla på åsnorna (som ju en gång var gråtade små människopojkar). Utan Pinocchio vettefan om jag tyckt att scenen från Spirited Away varit lika hemsk. Men där följer Disney original-konceptet någorlunda nära. Jag föredrar del Toros take på Pinocchio av just den anledningen. Där är hans oskyldighet och ovilja att formas efter samhället (som ju är fascistiska italien) hans styrka, inte hans svaghet.

Mundo

Myrmidon
Veckan fortsätter och jag har nu sett Wreck-it-Ralph (2012). Det är faktiskt här vi introduceras till Jennifer Lee (som ju var co-director till Frozen 1 och 2, och numera är chief creative officer för hela Disney animation). Jennifer bjöds in för ett två månaders gig hos Disney för att hjälpa till lite med manuset till Wreck-it-Ralph, och resten är som man säger historia.

Men vi spolar tillbaka lite, för konceptet med filmen om TV-spels figurer är äldre än så, mycket äldre än så. Redan på åttiotalet hade Disney ett manus liggande för ett projekt som då kallades för High score, och manuset såg annorlunda ut - men huvudkonceptet var alltid detsamma. En karaktär i ett spel i en "arcade-hall" är trött på att vara skurken i sitt spel och åker och besöker andra spel för att bevisa att även han kan vara god, med blandad framgång. Man gick även genom flera olika namn, i början på 2000-talet kallade man bland annat projektet för Joe Jump och senare Reboot Ralph.

Med ett projekt som varit liggande så länge är det inte konstigt att det finns en massa övergivna plotlines. En idé var att Ralph och Vanellope skulle resa mot i flera olika spelvärldar för att samla ihop bitarna som behövdes för att bygga hennes bil. En annan idé var att Felix skulle resa genom spelvärlden tillsammans med Ralph, att Ralph skulle bli deprimerad och fly in i ett slags Sims-spel där han skulle leva hedonistiskt i utbyte mot likes, och så vidare.

Ralph besöker Extremely Easy Living 2. Notera Ralphs annorlunda design.

Man tyckte dock att storyn var lite för osammanhängande, det saknades starka emotionella beats och det blev rörigt med de många världarna. Det är där Jennifer Lee togs in, för att se över manus och skriva om i ett par månader. Uppenbarligen gillade de hennes insats, eftersom hon sedan gjorde en raketkarriär hos Disney.

Tidig concept-art för Ralph.

Tidig concept-art för Vanollepe.

Man bestämde sig ganska tidigt i skrivarfasen för filmen att man ville introducera en massa välkända karaktärer från andra spel, för att få Ralph och de andra karaktärerna att kännas som om de skulle kunna existera. När man satt i writers-room så kom man överens om att skriva scenerna först och sen söka tillstånd att använda sig av karaktärerna från de som hade rättigheterna för dem. Nintendo var enligt Disney jätteglada när de hörde att Bowser skulle vara med, och ville gärna ha med Mario och Luigi också, men Disney sa att det inte skulle kännas naturligt. Det finns en vandringsskröna om att Nintendo skulle begärt massvis med multummiljoner av dollar för att få lov att ha med Mario och det var därför stoppat från Disneys ände, men så är inte fallet.

I de flesta fallen betalade Disney en ganska liten, symbolisk summa om något för rättigheterna att ha de stora TV-spelskaraktärerna på skärmen. Man var dock aldrig intresserad av att de skulle vara drivande i storyn. Enligt Rich Moore (regissör) så har tv-spels karaktärer för mycket mytos och för mycket baggage med sig från tittarna, och sa då att han trodde att anledningen till varför tv-spels grejer generellt floppar är för att man inte lyckas nå upp till folks höga förväntningar på karaktärer som de ofta håller så kärt. Genom att uppfinna ett nytt spel, med nya karaktärer, så hade man frihet att ge karaktärerna precis de personligheter och drömmar som passade för storyn.

I trailers till filmen så använde man sig dock av de välkända karaktärerna väldigt generöst. Jag skulle säga att har du sett en två minuter lång trailer för Wreck-it-ralph så har du sett alla scener där välkända tv-spels karaktärer är med, och detta var såklart mycket medvetet i marketing-syfte: om man erbjuder lite Bowser, Zangief, Sonic och Eggman så blir såklart alla som gillar TV-spel jättesugna på att se den här filmen.

