WRNU:s filmklubb 2024 v33

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v33 2024 – #604 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,066
Som jag tidigare skrivit så är jag mitt uppe i ett projekt där jag försöker få min tvååriga son att gilla Bamse. Som en del i det projektet tittade vi på Bamse och tjuvstaden, vilken uppskattades av både honom och mig. Nu har turen kommit till nästa film, nämligen Bamse och häxans dotter. Förväntningarna var rätt höga då förra filmen höll såpass hög kvalitet. Tyvärr är denna film inte alls lika bra.

Filmens handling tar sin början när en ny flicka vid namn Lova börjar i Bamseungarnas klass. Det visar sig att Lova är dotter till en häxa och själv trollkunnig vilket skrämmer de andra barnen. Samtidigt vill Krösus Sork förstöra bävrarnas damm för att komma åt guldklimpar som finns gömda på sjöns botten. Bamse hindrar dessa planer och Krösus bestämmer sig för att kontakta häxan och be henne trolla bort Bamse.

Jag tycker att historien är väldigt spretig och slarvig. Det känns som att manusförfattarna velat ha med en del punkter (en häxa, Krösus som skurk, ett budskap om att inte döma andra) men slarvat angående att knyta ihop de olika punkterna. Historien känns helt enkelt inte särskilt engagerande. Tempot är dessutom betydligt segare än föregående film.

Tyvärr har även animationen tappat i kvalitet. Förra filmen tyckte jag var riktigt fint animerat, man hade verkligen gjort det lilla extra. Animationen i denna film är absolut inte ful, men precis som storyn känns den lite slarvigare och mer pliktskyldig.

Röstskådespelarna är i princip desamma som förra filmen och en blandad kompott. Tomas Bolme är fortfarande bra som berättare, Peter Haber och Morgan Alling är fortfarande tråkiga som Bamse respektive Lille Skutt. Jonas Karlsson gör ett dåligt jobb som Krösus Sork. Han är en duktig skådis men en rätt dålig röstskådespelare, vilket även märks i andra liknande produktioner han medverkat i (exempelvis Alfons Åberg).

En del bra saker finns här. Det märks att man haft kul när man gestaltat Krösus Sork (förutom rösten). Att han har ett skrivbord så stort att han måste ta sig upp med trappa, att han har en butler med famnen full av käppar för att han bryter sönder dem i vredesmod såpass ofta och att han alltid har sin höga hatt på sig även om det kräver att han har hjälm ovanpå hatten är alla roliga detaljer. Det är kul att Bamse och hans vänner hamnar i en magisk sömn men att Skalman vaknar av att hans mat- och sovklocka ringer, och att han passar på att käka innan han räddar alla andra.

Allt som allt så är denna film klart sämre än förra, vilket känns synd. Men jag tycker ändå att den duger att visa för barnen. Den blir lite spännande på slutet och har budskap som barn nog skull kunna uppskatta. Hoppas dock att de lärt sig av misstagen här och lägger mer krut på nästa film.

Lillgrabben verkade tycka den var okej. Vi såg den i omgångar och han kom själv och påminde ibland om att han ville se Bamse. Han var dock besviken på att det inte fanns med något tåg i denna Bamsefilm.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,553
Jag har sett Alien: Romulus. Jag försöker vara så ospoilig som möjligt eftersom den hade premiär idag.

Jag fullständigt älskar Alien. Det har varit en av mina absoluta favoritfilmer sen jag var 12. Jag gillar också mycket med Alien-franchisen som andra ogillar. Alien: resurrection är fantastisk. Jag älskade kanske inte prometheus, men jag tyckte inte den var provocerande dålig som många andra gjorde.

Det var länge sen jag såg en film som såhär plötsligt gick från att vara jättejättebra till att vara inte alls så bra. De första två tredjedelarna är ett kärleksbrev till Alien. Gigers sexuella design har aldrig varit såhär köns-nasty, skeppet är 1979-snyggt, skådespelarna (särskilt David Jonsson) är bra. Den sista tredjedelen försöker vara Aliens, Resurrection och Prometheus - och allt blir typ så bra som det låter när man försöker göra så mycket på så kort tid.

