Nekromanti WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag segar med att gå upp idag och segar ännu mer med att börja preppa.

Ska samla tankarna...


Jag studsade mellan sex olika kampanjidéer:



Pratade med en vän och han sade "men... kan du inte köra dom grejerna, fast i al-Qadim eller FR?" (Jag hade ju redan tänkt att placera Razor Coasten ungefär där Maztica ligger i FR nu, på andra sidan havet från Sword Coast.) Men... jag tyckte faktiskt det var en bra idé!

Så mitt nästa projekt är att preppa denna aQ + YP-kampanj. Ska lägga Kult-projektet på en slow boil så länge. (Kommer komma lite mer poster där för jag har en halvfärdig tabell som jag tänkt posta där, och jag kan ju slänga upp den som den är och senare ev göra resten på den grejen.)

Jag ska utgå från Corsairs of the Great Sea istället för Golden Voyages. Regelsystemet blir 5e med mina många house rules.

Här är vad jag behöver göra, men min hjärna är inte så snäll på att låta mig jobba med det utan den vill mycket hellre att jag ska skriva på WRNU.


  1. Rensa i min kampanjmapp (en "dragspelsmapp") ut saker från gamla kampanjer och kanske sätta etiketter för en gångs skull, brukar bli sjuk oordning i den.
  2. Läsa igenom Corsairs of the Great Sea igen och göra en relationskarta över NPC i Hawa.
  3. Bläddra lite i Hillfolk och Fiasco för att förbereda nån sorts setup för RP-skapande så det blir lite mer politik och driv mellan dom. Kanske lite tabeller och sånt kan jag skriva.
  4. Göra mig mer bekväm med aQs encountertabeller och MC-monster-blad, se till att jag har dom på plats.
  5. Placera ut Lost Shrine of Tamoachan, Dead in Thay, White Plume Mountain och Tomb of Horrors i närheten av Hawa. Ändra lite namn och sånt i dom så det passar aQ (kommer vara jobbigare för Dead in Thay som har en lite speciell setup [kanske slänger ut en del av dom sakerna, vi får se]).
  6. Skriva ut och sätta på min spelledarskärm dels tabellen över lingering injuries som vi använder från DMG, dels konverteringsreglerna för monster från 2e (ska prova WotCs egna ist för Stan Shinns denna gång) och för SLP (ska göra konverteringsregler för dom; aQ har ett lite flummigt kodsystem för att skriva ut en SLP på en rad men det krävs en hel del jobb för att göra om den raden till en full SLP och det passar inte min "vad som helst kan hända"-spelstil). Jag vet att det finns en 5e-variant av aQ monstren på DM:s Guild men... det ska vara lätt att leva. Och så en namngenerator specifik för Midani, språket som pratas i Zakhara (aQ:s land).
  7. Ta fram en kalender och sånt och på kalenderns innersta flärp skriva en dagschecklista för hexcrawling. Typ "stryk vatten, slå navigeringsslag" osv osv osv.
  8. Se till att jag har allt jag behöver, rollformulär etc etc. Sen kan jag egentligen dra igång. Följande saker vill jag också göra men dom är överkurs.
  9. Vill helst hinna göra denna med: att porta över några bra domänregler ex vis dom från ACKS, dom från BECMI, dom från 2e el likn. Så dom kan starta sitt eget rövarband osv. Detta är en riktig time sink :( men jag vill :(
  10. Likaledes att statta upp faktionerna runt Hawa på SWN-maner (med hjälp av ex vis An Echo Resounding) vore inte så dumt. Alternativt abstrahera faktionsskramlet liknande A Red and Pleasant Land s 156-157 (dvs bara tabell över random händelser).
  11. Jag har en egen idé till ett stridssystem för krig som ligger mycket nära det som presenteras i A Red and Pleasant Land s144-145 men fixar en del mattemisstag i den. Men nu är det ju inget krig i faggorna så vitt jag vet så det är inte lika bråttom för just den här kampanjen som det hade varit för Bladen Faller.
  12. Denna kan vänta: Hela Razor Coast-kampanjen skulle gå att köra utan problem i AQ. Monstren passar bra, platserna skulle gå lätt att flytta över (RC har gott om platser men det är inte superviktigt exakt hur långt ifrån varandra dom ligger), NPC skulle gå att byta namn på etc. Och RC-böckerna var dyra så jag skulle gärna se nån nytta av dom. Men, jag vill komma igång ganska snart så jag sätter detta som sista prio.



