WRNU:s filmklubb 2023 v28

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v28 2023 – #547 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
  3. När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  4. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  5. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har lite spontant sprungit iväg på bio och sett Indiana Jones and the Dial of Destiny.

Jag är blown away och väldigt, väldigt nöjd.

Först och främst är den väldigt mycket actionäventyr och Indiana Jones. Jag skulle rentav säga att det kanske är den Indiana Jones-film som Indiana Jones:at allra mest – för förutom att den är väldigt Indiana Jones:ig så är den också väldigt maximalistisk. FIlmad enligt Yngwie-principen. Jag säger alltså att den är väldigt mycket. Indiana Jones som rider på en häst ner i New Yorks tunnelbana samtidigt som en fredsmarsch och en parad som firar månlandningsastronauterna hindrar ett gäng CIA-agenter och/eller nazister från att komma ifatt honom? Jajjemen. Spared no expense, och alla med känsla för moderation fick sparken tidigt i projektet. Detta är Indiana Jones med extra allt.

Specialeffekterna är riktigt, riktigt, riktigt snygga. De kanske lärde sig från Crystal Skull – jag tyckte ju att den var rät bra, men dess CGI funkade inte sådär superbra. Här är allting extremt snyggt, och den föryngrade Indiana Jones som är med i den inledande flashbacken måste de fått till genom svart magi för det är knappt ett enda ögonblick jag inte tror på den.

Jag gillar också alla karaktärer. Mads Mikkelsen som slemmig nazistfysiker med ond plan, Phoebe Waller-Bridge som Indys guddotter och äventyrare i egen rätt, Boyd Holbrook som typiskt sån där dryg goon han är så perfekt för, och så är det såklart roligt att se John Rhys-Davies och Karen Allen igen.

Plotten som sådan är såklart bonkers bananas. Jag gillar att de gör en misdirection med Lace of Longinus i början och att macguffinen får vara veteskaplig/matematisk den här gången. Det blir lite märkligt mot slutet, men "märkligt mot slutet" hör ju till seriens signum. Jag menar, tidsportaler tycker åtminstone jag inte är det minsta mer märkligt än ansiktssmältande förbundsarkar. Det tyckte jag i och för sig om aliens också.

Jag gillar också sidoplottarna. Indiana Jones relation till exfrun och sorgen över sonen. Relationen till den pengahungriga Helena som måste lära sig att det finns viktigare saker i världen än pengar – som att döda nazister, rädda folk man bryr sig om, stjäla artefakter och ställa dem på museum, och döda nazister.

Harrison Ford är… trött. Trött och gammal. De behöver inte göra fler Indiana Jones-filmer med honom nu, känner jag. Till skillnad från Crystal Skull kändes det här som ett rätt värdigt avsked. Det enda jag saknat vore om Ke Huy Quan varit med på ett hörn.

Jag gissade totalt fel om vart den övergripande plotten var på väg. Jag var först helt övertygad om att det skulle visa sig att den Schmidt som Indy dödade på tåget i början i själva verket är nutidens Schmidt som åkt tillbaka (och därför inte mindes Indy). Min tanke var att det vore så kul om han i själva verket bara var en helt vanlig typ elak (ny)nazist från Alabama som åkt tillbaka för att jobba åt Hitler. Mn där hade jag helt fel. Min andra tanke var att det skulle visa sig att någon i filmen var arkimedes. Alltså, att de skulle ha en "historien kan inte ändras, allt har redan hänt"-syn på det hela, där Arkimedes hela tiden varit typ Scmidt som råkat åka tillbaka och fastnat, och byggt maskinen för att kunna åka hem… Men där fick jag också tji. Det gillar jag, ändå.

Jag känner att det här blev lite osammanhängande, men på det hela taget är jag blown away av den här filmen. Jag var underhållen i princip hela tiden, och det var verkligen en kavalkad av intressanta scener och händelser och mekanismer och vändningar. Jag tycker om den skarpt, och skulle nog absolut kunna se den i morgon igen.