Så hur gick det då? Tjo, den drog in en jäkla massa pengar faktiskt (runt sex gånger mer än sin budget) och blev nominerad till en Oscar för bästa animerade film (som den dock förlorade till Brave). Arbetet med en uppföljade startades redan en månad innan filmen släpptes, vilket antyder att Disney också trodde på idén.

Vanellope vill skaka hand på det.

Filmen följer Ralph, en karaktär från ett arkadspel som är en skurk men som är trött på att bli behandlad som en skurk. Han får för sig att om han bara kan vinna en medalj i ett spel så skulle han bli accepterad av de andra spelkaraktärerna. För att lyckas hoppas han in i ett annat spel, ställer till det, och flyr in i ett tredje spel där han stötter på en utstött liten tjej som också vill passa in i sin spelvärld. Knasigheter, missförstånd och montage följer när det omaka kompis-paret Vanollepe och Ralph måste samarbeta för att uppnå sina egna mål. Lägg till en twist-villain också, för det här är Disney efter 2010.

Filmens animering är rätt bra, och den halv-tidiga CGIn lever mycket på att det här utspelar sig en spelvärld, där saker inte behöver se realistiskt ut. Man har dock tagit långa kliv sedan Tangled som kom ut bara två år tidigare. Filmens sanna styrka är dock karaktärerna, och de fyra som vi följer närmst (Ralph, Vanellope, Felix och sergeant Calhoun) är alla lätta att underhållas av. Vanellope kan tidvis vara aningen påfrestande, men generellt så är det bra grejer. Men bra är också allting filmen lyckas uppnå. Ingenting känns exceptionellt, musiken är riktigt mid (tänk att Lopez-paret faktiskt skrev en sång till denna film, men istället valde man att använda Rihannas sex-metafor låt Shut up and Drive...).

Wreck it Ralph får 3/5. Det är en okey film och medan den inte riktigt har några low-points så har den inga high-points heller.

Mina tankar angående en twist som jag inte gillar...

I filmen introduceras Vanellope som en 'glitch', en karaktär som inte ska vara i spelet men som kämpar för att tvinga sig själv in i spelet. Det visar sig senare att hon egentligen är huvudkaraktären i spelet och att när hon åter tar sin plats som prinsessa så är allting återställt. Jag skulle nog ha föredragit en story där hon faktiskt var en glitch. Ralphs story handlar i slutänden om att acceptera vem man är och vara nöjd med det som livet ger en. Då hade det varit nice om Vanellope hade lyckats genomgå förändring för att ändra vem och vad hon är. Just nu så har filmen ett slags "skomakare bliv vid din läst"-tema, och då hade det varit trevligt om en karaktär inte gjorde det.

krank

I filmen introduceras Vanellope som en 'glitch', en karaktär som inte ska vara i spelet men som kämpar för att tvinga sig själv in i spelet. Det visar sig senare att hon egentligen är huvudkaraktären i spelet och att när hon åter tar sin plats som prinsessa så är allting återställt. Jag skulle nog ha föredragit en story där hon faktiskt var en glitch. Ralphs story handlar i slutänden om att acceptera vem man är och vara nöjd med det som livet ger en. Då hade det varit nice om Vanellope hade lyckats genomgå förändring för att ändra vem och vad hon är. Just nu så har filmen ett slags "skomakare bliv vid din läst"-tema, och då hade det varit trevligt om en karaktär inte gjorde det.
Totalt medhåll. Jag gillar filmen, men dess sensmoral är lite väl status quo-befästande för min smak. Lite som Potterverse, som har enorma orättvisor i ett helt vansinnigt samhälle med slavar etc – men där det bästa man kan uppnå tydligen är att en specifik Bad Guy besegras.

Det känns som ett slags väldigt irriterande centrism. Som amerikanska status quo-liberaler. Lite performativ inklusivitet men i grunden behöver inget i samhället förändras…

Jag skulle ha velat se ett slut där barriärerna istället bröts ner fullständigt och Ralph t.ex. fick bli hjälte i ett eget spel (eller i ett annat), etc.

Last edited:

Mundo

Myrmidon
Ikväll blev det lite Disney-klassiker i form av en äldre skapelse, nämligen Bambi (1942). Bambi var först tänkt att släppas direkt efter Snövit, men eftersom man hade problem med manuset och att få filmen både barnvänlig och intressant så körde man på Pinocchio, Dumbo och Fantasia först. Sagan om Bambi som film påbörjades redan 1933, när Sidney Franklin (en ganska känd regissör vid tidpunkten) köpte rättigheterna för boken och drömde om att göra en live-action adaption.