Sen några saker som kanske känns lite spoiliga. Inget av det som följer är plot twist-spoilers, men jag skriver om specifika scener.
Varför måste Weyland-Yutani vara serietidningsonda? De är onda för att de är ett företag, och ser sina anställdas liv som assets att ställa mot andra intäkter. Nu är de istället slavägaronda, och kritiken mot kapitalismen urvattnas.

Get away from her you bitch. Allvarligt? Roboten som aldrig tidigare svurit gör det plötsligt för att få in en referens? Ash/Rook ”You have my sympathies” bara tio minuter innan kändes rimlig eftersom de borde ha samma programmering, men det här blev för fånigt.

Det sista monstret var jätteonödigt, och filmen hade blivit bättre utan det. Att de överhuvudtaget sprang på en Hive (som funnits där hela tiden men inte reagerat på deras närvaro) var också jätteonödigt, och filmen hade blivit bättre utan det.

Vad hände egentligen i hisschaktet? Rain blev räddad av en xenosvans och hängde sen plötsligt i stegen?

Inkubationstiden från Facehugger-våldtäkt till fullvuxen xeno är verkligen enbart beroende av vad manus kräver, eller? Tog det ens en kvart här?

Allt var väldigt onödigt övertydligt. Man hade inte behövt se Andy få nya direktiv, låt oss undra en stund. Man hade inte heller behövt se Kay injicera serumet.

Jag vet inte. Filmen är 5/5 de första två tredjedelarna. Sen är den kanske 3/5. Jag måste nog omvärdera betyget i framtiden, för nu är det rätt färgat av att jag blev besviken på att det inte fortsatte vara bra.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Jag har sett Alien: Romulus. Jag försöker vara så ospoilig som möjligt eftersom den hade premiär idag.

Jag fullständigt älskar Alien. Det har varit en av mina absoluta favoritfilmer sen jag var 12. Jag gillar också mycket med Alien-franchisen som andra ogillar. Alien: resurrection är fantastisk. Jag älskade kanske inte prometheus, men jag tyckte inte den var provocerande dålig som många andra gjorde.

Det var länge sen jag såg en film som såhär plötsligt gick från att vara jättejättebra till att vara inte alls så bra. De första två tredjedelarna är ett kärleksbrev till Alien. Gigers sexuella design har aldrig varit såhär köns-nasty, skeppet är 1979-snyggt, skådespelarna (särskilt David Jonsson) är bra. Den sista tredjedelen försöker vara Aliens, Resurrection och Prometheus - och allt blir typ så bra som det låter när man försöker göra så mycket på så kort tid.

Sen några saker som kanske känns lite spoiliga. Inget av det som följer är plot twist-spoilers, men jag skriver om specifika scener.
Varför måste Weyland-Yutani vara serietidningsonda? De är onda för att de är ett företag, och ser sina anställdas liv som assets att ställa mot andra intäkter. Nu är de istället slavägaronda, och kritiken mot kapitalismen urvattnas.

Get away from her you bitch. Allvarligt? Roboten som aldrig tidigare svurit gör det plötsligt för att få in en referens? Ash/Rook ”You have my sympathies” bara tio minuter innan kändes rimlig eftersom de borde ha samma programmering, men det här blev för fånigt.

Det sista monstret var jätteonödigt, och filmen hade blivit bättre utan det. Att de överhuvudtaget sprang på en Hive (som funnits där hela tiden men inte reagerat på deras närvaro) var också jätteonödigt, och filmen hade blivit bättre utan det.

Vad hände egentligen i hisschaktet? Rain blev räddad av en xenosvans och hängde sen plötsligt i stegen?

Inkubationstiden från Facehugger-våldtäkt till fullvuxen xeno är verkligen enbart beroende av vad manus kräver, eller? Tog det ens en kvart här?

