Jag segar med att gå upp idag och segar ännu mer med att börja preppa.
Ska samla tankarna...
Jag studsade mellan sex olika kampanjidéer:
Pratade med en vän och han sade "men... kan du inte köra dom grejerna, fast i al-Qadim eller FR?" (Jag hade ju redan tänkt att placera Razor Coasten ungefär där Maztica ligger i FR nu, på andra sidan havet från Sword Coast.) Men... jag tyckte faktiskt det var en bra idé!
Så mitt nästa projekt är att preppa denna aQ + YP-kampanj. Ska lägga Kult-projektet på en slow boil så länge. (Kommer komma lite mer poster där för jag har en halvfärdig tabell som jag tänkt posta där, och jag kan ju slänga upp den som den är och senare ev göra resten på den grejen.)
Jag ska utgå från Corsairs of the Great Sea istället för Golden Voyages. Regelsystemet blir 5e med mina många house rules.
Här är vad jag behöver göra, men min hjärna är inte så snäll på att låta mig jobba med det utan den vill mycket hellre att jag ska skriva på WRNU.
Ska skriva här efter hand jag gör saker. Hoppas det peppar mig lite. Skriv gärna om era egna sandlådepreppsprojekt här. Jag kan ta om det är SWN, Traveller osv också, måste inte vara fantasy, måste inte vara d20, men det ska vara sandbox för att vara on topic. Eftersom preppandet är så annorlunda.
Ska samla tankarna...
Jag studsade mellan sex olika kampanjidéer:
Pratade med en vän och han sade "men... kan du inte köra dom grejerna, fast i al-Qadim eller FR?" (Jag hade ju redan tänkt att placera Razor Coasten ungefär där Maztica ligger i FR nu, på andra sidan havet från Sword Coast.) Men... jag tyckte faktiskt det var en bra idé!
Så mitt nästa projekt är att preppa denna aQ + YP-kampanj. Ska lägga Kult-projektet på en slow boil så länge. (Kommer komma lite mer poster där för jag har en halvfärdig tabell som jag tänkt posta där, och jag kan ju slänga upp den som den är och senare ev göra resten på den grejen.)
Jag ska utgå från Corsairs of the Great Sea istället för Golden Voyages. Regelsystemet blir 5e med mina många house rules.
Här är vad jag behöver göra, men min hjärna är inte så snäll på att låta mig jobba med det utan den vill mycket hellre att jag ska skriva på WRNU.
- Rensa i min kampanjmapp (en "dragspelsmapp") ut saker från gamla kampanjer och kanske sätta etiketter för en gångs skull, brukar bli sjuk oordning i den.
- Läsa igenom Corsairs of the Great Sea igen och göra en relationskarta över NPC i Hawa.
- Bläddra lite i Hillfolk och Fiasco för att förbereda nån sorts setup för RP-skapande så det blir lite mer politik och driv mellan dom. Kanske lite tabeller och sånt kan jag skriva.
- Göra mig mer bekväm med aQs encountertabeller och MC-monster-blad, se till att jag har dom på plats.
- Placera ut Lost Shrine of Tamoachan, Dead in Thay, White Plume Mountain och Tomb of Horrors i närheten av Hawa. Ändra lite namn och sånt i dom så det passar aQ (kommer vara jobbigare för Dead in Thay som har en lite speciell setup [kanske slänger ut en del av dom sakerna, vi får se]).
- Skriva ut och sätta på min spelledarskärm dels tabellen över lingering injuries som vi använder från DMG, dels konverteringsreglerna för monster från 2e (ska prova WotCs egna ist för Stan Shinns denna gång) och för SLP (ska göra konverteringsregler för dom; aQ har ett lite flummigt kodsystem för att skriva ut en SLP på en rad men det krävs en hel del jobb för att göra om den raden till en full SLP och det passar inte min "vad som helst kan hända"-spelstil). Jag vet att det finns en 5e-variant av aQ monstren på DM:s Guild men... det ska vara lätt att leva. Och så en namngenerator specifik för Midani, språket som pratas i Zakhara (aQ:s land).
- Ta fram en kalender och sånt och på kalenderns innersta flärp skriva en dagschecklista för hexcrawling. Typ "stryk vatten, slå navigeringsslag" osv osv osv.
- Se till att jag har allt jag behöver, rollformulär etc etc. Sen kan jag egentligen dra igång. Följande saker vill jag också göra men dom är överkurs.
- Vill helst hinna göra denna med: att porta över några bra domänregler ex vis dom från ACKS, dom från BECMI, dom från 2e el likn. Så dom kan starta sitt eget rövarband osv. Detta är en riktig time sink men jag vill
- Likaledes att statta upp faktionerna runt Hawa på SWN-maner (med hjälp av ex vis An Echo Resounding) vore inte så dumt. Alternativt abstrahera faktionsskramlet liknande A Red and Pleasant Land s 156-157 (dvs bara tabell över random händelser).
- Jag har en egen idé till ett stridssystem för krig som ligger mycket nära det som presenteras i A Red and Pleasant Land s144-145 men fixar en del mattemisstag i den. Men nu är det ju inget krig i faggorna så vitt jag vet så det är inte lika bråttom för just den här kampanjen som det hade varit för Bladen Faller.
- Denna kan vänta: Hela Razor Coast-kampanjen skulle gå att köra utan problem i AQ. Monstren passar bra, platserna skulle gå lätt att flytta över (RC har gott om platser men det är inte superviktigt exakt hur långt ifrån varandra dom ligger), NPC skulle gå att byta namn på etc. Och RC-böckerna var dyra så jag skulle gärna se nån nytta av dom. Men, jag vill komma igång ganska snart så jag sätter detta som sista prio.
Ska skriva här efter hand jag gör saker. Hoppas det peppar mig lite. Skriv gärna om era egna sandlådepreppsprojekt här. Jag kan ta om det är SWN, Traveller osv också, måste inte vara fantasy, måste inte vara d20, men det ska vara sandbox för att vara on topic. Eftersom preppandet är så annorlunda.