Ska skriva här efter hand jag gör saker. Hoppas det peppar mig lite. Skriv gärna om era egna sandlådepreppsprojekt här. Jag kan ta om det är SWN, Traveller osv också, måste inte vara fantasy, måste inte vara d20, men det ska vara sandbox för att vara on topic. Eftersom preppandet är så annorlunda.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska bara äta frukost innan jag drar igång med steg ett.

PS: Flanellis, inför ditt första lir så dra inte igång en sån här stor preppkarusell, det räcker med mkt enklare. Kör intro-prylarna i HT ex vis. Den bästa preppen är den som faktiskt blir gjord, det är preppar-hörnans motto!
Men, skriv gärna hur du preppar. :D om du vill såklart!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
AW YISS!!!


Tömde ur min kampanjmapp, den hade grejer från alla möjliga kampanjer. Det jag sparade var lite tabeller (hmm men jag behöver skriva ut en ny av min "förhöra randos på stan"-tabell) och lite tomma utrustningsark. Allt annat, fulla kampanjark, klarade dungeons etc etc det lade jag helt blandat i ett C4-kuvert och slängde rakt in i mitt ??. Det finns åtta fack i mappen så jag märkte tre av dom "Levande RP" (jag låter spelarna välja om deras rollformulär ska vara hos mig eller om dom ska ta med dom), "Tomma formulär", och "Tabeller" och lät resten vara omärkta så länge.


Hittade också ett äventyr jag inte kört men ändå skrivit ut, The Stygian Garden of Abelia Prem. Jag lade den i ett omärkt fack. Vilket, nja... det kommer ju bli huller om buller, hoppas jag kan hitta en bra plats för den snart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Håller på med steg två. Usch, jag hatar att traggla med brödtexter på det här sättet, skulle mkt hellre ha listor, tabeller, diagram osv. Har bestämt mig för att ist för att göra relationskarta skriva kartotekskort för SLPerna… om sedernas Källa vill, dvs, pris vare henne.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag är impad att du Orkar :) jag Hittar alltid på allt när det händer I stort sett så det blir ibland lite random lappar för att skriva ner namn och sånt så man kommer ihåg.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Mmm det är mkt enklare och roligare att spelleda så!

Det här är så tråhåhåkigt
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hittade mitt lilla A6 kartotek (från innan jag bytte till A4-papper i mapp) längst in i sladdlådan!
Ni som spelade med mig på TullCon minns kanske detta lilla grå plastskrin.
P står för People, L för Locations, R minns jag inte vad jag hade det till (det ligger några fjärran städer från Glitchworldkampanjen nu med typ Silent Legions-taggar på sig, F minns jag inte och den är dessutom tom, T står för treasure (i Glitchworld körde jag med färdig-genererade skatt-högar på lapp som jag kunde ge till gruppens kassör som komplement till att rabbla upp allt), D står för Diary (kommer ha en annan lösning för tidshantering nu, en kalender) och E står för Encounters dvs typ monsterkort. Bakom allt ligger det tomma och framför allt ligger det små regellappar ex vis min kära Targets in Areas of Effect. C:et står för "ceiling" dvs runda upp, dom flesta divisioner i D&D är rundade neråt så det är bra att notera undantagen.

Har inte börjat skriva in personerna från Corsairs of the Great Sea än eftersom det är tråkigt. Ska nog göra det på datorn istället så jag kan dvoraka in dom ist för att plita in dom på långskrift. (Min steno är... snabb på att få ner ord på papper, men långsam att dechiffrera och inget jag kan sight-läsa direkt om det inte är väldigt vanliga fraser. Och, jag vill ha accountability om nu spelarna vill se min prep efteråt så är det ju inte bra om allt är på steno.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Usch vad T[SUB]E[/SUB]X skulle krångla i dag då! (Det var exporten från org-mode som var buggig, inte T[SUB]E[/SUB]X. Bytte till markdown trots att markdown-mode är lite B. Men jag kan inte fixa buggar när jag har ofärdig prepp som hägrar.) Ett härligt krångel för hellre traggla med det än att... urk... läsa dom där tråkiga 2e-guideböckerna. Här är första utkastet till tre av kartotekskorten; ska inte lägga upp alla ifall jag kommer få några spelare från WRNU senare men dessa tre är nog rätt harmless att se. Edit: Ja jag såg typo:n, Kawthar med th heter hon ju. Har rättat i filen hos mig.

