WRNU:s filmklubb 2025 v10

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v10 2025 – #632 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag har sett Mickey 17 (2025). Jag tyckte den var bra. Riktigt bra? Jag tror jag är lite försiktig och ger den en krankisk fyra, så får jag justera upp till en femma i framtiden om jag klantat mig.

Rickard

Urverk speldesign
Mickey 17
2025

Snowpiercer. Parasite. Okja. Jag tittade igenom en trailer-kompilering och det här var den enda filmen som stod ut ur massan och när Bong Joon Hos namn kom upp så ville jag direkt se filmen. Dagen efter och jag gick och såg den med en jobbarkompis. Baserad på romanen med nästan samma namn (Mickey7 - Joon Ho ville döda karaktären 10 gånger till) fortsätter regissören med sin kommentar på det nutida samhället. En av karaktärerna gör något som vi alla skulle vilja göra i dagens politiska klimat. En skådespelare som verkligen seglat upp på min lista över intressanta personer är Robert Pattinson och han levererar stort i denna film om en person som frivilligt utsätter sig som försökskanin till farliga uppdrag, bara för att bli återtryckt igen. Filmen påminner om Okja men bra och den har klara stunder av svart humor och det känns som en tillbakadragen Terry Gilliam-film som jag tittar på. Den är riktigt skön på ett gäng punkter, framförallt i att den är så annorlunda.

BETYG: 4/5

Hundenilunden82

Warrior
Var trött när jag kom hem igår så kände för att krypa upp på sofflocket och se en hjärndöd action potato chip movie ihop med lite chips och en öl och valet föll därför på captain america brave new world.

Betyg 2-2,5/5. Det är ännu en marvelfim i den aldrig sinanade strömmen av marvelfilmer och jag är om ärligheten skall fram ganska trött på marvel. Efter att i åratal matats med med nya marvelfilmer varje år så har man liksom blivit mätt. Funkar dock som hjärndöd popcorn hour action.

Rangertheman

Myrmidon
Vi såg äntligen Damsel (Netflix) igår. Jag har velat se den sedan den kom, men resten av familjen har varit lite skeptiska.

Mycket underhållande sagoberättelse med flera twister. Inledningen var kanske lite långsam, men kontrasterade väl med andra halvan. Millie Bobby Brown är riktigt bad-ass och en i mina ögon lysande skådis. Ser fram emot att se henne i sista säsongen av Stranger Things och i kommande Enola Holmes 3.

4/5

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
För att fira John Cenas heel turn har jag sett Ricky Stanicky (2024). Det kändes lite extra shitty att se en snubbig komedi om snubbar som ljuger för sina familjer just denna dag, men jag blev också ganska underhållen. En krankisk trea.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
1741526596050.png

Första gången jag såg Prospero's Books var jag… 18? Nånting sånt? Ungdomsteaterföreningen jag var med i var en sällsam blandning av märkliga, skaviga typer som inte passade in riktigt, i den Hudiksvallska mainstreamen. Reformerade busar som varit på väg in i kriminalitet men räddats av buskisteater och lustspel, stadens lilla grupp gothare, några hårdrockare, lite teaterhippies… och så jag, en vilsen och utmobbad typ, sökande efter mening och identitet och gemenskap. Det var några ytterst märkliga år, det där.

En av de saker teaterföreningen, som ofta funkade mer som ett slags informell ungdomsgård för medlemmarna, gjorde var att ha filmkvällar. En av de tongivande medlemmarna, grundaren av föreningen, har jag mer negativt än positivt att säga om trots att han idag är avliden, men en positiv grej med honom var att han verkligen gillade film. Hans sätt att se på film och visa sin entusiasm lämnade en del övrigt att önska – han var en sådan som tyckte att dem högsta formen av vara-bra-på-film var att kunna se alla misstag och påpeka dem högljudt. Men det var tack vare hans intresse för märklig film som ett gäng nya världar öppnades för mig. På de här filmkvällarna såg vi å ena sidan mycket helt vanlig action – Matrix och Die Hard och Aliens – men vi såg också en massa zombiefilm, både sånt de flesta känner till i genren (Dawn of the Living Dead) men också mer udda saker såsom I, Zombie som han (om minnet stämmer) fått tag på på laserdisk.

Vi såg också Prospero's Books. Jag minns inte mycket av det, men den här filmen expanderade vad jag förstod att film kan vara. Och jag såg den under ganska formativa år. Då och då har jag under åren försökt få tag på en kopia av den här filmen – helst i bra kvalitet och med engelsk textning. Det har jag misslyckats med fram till nu, då jag hittade en spansk bluray-utgåva på svenska Amazon, som jag chansade på och köpte. Lo and behold! Precis vad jag ville ha.

Det här är en film som inte bryr sig speciellt mycket om vad man som mainstreampublik förväntar sig av "en film". Berättandet är fragmentariskt och extremt teatralt, och jag är överhuvudtaget inte övertygad om att det går att följa plotten om man inte redan är bekant med originalmaterialet – det här är alltså en adaption av Shakespeares Stormen. Visuellt är det här en väldigt icke-föreställande film – allt är snarare metaforer än försök att återspegla "hur något faktiskt ser/såg ut". Det är också låååååånga tagningar med väldigt avancerad och imponerande danskoreografi, kombinerat med intressant bild-i-bild-kollagekonst, sång och finurliga animationer. Då och då avbryts "storyn" av att en berättarröst beskriver en märklig bok ur Prosperos bibliotek, och böckerna illustreras även de med kollagekonst kombinerat med levande djur och annan rekvisita. Nästan alla repliker läses upp av Prospero själv, för i filmen är det han själv som skriver Stormen, samtidigt som den (typ) utspelar sig.

Åh, och det är jättemycket naket. Jättemycket. Prospero och de andra är konstant omgivna av dansande, nakna nymfer och andar, som det verkar som att bara Prospero och kanske Miranda kan se. Det är alltså otroligt mycket tuttar, muffar och dinglande snoppar helt utan några försök att dölja eller så. Samtidigt är det också helt avsexualiserat – det här känns som lika mycket "porr" som grekiska statyer. "Konstnärlig nakenhet" känns som en dålig ursäkt, men här är det exakt det.

En annan grej som gör filmens plot lite svår att följa är att manuset vad jag kan avgöra helt enkelt är oförändrad Shakesperiansk engelska, som ju för mina moderna svenska öron är ganska svårbegriplig. Det är verkligen tur att jag redan är bekant med materialet! (Jag satte ju upp Stormen med den där ungdomsteaterföreningen. De enda två filmatiseringar jag lät skådespelarna se på förhand var denna och Resan till Melonia. Var jag en smula pretentiös? Ja.)

Jag är otroligt glad över att ha den här i min samling. I slutänden blir den lite för överväldigande, lite för spretig och svår att hänga med i, lite för lång för att jag ska kunna längta till att se den igen. Antagligen för att jag är sådan att jag envisas med att försöka mejka sens av storyn, och det här är inte den sortens film där man förväntas göra det. Det här är ett två timmar långt multimedialt konstverk som knyter an snart sagt varenda konstform jag kan komma att tänka på, och som gör det på ett modigt, konsekvent och mäktigt sätt. I slutänden får det bli en varm rekommendation. Jag fortsätter betrakta den här filmen och Julie Taymors Titus som de bästa filmatiseringarna av Shakespeare.

BETYG: 5−/5

EDIT: ALSO! Hur kunde jag glömma det? De nakna dansarna, nymferna och andarna är verkligen inte bara normsnygga modeller. Det är korta, långa, smala, tjocka, män, kvinnor, hyfsat androgyna. Vad jag kunde se var det mestadels hyfsat vita, och de enda (?) svarta jag såg var när de visade det korta momentet om Claribells giftemål i Tunis. Men det är annars verkligen mycket god representation!

Last edited:

Organ

Out of time, out of mind
Jag har sett den senaste Jönssonligan-rebooten Jönssonligan kommer tillbaka från 2024. Jag var försiktigt positiv innan. Det är begåvade människor inblandade och man har en rik värld att falla tillbaka på. Så alla förutsättningar finns för att koka ihop något kul.

Infriades mina förhoppningar? Delvis. Det är överlag bra skådisar och ett helt ok manus, med en passande blandning av spänning och knasigheter. Det jag saknar är dock en klassisk Jönsonlige-kupp. Man försöker men det blir liksom aldrig mer än ett lite krångligt inbrott. Vi får aldrig något som kräver en foxterrier, 26 meter lakritsrem, åtta tegelstenar, en fogsvans och löpsedeln för Göteborgsposten från 1:a Maj 2016 och med det även undran "Hur sjutton ska de sy ihop detta?".

Sedan tycker jag heller inte att alla karaktärer riktigt sitter. Av de klassiska figurerna så är det bara Sickan och Wall-Enberg som är omedelbart identifierbara. De andra är alltså varken dåligt skrivna eller dåligt spelade men det krävs nästan att någon säger att den lite tafatte lufsen som spelas av Anders Jansson är Dynamit-Harry för att vi ska förstå att det är han. Mycket lite av det som gjorde de övriga karaktärerna unika saknas till stor del.

Vill jag att det ska bli fler Jönssonlige-filmer med samma ensemble? Definitivt. Det skulle kanske råda bot på en del av kritiken ovan. Fler filmer skulle kanske få karaktärerna att bottna mer. Om den här rebooten får fler chanser så tror jag att det skulle kunna bli en mycket bra serie.

Jönssonligan kommer tillbaka får 3 planer tajmade och klara in i minsta detalj av 5 möjliga.

Filmen finns på Netflix.

Last edited: