WRNU:s filmklubb 2024 v35

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,995
Location
Rissne
Detta är WRNU's filmklubb för v35 2024 – #606 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,496
Location
Köping
Det får bli kortrecensioner.

Godzilla x Kong: The New Empire på Max.
Apa ledsen. Apa träffar andra apor. Apa får spö. Apa måste teama upp med rival och rivalens flickvän. Apa sparka röv. Apa glad igen.
Alltså... mest intetsägande hittills av de monsterverse-filmer jag sett, men hyfsad popcornaction. 3/5.

Atlas på Netflix.
Flicka ledsen... äh, men alltså, det här är ju kul action. Twisten i slutet håller väl inte riktigt. Mech-AI:n har ju helt rätt i att det är lite orimligt att huvudpersonen tar på sig skulden för det där. Men vad är kvar då? Jo en massa mecharöj. Kul. 4/5.

Primer på Cineasterna.
Jag blandar tydligen ihop Looper och Primer, men Primer är den som folk pratar om när de pratar om förvirrande tidsresefilmer. Men... behöver man fatta mer än det de säger rent ut? Kanske borde se om den och se om det ger något. Den är inte jättelång. 4/5.

The Martian på Netflix.
Matt Damon behöver räddas i Rädda menige Ryan, Interstellar och den här filmen. Kan han sluta tappa bort sig?
Nämen det här är trevlig kompetensporr. Och förvånansvärt rolig, eftersom huvudpersonen hanterar sin situation med en stor dos svart humor. Jag gissar att en hel del repliker är tagna ordagrant ut boken, det känns lite så. Får läsa den också.
Och inte att glömma, ett underbart soundtrack. 5/5.
 
Last edited:

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
143
Memories of Murder SVT: Bong Joon-ho tragiska detektivhistoria om två poliser under80-talet i Sydkorea som jagar en seriemördare. Vad jag gillar med denna film är hur annorlunda den är. Utspelar sig på landsbygden när Sydkorea fortfarande var en militärdiktatur men demokratirörelsen hade kommit igång. De lokala poliserna favoritmetod är att pressa misstänkta under tortyrliknande metoder att bryta ihop. De vill finna sanningen men är begränsade i sina mönster. Polisen som kommer från huvudstaden är tvärtom, analytisk men också en enstöring som inte kan hantera sociala situationer väl. Hela filmen känns mänsklig. betyg 4/5
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
The Martian på Netflix.
Matt Damon behöver räddas i Rädda menige Ryan, Interstellar och den här filmen. Kan han sluta tappa bort sig?
Nämen det här är trevlig kompetensporr.
Gillar man The Martian måste man se For All Mankind som är detta fast bättre och i hela säsonger.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,398
Häromveckan såg jag Little Shop of Horrors.


Herreminje vad bra den här var. Den vet exakt vad den är och hur den fungerar. Alla är på samma nivå av överdrift, överspel och teatralt trams. Allt är precis lagom dumt. Musiken är nästan rakt av fenomenal. Den har gått varm i min Jens of Sweden-MP3spelare sedan dess.

Se den om du har minsta intresse av skräckkomedier, musikaler, eller sinnessjukt bra specialeffekter.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,093
Location
Helsingborg
eller sinnessjukt bra specialeffekter.
Det är som sinnessjukt är att de spelade in växtdockan i en hastighet och sedan snabbade på hastigheten så att den verkade röra sig mer ryckigt. Så alla skådespelare som interagerade med växten i samma kamera fick göra allting långsammare än normalt, däribland dialogen.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Jag såg Chalice of Blood, alltså Rebel Moon 1 i Director's Cut.

Vilken soppa.

Produktionsvärdena är rimliga även om nästan allt är CGI. Skurken är helt OK. Scenografi, design och kostym är bitvis bra. Musiken är väl adekvat. Med långa mellanrum är det litet Moebius-vibbar. Där slutar de goda nyheterna.

Ett av de stora problemen är att strukturen är obegriplig. Det finns ett långt intro som inte fyller någon större funktion. Det finns en massa snack om Profetian, som inte fyller någon funktion. Prinsessan, som inte fyller någon funktion. Vi får se mycket av roboten, som inte fyller någon funktion.

Nästan hela filmen är Putting The Team Together, vilket är ett märkligt val, och alldeles särskilt som de flesta inte fyller någon funktion. Den uppenbara förrädaren är uppenbar. Filmens stakes är konstiga - i Star Wars måste Imperiet stoppas för att man åker omkring i Dödstjärnan och spränger planeter. Här måste imperiet stoppas med hjälp av alla de tyngsta aktörerna mot Imperiet för att man... tänker sno skörden från en liten by? Och inte behöver man faktiskt göra det heller. Det är inte så att plotten är obegriplig, men de strukturella valen är. Filmen försöker övertyga oss om att den är helt otroligt episk, men så litet står faktiskt på spel.

Nu kan man invända och säga att det här är film ett, men de allra flesta filmer som utgör en serie på det viset försöker vara individuellt avslutade och inte stoppa filmen full med saker som inte spelar någon roll. Det här är den sorts film som absolut förutsätter att man tänker se film 2 också... utan att ge en någon större anledning att vilja. Det här är första halvan av en sex timmar lång film, inte första filmen i en duologi.

En annan sak jag inte gillar är att det är ett av de värsta exemplen jag sett på att alla färger är så urtvättade nuförtiden (minst i nivå med gräsliga The Last Duel). Det är en evig urtvättad beige skala, som bara ibland får ett tillskott av en urtvättad kall blå skala. Det får allt att se tråkigt och ointressant ut. Fylke och Bahubaali visar att det inte är något man måste göra!

Men filmen fick mig att tänka på en sak. Vad gillar Zack Snyder? Nihilism, stilisering, retrodesign, fascistestetik. Snyder verkar mycket mer intresserad av den onda sidan. Han borde inte göra Zack Snyder's Star Wars, som han gör här. Han borde göra Warhammer 40K-film!

2/5
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag såg Chalice of Blood, alltså Rebel Moon 1 i Director's Cut.

Vilken soppa.

Produktionsvärdena är rimliga även om nästan allt är CGI. Skurken är helt OK. Scenografi, design och kostym är bitvis bra. Musiken är väl adekvat. Med långa mellanrum är det litet Moebius-vibbar. Där slutar de goda nyheterna.

Ett av de stora problemen är att strukturen är obegriplig. Det finns ett långt intro som inte fyller någon större funktion. Det finns en massa snack om Profetian, som inte fyller någon funktion. Prinsessan, som inte fyller någon funktion. Vi får se mycket av roboten, som inte fyller någon funktion.

Nästan hela filmen är Putting The Team Together, vilket är ett märkligt val, och alldeles särskilt som de flesta inte fyller någon funktion. Den uppenbara förrädaren är uppenbar. Filmens stakes är konstiga - i Star Wars måste Imperiet stoppas för att man åker omkring i Dödstjärnan och spränger planeter. Här måste imperiet stoppas med hjälp av alla de tyngsta aktörerna mot Imperiet för att man... tänker sno skörden från en liten by? Och inte behöver man faktiskt göra det heller. Det är inte så att plotten är obegriplig, men de strukturella valen är. Filmen försöker övertyga oss om att den är helt otroligt episk, men så litet står faktiskt på spel.

Nu kan man invända och säga att det här är film ett, men de allra flesta filmer som utgör en serie på det viset försöker vara individuellt avslutade och inte stoppa filmen full med saker som inte spelar någon roll. Det här är den sorts film som absolut förutsätter att man tänker se film 2 också... utan att ge en någon större anledning att vilja. Det här är första halvan av en sex timmar lång film, inte första filmen i en duologi.

En annan sak jag inte gillar är att det är ett av de värsta exemplen jag sett på att alla färger är så urtvättade nuförtiden (minst i nivå med gräsliga The Last Duel). Det är en evig urtvättad beige skala, som bara ibland från ett tillskott av en urtvättad kall blå skala. Det får allt att se tråkigt och ointressant ut. Fylke och Bahubaali visar att det inte är något man måste göra!

