WRNU:s filmklubb 2025 v11

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v11 2025 – #633 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Hundenilunden82

Warrior
Jag har sett Demon city som finns att se på Netflix.

Filmen skall tydligen vara baserad på mangan oni goroshi

Ex hitmannen Sakata står oskyldigt anklagad för att ha mördat sin fru och barn. Sakata försöker ta livet av sig och hamnar på ett fängelsesjukhus där han sitter inspärrad i 15 års tid och när han släpps är han redo för hämnd

Snygg actionpackad hämnd action thriller med brutala fightscener där allt krut läggs på balltuff action. Storyn känns lövtunn och skurkarna är alldeles för endimensionella.

Betyg: 3/5 en film att rekommendera för dom som gillar högoktanig balltuff våldsaction där storyn får spela andra fiol

Sidd

”Bybo”
Jag såg Konklaven på bio.

Vi får följa intrigerna bland kardinalerna när de ska välja en ny påve i Vatikanstaten. Instängda från omvärlden sker ett spännande maktspel bland de samlade deltagarna.

En del inspirerande skeenden för rollspel och miljöer är fantastiska med bra foto och intressanta karaktärer.

Låter kanske kanske knastertorrt å tråkigt men för mig var det oerhört trevligt att se en film som är seriös i sitt anslag och inte hela tiden flamsar till allt och kör en massa struttande aktionstrider stup i ett. Bra närbilder med tex minspel som faktiskt framhäver skådespelarinsatser. Visst så har vi lite stereotypa arketyper i spel och slutknorren satt inte ihop med övriga filmen men: Årets film.

Betyg: 5/5

nano

Diehard, death or glory Toad
Simon Stålenhags Passagen har dykt upp på Netflix, så jag tänkte kolla på den, återkommer.

Edit: Nä, det här går inte. Rekommenderas ej.

Last edited:

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Sett senaste tiden (förmodligen i veckan)
O-jik geu-dae-man - Sydkoreansk romaction där synskadad tjej blir ihop med guldhjärtad ex-fighter. 3+
Being Elmo: A Puppeteer's Journey - Dock-umentär om mannen bakom mupparnas Elmo, Kevin Clash. 3+
Bol - Ojämnt och mediokert musikal-drama om en pakistansk kvinnas sista önskan inför sitt dödsstraff. 2+
Born to Be Wild - Hjärtvärmande naturdokumentär om räddade djur som görs redo att släppas ut i det fria. 4
Detachment - Lågmält drama om vikarien med stort V som kämpar med en underpresterande klass. 4
Elena - Oväntat stark rysk thriller om en hemmafrus desperata plan för att försvara sin arvslott. 4
Extremely Loud & Incredibly Close - Mysteriedrama om 9-åring som letar efter låset till en mystisk nyckel som hans bortgångna pappa lämnat efter sig. 4

Hundenilunden82

Warrior
Jag har sett Rio Lobo ifrån 1970 med John Wayne i huvudrollen.

Rio Lobo utspelar sig år 1865 . Före detta nordstatsöversten Cord McNally (John Wayne) ger sig ut på jakt efter den person som under kriget sålt hemlig information från nordstaterna till sydstatssidan vilket ledde till att Mcnallys enhet besegrades och Mcnallys nära vän dog . Mcnallys jakt på förädaren för honom till staden Rio Lobo.

Rio Lobo var den tredje filmen i en trilogi av Howard Hawks där han varierar temat med en sheriff som försvarar sin position gentemot hårdföra banditer. De andra filmerna i trilogin är Rio Bravo (1959) och El Dorado (1966).

Betyg 3/5: Det är John Wayne och det är western och det är en John Wayne western men långt ifrån det bästa jag sett i western väg med John Wayne. Vill man ha Wayne och Hawks så se ist Rio Bravo

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har sett Electric State.

Jag snabbläste boken precis innan eftersom jag inte gjort det tidigare – jag tror att det var lite av ett misstag, eftersom det enda de har gemensamt är estetik och ett par små plot points. Och även om jag absolut inte blev speciellt wow:ad av boken så var dess världsbygge klart mer intressant än filmens.

Jag vet inte om det är jag som börjar bli gammal och alltför känslig för sånt, eller om det är ett Netflixproblem, eller om jag vid det här laget förväntar mig det specifikt från Netflix och därmed projicerar in det, men visst är det så att Netflixproducerade filmer är väldigt aggressivt "okej"? Alltså, smaklösa, relativt oengagerande, duger att kolla på men är väldigt sällan liksom riktigt roliga, riktigt engagerande, eller för den delen riktigt dåliga.

Jag vet inte om Electric State behövde en in-skohornad standard 1A robotar-vs-människor-konflikt. Jag vet heller inte om Electric State egentligen mådde bättre av en rätt krystad unik pojke måste lida för att systemet ska funka-grej. Jag tycker inte att det mejkade sense att låta slutet bestå i att huvudpersonen behövde döda sin bror. Det kändes mest som ett ganska tråkigt och standardmässigt sätt att liksom höja stakes:en; det kändes inte som en naturlig progression av filmens teman. Tyckte jag.

Sedan var ju alla karaktärer ganska o-överraskande. Välskådespelade – Stanely Tucci var sin vanliga skurkiga skurk, Giancarlo Esposito var sin vanliga skurkiga skurk, Chris Pratt spelade Chris Prattskt och Chris Prattade över hela filmen. Ke Huy Quan var sympatisk och glasögonprydd, Alan Tudyk och Frank Azaria gjorde roliga röster… Men väldigt o-överraskande. De var helt enkelt extremt stereotypa. Blev jag superförvånad när huvudskurkens huvudsaklige krigar-underlydande bytte sida i slutet för att han minsann har sina krigarprinciper? Inte mycket.

Det var överlag exakt ingenting som förvånade med den här filmen, och det tycker jag är lite synd för jag gillar att bli förvånad. Det här är som såna där berättelser man får när man ber en GenAI skriva något: Inte nödvändigtvis dåligt, men också identiskt med vad man själv hade kunnat producera om man vid varje givet tillfälle gjorde det tråkigaste och mest självklara kreativa valet.

Så. Dålig film? Nä. Den är hemskt snygg. Och alla skådespelarna gör ett bra jobb med det material de har. Går man in med korrekt ställda förväntningar är det en helt korrekt film.

Precis som med Atlas kände jag mig lite lurad på konfekten, när vad som hade kunnat vara flera timmars miniserie av intressant bakgrunds-story sammanfattades av berättarröst på fem-tio minuter i början. Men ja, jo, det här gick att se.

BETYG: 3+

Hundenilunden82

Warrior
Jag har sett the legend of the 7 golden vampires.

Doktor Van Helsing håller föredrag om kinesiska vampyrlegender på ett universitet i chungking. Van Helsing berättar för sina åhörare om en okänd liten kinesisk by som terroriserades av 7 vampyrer kända som dom 7 gyllene vampyrerna.

Van Helsing tror att denna by fortfarande existerar och fortfarande är under vampyrernas våld och beger sig dit med sin son Leyland och en man vid namn Hsi Ching som säger sig vara arvinge till en av byborna och som ber Van Helsing om hjälp med att förgöra vampyrerna. Med på resan är också Hsi Chings 7 kung-fu tränade syskon och den rika Vanessa Buren som finansierat Van Helsings lilla expedition då Van Helsings son och två av Hsi Chings syskon i ett tidigare skede räddat Vanessa ifrån Tongerna.

Detta är ett samarbete mellan Hammer och Shaw brothers och filmen är en skräck kung-fu crossover. Filmen håller betydligt lägre kvalitet än "vanliga" hammer och Shaw brothers filmer (min åsikt) men är ändå underhållande och det är alltid njutbart att se Peter Cushing på dumburken.

Betyg:3/5 denna film är inte något av det bättre ifrån vare sig Hammer eller Shaw brothers men är som sagt underhållande

Bolongo

Herr Doktor
Gick på bio och såg Mickey 17.

Det som avslöjas redan i trailern och på filmaffischen är att detta är en film om kloning. Det är väl inte heller så många som missat att den inledande twisten är att 2 Mickeys kommer att existera samtidigt, men för säkerhets skull så spoilertaggar jag det. Givet denna information trodde jag temat skulle vara identitet. Det är ju det klassiska i alla sci-fi berättelser om kloning, kopiering eller delning av personer i flera.

Vad jag inte insåg i förväg var hur asiatisk filmen skulle visa sig vara. Bong Juun-ho är från Korea, där de till stor del gör filmer på samma sätt som de gjordes i Hong Kong back in the day. Det vill säga att konsekvent genre, tonfall eller tema inte är något man bör förvänta sig - allting åker ned i mixern, och du vet aldrig vad du blir serverad i en given scen. Så detta är en tragedi, komedi och satir. Den handlar om människosyn, xenofobi, kapitalism, ledarkult, kolonialism och inneboende godhet. Jag kanske missat några grejer, men ni fattar bilden. Vad den inte bryr sig så mycket om är frågan om vad som gör en viss individ unik - vilket som sagt var vad jag trodde det skulle handla om.

Jag störs inte av de snabba tonskiftningarna, jag har vanan inne genom att ha sett mycket asiatisk film. Däremot förstår jag inte varför slutet är strukturerat med ett egentligt slut på den tredje akten följt av en kulsprute-epilog som bara öser in ny information och landar i... ett lyckligt slut till?
Fram till dess var det här en 4+ för mig, men när jag gick ut från salongen hade den sänkts till en svag 4 av 5.

Rickard

Urverk speldesign
Den handlar om människosyn, xenofobi, kapitalism, ledarkult, kolonialism och inneboende godhet. Jag kanske missat några grejer, men ni fattar bilden.
Det är också väldigt ytligt, men det viktiga i asiatiska filmer är snarare upplevelsen man får genom att följa huvudpersonen. I Memories of Murder så avslöjas inte mördaren, utan fokus ligger på vem polisen är som utreder (de verklighetsförankrade) morden och man får ta del av hans tankar.

På ett sätt, östasiatisk film är i regel som ett passivt rollspel. Eskapism utifrån att få förståelse för någon annans perspektiv.

Last edited:

Rickard

Urverk speldesign
Passagen
2025 (eng. titel: The Electric State)

Netflix dyraste film och därmed också den dyraste filmen baserad på svenskt material. Vad vi får för miljonerna är glasklart då det inte finns en enda ruta i filmen som inte har CGI i sig och det är en imponerande syn. Vad gäller tonen är detta en ungdomsfilm i stil med Hunger Games med samma försök till känsla som typiska Spielberg-flimer eller filmer som Short Circuit (Nr 5 Lever!), Karate Kid och Labyrinth. Berättarstilen är snabbt - för snabbt så ingenting får egentligen något djup, varken karaktärer eller relationer. Det som brister i filmen är just manuset. Dialogerna är stundom taffliga och vissa scener känns inslängda plikttroget (jag tittar på dig, tredje akt!). Skådespelarna får kämpa med materialet, särskilt Millie Bobby Brown som försöker leverera men det landar platt. Då har jag ändå sett henne i Stranger Things och Damsel och vet att hon kan göra bättre ifrån sig. Jag ser vad bröderna Russo försöker göra och uppskattar försöket. Om du känner för att helt ignorera källmaterialet för att få uppleva annorlunda ögongodis, är detta en film som funkar att softa till.

BETYG: 3/5

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Igår var en pizza och slöa i soffan dag så jag slängde på Horror Express som har både Peter Cushing och Christopher Lee i rollistan och även kojak/Stavro Blofeld (Telly Savalas).

Ombord på transsibiriska järnvägen ifrån Shanghai till Moskva befinner sig antropologen professor Saxton ihop med sin stora mysteriska låda innehållande ett fynd som han funnit i en grotta i manchuriet.

Ombord på tåget finns också professor Saxtons kollega och rival doktor Wells samt den polske greven Marion Petrovski och dennes fru grevinnan Irina och deras spirituella rådgivare den ortodoxa munken fader Purjadov som hävdar att professor Saxtons låda innehåller en stor ondska.

Bland övriga passagerare finns även inspektör Mirov och ett gäng soldater.

Då professor Saxton är förtegen och mycket hemlighetsfull om fyndet som finns i hans låda så mutar doktor wells en konduktör på tåget att inspektera lådan och tjuvkika vad som finns där inne och rapportera tillbaks till honom.

Konduktören beger sig för att tjuvkika i lådan men i det ögonblicket så släpper han lös den uråldriga ondskan som börjar härja ombord på tåget.

Betyg: 3,5- svag4/5: Det är för mig väldigt uppenbart att denna film vill vara en Hammer horrorfilm utan att vara Hammer och speciellt då man dubbelgarderat sig genom att ha med dom två Hammer giganterna Cushing och Lee och det är deasutom väldigt Hammer i sitt utförande. Det är dock en helt duglig och till med ganska bra Hammer horror klon.

Last edited: