WRNU:s filmklubb 2025 v2

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
We have such sights to show you!

Jag har sett Hellraiser från 1987.

Det är en film som har mycket emot sig. Skådespeleriet är ganska ojämnt, klippningen otajt, manuset lite sisådär.

Men det är ändå en viktig del av skräckfilmshistorien och den har framför allt två saker som funkar riktigt, riktigt bra och som gör den minnes- och sevärd:
  • Idéerna. Att smärta och köttslig njutning, dragna till sina extremer, kan vara samma sak. Att monstren i filmen inte är demoner, eller änglar, utan det beror på hur man ser det. De är i grunden amoraliska naturkrafter mer än "onda".
  • Designen och genomförandet av designen, på allting. Monstren är väldigt coola, splattet och de köttiga sminkeffekterna är välgjorda; överlag är ju allting gjort fysiskt och på ett sätt som är otroligt snyggt. Ganska lite liksom dassig stop motion och sånt; allting är gjort på smarta sätt som låter det groteska kännas väldigt påtagligt.
Jag har ju köpt en trilogibox, så jag antar att tvåan kommer härnäst…

BETYG: 4/5

Hundenilunden82

Veteran
Jag såg att dom på samma streamingapp där jag såg kill and kill again även har vad som verkar vara föregångaren till kill and kill again nämligen kill or be killed så jag tänkte att har jag sett kill and kill again kan jag väl lika gärna se kill or be killed.

Kill or be killed är en amerikansk-sydafrikansk kampsportfilm som gick under namnen kill or be killed och karate killer i USA och karate olympiad i sydafrika

Nazistgeneralen och Sean Connery kopian Von Rudolff är bitter över ett nederlag vid sommar OS 1936 där hens karateteam åkte på stryk mot Japans karateteam under ledning av mäster Miyagi( nej inte den Miayagi) vilket fick hen att falla i onåd hos Hitler.

Von Rudolff som vill ha hämnd utmanar mäster Miayagi på en ny karateturnering för att återvinna sin förlorade ära och strax därefter börjar en kapplöpning att rekrytera världens bästa fighters och bäst av dom alla är filmens huvudperson Steve Hunt (James Ryan).

Steve blir lockad att fara till Von Rudolff i Namibia under premissen att hen skall delta i en karatetävlig men det är en fälla satt av Von Rudolff som fångar in Steve och tvingar denne att slåss på hans sida mot Miyagis karateteam.

Ja vad skall man säga om denna film. Undertiteln the greastet Hollywood martial art movie ever made är då i sanning en grav överdrift.

Betyg 1,5 det är ett sydafrikanskt försök att casha in på Bruce Lees popularitet, det är dåligt men inte riktigt lika illa som uppföljaren när det kommer till sexism och rasism . Vi får Von Rudolffs dvärgassistent Chico men vi slipper denna gång mörkhyade kampsportare namngivna efter primater vilket uppföjaren hade.

Jocke

Man med skägg
Jag har fortsatt projekt Jönssonligan och sett Jönssonligan dyker upp Igen och Jönssonligan på Mallorca. Det är de två sista filmerna med Gösta Ekman som Sickan, och Mallorca avslutas med att det står "HEJ DÅ!" vilket tyder på att det var menat som den sista filmen.

Det här är de två första filmerna som är rena orginalmanus, utan delar från olika Olsen-Banden. Och jag skulle säga att de utan tvekan är de två roligaste i serien hittills.
Dyker Upp Igen är filmen med IKEA-kuppen där det är utmärkande att Biffen inte spelas av Weiron Holmberg, utan i stället av Lars Dejert. Och att Johannes Brost som vi senast såg råna Rocky och Vanhedern när de i sin tur höll på att råna en tobakskiosk i Varning För är tillbaka som någon slags bondskurks underhuggare med en kul Inspector Gadget arm. Man vill ju veta hur det gick så här för honom!

Mallorca i sin tur bjuder på enskilt bäst slapstick, har för första gången en replik som förklarar varför de är panka igen och saknar helt Biffen, hans vanliga uppgifter tas över av Ipren-Mannen Johann Neumann och Roland Johnson som är bra som skurkduon Ödlan och Brorsan. De två är dock så dåliga på att försöka mörda Sickan att det inte ens behöver hjälp att räddas.

Projektet får fortfarande 4 av 5 och Jönssonligan på Mallorca klättrar upp som min tydliga favorit. Kan vara för att jag minns att jag vara och såg den på bio med min pappa som barn. Eller för att Gösta Ekman snubblar mycket.

Av de tre filmerna som är kvar så har jag minnet av att det är fel musik i Svarta Diamanten - vilket helt sabbade allt för en ung Jocke, men kanske går att leva med som vuxen. De två sista har jag aldrig sett, så ser jag fram mot att se Stellan Skarsgård som gruppens ledare i Största kupp. Spelar Högt finns inte på Netflix men jag tänker se den ändå även om jag måste hyra den för en femtiolapp på nån betaltjänst. (Den ser jag dock inte alls fram mot, för jag minns att den fick usel kritik och Dan Ekborg är med men spelar inte sin vanliga roll).

Jocke

Man med skägg
Mitt absoluta favoritskämt i serien, som jag postade på sociala medier när Gösta gick bort är med i Jönssolingan på Mallorca.
Sämskskinn, Finnskt.
Finska Sämskskinn...
DET SÄMSKA SOM FINSK!
*Skrattar för högt åt sitt eget skämt*

Daniel

Swordsman
Det är ju inte ett dugg luddigt. Filmen öppnar med att Ellen (LRD är för övrigt suverän i rollen) åkallar Orlok, som ditills vilat. Hon är yngre då, och han har sedan dess haft henne i sitt våld, och sedan med nyväckta krafter kontaktat Knock, för att komma nära henne. Hans grepp har försvagats i och med Ellens giftermål och kärlek till Hutter. It's all there on the screen, i repliker och andra etableringar. Inte ett dugg luddigt.
Instämmer. Det var väldigt tydligt presenterat.

För övrigt tyckte jag filmen var helt magnifik, på nivån att jag kommer gå och se den en gång till på bio snart igen bara för nöjet att återuppleva den i storduksformat. Toppbetyg helt enkelt.