Åh och sen såg jag att Samurai Shodown äntlingen kommit till Switch!! Men jag ska inte låta mig frestas! Det kan ju få bli min reward om jag mot förmodan lyckas göra klart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Min hjärna vill bara F5 S-G och WRNU hela tiden ist för att preppa :( ska ta en paus nu. Har bara gjort 5 kort.... sen började jag läsa i Axioms och olika ACKS-böcker från bundlen. Det var prep iofs för jag ville hitta bra domän-regler. Fick reda på att Axioms inte har rövarbandsreglerna, för dom är det ACKS grundboken som gäller. Fick också inte riktigt svar på dom frågorna jag hade kring domänreglerna varken dom nya eller dom gamla så… :/ får fråga lite

Edit: gud vilket kladd det är att ge sig in i den communityn :( :( :( :( politiskt sett dvs. :(
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Idag var det en dålig dag! I skallen har jag ca 9.81 kilogram av rent och skärt brusande myrkrig och min prepp har inte varit skarp och inte heller har jag varit speciellt skarp när det kommer till det som min hjärna istället är addicted till och använder som prokrastinerings-timesink, att skriva om rollspelteori. Ska försöka komma igång med preppandet igen
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Läste om sidan 8 i Hillfolk, som handlar om vad dom olika personerna har för relationer till varandra. Ser fram mot att köra den proceduren första spelmötet. Ja jag håller på att drifta D&D till nåt jävla story game. Men... jag tror det kan bli pepp.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Gjorde om rollformuläret till Hillfolk och tog bort alla skill-rankings från det eftersom RP ju kommer ha ett D&D rollformulär för allt "procedurellt" ist för Hillfolks töniga kortspelssystem.
Lade istället till mer rader för vänner & fiender eftersom det kan ju behövas lite nya RP eftersom folk stryker med.
 

kloptok

Pensionerad astrolog
Joined
14 Dec 2008
Messages
1,244
Location
Stockholm
2097;n231925 said:
Här är isf reglerna för hur inspiration från 5e och drama tokens från hillfolk har blivit sammanslagna (A6-kort, 2 sidor). Är inte helt säker på att såna tokens gör mer nytta än skada, däremot själva setupdelen under karaktärsskapandet som jag skrev om i inlägget ovan är jag pepp som tusan på.
Jag är inte helt säker heller. Token-systemet och DramaSystem är utmärkt för gradvis eskalerande drama inom spelgruppen men jag är osäker på hur väl det flyger om interaktionen främst är mellan RP och SLP.

Jag är också lite orolig att det blir en konflikt mellan att komma framåt i äventyret rent händelse/utforskningsmässigt (utforska rum, platser, hitta pryl X etc.) och att spela emotionella konflikter där den "konkreta" (procedurerna?) handlingen i ganska hög grad står still. Är inte säkert att alla typiska DnD-spelare är okej med det senare skulle jag gissa. Jag kan ta mig själv som exempel: jag älskar drama/tjafs/snack inom spelgruppen där man kanske bara står och stampar i dunneon-handlingen (och jag har svårt att se DnD-spelare som är speciellt mycket mer positiva till det än mig) men kan trots detta bli lite besviken på ett spelmöte där man inte utforskade tillräckligt mycket platser och liknande.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bollar gärna detta ännu mer med dig Kloptok, dig mer än nån annan, så ta inte det här inlägget som allt för definitivt eller sista-ordet-aktigt.

När jag var tonåring lärde jag mig ta på vantarna samtidigt som jag går ner för trappan (låter ju självklart men det var inte helt lätt först för en frätskalle som mig), sen lärde jag mig göra mer och mer saker när jag går i trappan såsom SMSa, fippla med väskan osv.