Allt var väldigt onödigt övertydligt. Man hade inte behövt se Andy få nya direktiv, låt oss undra en stund. Man hade inte heller behövt se Kay injicera serumet.

Jag vet inte. Filmen är 5/5 de första två tredjedelarna. Sen är den kanske 3/5. Jag måste nog omvärdera betyget i framtiden, för nu är det rätt färgat av att jag blev besviken på att det inte fortsatte vara bra.
Jag tycker ungefär likadant, men är något mer skeptisk.

I mina ögon är ungefär den första tredjedelen av filmen lysande. Miljön i den bolagsägda kolonin är fascinerande. Jag hade gärna sett ännu mer av den. Androiden Andy är en intressant karaktär och jag tycker att filmen borde ha handlat ännu mer om honom. Gruppdynamiken i besättningen hade också potential, men inte mer än så. Det blev för hastigt för att jag skulle hinna bli riktigt engagerad. Till slut blev de flesta ändå monsterbyten. Kanske hade det varit mer intressant om fler överlevde? Efter en drös Alien-filmer förväntar man sig ju att nästan alla ska dö. Det måste inte vara så för att det ska bli spännande.

Filmens främsta styrka ligger i det visuella. Alvarez har verkligen fångat det dystopiskt kapitalistiska förfallet med slitna industriella rymdskepp och kolonibaracker i kontrast till storslagna rymdvyer. Varelserna är mestadels också snyggt gjorda. En av androiderna (jag spoilar inte fler detaljer än så) såg dock riktigt taffligt datoranimerad ut. Gick det verkligen inte att göra något bättre med den teknik som finns nu? Förmodar att det snart dyker upp bättre versioner på Youtube.

Filmen innehåller mycket ”fanservice”, alltså detaljer som folk förknippar med varumärket. En del är motiverat, men när Weyland Yutani-logon visas i bild för femte gången känner jag mig underskattad. Jag fattade redan första gången att The Company är med och att de är skurkarna den här gången också. Det är för övrigt ett tema som blev väl stereotypt - finns det ingen i bolaget som inte är skurk? Någon borde väl fundera över det oetiska (och farliga) i att experimentera med oförutsägbara biovapen?

Den sista tredjedelen eller möjligen fjärdedelen uppfattar jag mest som en b-film med påkostade specialeffekter. Alvarez slår knut på sig själv för att få med så många referenser som möjligt till tidigare filmer och slänger dessutom, krystat och helt i onödan, in en direktreferens till Gigers bildkonst. En del blev direkt löjeväckande. Alvarez öppnade också, på ett närmast formuläraktigt vis, upp för en möjlig sequel på slutet. Ett Ripley-öde, fast med en ny och inte lika engagerande karaktär (delvis beroende på att Sigourney Weaver är en bättre skådis).

Slutbetyget? Sjukt svårt! Filmen är definitivt sevärd; skådisarna är bra och specialeffekterna snygga. Men eftersom slutet var så taffligt landar jag på en stark trea på en femgradig skala. Handlingen hade förmodligen blivit bättre om den hade förlängts till en tv-serie med mer karaktärsfördjupning och färre ”Easter eggs” (gillar folk verkligen tjat och övertydlighet?). Jag saknade av någon anledning också kopplingar (någon karaktär?) till Alien Isolation, men det är en mer parentetisk anmärkning.

Edit: Läste just en recension, som har liknande poänger. Jag tror att det är många som uppfattar filmen på ungefär samma sätt. Den är intressant men för ängsligt gjord för att bli helt lyckad. https://www.gamereactor.se/alien-romulus-1382503/
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Alien Romulus (2024)

Kan bara hålla med de två tidigare personerna som sett filmen här i tråden!

Har redan sagts, men vill verkligen understryka att det verkligen känns som att Alvarez gjort en remix av i stort sett alla tidigare släppta filmer i franschisen.