Det visade sig skitsvårt att göra en liveaction-adaption på en bok om en massa djur i skogen, så redan ett år senare sålde han vidare rättigheterna och denna gång stod Disney på tur. Walt började arbeta nästan direkt med filmen, trots att Snövit inte var släppt än. Men man sprang som sagt på problem. Det första problemet är att Bambi inte är en barnbok - det är en ganska så mörk och dyster historia som dessutom råkar vara en allegori för hur utsatta judar var i dåtidens Europa.

Att Bambis mamma dör är en såndär typisk hjärtekrossare man minns från sin barndom, men i originalboken så dör inte bara mamma, utan hans kusin blir skjuten när han försöker gosa med en jägare då han misstar denne för en vän. Mammalösa Bambi mobbas också av sina jämlikar (såklart) och Bambi överger sin älskade till den grad att han inte ens känner igen sina egna barn när han träffar dem senare i livet, när han blivit gammal och vis, och så vidare.

Inte den image Disney ville ha, helt enkelt.

Dessutom visade det sig otroligt svårt att animera realistiska rådjur, och man lade därför projektet på hög. Det var först i Augusti 1939 som man började jobba igen på allvar med filmen, och även då gick den genom många, många re-writes när man försökta hitta rätt story och ton. Framförallt märkte man att man skrev väldigt mycket filler. Ett exempel var en scen när Bambi som barn (det är mycket filler med Bambi som barn...!) går nära en myrstack, råkar trampa på den och sen tittar på hur mycket han råkade förstöra utan att tänka sig för. En annan scen skulle inkludera en sur gräshoppa som hade någon slags familjefejd som Bambi skulle försöka lösa.

Totalt ströks det runt 10-20 karaktärer från manuset, och om de inte ströks så tonades rollerna ned rejält för att istället fokusera på en handfull karaktärer (Bambi, Flower, Thumper och i viss mån Faline).

Concept-art för Thumper tittar på myrstacken.

Concept-art för Thumper och den sura gräshoppan.

"We spent weeks and weeks developing the ants, and then all of a sudden we decided, you know, we're way off the story, this has got nothing to do with the story of Bambi. We also had a family of grasshoppers, and they get into a family squabble of this or that, and Bambi is watching all of this, and here's the big head of Bambi in the grasshoppers. And what's that got to do with the story, and this would go on many times." - En av animatörerna, Mel Shaw.

Medan man satt och försökte lösa manusproblem så letade man upp proffs på att avteckna djur och bjöd in dem till studion för att lära animatörerna hur man ritade realistiska djur. Man var dock inte helt nöjd med slutresultatet, då man insåg att alltför realistiska djur gjorde dem uttryckslösa och därför skulle det vara svårt för tittarna att utveckla något slags emotionellt band med djuren. Så man gav den större ögon och "ansikten" som lättare lät sig manipuleras för att uttrycka känslor. Detta var en läxa man helt förlade till soptunnan när man gjorde sin "live action"-remake på The Lion King (och tydligen ska även en "live-action" remake vara på gång för Bambi...).

Nåja, jag ska avsluta den här sektionen med att avslöja att Walt själv ville göra filmen lite mer metall, genom att låta en av jägarna som somnat som eldvakt brinna ihjäl (!) på grund av sin slappa hantering av elden. Det ströks tillsist, men Walt gillade idén väldigt mycket och försökte in i det sista få med scenen i filmen innan han lät sig övertalas att släppa det.

Filmen gick back när den släpptes, än en gång på grund av det där nedriga kriget, men blev snart mycket framgångsrik ekonomiskt när den började bli släppte filmen åter efter kriget, både i USA och i Europa. Filmen mottogs dock rätt svalt av kritiker. Några tog till och med i från tårna och ifrågasatte om Disney ens kunde överleva att släppa en såhär dålig film. Tom. Disneys egen dotter, Diane (då nio år gammal), tyckte att Bambis mamma inte behövde dö. När Walt sa att det var så i boken skjöt hon tillbaka med att han ändrat så mycket från boken så varför inte detta också?

När tiden passerade något så gick dock Bambi in i Disneys hall of fame och anses nu vara en av studions bästa filmer, en riktig klassiker med stort K.

En scen så ikonisk att "Like bambi on ice" blivit ett uttryck på ett flertal olika språk, inkluderat svenskans "som Bambi på isen".