Det som gjorde att jag kunde göra det var att jag valde en aktivitet som "styrande" (i det fallet gå i trappan) och dom andra aktiveterna som "sekundära". Jag fick koncentrera mig extra mycket på benen och stegen och se till att jag höll ett vanligt tempo och var medveten om avsatserna osv. Och använda överblivna glimtar av extra hjärnkapacitet till vantar och väskfippel.

Det låter motintuitivt för när jag går i vanliga fall brukar jag inte koncentrera mig på att gå. Men jag behövde göra det när jag samtidigt gick och gjorde något kognitivt eller dexteriöst (saker som tuggummin, för att anknyta till ett idiom, är ju inget problem men det är inte sånt jag pratar om).

Det jag vill komma med detta otroligt OTiga sidospår är att om man blandar Hillfolk och D&D måste man välja ett av dom två spelen som "styrande". Antingen tänker man

• Vi spelar DramaSystem, men vi byter ut det töninga "procedural"-systemet mot riktiga D&D-rollpersoner med AC, HP, klasser osv.
Eller så tänker man:
• Vi spelar D&D, men vi byter ut det töninga "Roll persuasion" mot riktiga DramaSystem-dialoger med petitioner, granter osv.

Hillfolk själv är inne på lite samma idé på sidan 65.

Vilken av dom två vägarna man väljer gör rätt stor skillnad tror jag.

Det jag har gjort sen jag började som DM för tre år sen är att köra petitioner/granter i dom vanliga gnabben som uppstår mellan SLP och SL. "Nej jag tänker inte berätta var vätten gömt sig!"
Har fungerat döbra.

Det jag inte har gjort är att prova att köra med DramaTokens trots att jag bloggade om idén att slå ihop det med insp för länge sen. Som du säger har dom inte varit speciellt heta när det mesta av konflikterna är mellan spelare och SLP.

Det jag inte heller har gjort är att göra upp en ordentlig relationskarta mellan alla RP med konflikter och olösta wants. Ser fram mot som fan att testa detta i Hawa-kampanjen och är committed till det.

Med tanke på detta relationshärke... så öppnas möjligheterna att dessutom köra med token-systemet. Det som också har förändrats är att jag över falle-snacket i helgen fick buy-in från min meste spelare, han sade sig vara villig att ge det en chans. Men samtidigt har du ju rätt. Det är ett system som kanske gör mer skada än nytta.

Håller helt med dig om att dramatiska och procedurella scener står i, i alla fall vid den anblick du och jag just nu har, i konflikt med varandra och är också orolig för det. Kan bli lose/lose -- om politiken står still för att RP går ner i dungan är det kass, om dungan står still för att RP kör politiken är det också kass.

Kan också bli win/win a la typ Cutthroat Caverns eller som Dragon Slayers-playsetet till Fiasco.

Eller om det bara blir lose/win eller win/lose är det ju också ok, jag är inte gift med vare sig politik eller dungeon-delving bara det är ösigt lir. Det är det där lose/lose-scenariot jag har lite svårt att släppa.

Samtidigt.... ABT: always be testing!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gjorde Slot Gridden som ett led i preppen, just pga aQ har så mkt rando NPC:er av diverse levels, men jag blev så upprymd av den att jag sen kom av mig alldeles.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ser framför mig nåt sort best case scenario:
Du är käpprätt ute i öknen. Inte en al-Badia i sikte. Det är natt och det är svinkallt. Gruppen har inget eld, inget tält, inga kameler. Vattensäckar så det räcker, men ni har tre exhaustion levels var och det finns bara en brödbit och det är din Unrequited Love som har den. Och du har näven full av drama tokens. "Vad gör du?"
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
2097;n231634 said:
PS: Flanellis, inför ditt första lir så dra inte igång en sån här stor preppkarusell, det räcker med mkt enklare. Kör intro-prylarna i HT ex vis. Den bästa preppen är den som faktiskt blir gjord, det är preppar-hörnans motto!
Men, skriv gärna hur du preppar. :D om du vill såklart!
Förstår att din preppnivå är överkurs på överkursen. Det är bara sjukt intressant!

Såhär illa är det:

Jag började skriva på ett kort äventyr i stadsmiljö att testspela, men mina egna preferenser som spelare (sandbox all the way) gjorde att det snart skenade iväg. Så nu håller jag på och skriver en hel stadsfisktank istället - som ett fån!

Jag inser att det är korkat, men sandlådesnickrandet är väldigt roligt. Så jag får kompromissa. Stödja mig så mycket som möjligt på färdigskrivet material i början. Nöta in "Det här händer, vad gör ni? Aha! Då händer det här, vad gör ni då?" etc. Min nuvarande tågordning:

1. Välja ett rollspel (i samråd med mina spelare). Köpa det!
2. Hitta en eller två färdiga nybörjarmoduler att köra.
3. Plugga reglerna och modulerna tills jag kan dem utan och innan. Eventuellt anpassa lite.
4. Spelleda. Faila. Lära mig.
5. Rakt in i fisktankskaklet???


(Upptäckte just att det finns en annan rollspelare som heter Flanell! Nu känner jag mig som en blek flanellkopia!)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Det finns nybörjarmoduler som är sandboxar dock! Som The Lost Mine of Phandelver till Dungeons & Dragons.

Jag tycker: om ni kan engelska så skaffa er ett Starter Set. Det är ett bra sätt att komma igång och den har LMoP i boxen. Om ni kan svenska så skaffa er Svärd & Svartkonst eller Hjältarnas Tid.

HT är lite nybörjarvänligare men S&S är kompatibel med alla härliga gamla 80-talare, då kan ni ex vis köra B4 The Lost City, den funkar med S&S rakt av. (I mitt perspektiv har S&S ännu enklare regler än HT, men HT förklarar sina regler tydligare.)

Då räcker det med att SL kan engelska för resten av spelet S&S är på svenska.

Om ni fastnar för Dungeons & Dragons 5e finns även en konverteringsguide till nyaste Dungeons & Dragons för att köra The Lost City med den.

Allt detta gäller ju om ni är OK med att det är fantasy förstås :D
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det är en massa annat skräp som trängs i mina tankar, så min prepp går mycket långsamt. Men när jag har en stund över så tänker jag såklart på min nästa stora kampanj. Jag har skrivit lite om den förut, men grundidén är "vandrande riddare i ett främmande land". Tanken kom till mig när jag tittade på GoT (år efter alla andra) och insåg att de enda jag brydde mig om var riddarna. Och när jag i vintras ramlade över Hidden Kingdom växte min pepp.

Men det här är inte tråden där man skriver om sin setting, utan om sin prepp. Och såhär ser min prepp ut just nu.

Riddare plockar aldrig fram pergament och ritar kartor över omgivningen. Ganska ofta har de inte ens en plan över vart de ska, utan rider bara på måfå tills de hittar nåt. Båda dessa saker talar emot den långsamma proceduren i en hexcrawl. Egentligen skulle en jättelång slumpmötestabell passa bättre för att emulera genren. Men att ha 100% slumpmässigt content är lika illa som att ha 100% förutbestämt content. Det viktigaste för mig är att det finns val - riktiga val, inte bara gör en sak på måfå och upplev konsekvenserna.

Lösningen blev vägar! Genom det okända landet löper ett nätverk av vägar vilka binder ihop platser som en point-crawl. Och eftersom en point-crawl (som en dungeon) i princip består av förgrenande rälsar tog jag fasta på det och skissade ett dussin "väg-äventyr": först stöter man på det, sen det, sen det. För om man nu ändå har vägar (räls) finns det ingen anledning att inte bygga upp dem med teman och små berättelsebågar och foreshadowing och hela kittet. Ett exempel: mördad vandringsman utan utrustning - bakhåll - rövarnas läger - den fattiga byn rövarna kommer ifrån.

Samtidigt är det viktigt att spelarna faktiskt har ett val. Därför blev nästa steg att ge alla vägar ett sammanhang till varandra, så att de ibland korsar, ibland leder till ingenting och hela tiden har en omgivning. Steg tre blev således att göra slumptabeller för de olika omgivningarna. När rollpersonerna överger vägen för att gå ut i skogen/på fältet/över berget/korsa floden osv måste de lämna den rälsade "berättelsen" och istället vara med om något oförutsett. Jag använde en enhetlig struktur för alla slumptabeller så att 12 är en viss typ av möte, 11 en annan osv. för att skapa en sammanhållen känsla, men varierade innehållet så att det passar miljön. Låga värden är monster, höga värden är mänskliga NPC; 2 o 12 är farligast, 7 är vanligast. Så om 3 är "enormt monster" beror typen av monster på vilken miljö rollpersonerna befinner sig.

Steg fyra (ej gjort) kommer bli att strössla ut specifika landmärken och platser i det vilda. Syftet med det är såklart att erbjuda en värld utanför vägarna som faktiskt GÅR att utforska.

Parallellt med det här har olika grupperingar och encounters växt fram. Steg fem blir därför att beskriva vilka som finns i settingen: viktiga NPCs, monster, deras agendor osv.

Tätt knutet till detta är (6) att bestämma vad som INTE finns. Fantasyvärldar är ofta fyllda av alldeles för mycket skit vilket skapar den vilda Hanna Barbera-känslan som D&D har som sitt olyckliga signum. Därför är det också viktigt att definiera vad som inte finns i världen. Ska alver och dvärgar finnas? Isf, varför? Vilka trollformler kan man kasta och vilka får inte finnas med?

Efter att ha bestämt vad som finns och inte finns, vill jag gärna ge min setting lite djup. Jag vill ha något som ger spelarna en möjlighet att utforska och pussla ihop ledtrådar: något som kan driva dem framåt utöver att se nya ställen och som samtidigt ger världen en mer sammanhållen känsla. Hemligheter. I mitt fall kommer hemligheterna från den ursrpungliga premissen. Riddare letar efter Graal. Alltså måste det finnas något motsvarande att leta efter i min sandlåda. Jag har därför lagt in ett helgons gravplats. En annan "hemlighet" som kommer naturligt ur premissen handlar om själva det främmande landet. Hur kan det finnas vandrande riddare i ett främmande land? Vilken maktstruktur (eller avsaknad av makt) gör det möjligt att ha personer som både erkänns som främmande riddare men samtidigt inte är en invasionsmakt? Området måste alltså vara civiliserat, men sakna feodalherre. Så mitt andra mysterium blir således "vad hände med den tidigare kungen och eliten?" För att spelarna ska ha en chans att utforska dessa mysterium måste jag göra olika kedjor med ledtrådar (7). Eftersom jag inte har börjat göra detta än har idéerna inte behövt konfrontera verkligheten så jag tänker mig fortfarande att det kommer bli handouts och andra coola grejjer. Vi får se.

Mot slutet av processen (8) måste alla platser och vägar placeras ut på en hexkarta (just nu är vägarna och omgivningarna bara abstrakta streck och tecken). Jag föredrar att göra kartan så sent sm möjligt. Dels för att det tar en massa tid och tar ännu mer tid att göra om, men framförallt för att kartan tillför en begränsande realism. Därför tycker jag det är bättre att skriva så mycket content som möjligt utan att ha en karta, och sen anpassa kartan.

Därefter (9) måste platserna anpassas efter kartan. Det kan verka motsägelsefullt, givet vad jag precis skrev, men det ger mig en dold extra-växel av inspiration att gå igenom alla platser och tänka på vad som finns i omgivningen och fundera på hur det påverkar. Det brukar ge ett tjugotal encounters gratis, eller bättra på dem som redan finns.

Sist måste min kunskap om settingen översättas till en t100-lista rykten (10), så att spelarna har gott om ingångar.

---

Vid sidan av det här håller jag på (eller planerar) all lyx som jag skulle vilja ha:
a) en tabell med nära-döden syner
b) en anpassad utrustningslista
c) en tabell med skatter
d) en NPC-tabell (namn, kännetecken, syssla)
e) några (små) dungeons. Jag vill inte ha en dungeon-setting, men det är alltid fett när det finns någon grotta att gå ned i.
f) örter och annan fluff. Det är alltid mer awesome med en lokal flora och fauna.
 
Top