BETYG: 5−

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Sett The Fablemans från 2022 av Steven Spielberg

Dramat är en semi-biografi av Spielbergs barndom och hur han fastnade för filmskapandet. Personligen tycker jag det är en ganska trist skildring som inte är så speciellt intressant. Tycker inte heller att skådespelarna levererar något speciellt minnesvärt eller att något i filmen egentligen räddar upp helheten. Om jag hade varit intresserad av Spielbergs bakgrund så finns det säkert en dokumentär som kunde gett en bättre inblick, eller kanske ännu hellre att istället läsa igenom hans wikipedia-sida.

Det här betyder inte att filmen var dålig, bara att den kändes… onödig?

Bolongo

Herr Doktor
Nu har jag också sett Indiana Jones' sista ritt.

Kan inte lägga till så jättemycket till tidigare recensenter. Min sammanfattning är: den är så bra som det över huvud taget var möjligt att göra en film med en så åldrad action-hjälte. Den stora skillnaden mot Kristallskallen är att den nya, yngre, karaktären som introduceras här för att så att säga bära facklan vidare faktiskt funkar - där Mutt bara var en katastrof.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
För ett tag sedan såg jag den första filmen i Peter Jacksons Hobbit-trilogi och i helgen såg jag andra delen, det vill säga Smaugs ödemark. Som jag tidigare skrivit så är jag lite i minoritet då jag tycker väldigt mycket om dessa filmer. De är inte på lång väg lika bra som Sagan om Ringen-trilogin, men den trilogin är typ de bästa filmerna någonsin så sätter man ribban så högt är det nästan dömt att man blir besviken. Att det skulle komma något som är lika bra igen är föga troligt.

Det är Extended Edition som recenseras här. Bioversionen är inte riktigt lika bra.

Jag har ju tidigare skrivit en recension om den första filmen, En oväntad resa, vilken jag tycker är den bästa i denna trilogi. Den här når inte upp till samma höjder, men det finns mycket att gilla här ändå. Men precis som i förra recensionen listar jag de negativa sakerna först.

För det första, och detta är en ganska stor brist, så genomgår vår huvudkaraktär Bilbo ingen som helst utveckling i denna film. I den förra filmen tycker jag att han genomgår en väldigt spännande utveckling från att vara en bekväm hobbit som sitter på sin terrass och röker pipa till att i slutet rädda Thorins liv. Men i denna film är utvecklingen färdig så det händer liksom inget med honom här. Han gör visserligen en massa heroiska saker, men dessa saker fyller bara en extern funktion, det vill säga att ta han och hans vänner ur knipan. Men det saknas helt en intern utveckling.

Den andra bristen är något nytt och rätt ovanligt i en film av Peter Jackson i Tolkiens Midgård. Jag tycker att en del av karaktärerna är väldigt felcastade. Vi kan börja med Beorn, spelad av vår egen Mikael Persbrandt. Vi kan åsidosätta att jag har svårt att tänka bort Persbrandt som Gunvald från de kassa Beckfilmerna och därmed blir distraherad av Beorn. Det är ju en brist som ligger hos mig. Men även bortsett från det tycker jag att Persbrandt är en rätt kass skådis. Någonting i hans sätt att gestalta Beorn känns väldigt off och fel. Att han sedan har en otroligt ful design (också ovanligt för Peter Jackson) gör inte saken bättre.

Sen har vi Luke Evans som Bard. En otroligt träig och tråkig rolltolkning måste jag säga! Och då fanns ändå här material att jobba med! Bard i filmerna är lite av en outlaw, en person som gör lite skumma affärer och kan prata sig förbi lagmännen med ett rappt munläder. När jag hör en sådan beskrivning av en karaktär tänker jag mig en person i en moralisk gråzon men med charm och innerst inne ett hjärta av guld. Inte helt olikt Han Solo exempelvis. Men istället får vi en otroligt trött och intetsägande karaktär, nästan en slags mänsklig variant av Legolas- Jag kan fatta att man inte vill att Bard ska vara en moralisk tvetydig smugglare med ett vasst munläder när han blir härskare över staden i slutet av historien, men här hade man ju en ypperlig chans till en spännande karaktärsutveckling som bara sjabblas bort.

