WRNU:s filmklubb 2024 v50

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v50 2024 – #621 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag är sjuk, och när man är sjuk får man se vilka filmer man vill oavsett vilka regler man satt upp för sig själv i filmklubben. Så jag har sett en film jag sett tidigare: Neon Genesis Evangelion 1:11: You Are (Not) Alone. Jag fick nämligen hem den fjärde filmen i Rebuild-serien i veckan, och tänkte att det liksom var dags att se om allihop.

Jag har sjukt svårt att vara liksom någon form av neutral här. Den här filmen är i princip straight-up original-animeseriens första sex avsnitt i komprimerad form; det här var ju innan Rebuild blivit fullstänsdigt bonkers bananas off the rails. Och jag har sett original-NGE lite för många gånger och lagt lite för mycket tid på att tänka på serien överlag för att inte bara vara såld direkt.

Filmen är typ 100 minuter lång, så det är betydligt rappare tempo, på gott och ont. De viktigaste storey beatsen är här, och all animation är väldigt snygg (även om jag är lite tveksam till om jag verkligen tycker det om de 3d-celshade:ade delarna. Jag är ju en sucker för traditionellt animerade jätterobotar och grejer!).

Den stora skillnaden plottmässigt är att betydligt mindre lämnas åt tittarens fantasi och slutledningsförmåga; betydligt mer skrivs en på näsan. Och jag fattar att det delvis handlar om att en del inte gillade hur svår originalserien var att greppa, och att det här blir mer tillgängligt. Men jag saknar lite den där känslan av att vara ute på djupt vatten och inte riktigt känna botten. Eller känslan av att på halvobskyra hemsidor på internet hitta inscannade och fan-översatta foldrar från japanska biovisningar som tydligen var det enda ställe där viss nyckelfakta gavs.

Men ja. Bra skit. Riktigt jäkla trasiga karaktärer. Balla robot- och monsterdesigner. Väl värd att ses.

BETYG: 4+/5

Jag har under gårdagen sett kill and kill again då denna finns att streama på en av dom gratis streamingappar jag använder mig av. Jag har fått för mig att jag skall försöka ta mig igenom dom filmer som finns att se på dessa appar och som jag ännu inte sett.

Professor Horatio Kane blir kidnappad av filmens skurk Marduk då denne vill att professor Kane skall förädla hans mind control serum så han kan skapa en new world order vid namn new babylon och professor Kanes dotter Candy- (Candykane) måste anlita kung-fu/karatemästaren Chase och ihop med Chase sätta ihop ett team med kampsportare för att rädda sin far ur Marduks onda klor.

Denna film är fylld av dumheter och nonsens och en hel del unapologetic 80-tals sexism och rasism om vart annat.

Betyg.1, Det här var väl inte direkt något att lägga under julgranen.

Rickard

Urverk speldesign
Carry-On
2024

Ethan står inför en stor händelse i sitt liv, men att hans fru ska ha barn är inte detta. Detta är en julfilm som utspelas på en flygplats och väldigt Die Hardig, fast mer psykologisk än action-inriktad och utan skämten. Kul att se Jason Bateman i skurk-roll och Taron Egerton levererar som vanligt. Funkar att softa till, om du vill ha något annorlunda än Die Hard, men vill ändå se Die Hard.

BETYG: 3/5

Last edited:
Har på samma app under dagen sett skräckfilmen hush.

En dövstum författare har bosatt sig i skogen för att kunna leva avlägset i lugn och ro medans hon skriver på sin nästa bok när hon blir offer för en kallblodig mördare.

Hush är vad jag skulle kalla en sammanslagning av home invasion och slasher genrerna med en hel del suspension thriller ovanpå det.

Betyg en stark 3:a till en svag 4:a så vi säger 3,5. coolt att se en hyffsat kapabel hjältinna/final girl med funktionsvariation men den totala bristen och avsaknaden av en story drar ned betyget

Rickard

Urverk speldesign
The Silver Chair
1990

Den tredje filmatiseringen av Narnia och här har BBC lagt manken till och byggt några riktigt schyssta set. Den dryga och bortskämde kusinen från del två är en helt ny pojke när han återvänder och blir därför(?) mobbad. När criket-laget(!) sätter efter honom med höjda slagträna flyr han undan med en klasskamrat till Narnia. Förut krävdes någon sorts koppling till Narnia, som en garderob byggd av ett träd från Narnia eller en målning, men här räcker det med att gå igenom en dörr i skolan. De två barnen får ett uppdrag av Aslan att hitta den försvunne prinsen. Jag vet inte, men inga av filmatiseringarna - tidiga som senare - har känts som om de har haft någon bra historia - är böckerna såpass dåliga? Jag har antagligen överkonsumerat Narnia-filmer men nu satt jag mest och hade långtråkigt medan vissa skådespelare teater-överspelar. Se filmen om du desperat vill slökolla på något.

BETYG: 2/5