WRNU:s filmklubb 2024 v40

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v40 2024 – #611 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Black Adam, på bluray den här gången så det räknas som "ny film". Jag såg den på bio, och sen… via streaming, kanske?

Jag tyckte om den den här gången också. Jag har mjuknat gentemot Atom Smasher; den här gången tyckte jag mest han och Cyclone var söta. Jag gillar fortfarande den osubtila geopolitiska poängen ("not your son. Not your country. Not your choice"). JSA går in utan ordentliga förberedelser eller kunskap, och utgår från att Black Adam är en skurk. Medan det ju inte riktigt är så enkelt egentligen.

Jag läser om The Authority nu, och när den serien är som bäst så brottas den ju med det här med att ha en värld med superhjältar men där det fortfarande finns fruktansvärda U-landsdiktatorer och folkmord – som ingen superhjälte riktigt verkar göra så mycket åt. JSA dyker inte upp i Khandaq förrän det finns en svart stålmannen där – inte när Intergang instiftar militärkupp.

Det sämsta med den här filmen är Sabbac. Jag skiter helt i hur eventuellt comic-accurate designen är, den är skittöntig. Ett pentagram på bröstet, liksom… Han ser också ut att vara plockad direkt från ett PS3-spel. Överlag är digihumans i filmen inte speciellt bra, och varje gång de använder en CGI-människa annat till våld på avstånd så funkar det ganska dåligt. Sabbac är värst, men även vissa scener med Doctor Fate blir lite märkliga.

Men ja, bra rulle. Det är uppenbart att Johnson brytt sig mycket om den här karaktären, och jag tycker nog att den gott kunnat få en uppföljare eller två. Men, alas!

BETYG: 4/5

Last edited:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har tittat på Salem's Lot (2024).

Jag älskar boken, och jag tycker mycket om den gamla filmen från 1979. Den här nya var inte så bra. Jag brukar klaga ganska mycket på att modern skräck alldeles för ofta är för lång. De flesta spökhistorier gör sig bäst om de tar ungefär en timme att berätta, vilket gör att de flesta skräckfilmer som stöps i Hollywood-format (dvs. 1,5-2 timmar) blir för långa. Det blir liksom något skevt med pacingen, och de drar ut för länge på storyn. De flesta skräckserierna är likaså minst tre-fyra avsnitt för långa.

I fallet Salem's Lot tycker jag helt tvärtom. Boken är en slow burner som puttrar på i maklig takt i ungefär 700 sidor, och det är långsamheten som är berättelsens storhet. Den gamla filmen var (liksom t.ex. Det) lång och uppdelad i två delar, vilket passar Stephen Kings berättelser bra. Den nya filmen är runt två timmar, och tvingas saxa hårt i både berättelse och pacing för att få ihop det. Det funkar i ärlighetens namn inget vidare. Jag tycker man ska se den om man liksom jag älskar Salem's Lot, men man bör hålla förväntningarna på en ganska modest nivå.

2/5. Värd att se om man älskar skräckfilm eller specifikt Salem's Lot, men man kan second screena rätt hårt.