Men filmen fick mig att tänka på en sak. Vad gillar Zack Snyder? Nihilism, stilisering, retrodesign, fascistestetik. Snyder verkar mycket mer intresserad av den onda sidan. Han borde inte göra Zack Snyder's Star Wars, som han gör här. Han borde göra Warhammer 40K-film!

2/5
Det blir ännu värre i nästa film (om man utgår ifrån originalversionerna, directors cut har jag inte sett och har inga planer på att göra det heller)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,705
Location
Huddinge
Men filmen fick mig att tänka på en sak. Vad gillar Zack Snyder? Nihilism, stilisering, retrodesign, fascistestetik. Snyder verkar mycket mer intresserad av den onda sidan. Han borde inte göra Zack Snyder's Star Wars, som han gör här. Han borde göra Warhammer 40K-film!
Det fanns en tid då det fanns planer på att Snyder skulle filmatisera en ny filmatisering av Ayn Rands Fountainhead.
På ena sidan låter en sådan dialogtung film som ett horribelt val att ge till Snyder, på den andra är han ett uttalat Rand fan och skulle säkert göra explosionen i slutet av berättelsen snyggt.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
143
Jag såg Chalice of Blood, alltså Rebel Moon 1 i Director's Cut.
Jag lider med dig. Jag har en kollega som tjatar att jag skall se Dir cut för det är Snyders version. Det jag såg av den första filmen när jag dum som jag var råkade se den på julledigheten gör inte att jag vill gå tillbaka och se om direkt.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,190
Jag lider med dig. Jag har en kollega som tjatar att jag skall se Dir cut för det är Snyders version. Det jag såg av den första filmen när jag dum som jag var råkade se den på julledigheten gör inte att jag vill gå tillbaka och se om direkt.
Jag har inte sett annat än den här, men jag misstänker att det annars mest är färre nakna bröst och mindre exponerade benpipor och hjärnor?
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,485
Jag har inte sett annat än den här, men jag misstänker att det annars mest är färre nakna bröst och mindre exponerade benpipor och hjärnor?
Precis, minns inget sånt i versionen jag såg. Och under min tittning satt jag inte och tänkte ”Hm, hade den här filmen bara haft nakna bröst, exponerade benpipor och hjärnor så hade den varit mycket bättre!” så jag såg nog rätt version för mig 🙂

Det är egentligen synd för jag hejar på Snyder, jag hoppas alltid på att filmen han gör ska vara bra. Rent ideologiskt är vi som natt och dag, men jag tycker om att han verkligen verkar brinna för de filmer han gör och det är kul att han har en så distinkt stil. Men tyvärr, mannen kan (oftast) inte för sitt liv berätta en historia.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,995
Location
Rissne
14 år senare har jag nu sett Rise of the Planet of the Apes.

Det är en film som bjuder på exakt noll överraskningar, och då tänker jag inte ens på att ingen tjänst eller hemsida verkar kunna berätta något om filmen utan att spoila den, utan på att hela handlingen kan extrapoleras utifrån premissen: "Forskare utvecklar anti-alzheimers-vaccin som testas på chimpanser, och gör en av dem extra smart".

"Jaha", tänker man då. "Så chimpansen blir jättesmart, hamnar i trubbel och/eller flyr, inser hur dåliga människor är. Är det en story där de nöjer sig med en arg chimpans som har rätt i att människor suger eller är det en story där chimpansen får med sig en massa andra apor? Antar att det beror på specialeffekts-budgeten."

Den här filmen hade en ganska bra specialeffekts-budget.

För egen del har jag heller inte så mycket för apor. Jag tycker ju att King Kong är tristare ju mänskligare man gör honom (peak trist var han alltså i senaste Godzilla v Kong-filmen), och över huvud taget är apor inget jag liksom går igång på. De är i bästa fall som teknologiskt underlägsna människor, och jag har ju redan svårt för fantasy och medeltidsfilm etc. just för att jag har en irrationell aversion mot lowtech.

Med det sagt, så är det här en bra film så länge man inte förväntar sig några överraskningar. Det är absolut trevligt att se en film om hur proletariatet och prekariatet kastar av sig sina bojor och gör uppror mot sina förslavare och förtryckare, även om användningen av just ett spöknippe när man ska göra poängen "vi är starkare tillsammans" väl grumlar budskapet en smula. Det är också lite trist att berättelser om uppror prompt alltid ska handla om en enskild heroisk upprorsmakare; det blir lite för mycket Leninistisksk hjältemyt och vanguardism för min smak.

Det är överlag något jag gått och tänkt på på sistone: hur less jag är på att alla filmer prompt ska ha en individualistisk Hjälte™ som är bättre än alla andra och som drar igång allt. I bästa fall har han några med sig, men temat är ändå alldeles för ofta något slags närmast Ayn Randsk individualism. Då och då tänker jag på The Wandering Earth som ju hade ett annat ethos – man kan (och bör) kritisera den kinesiska staten men jag uppskattar verkligen formatet "vi måste samarbeta för att klara något". Ingen är en ensam hjälte. Jag vill se mer film med den grundtanken. Kanske är det därför jag gillar kompetensporr? Framför allt då "en grupp proffs hamnar i en svår situation och visar sig vara vuxna uppgiften och samarbetar. Tyvärr verkar det finnas för få som vill se sånt, åtminstone att döma av hur lite som verkar finnas.

Tips uppskattas.

Nå, vad ska man säga om den här filmen? CGIn är lite janky ibland men den är från 2011 så det får vara OK. Den är välgjord även om den inte är överraskande. Dugligt skådespelad och sådär också. Och jag är nog faktiskt lite sugen på att se tvåan också; det trodde jag inte att jag skulle vara. Så ja, en lite svag rekommendation får det bli.

BETYG: 4−
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,705
Location
Huddinge
14 år senare har jag nu sett Rise of the Planet of the Apes.

Det är en film som bjuder på exakt noll överraskningar, och då tänker jag inte ens på att ingen tjänst eller hemsida verkar kunna berätta något om filmen utan att spoila den, utan på att hela handlingen kan extrapoleras utifrån premissen: "Forskare utvecklar anti-alzheimers-vaccin som testas på chimpanser, och gör en av dem extra smart".
Jag menar är inte titeln nog för att man ska veta exakt vad det är man ska förvänta sig?

Svårt att ha några överraskningar när titeln avslöjar vart storyn ska gå
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,995
Location
Rissne
Jag menar är inte titeln nog för att man ska veta exakt vad det är man ska förvänta sig?

Svårt att ha några överraskningar när titeln avslöjar vart storyn ska gå
Fair enough.

Jag antar att jag helt enkelt önskat mig att det åtminstone gjorts något oväntat eller nytt på vägen liksom.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,595
Location
En mälarö
Jag har sett Skräck-/Dark Comedy-filmen Bodies Bodies Bodies från 2022. Ett kompisgäng i tjugoårsåldern låser in sig i någons rika förälders sommarhus för ett "Hurricane party" över helgen. Man spelar ett Killer-liknande spel som plötsligt blir verklighet när en av dem hittas död. Denne följs av fler och filmen blir ett paranoit "Who dunnit?"-mysterium.

Jag hade inga större förväntningar på filmen. På ytan verkade det mest vara en ursäkt för att filma snygga unga människor som hånglar och tar droger i exklusiva miljöer, samt en ganska tam kritik av influencerföreteelsen som egentligen mest hyllar den. Jag hade inte helt fel. Men samtidigt så fanns det därunder ett ganska välskrivet manus med ett par helomvändningar som i alla fall jag inte såg komma. En hel del helt ok skådespeleri förekom också.

I slutändan får den ett godkänt betyg. 3 icke-fungerande Wi-Fi av 5 möjliga.

Filmen hittas på Netflix för den nyfikne.
 

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
143
Jag har inte sett annat än den här, men jag misstänker att det annars mest är färre nakna bröst och mindre exponerade benpipor och hjärnor?
Så många scener där jag tänkte "här har man tagit bort allt blod" Så jag tror inte att det blir bättre bara för att det blod med. :LOL:
 
Top