Filmen följer boken någorlunda då vi följer Bambi från hans födelse, då han lär sig gå, prata och förstå skogen, genom trauman, genom sin avlägsna relation till sin fader, genom kärlek och hotet från människan. Den hoppar från årstid och plats rätt så fort, och de flesta segmenten sparar vi inte jättemycket tid med. Karaktärerna har personligheter och drömmar som kan beskrivas i typ två meningar var och filmen har både en slags barnslig oskyldighet till sig samt något stort, episkt och stämningsfullt.

Det är lätt att se hur mycket denna film påverkade Lejonkungen när det väl begav sig.

Miljöerna är ofta väldigt fina och sådär, karaktärerna är... eh. Det som är filmens starkaste kort är den dramatiska musiken och hur storslaget och dramatiskt allting blir när filmen blir seriös. När Bambis mamma skjuts, striden med den andra tjuren, hundjakten och den stora elden är som levande målningar på ett museum, och musiken när den är som bäst hjälper till att fånga samma storslagna känsla.

Om jag skulle säga något som gamla Disney-filmer gör bättre än de nyare så är det verkligen det dramatiska. Den stora valens framfart i Pinocchio och eldkaoset i Bambi tillsammans med musiken, jag vet inte om det finns några scener i moderna Disney som har samma drama utan någon form av egentlig dialog. Jag vet inte om vi blivit för cyniska med tiden och att det kanske inte skulle funka för en modern publik, men för mig är nedanstående scen verkligen 10/10 för dramatik. Färg! Musik!

Problemet är att mellan de där scenerna som är så himla bra så är där så många scener som är ganska så repetetiv filler, för att inte nämna att all voice-acting av barnkaraktärer (och där är många) görs av faktiska barn. Mer än en gång tänkte jag att någon bet sig i läppen för att inte säga typ "Wanna try that line-read again kid?". Det här är prequel-Anakin nivåer av dåligt.

Det här är faktiskt första gången jag har väldigt svårt för att ge en poäng. Det känns taskigt mot filmens starkaste delar att ge den en tvåa, men det känns samtidigt generöst att ge en film med så djupa dalar en trea.

Det slutar med att jag ger Bambi 3/5 trots allt. För mig är det här nog det givna Disney-valet om jag skulle se på en barnfilm med någon som var riktigt liten.

Mundo

Myrmidon
I morse såg jag Home on the range (2004). Jag har sett delar av den här filmen förut när jag jobbade på förskola. Några av barnen tyckte dock att den var så tråkig att de ville lämna filmstunden och jag erbjöd mig genast att gå ut och leka utomhus med barnen istället, vilket uppskattades.

Nu har jag såg jag om filmen innan frukost mest för att ha det undanstökat. Vad gör man inte för att få skriva sina recensioner här på rollspel.nu?

Så vi har gått genom det här en hel del förut, men post-renässans Disney var en annorlunda tid. Filmen Home on the range hade dock en lång historia under den kreative processen. Den ursprungliga idén om att göra en "vilda västern"-film pitchades tillsammans med Pocahontas, men som känt var man helsåld på Pocahontas och lät de andra Western-filmerna ligga på hyllan. Men Mike Gabriel (som alltså pitchade och regisserade Pocahontas) gick åter tillbaka till sin idé med att göra en vilda västern-story, och efter han fick godkännande började man jobba med olika idéer.

En första tanke var att göra en film om en ung gosse, en asiatisk karaktär i nordamerika med en story baserad på boken Captains Courageous. Hans far skulle skicka honom för att arbeta med järnvägar i ett försök att få honom att mogna till sig, men på resan skulle hans tåg bli överfallet av desperados och han trillar ned i en flod innan han räddas av några kofösare. Filmen fick arbetstiteln Sweating bullets (vilket namn på en Disney-film!) men snart började man skriva om för att få med lite mer övernaturliga grejer, inspirerade av sången Ghost Riders in the sky.

I denna story skulle en cowboy möta en odöd cowboy vid namn Slim som använde sina krafter för att driva levande boskap över klippor och sedan införliva deras andar i sin egen ständigt växande boskapshord. Men så tröttnade man på den idén och skrev om det till att handla om en liten buffel som så gärna ville vara en häst. Och så skrev man om igen. Och igen.

Concept art för en odöd ryttare, Sweating Bullets.

Ni förstår var jag försöker komma här: Man satt och bollade idéer ganska vilt och blev inte riktigt nöjd med någonting överhuvudtaget.

