WRNU:s filmklubb 2024 v46

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v46 2024 – #617 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Jag har sett Smile. För mig måste en skräckfilm lyckas på minst ett av två sätt. Den kan lyckas vara läskig, helt enkelt skrämma mig som tittare. Eller så kan skräcken ha en spännande tematik där sjräckelemntet säger något om samhället eller människan i stort.

Smile är inte läskig. Eller, det är ju individuellt vad man blir rädd för, men jag tyckte inte att den var läskig. Skrämselementet kommer ifrån att personer står och tittar på huvudpersonen och ler läskigt. När jag var liten brukade jag skrämma min lillasyster på det sättet men jag kan inte säga att jag i vuxen ålder tycker det är läskigt.

Tematiskt sett är filmen helt trasig. Man kunde ju tro att en film om läskiga leenden skulle knytas till exempelvis influenser-kulturen och sociala medier. Men istället handlat filmen om trauman och huvudpersonen som råkar ut för en förbannelse har varit med om något traumatiskt i barndomen. Filmen försöker sy ihop detta genom att huvudpersonen konfronterar vad hon är rädd för på slutet. Problemet är bara att man inte får intrycket av att hon någonsin förträngt sitt trauma. Istället är det personer i hennes omgivning, hennes syrra och hennes kille som lever i en lycklig liten bubbla och inte vill konfronteras med verkliga problem. Det blir verkligen helt bakvänt!

Så, filmen är inte läskig och inte tematiskt intressant. Jag kan tyvärr inte rekommendera filmen till någon. @Vitulv rekommenderade dock uppföljaren i en annan filmtråd här, så jag kommer nog ge den en chans.

Khan

Kondottiär
Häromdagen såg jag Sirocco och Vindarnas Rike på bio med barnen.

Heliga Guds moder. Det börjar som en gullig barnfilm, men sedan blir det så galet så jag knappt kan beskriva det.

Lättaste sättet att förklara är nog: "Moebius gör barnfilm och härmar Miyazaki"

Väl värt att se för de absurda och vansinnigt välgjorda miljöerna. Ohyggligt vackert med en tydligt fransk-belgisk tecknarstil, stora enfärgade fält och klara linjer. Men handlingen fick mig att klia mig i huvudet många gånger - hur mycket metafysik tror de att barn förstår egentligen?

Men men. Kul att ha sett. Och enormt kul att få se saker som inte bara är helt vanliga disney-floran.

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Häromdagen såg jag Sirocco och Vindarnas Rike på bio med barnen.

Heliga Guds moder. Det börjar som en gullig barnfilm, men sedan blir det så galet så jag knappt kan beskriva det.

Lättaste sättet att förklara är nog: "Moebius gör barnfilm och härmar Miyazaki"

Väl värt att se för de absurda och vansinnigt välgjorda miljöerna. Ohyggligt vackert med en tydligt fransk-belgisk tecknarstil, stora enfärgade fält och klara linjer. Men handlingen fick mig att klia mig i huvudet många gånger - hur mycket metafysik tror de att barn förstår egentligen?

Men men. Kul att ha sett. Och enormt kul att få se saker som inte bara är helt vanliga disney-floran.
Vad tyckte barnen?

Khan

Kondottiär
Vad tyckte barnen?
Femåringen tyckte den bitvis var för läskig, åttaåringen gillade den rakt av. Men jag har ingen aning om hur mycket av "min syster är död, så jag skriver en bok om henne där hon får fortsätta leva" han hängde med i.