Den är dock riktigt snygg visuellt vilket nog är den allra största behållningen.

3+/5
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
Deadpool and Wolverine
2024

Producenten bakom X-men: First Class, Kingsman och Kickass. Regissören bakom Real Steel, Stranger Things och Free Guy. Det här är 50% actionkomedi och 50% vad Ryan Reynolds will se på bio. Den är rolig på ett Deadpool-roligt sätt. Den är snygg på ett Deadpool-snyggt sätt. Men det blir liksom för mycket av samma typ av humor och det blir för mycket av tillrättalagt känsloutspel. Fighterna är bra, men rätt tillrättalagda. Mycket blod också. Mycket referenser också. Det är rätt bra att känna att Ryans fru Blake Lively var med i [edit] Gossip Girl, exempelvis, och både hon och dottern är med bakom masken. Filmen är bättre än tvåan och det är lite rörande att se ett av de två klippen i eftertexterna. Ryan har sagt att han ska hänga upp dräkten efter denna film och det är ett bra avslut på en triologi som aldrig var tänkt att få en första film. Denna tredje instans är riktigt skön på många punkter.

BETYG: 4/5 - sänks säkert om jag ser om filmen
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Alien Romulus (2024)

Kan bara hålla med de tidigare två personer som sett filmen här i tråden.

Har redan sagts, men vill verkligen understryka att det verkligen känns som att Alvarez gjort en remix av i stort sett alla tidigare släppta filmer i franschisen.

Den är dock riktigt snygg visuellt vilket nog är den allra största behållningen.

3+/5
Det slår mig nu när jag läste ditt inlägg att jag tycker att Alvarez gjorde ett bra världsbygge men inte berättade en tillräckligt engagerande historia. Hade gärna sett nya Alien-filmer och tv-serier som inte handlar om en grupp aningslösa människor som blir uppätna av monster. Den historien är ju redan berättad någon gång för mycket.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,821
Location
Maastricht
Det slår mig nu när jag läste ditt inlägg att jag tycker att Alvarez gjorde ett bra världsbygge men inte berättade en tillräckligt engagerande historia. Hade gärna sett nya Alien-filmer och tv-serier som inte handlar om en grupp aningslösa människor som blir uppätna av monster. Den historien är ju redan berättad någon gång för mycket.
Jag tror det blev lite för mycket "Jag är ett asstort Alienfan och vill få med så mycket gott som möjligt" för Fede Alvarez.

Det jag allra helst hade sett var Neil Blomkamps take på Alien. Och vad som syntes på de bilder som kom ut var att det mer var utrota dem till varje pris. Men man kan nog göra mer saker med Alien. Men samtidigt tror jag att man vill vara trogen ursprunget. Skräcken om att möta det okända och livsfarliga. Tappar man bort kärnan i Alien så blir det något annat. Kanske kan bli bra, kan kanske bli något som inte alls känns Alien, för det är i mina ögon en viktig sak att bevara samtidigt som man kanske kan försöka trampa upp lite ny mark.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Jag tror det blev lite för mycket "Jag är ett asstort Alienfan och vill få med så mycket gott som möjligt" för Fede Alvarez.

Det jag allra helst hade sett var Neil Blomkamps take på Alien. Och vad som syntes på de bilder som kom ut var att det mer var utrota dem till varje pris. Men man kan nog göra mer saker mer Alien. Men samtidigt tror jag att man vill vara trogen ursprunget. Skräcken om att möta det okända och livsfarliga. Tappar man bort kärnan i Alien så blir det något annat. Kanske kan bli bra, kan kanske bli något som inte alls känns Alien, för det är i mina ögon en viktig sak att bevara samtidigt som man kanske kan försöka trampa upp lite ny mark.
Ja, jag tycker också att den kosmiska, Lovecraftianska skräcken - människans obetydlighet inför något okänt större - är kärnan i franchisen. Men det går ju att hantera den på andra sätt. Alien är ju också en dystopisk franchise om människor som befinner sig längst ner i en hyperkapitalistisk hierarki. Det hade gått att belysa mer utförligt utan att det kosmiska skräckelementet försvinner.

När det gäller den här franchisen har jag funderat över en enkel men central fråga: vem eller vilka är det som bestämmer i den här settingen? Den frågan går ju att besvara på olika sätt. Möjligen passar den diskussionen bättre i tråden om rollspelet, men den kan även vara relevant när man pratar om filmerna.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Jag har sett Alien: Romulus och jag fattar inte riktigt vad folk pratar om. Jag tyckte att den var rätt klockren rakt igenom.

Jag menar okej, var den på många sätt ett ihopplock, som om någon tagit de bästa delarna av alla tidigare alienfilmerna och satt ihop dem som lego? Ja. Blev det riktigt lika renodlat bra som Alien eller Aliens? Nä. Men jag tyckte att den höll i princiup från början till slut.

Snygga effekter (mestadels, se nedan), duglig story, bra skådespeleri. En del nya lösningar och twistar på gammal alien-problematik som t.ex. att använda frysgrejs på en facehugger. Jag gillade också nollgrav-syra-scenen.

Jag gillade när de tog ett par minuter av filmen och knöt an till de delar som funkade i Prometheus – alltså black goo, i princip. Jag gillade som fan att de rehabiliterade hybrid-grejen från Resurrection. Den här hybriden var så jävla mycket snyggare.

Det enda jag verkligen inte tyckte funkade är en grej jag inte sett nån av er kommentera än – och det är att den digitala återskapningen av Ian Holm verkligen, verkligen, verkligen inte funkar ens litegrann och inte räddas alls av att det "är en android". Det ser ut som en deepfake ovanpå en PS3-modell. Det är verkligen helt pinsamt otroligt dåligt och ingen scen där man ser det där ansiktet funkar. Jag var verkligen tvungen att anstränga mig för att tänka bort hur fult och dåligt det var. Det hade varit så jävla mycket bättre att antingen 1) använda en Ian Holm-lookalike av något slag och skita i det digitala eller 2) helt enkelt bara använda en annan jävla androidjävel som inte behöver se ut som Ian Holm. Jag uppskattade de flesta referenser annars, men det här var den referens de faktiskt inte hade den tekniska kapaciteten att genomföra på ett acceptabelt sätt.

Jag tror att en av de saker jag gillade mest var att det här typ var första gången sen första filmen som det på riktigt handlade om arbetarklasskaraktärer. Inte uppbiffade soldater eller mercs, inte forskare eller dryga androider. OK; Alien³ hade fångar och Alien: Covenant hade kolonister men även kolonisterna var ju liksom specialister på grejer, på nån nivå. Men den här gången var det bara helt vanliga knegare, om än snygga 20-somethings-knegare där jag egentligen föredrar space truckers.

När det gäller Wayland Yutanis serietidningsondska så ligger de inte speciellt långt ifrån verklighetens megakorpar, om jag ska vara helt ärlig. Det finns en hel del företag som är basically Skeletor och som behandlar sina anställda precis såhär när de kommer undan med det.

BETYG: 4+/5
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Jag har sett Trolls 3 (2023), och det var ju en del kul grejer i den här också. En krankisk trea.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
1,553
När det gäller Wayland Yutanis serietidningsondska så ligger de inte speciellt långt ifrån verklighetens megakorpar, om jag ska vara helt ärlig. Det finns en hel del företag som är basically Skeletor och som behandlar sina anställda precis såhär när de kommer undan med det.
Det jag pratade om här är sekvensen där de trycker på en knapp för att fördubbla Rains skuld så att hon inte får lämna planeten. Att ha en Company Town där du får betalt i scrip hade liksom räckt, och varit tillräcklig förklaring för att det blir omöjligt att lämna. Budskapet fram till dess, ända sen i alien, är ”företaget äger era liv i kapitalismen” men där blir det ”lol nej vadå kapitalism? Ni är ju slavar”
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,636
Location
Ludvika
The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024)

Kommandosoldater (typ) på hemligt uppdrag under andra världskriget. Action. Komedi. Våld.