Tillslut blev filmen om en ung, bortskämd slyngel som genom vildmarksäventyr växer upp till att bli en god man till... att handla om tre stycken kossor som försöker jaga ned en joddlande boskapstjuv för att inkassera prispengarna på honom så att de kan rädda den snälla gamla tantens gård. Filmen var först tänkt att släppas 2003 men senarelades till 2004, medan Brother bear flyttades fram till 2003. Anledningen var att man ville släppa Brother bear samtidigt som man gjorde sitt Platinum-släpp av The lion king.

Filmens röstskådisar är verkligen starstudded för att vara 2004: Cuba Gooding jr, Steve Buscemi, Judi Dench, Randy Quaid...

Och filmen blev ganska dyr också. 110 miljoner dollar (en bra bit över genomsnittet för en Disney-renässansfilm) och blev en förlustaffär. Den sågades också vid knäskålarna av kritiker

Våra tre huvudkaraktärer.

Filmen följer tre stycken kossor som ger sig ut för att rädda sin ägares gård genom att fånga in en boskapstjuv som använder sig av hypnotisk joddling för att fånga in kor i hela regionen. Det blir lite äventyr, missförstånd och musik på vägen (mycket joddling). En karaktär visar sig vara en skurk och man genomgår lite inre konflikter. Mycket, mycket stor emfas ligger på underhållning för de absolut minsta, vilket gör beslutet att fylla filmen med stora skådisar mycket konstigt.

Det här är mindre av en Disney-film och mer av ett 70-minuter långt tecknat avsnitt av Saturday morning cartoon. Storyn är inte kul, animeringen är inte snygg, musiken är inte bra och dramat är inte spännande. Det enda snälla jag kan säga om filmen är att den är harmlös, men att slå på det här för ungarna är likvärdigt med att sitta och skramla med bilnycklarna framför bebisen - den är säkert underhålld, men det är mest för att saker rör på sig och låter roligt.

Home on the range får 1/5. Det är iallafall roligare än myrornas krig, I guess.

Mundo

Myrmidon
Jag maler på rätt bra den här veckan. Idag blev det uppföljaren till Wreck-it-Ralph: Ralph breaks the Internet (2018). Uppföljaren var, som jag nämde i min tidigare post, redan i produktion innan den första filmen släpptes. Och det dröjde inte ens ett halvår efter den första filmen släpptes tills regissören gick ut och sa att man arbetade på en uppföljare som skulle utforska online-gaming och Internet överlag, samt att det fanns mycket mer att utforska angående gaming generellt.

Man hade egentligen två stycken olika idéer som man jobbade på. En där Vanellope blir en internetkändis och en där Ralph blir det. I versionen där Vanellope blir kändis så blir hon självupptagen och bryr sig mer om sina fans än sina vänner och Ralph blir inslängd i ett internet-fängelse tillsammans med Knowsmore, en sökmotor. Denna film skulle handla om hur Ralph bryter sig ut och försöker få Vanellope att "realize the error of her ways", medan versionen där Ralph blir internetkändis och blir utmanad av ett anti-virus program som skulle bli filmens skurk.

Tillslut ansåg man att filmens manus saknade intressant personlig drama och man började istället jobba med konceptet att vänskap kan förändras utan att ta slut när man inser att man är olika människor och att man har olika drömmar och planer. Internet var tänkt att bli bakgrunden och filmens huvudfokus skulle istället vara just detta, och hur man reagerar och hanterar det.

Till skillnad från med sidokaraktärerna i den första filmen så sökte Disney aldrig tillstånd för att representera kända varumärken i filmen (Amazon, Ebay, Twitter, Youtube, etc) utan man hade istället bara en tanke om att inkludera så många företag som möjligt utan något särskilt i åtanke. Det påstår Disney iallafall.

Att designa internet som en fysisk plats är något som man gjort i rätt många medium vid det här laget, Hos Disney besökte man One Wilshire i Los Angeles, en kontorsbyggnad som är en av världens största telekommunikationscenter.

Tidig concept-art för Internet ser ut som ett mysigt browser-spel.

I ett genidrag satt man ned på ett av sina stora möten på Disney och en kvinna som för tillfället jobbade på Moana, Pamela Ribon, påpekade att Vanellope rent tekniskt är en Disney-prinsessa och att de borde besöka en fansite med Disney-prinsessorna och låta de interagera med henne. Ribon, som är manusförfattare, fick i uppdrag att skriva en kort liten scen, men det slutade med att hon skrev en lång scen och sedan även lyckades klämma in prinsessorna i filmens klimax. Det var även här som man bestämde sig för att använda sig av Alan Menken igen för att skriva Vanellopes egen prinsess-sång.

Att ha med alla Disney-prinsessorna var såklart fantastiskt för filmens marketing, och lite som man i första filmen lade jättestor emfas på kända tv-spelskaraktärer, så lade man i trailerna stor emfas på prinsessorna (och en scen med ett litet online-spel där som Ralph avbryter).

Som bonus-trivia så blev det en mindre kontrovers när folk såg prinsessan Tiana, Disneys första mörkhyade prinsessa, vara noterbart mer ljushyad i Ralp breaks the Internet än hon är i sin originaldesign. Tom. Tianas röstskådis gick tillsist ut och uttalade sig kritiskt om det, och Disney fixade snabbt till hennes design innan filmen släpptes.

Hur gick det för filmen? Den mottogs rätt så väl av kritiker och drog in mer pengar än ettan. Det är dock noterbart att den bland användare både på IMDB och Rotten tomatoes ligger en bit under snittet. Inte så att den är dålig, men så att den anses svagare än den första filmen.

Vanellope träffar prinsessorna. Notera mörkhyad Tiana i bakgrunden!

Filmens story är egentligen extremt straight-forward, även för att vara en Disney-film. Vanellopes spelmaskin på arkaden går sönder och de måste åka till internet (specifikt ebay) för att handla en reservdel. Väl där inser de att de inte har pengar och måste försöka komma på sätt att tjäna pengar på internet. Släng in memes, internetkultur, referenser och en konflikt som handlar om när vänskap förändras och utvecklas och boom - du har hela filmens story.

Jag är inget jättefan av denna uppföljare, mycket på grund av hur i den första filmen fanns där en stark leading cast på fyra karaktärer som man gillar (Ralph, Vanellope, Felix och Calhoun). I den här filmen finns det en karaktär som man gillar, Vanellope. Felix och Calhoun får inte vara med och Ralph är lite för självfisk, lite för mycket av ett arselhatt för att jag ska gilla honom. Filmen är rätt så rolig och den där scenen du såg sönder i trailern är såklart med i filmen och är jätterolig. Vanellopes prinsess-sång om Slaughter world är också väldigt rolig, även om det vid det här laget redan finns hundratals bra parodier på prinsess-Disney sånger.

Ralph breaks the Internet får 3/5, för den är för välgjord för att anses vara rakt upp och ned dålig.

Man har lite löst pratat om att göra en uppföljare som handlar om prinsessorna, förmodligen pga den extremt positiva respons prinsessornas scener fick, men det finns ingenting konkret just nu.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag maler på rätt bra den här veckan. Idag blev det uppföljaren till Wreck-it-Ralph: Ralph breaks the Internet (2018). Uppföljaren var, som jag nämde i min tidigare post, redan i produktion innan den första filmen släpptes. Och det dröjde inte ens ett halvår efter den första filmen släpptes tills regissören gick ut och sa att man arbetade på en uppföljare som skulle utforska online-gaming och Internet överlag, samt att det fanns mycket mer att utforska angående gaming generellt.

Man hade egentligen två stycken olika idéer som man jobbade på. En där Vanellope blir en internetkändis och en där Ralph blir det. I versionen där Vanellope blir kändis så blir hon självupptagen och bryr sig mer om sina fans än sina vänner och Ralph blir inslängd i ett internet-fängelse tillsammans med Knowsmore, en sökmotor. Denna film skulle handla om hur Ralph bryter sig ut och försöker få Vanellope att "realize the error of her ways", medan versionen där Ralph blir internetkändis och blir utmanad av ett anti-virus program som skulle bli filmens skurk.

Tillslut ansåg man att filmens manus saknade intressant personlig drama och man började istället jobba med konceptet att vänskap kan förändras utan att ta slut när man inser att man är olika människor och att man har olika drömmar och planer. Internet var tänkt att bli bakgrunden och filmens huvudfokus skulle istället vara just detta, och hur man reagerar och hanterar det.

Till skillnad från med sidokaraktärerna i den första filmen så sökte Disney aldrig tillstånd för att representera kända varumärken i filmen (Amazon, Ebay, Twitter, Youtube, etc) utan man hade istället bara en tanke om att inkludera så många företag som möjligt utan något särskilt i åtanke. Det påstår Disney iallafall.

Att designa internet som en fysisk plats är något som man gjort i rätt många medium vid det här laget, Hos Disney besökte man One Wilshire i Los Angeles, en kontorsbyggnad som är en av världens största telekommunikationscenter.

Tidig concept-art för Internet ser ut som ett mysigt browser-spel.

I ett genidrag satt man ned på ett av sina stora möten på Disney och en kvinna som för tillfället jobbade på Moana, Pamela Ribon, påpekade att Vanellope rent tekniskt är en Disney-prinsessa och att de borde besöka en fansite med Disney-prinsessorna och låta de interagera med henne. Ribon, som är manusförfattare, fick i uppdrag att skriva en kort liten scen, men det slutade med att hon skrev en lång scen och sedan även lyckades klämma in prinsessorna i filmens klimax. Det var även här som man bestämde sig för att använda sig av Alan Menken igen för att skriva Vanellopes egen prinsess-sång.

Att ha med alla Disney-prinsessorna var såklart fantastiskt för filmens marketing, och lite som man i första filmen lade jättestor emfas på kända tv-spelskaraktärer, så lade man i trailerna stor emfas på prinsessorna (och en scen med ett litet online-spel där som Ralph avbryter).

Som bonus-trivia så blev det en mindre kontrovers när folk såg prinsessan Tiana, Disneys första mörkhyade prinsessa, vara noterbart mer ljushyad i Ralp breaks the Internet än hon är i sin originaldesign. Tom. Tianas röstskådis gick tillsist ut och uttalade sig kritiskt om det, och Disney fixade snabbt till hennes design innan filmen släpptes.

Hur gick det för filmen? Den mottogs rätt så väl av kritiker och drog in mer pengar än ettan. Det är dock noterbart att den bland användare både på IMDB och Rotten tomatoes ligger en bit under snittet. Inte så att den är dålig, men så att den anses svagare än den första filmen.

Vanellope träffar prinsessorna. Notera mörkhyad Tiana i bakgrunden!

Filmens story är egentligen extremt straight-forward, även för att vara en Disney-film. Vanellopes spelmaskin på arkaden går sönder och de måste åka till internet (specifikt ebay) för att handla en reservdel. Väl där inser de att de inte har pengar och måste försöka komma på sätt att tjäna pengar på internet. Släng in memes, internetkultur, referenser och en konflikt som handlar om när vänskap förändras och utvecklas och boom - du har hela filmens story.

Jag är inget jättefan av denna uppföljare, mycket på grund av hur i den första filmen fanns där en stark leading cast på fyra karaktärer som man gillar (Ralph, Vanellope, Felix och Calhoun). I den här filmen finns det en karaktär som man gillar, Vanellope. Felix och Calhoun får inte vara med och Ralph är lite för självfisk, lite för mycket av ett arselhatt för att jag ska gilla honom. Filmen är rätt så rolig och den där scenen du såg sönder i trailern är såklart med i filmen och är jätterolig. Vanellopes prinsess-sång om Slaughter world är också väldigt rolig, även om det vid det här laget redan finns hundratals bra parodier på prinsess-Disney sånger.

Ralph breaks the Internet får 3/5, för den är för välgjord för att anses vara rakt upp och ned dålig.

Man har lite löst pratat om att göra en uppföljare som handlar om prinsessorna, förmodligen pga den extremt positiva respons prinsessornas scener fick, men det finns ingenting konkret just nu.
Såg denna med ett då typ sjuårigt barn, som tyckte att Ralf var en sån rövhatt att hen inte ville se klart filmen. Som är medioker. Men prinssesscenen är fantastiskt.

Mundo

Myrmidon
Såg denna med ett då typ sjuårigt barn, som tyckte att Ralf var en sån rövhatt att hen inte ville se klart filmen. Som är medioker. Men prinssesscenen är fantastiskt.
Bland mina treor så är det här definitivt en av de mer generösa. Filmen bärs till 100% av att den har en hel del roliga skämt.

Mundo

Myrmidon
jag står fast vid vad jag skrev Här.
Jag hatar den här filmen.
Starka känslor och jag förstår dom fullständigt. Enligt Disney själva så fick man inga pengar alls för att ha med alla företagsloggor dock... Sen betyder inte det att man måste tro på Disney när de säger så, såklart.

Om det gör dig gladare så verkar Disney inte ha antecknat att billiga och enkla referenser är allt som behövs, eller om de gjort det så använder de sig av den lärdomen i marvel och star wars istället för i sina animerade långfilmer.

Efter Ralph breaks the internet har Disney släppt fyra filmer. Det är Frozen II (som gick rätt långt från originalet i sin story, inga referenser), Raya and the last dragon (original content), Encanto (original content) och Strange world (original content). Nästa film på G är Wish (första trailern släpptes bara häromdagen) och även den är original content. Filmen efter det är ett "unnamned original project".

Känner dessutom att jag borde förtydliga vad jag tänkte att ordet välgjord betydde här. Välgjord betyder kompetent. Disneys animatörer fick inte slut på pengar genom halva projektet som i Robin Hood, man anställde inte en barnskådis för att göra Vanellopes röst och man gjorde inte memes om The Handmaid's tale för att göra reklam för filmen.

Den är själlös, men den är inte oskickligt gjord.

krank

Jag har sett Jonah Hex, för den är bara straxt under 90 minuter lång och jag behövde en kort film idag.

Det här hade kunnat bli en riktigt bra film. Eller en bra miniserie. Tyvärr är den nu bara en 90 minuter lång underhållande actionbagaell.

Den har till exempel bra skådespelare. Josh Brolin i huvudrollen, John Malkovich som skurken, Michael Fassbender som skurkens hantlangare, Megan Fox som kärleksintresset. Och så typ Will Arnett och Lance Reddick i småroller dessutom.

Den har också en ganska skön weird west-setting. Inte riktigt lika over the top och mer skitig än Wild Wild West, och så lite ockultism på det. Jag skulle 100% kunna tänka mig rollspela i den här settingen. Att Hex' ockulta superkraft är att han kan prata med döda gör inte det hela sämre – spela ockulta mysterielösare här vore ju awesome.

Men. Men, men, men. Den är 90 minuter lång. Det betyder att den är otroligt upphackad och komprimerad. Den försöker hinna med för många balla koncept på för kort tid. Huvudpersonens backstory hinns inte ens riktigt med – vi får se en scen där hans familj mördas, men att han snuvades på sin hämnd när skurken dog i en orelaterad hotellbrand får vi bara se i en ganska fult animerad serietidning-möter-3D-sekvens med voiceover. Show, not tell!

Det är samma sak med de coola koncepten. Jag tror att Hex pratar med döda kanske tre gånger i hela filmen. En gång när kraften etableras, en gång för en känslosam scen med en person ur hans förflutna, och så en gång i slutet. Att han har balla weird tech-vapen tror jag visas två gånger – en i början när han drar fram sina handvevade miniguns som är monterade på hans häst (de är aldrig med igen) och en scen där han använder balla typ… exploderande pilar som skjuts ur halvautomatiska mekaniska armborst, som han fick från Lance Reddicks karaktär.

Det blir liksom aldrig någon riktig etablering eller payoff, för det finns det inte tid till. Smma sak med att all "undersökning" går på ett kick – när skurken skickar sin hantlangare för att kidnappa "någon som Hex älskar" så vet hantlangaren tydligen redan vem han ska hitta och var hon finns, till exempel.

Så. 90 minuter är för kort för alla koncept och all storytelling den här filmen försöker sig på. Och huvudstoryn – "ond sydstatare skaffar ont supervapen för att använda mot de förenta staterna" – är heller inte tillräckligt intressant. Även där finns ett korn av något som kunnat bli något – skurken karakteriseras av sin famgångsrika gerilla/terrorist-taktik, och att han inte bara är en kacklande Darth Vader utan någon som använder lite mer genomtänkt taktik för att sänka förtroendet för den regering han hatar – terror tactics – är faktiskt lite intressant. Jag hade gärna sett mer av det, och inte bara att det är en stor pickadoll som måste sprängas i slutet.

Så… Förslösad potential. Det här borde ha vart en sex delars miniserie istället, och med lite bättre mansförfattare. Men jag kan ändå ge den en svag rekommendation. Jag var underhållen hela tiden, och koncepten gjorde mig sugen på att någon gång spela lite CSI-Weird West av något slag.

Jag har ingen relation alls till serietidningen som filmen bygger på, men utifrån vad jag hört så är det nog lika bra…

BETYG: 4−/5

EDIT: En sak jag till: Megan Fox är som vanligt tragiskt underutnyttjad och under en hyfsad de av filmen är hon mest ett par ganska passiva tuttar (utifrån vad kameran och hennes kläder fokuserar på då). Men jag gillar att hon mot slutet inte behöver räddas speciellt mycket utan är den som räddar både sig och Jonah, och att de sedan tillsammans tar sig an skurkarna. Att hon kan skjuta är riktigt najs; det hade varit lätt för filmskaparna att bara falla ner i att låta henne enbart använda typ strypgrejer och knivar och sånt. Men hon får ändå vara en hyfsat jämlik partner där i slutscenerna, det gillar jag.

Last edited: