WRNU:s filmklubb 2025 v15

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Detta är WRNU's filmklubb för v15 2025 – #637 sedan starten.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:
  1. Jag tänker se minst en film i veckan (även om jag inte lovar något just de här veckan).
  2. Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio eller streaming, och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
  3. Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
  4. Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.
Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET (sällan uppdaterat).

* VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

1591730152931.png

Heretic - 2024

Vi får följa två unga mormonmissionärer som är ute och, just det, missionerar.
Sedan möter de Mr Reed, vilket de sent ska glömma.
Sådana här filmer vill man inte säga för mycket om då det kan förstöra upplevelsen en hel del.

Hugh Grant gör en mycket bra roll. Kan inte minnas vad de unga skådespelerskorna heter, men det gör ett bra jobb.
Det här blir dock aldrig vad jag hoppats på, men det är en ok film. Den underhöll mig och var stundtals riktigt spännande.

3- av 5

Last edited:
The Gorge - 2025

Two elite snipers receive identical missions: guarding opposite sides of a remote, top-secret gorge for one year without any contact with their counterparts or the outside world. Levi Kane, a former U.S. Marine Scout/Sniper, is recruited by a mysterious woman named Bartholomew to guard the west tower. Drasa, a Lithuanian covert operative frequently employed by the Kremlin, guards the east tower. Levi suffers from PTSD-induced nightmares, while Drasa's terminally ill father Erikas plans to die by suicide on Valentine's Day.

Det här känns som ett dataspel på alla möjliga sätt och vis.
Kan man hantera det och känner för en rätt lökig Söndagsrulle, knappt godkänd.
Förstår inte helt hur de fått med så stora namn, men antar att de är under kontrakt med productionsbolagen eller dylikt, för det här, ja det är....knappt godkännt och har en rätt lökig premiss.

Finns det coola idéer? Ja!
Finns det fler lökiga idéer? Ja!
Kommer den vinna några priser? Ja inte för bästa film i alla fall. Kanske vinner en Kalkon? Men så dålig tycker jag inte den är.

Det finns ett par cool scener, men det är mest jaha, ok, jaha, meh, ok!

2+/5

Last edited:

Hundenilunden82

Warrior
Har sett Jason Statham i a working man

Levon är en fd royal marine commando som numera lever ett stilla tillbakadraget liv som byggjobbare och försöker vara en bra och närvarande far för sin dotter.

När familjen han jobbar förs dotter blir kidnappad av ryska maffian måste Levon ta på sig sina kick ass gloves och ge sig ut för att rädda henne och kicka rysk maffia rumpa.

Denna film skall tydligen bygga på novellen Levons trade av Chuck Dixon som jag inte läst så huruvida filmen är en bra eller dålig adaption av Levons trade har jag noll insyn i

Sylvester Stallone skall även varit med skrivit screenplay och stå med som producent.

Betyg: Ja så var det betyg också. Hmmm 3/5 kan den väl få. Det är en action film med Jason Statham I huvudrollen varken mer eller mindre

wilper

Fast i vinkelvolten.
Jag såg The Tourist på Netflix.

Angelina Jolie och Johnny Depp är främlingar som möts på ett tåg i detta romantiska mysterium. Dessutom dyker Timothy Dalton, förmodligen min favorit-007, upp i en biroll.

Trevlig film. Eftersom det är ett mysterium så tror jag inte att jag kommer att se om den, men som sagt, trevlig.
Den får tre stjärnor, mycket tack vare kemin mellan Jolie och Depp.

krank

Kommer ni ihåg när jag såg och sedan sågade Rock & Rule? Klart ni gör, det var ju bara förra veckan.

Den där recensionen skavde lite i mig. Till att börja med avfärdade jag soundtracket som tråkigt och filmens final-låt som platt. Men nånstans kring måndag-tisdag insåg jag att jag gått runt i flera dagar och nynnat på just den där final-låten. Det gör jag ganska sällan; jag är egentligen inte en musikmänniska alls. Ibland fastnar jag får en låt som får snurra runt i huvudet, men jag har inget egentligt musikintresse.

När jag sedan gått en hel vecka med de här låtarna på hjärnan… då tänkte jag att jag nog måste omvärdera nånting. Uppenbarligen hade filmen något, som levde kvar i mig trots att min första reaktion var, citat, "nej, det här var inget vidare hörni." Jag har liksom sett My Name is Mok så många gånger på Youtube att algoritmen nu alltid räknar med att jag vill se den när jag går till Youtubes förstasida.

Så… nu har jag sett filmen igen. Jag tror det är första gången jag sett om en film jag gett en trea – såhär kort efter första gången.

Mitt omdöme landar typ här: Som film betraktad är det här ganska dåligt. Dramaturgin är obefintlig, storyn spretig och full av hål (varför åker Mok ens till Nuke-York?), ingen karaktär har egentligen något slags arc eller ens mål (utom Mok då), och röstskådespeleriet är… ojämnt, to say the least. Man ska inte se det här och förvänta sig en film. Tydligen beror åtminstone en del av det här på att de påbörjade produktionen utan att ha ett manus? I en animerad film känns det helt vansinnigt.

Men; om det här är dåligt som film så är det bra som konstverk. Som vibe. Musiken är inte alls lättglömd, men den är bedräglig; den smyger sig på en (eller mig iaf). Animationen är mästerlig – inte realistisk eller föreställande alla gånger, men den utnyttjar att animation är något annat än film, och att man kan uttrycka sig på helt andra sätt. Det går inte att säga att animationen är dålig bara för att den inte håller sig helt till konventionerna. Det här är lekfull, kompetent utförd och bitvis extremt mjuk och snygg animation. Bakgrunderna är också riktigt, riktigt bra de flesta av dem – extremt mycket postapok-cyberpunk-vibe.

Det jag kan säga är väl att man behöver gå in i filmen med korrekt ställda förväntningar. Det tycker jag ju alltid man ska göra, men det är verkligen extra viktigt här. Det här är inte en traditionell film. Men den är ändå värd att se. Och jag tror inte det här var sista gången jag ser den heller.

BETYG: 4+/5

krank

Tilläggsinformation: En kul detalj är ju att det är Nelvana som låg bakom Rock & Rule. Såvitt jag förstått, så när filmen kraschade och brann så räddade sig studion genom att fokusera helt på att göra barn-animerat istället.

Först och främst Inspector Gadget. Senare Care Bears, Droids, Ewoks, Babar, Beetlejice, Tintin, Eek the Cat… De gjorde också äventyrsspelet Toonstruck. Yep, det är dom Nelvana. Om du tittade på tecknat under 80- och 90-talen är chansen rätt stor att du sett grejer de gjorde… Grejer de åtminstone delvis gjorde för att Rock & Rule floppade.

krank

Så jag har sett en film med den här mannen.

Vad… alltså… vem… hur… Jag förstår inte riktigt hur den här filmen kan existera. Men ni vet hur jag är – jag älskar filmer som inte borde existera. När någonting grönljusats utan att det finns minsta anledning att tro att det borde grönljusats. Och sen lägger nån 40 miljoner dollar på filmen dessutom.

Jag har alltså sett Spaceman, en extremt seriös östeuropeisk-scifi-rulle med stor budget och Adam Sandler i huvudrollen.

Frigging Adam Sandler, alltså. I rollen som en deprimerad tjeckisk kosmonaut som spenderat sex månader i rymden, på väg ut för att undersöka ett märkligt kosmiskt moln. Och när han är som ensammast? Då får han besök av en telepatisk rymdspindel.

Det finns exakt ingenting i den här pitchen som säger "kasta pengar på det här!".

Jag har också sett att filmen fått rätt usla omdömen. 5.7 på IMDB. 50% rotten. Det är jättekonstigt. Eller ja, det är det väl inte. Återigen, korrekt ställda förväntningar.

Jag visste ett par saker innan jag satte mig för att se den här filmen:
  • Jag visste att Sandler skulle spela huvudroll, och hade bestämt mig för att vara positivt förväntansfull. Jag har ju mest sett honom i jobbiga idiotroller, men dels har jag sett såna skådisar visa ett bredare register förr (Carrey i Eternal Spotlight t.ex), och dels har jag fått intrycket att Sandler är en i grunden hyvens person och såna vill jag gärna ge the benefit of the doubt.
  • Jag visste att det här skulle vara en film byggt på en östeuropeisk scifi-bok.
Och… framför allt den där senare delen informerade väldigt mycket av mina förväntningar. Jag växte ju upp med den kulturgärning som Jules Verne Magasinet och Delta Science Fiction var – överlag är jag oerhört tacksam för de litterära dörrar som Sam J Lundwalls gärning inom fantastik och spekulativ fiktion innebär. Tack vare honom läste jag ju inte bara Blixt Gordon och Stiftelsen och 2001, utan också Stanislaw Lem och en massa andra vars namn jag glömt. Inklusive scifi inifrån sovjetunionen.

Så det var det jag hade i åtanke. Scifi från de där länderna har ju lite av ett annat anslag än scifi från, säg, USA. Mindre optimism och hjältemod, mer svårmod och misär, system som inte är gjorda för människor, människor som lever i sina egna små vanföreställningsvärldar och aldrig riktigt når varandra, rebelliska handlingar som aldrig riktigt tjänar något till, absurd fantastik som bara behandlas som vilket nytt statligt påfund som helst – bara något man accepterar och lär sig hantera. Det finns mycket att skriva om den här saken, men jag undrar vilka förväntningar de som inte gillade den här filmen hade.

För jag tycker att den är helt jävla magnifik. Det är inte ofta jag verkligen sitter klistrad vid en film numera, men här var jag verkligen balls deep. Konceptet är så absolut wild, Sandlers performace så genuint jävla bra och kraftfullt, och hela hantverket så otroligt bra. Allting är snyggt, musiken förstärker filmens drömlika vibes, och över huvud taget har jag ingenting att riktigt klaga på.

Det här är helt enkelt en jävla bra film. Så länge man inte förväntar sig Blixt Gordon eller ens Interstellar, utan något lite mer existentiellt och underligt.

Hur fan kunde de få budget till det här?

BETYG: 5/5

Last edited:

krank

Den dummaste recensionen jag läste av den här filmen på IMDB är nog den där personen skrev typ "jag förväntade mig en skojjig rymdfilm men istället fick jag Adam Sandler som spenderade två timmar med att gnöla och må dåligt över hur kass han varit mot sin fru. Jag har redan set den filmen fast mycket bättre – Interstellar".

Jag menar, dels verkar människan ha byggt hela sin förväntning av filmen på att Adam Sandler var med, och dels tycker han alltså att varje idé bara får användas i en enda film, sedan aldrig igen – oavsett nya perspektiv, nya varianter. Jag undrar vad han tycker om typ… superhjältegenren. Eller John Wick. Eller det här med genrer överlag, nu när jag tänker efter…

Sorry. Jag ville bara ventilera lite över hur dåliga folk är på att se på film. Men det är väl sånt som lett till filmens blandade betyg tänker jag.