Den här filmen lyckas med något endast några få filmer gör. I likhet med Tardis som är större på insidan än utanpå så har den här filmen längre speltid än vad det tar att titta på den. Och inte på det dåliga sättet att den är seg och man önskar att den tog slut nån gång. Nej, tvärt om! Den har tagit vad som hade kunnat vara en fyra timmars miniserie och klämmer in den på bara två timmar, utan att det känns som att den kompromissar med något eller att nått saknas.

Det är fullt ös både när det kommer till action och när det kommer till handling. Den action som finns är brutal (utan att vara särskilt "gory"), men det dras inte ut på den mer än nödvändigt. Många andra filmer jag sett på sett på sista tiden har så mycket action att jag börjar gäspa och fippla med telefonen halvvägs genom varje action scen. Inte här.

Det är en Guy Ritchie-film, och på något sätt känns det nästan som att Guy Ritchie kanaliserar Quentin Tarantino, med en liten gnutta Michael Bay.

Henry Cavill i huvudrollen gör mig alltid sugen på att se en film, och för andra gången är han med i en film som inte är en bondfilm men samtidigt är typ en bättre bondfilm än någon bondfilm som någonsin gjorts. Och jag hoppas han får fortsätta göra exakt den typen av filmer.

Alan Ritchson (bjässen känd från Reacher) överaskar mig. Jag har lite av en hatkärlek till Lee Childs karaktär (å enda sidan den fånigaste "male power fantasy" jag någonsin sett, å andra sidan en "lone wolf" som driver runt och nystar i mysterium), och har hyst en viss skepsism mot Ritchson eftersom han uppfyller den första biten av den bedömningen så väl. Men den här filmen får mig att inse att jag varit lite orättvis mot honom, och han har definitivt en viss charm på samma sätt som John Cena visat sig ha. Jag vill se fler filmer med Alan där han får vara lite avslappnad och lite skojig.

Massor av andra sköna skådisar skymtar förbi i både mindre och större roller. Cary Elwes! Babs Olusanmokun! Rory Kinnear! Til Schweiger!

En film som lämnade mig väldigt tillfredsställd på något sätt.

Betyg: 5/5

Edit: Ooo, jag glömde ju skriva; musiken är amazeballs!
 
Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,390
Location
Helsingborg
Ford v Ferrari
2019 (alt. titel: Le Mans '66)

Jag har noll bilintresse men fastnade för Top Gear och senaste två veckorna har jag knarkat Real Mechanics-kanalen på Youtube där de bland annat talade om denna film. Tjugo sekunder och Christian Bales skådespeleri sade att den här filmen är någonting jag måste se. Som titeln säger så är det Ford som ger sig in i kampen mot Ferrari på racing-banan och den egocentriska legendaren Ken Miles får ta över ratten. Detta är två och en halv timme som du definitivt får kvalitet för och även om sista akten är ett bilrace så lyckades den att engagera mig intill sista metern. Detta är en film som håller på att försvinna från Netflix och jag kan verkligen rekommendera den varmt.

BETYG: 5/5
 
Last edited:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Jag köpte Ghostbusters: Afterlife på bluray för ett tag sen, och nu har jag sett om den. Jag såg den senast när den gick på bio.