Den tredje saken med filmen som jag inte tycker funkar, och som fått väldigt mycket kritik överlag, är kärlekshistorien mellan alven Tauriel och dvärgen Kili. Jag har förstått det som att många tycker att det är helgerån att låta en alv och en dvärg bli förälskade. Det håller jag inte med om, jag tror att det kan vara ett tema som skulle kunna vara intressant att utforska. Problemet är att det görs riktigt dåligt här! Kärlekshistorien är otroligt ytlig och Kili och Tauriel har ingen som helst orsak till att bli kära förutom ytlig attraktion. Det finns ingen ambition att göra det djupare, att de pratar om sina olikheter i kulturer men hittar saker där som fascinerar och binder dem samman. Man hade ju kunnat etablera att Kili är lite av en udda fågel bland dvärgarna och aldrig riktigt känt att han passar in där. Och att han när han träffar Tauriel känner en gemenskap han aldrig känt innan. Eller något liknande.

Bortsett från de rent dåliga sakerna finns en del saker som fungerar i denna film men som kommer bli stora minus i nästa film. Dessa saker räknar jag inte som negativa just nu, men jag nämner dem ändå. Den första saken är karaktären Alfrid, Sjöstads härskares högra hand. I nästa film kommer han att utvecklas till den karaktären, och den aspekt över huvud taget, som jag tycker minst om i alla Peter Jacksons Tolkienfilmer. Men i denna film är han bara lite smått irriterande, så han är inte ett minus än så länge.

Vidare så har vi slutet på filmen. Den slutar med att Smaug beger sig mot Sjöstad för att bränna ner den. Att sluta filmen på det sättet kommer att ge stora problem för nästa film, men här funkar det som en rätt spännande cliffhanger, så inte heller detta är ett minus än så länge.

Så nu till sakerna i filmen som jag gillar. Det finns ju de sakerna som är på topp i alla Jacksons Tolkienfilmer. Musik, kostym (förutom Beorn) och scenografi. Framförallt det sistnämnda tycker jag är riktigt bra, faktiskt bland det bästa i någon av filmerna! Sjöstad är riktigt fantasifullt och smart utformat! I boken ligger hela staden på en enorm flotte, men här rör det sig om flera flottar med kanaler emellan och broar, och båtar som binder dem samman. Faktiskt en förbättring om ni frågar mig! Och Saurons fästning i Mörkveden är även den fantasieggande!

Något som är bättre i denna film än förra är hur dvärgarna gestaltas. Det är mindre tramsig rap- och dratta på ändan humor. Jag gillar dessutom hur man hittar sätt att berätta om dvärgarnas rätt att tänka utan att behöva säga det med ord. I actionscenerna har de ett samarbete där de snabbt improviserar fram lösningar ihop och nästan fungerar som en enda enhet. Ett riktigt intressant sätt att utan ord visa oss att dvärgar är ett väldigt kollektivt folkslag! En del kanske skulle invända att de lösningar dvärgarna totar ihop i ett stressat läge är orealistiskt men jag tycker om att de gör saker som kanske skulle vara omöjliga för människor men som de med lätthet klarar av!

Och här kommer vi till det vackra fotot! Det är verkligen en fröjd att se hur kameran följer allt som händer! Jag har sagt det innan, det är verkligen mästerligt hur man genom foto låter oss som åskådare hålla full koll på vad fjorton karaktärer tar sig för samtidigt! Jag föredrar egentligen det mer realistiska fotot i Sagan om Ringen-filmerna men med tanke på vad man vill berätta här tycker jag ändå att detta var rätt val.

Jag tycker även att det är otroligt kul att följa Gandalfs resa, och att vi här får se platser som vi inte sett på film innan, bland annat Saurons fäste som jag tidigare nämnde och ringvålnadernas gravar. Här får vi även se mer av Radagast och om han tramsades bort i den förra filmen kommer han mer till sin rätt här! Jag gillar att få se nya saker som jag inte tidigare har sett i Tolkiens Midgård, jag gillar att bli överraskad på det här sättet!

Jag gillar även de andra sakerna som lagts till, att man får följa orkernas jakt, att sällskapet måste smugglas in i Sjöstad och att Bard måste göra efterforskningar för att ta reda på hur det egentligen ligger till med saker. Allt detta gör att jag får se mer av den värld jag älskar så mycket och det är ju inget negativt.

Sist men inte minst måste ju Smaug nämnas! Alltså, jag tror aldrig att en drake gjorts mer rätt på film och frågan är om det någonsin kommer överträffas! Designen, storleken och inte minst personligheten! Härligt arrogant och högmodig men samtidigt skrämmande, precis som en drake ska vara!

Summa summarum så tycker jag att denna film är svagare än den förra. Det handlar framförallt om huvudpersonens brist på utveckling, vilket får anses vara en rätt allvarlig brist. Den innehåller dock så pass många bra saker att jag inte kan förmå mig att tycka illa om den! Den är bättre än det mesta som gjorts i fantasyväg och det var ett nöje att se den!

EDIT: Glömde nämna, alvkungen Thranduil och hans rike är fantastiskt! Konungen är en karaktär som inte är med så mycket men som verkligen stjäl showen den lilla tid han förekommer! Skådisen spelar honom mästerligt och de har även lagt till en del intressant kuriosa, som att han döljer hemska brännskador (från en drake?) med någon slags magi. Ett utmärkt exempel på show don’t tell!

Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag har sett Upgrade, en cyberpunk-film jag inte hört talas om innan men som verkligen var en trevlig överraskning! Filmen handlar om Grey, en man som under ett överfall fick sin hustru mördad och själv blev förlamad. Han får dock möjlighet att få tillbaka sin förmåga att röra sig genom ett chip som inplanteras i hans nacke. Det visar sig att chipet har en AI som vill hjälpa honom att leta reda på personerna som mördade hans fru.

Jag tyckte att denna historia verkade rätt banal och förutsägbar när jag läste om den, men den är mycket bättre än vad man först tror! Den innehåller inte så många klichéer som man först väntar sig, huvudpersonen är mer mångbottnad än vad han först verkar och en del överraskningar uppkommer under vägen. Grejer som jag från början trodde var plot holes visade sig vara fullt medvetna och allt knyts samman på ett väldigt bra sätt!

Det märks att filmen inte har så hög budget men samtidigt måste jag säga att de verkligen gjort vad de kunnat med den budget de har. Fotot är väldigt snyggt och filmen har en härligt cyberpunkig atmosfär!

Ytterligare ett plus är att filmen på sina ställen är rätt rolig! Humor brukar oftast glömmas bort i cyberpunkhistorier så det är välkommet att man här vågar sig på ett par, förvisso mörka och brutala, skämt.

Vad gäller negativa aspekter med filmen så finns inte så många. Men om man ska vara petig så är alla miljöer inte top notch. Det finns en bar som känns väldigt fejk bland annat. Vidare är filmen lite konstigt klippt ibland och slutet känns hastigt.

Filmens positiva sidor överväger dock dess negativa med hästlängder! Detta är mycket bra! Fick lite Black Mirror-vibbar av filmen så gillar du den serien och cyberpunk borde du absolut ge detta en chans!

Henke

Jag har sett Upgrade,

Filmens positiva sidor överväger dock dess negativa med hästlängder! Detta är mycket bra! Fick lite Black Mirror-vibbar av filmen så gillar du den serien och cyberpunk borde du absolut ge detta en chans!
Håller helt med. Minns den som oväntat bra.

Henke

Jag har sett The Goonies - Dödskallegänget från 1985.

Ajajaj vad jag önskade att jag inte gjort det. Såg den nån gång på tidigt 2000-tal senast och då tyckte jag den var rätt nostalgi-mysig. Nu såg jag den med äldsta grabben och skämdes nästan över hur simpel, rörig och gapig den egentligen är.

Reflektionen jag gör är att jag sedan senaste gången jag såg den gjort en kronologisk resa i filmhistorien och sett tusentals filmer från sent 1890-tal till sent 2000-tal. Det kan helt enkelt vara att referensramen är såpass annorlunda.