Den gör otroligt mycket rätt, den här filmen.
  • Karaktärerna och relationerna känns helt rätt. Kemin sitter som en smäck, alla gör ett asbra jobb. Jag köper familjen Spengler helt och hållet och rakt av.
  • Phoebe, framför allt, är ju skitbra.
  • Specialeffekterna är snygga som fasen. Just att de lyckats till större delen återskapa känslan av fysiska effekter – mycket för att det vad jag förstår just är sådana det är frågan om. Men även när det är CGI så känns det väldigt fysiskt. Jag gillar också att alla blixt- och ljuseffekter känns sådär härligt brötigt 80-tal.
  • Alltså de som byggt props till den här filmen borde få någon form av priser. Alla priser. Protonpacken, Acto-1, fällorna, allting är verkligen helt makalöst kärleksfullt skapat och påtagligt. Det är så härligt plottrigt allting! Och känslan av "det här är gamla grejer och nu mekar vi med dem" är klockren.
  • Gozer the Gozarian är skitbra, görs skitbra.
Det finns egentligen bara en sak som inte funkar:
  • Filmen har inte riktigt en sammanhängande plot. Det är väldigt mycket "things happen" här, väldigt lite röd tråd. Väldigt mycket sammanträffande, folk som plötsligt vet saker – scenerna i sig funkar klockrent, allt är stämningsfullt och sådär men just känslan av att saker leder till varandra saknas i rätt hög grad. Vilket är lite synd, men det gör egentligen inte filmen dålig.
Det vore orättvist att säga att den här filmen bara är en leonardo-dicraprio-pekar-film, även om den absolut är fylld av såna grejer. För den är mer – bra skådespeleri, casting, effekter, etc. Men den är också mer av en vibes-film än en plot-film.

BETYG: 5−/5 fortfarande.

Och även i sin spretighet så är den ändå mycket mer fokuserad än sin uppföljare…
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Jag har sett The Last Voyage of the Demeter, aka Dracula: Voyage of the Demeter (2023).

Schysst skådespeleri, schysst skepp, alldeles för mycket vampyr i synhåll. Jag vacklar mellan en krankisk tvåa eller trea, men flickvännen tyckte den var rakt dålig så det får väl bli en tvåa till slut, oavsett hur mycket jag gillar Liam Cunningham.
 

Platon

Swordsman
Joined
18 Mar 2016
Messages
457
Sett Alien Romelus som alla andra. Håller också med majoriteten. Börjar bra men blir b-aktig mot slutet.

fånigast av allt är dock inkubationstiderna för facehuggers. I första filmen var det…någon halv dag? Hel dag? Här var det typ 7 minuter. Superfånigt
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,256
Location
Rissne
Det jag pratade om här är sekvensen där de trycker på en knapp för att fördubbla Rains skuld så att hon inte får lämna planeten. Att ha en Company Town där du får betalt i scrip hade liksom räckt, och varit tillräcklig förklaring för att det blir omöjligt att lämna. Budskapet fram till dess, ända sen i alien, är ”företaget äger era liv i kapitalismen” men där blir det ”lol nej vadå kapitalism? Ni är ju slavar”
Men det… det är så kapitalistiska samhällen funkar?

Man säljer in den (exvis) amerikanska drömmen om att "vem som helst kan lyckas", men systemet är riggat. "Om du bara jobbar hårt och säljer din själ till företaget så kommer du avancera uppåt och få en lön som gör att du kan köpa en bostad" ("näbaskojja, huspriserna är nu så höga att du inte alls kan det, och du kan fetglömma någon form av avancemang").

Liksom, company scrip etc hade ju bara varit 100% exakt kapitalismen idag eller möjligen idag. Filmen visar kapitalismen i morgon, eller typ om en kvart, eller på ställen där västerländska regeringar inte kan sätta in lagstiftning.

Budskapet är fortfarande "företaget äger era liv i kapitalismen" – för kapitalismen innebär ett klassamhälle, och myten om att man kan bryta sig loss med hårt arbete och kompetens är bara en lögn som håller folk i schack.

fånigast av allt är dock inkubationstiderna för facehuggers. I första filmen var det…någon halv dag? Hel dag? Här var det typ 7 minuter. Superfånigt
Jag förstår inte riktigt vad som är så "fånigt"? Det är ju en extremt smal sak att förklara: Forskarna hade väl hittat ett sätt att genmodifiera dem fär snabb tillväxt, eller nåt? Inkubationstiderna har alltid varit at the speed of plot.
 
Top