Nekromanti WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,111
Location
Umeå
Wow, Tre Solar! Jag hade nog gjort preppen lite annorlunda, men jag blev grymt inspirerad på att köra en kort Skymningens färdkamrater (F. Bourgeon) kampanj, med fokus på vandrande riddare.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Nu vill jag inte att tråden ska urarta till att vi recenserar varandra för då kommer alla bara såga mig och jag bli opepp. Men Tre Solar jag tycker din plan verkar grymt bra, go for it! Blev väldigt insp.


Zire, Bourgeon rockar! Men egentligen är det Sirenens Sång som är det bra albumet i den trilogin. Lånade ut den till en kompis och han vägrade lämna tillbaka. Jag hade lånat hans Kult 2e och han sade "men du har ju lånat den, vi kan väl byta?" "Nej" sade jag och det gick han inte med på. :(
Menar inget illa mot Seter i detta. Jag var bara lite lost in the wilderness vad jag skulle göra med den där Kult 2e-boken

Dom andra albumen i Skymningens färdkamraten fastnade jag inte för men Bourgeon har några andra bra serier också
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Läste ut Corsairs of the Great Sea kampanjboken (den har spoilers för spelarna så läs inte den). Ska fortf gå igenom den igen och plocka ut saker till kort.
Ska läsa i äventyrsboken också men jag tror inte det kommer vara speciellt mkt i den som går att använda. Kampanjboken däremot hade en laddad setup med lagom mkt hemligheter och onda planer.

Men visst var det tråkigt att läsa en beskrivning av en spelvärld i textform.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Att läsa den gav mig några uppenbara uppslag till faktionssystemet från An Echo, Resounding men… om jag kan slippa använder jag helst nåt ännu lättviktigare. Kanske "random campaign event"-tabell a la i AR&PL.

Och igår läste jag rätt mkt i Yawning Portal boken. Börjar fatta lite mer av en av dom mer svårbegripliga dungorna i den, vilket är skönt för jag är fortfarande pepp på att ha med den dungan. Ska kolla i Sha'ir-handboken efter en bra grupp att ha som expy till en av grupperna där.


Gick igenom dom andra boxarna igen; tog fram båda böckerna från Land of Fate–boxen för jag tror dom kan komma till pass, tog ut cellofanlagret från LoF också (även om jag inte tog fram den utzoomade Zakhara-kartan) och ungefär hälften av kort-arken i den. Typ "typiskt al-Badia-tält, typiskt al-Hadhar-hus" osv, tror dom kommer bli användbara. Och från Golden Voyages tog jag fram två av dess sju broschyrer—en med båt-stats och en med segel-info. Jag tog också fram dom väder-spelplaner jag gjorde i höstas när jag försökte preppa Golden Voyages. Bläddrade igenom Golden Voyages och inser att jag vill/behöver göra en ship's crew generator av nåt slag, om det nu blir mycket piratäventyr.

al-Qadim:s spelledarskärm lät jag ligga i GV-boxen. Om vi körde 2e skulle jag behöva den men alla dom krångliga tabellerna är ju istället mekaniserade i femman på ett sätt jag tycker är enklare. Femmans skärms tabeller däremot använder jag dom flesta av, ex vis Conditions. Dessutom är al-Qadims skärm så himla sladdrig och fall-benägen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Undrar om min uppåtperiod är slut -- isf varade den nästan 50 dagar, rekordlänge. Synd att jag inte hann preppa klart. Men fick en del läst igår i aQ-böckerna. Min policy är att allt jag skriver i den här tråden ska spelarna kunna läsa, och det preparbetet jag gjorde igår tangerar spoiler. Men, jag kan beskriva det såhär: det handlade om att knyta en av yawning portal-grejerna närmare in i aQ:s värld.

Den här kampanjen är vansklig av två anledningar, båda nämda i tråden redan: att jag riskerar lite pannkaka av att blanda hillfolk och D&D som regelsystem, och att jag är så inne på att representera aQs kanon ist för att hitta på allt själv. Sist vi körde aQ lade jag in mystaragrejer utan att byta namn på dom så "Cynadicea" ligger nu mellan pantheon's league och ruined kingdoms. Och "Thracia” ligger också där. Denna gång ska jag byta namn på saker och få det att passa in bättre. Vilket är bökigt för som alla världsböcker från 2e/3e-eran är aQ-böckerna brödtexter ist för vad jag vill ha: listor, mindmaps, tabeller, pilar osv. Men jag har bäddat för detta och då är det bara att jobba på.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Väder-spelplanen var jävligt fräsig! Nu blev lite jag sugen på väder.

Sen har jag en kalender-fråga: när du (2097 eller någon annan sage) gör din kalender, skriver du nån info i den och i såna fall vilken? Typ 30 maj landstinget Golions armé. 8 september når den Fir om ingen stoppar dem!"

Jag har alltid tänkt att schemalagda händelser är en sån grej som förstör vad som helst, men nu börjar jag fundera på om problemet kanske bara finns när de är på äventyrsnivå (efter tre nätter slår mördaren till igen, då får ni nästa ledtråd). Isf kan kanske schemalagda händelser användas för att skissa ut händelseförlopp som är större eller mindre än det som rpna huvudsakligen interagerar med. Funkar det?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Läser äventyrsboken i Corsairs. Kampanjboken har bra info men på ett för mig svårtillgängligt sätt. Äventyrsboken har sex äventyr. Det första är för mig helt oanvändbart. Fattar inte hur man tänker när man skriver denna typ av äventyr. Spoiler för andra grupper som tänkt köra det, mina egna spelare kan läsa utan problem
Går ut på att RP är caravan guards, och "först händer det och sen händer det och sen händer det" osv. Skriv en bok istället, Nicky Rea! Det är skrivet mer som en novell än som en äventyrsmiljö.
Jag kan ju ta NPC:er från det, och det ska jag nog göra.

Men, jag läser vidare i den här broschyren för jag har sett skymtar av en sak längre fram i den som jag definitivt vill ha med i kampanjen.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tre solar;n233939 said:
Väder-spelplanen var jävligt fräsig! Nu blev lite jag sugen på väder.

Sen har jag en kalender-fråga: när du (2097 eller någon annan sage) gör din kalender, skriver du nån info i den och i såna fall vilken? Typ 30 maj landstinget Golions armé. 8 september når den Fir om ingen stoppar dem!"
Jag gör visserligen det men jag har inte haft så bra resultat av såna grejer än. "Rövarna slår till om 20 dagar om ingen stoppar dom" har jag använt rakt av men RP stoppade dom inte så det blev mest att jag sköt mig själv i foten. Men jag ska experimentera vidare.

Tre solar;n233939 said:
Jag har alltid tänkt att schemalagda händelser är en sån grej som förstör vad som helst, men nu börjar jag fundera på om problemet kanske bara finns när de är på äventyrsnivå (efter tre nätter slår mördaren till igen, då får ni nästa ledtråd). Isf kan kanske schemalagda händelser användas för att skissa ut händelseförlopp som är större eller mindre än det som rpna huvudsakligen interagerar med. Funkar det?
Har mest negativa erfarenheter men jag ska prova vidare med sånt. Går ju också att lägga in lite tärningar i kalendern. "Idag är det 1/4 chans att rövarna slår till, nästa dag är det 1/3 chans osv." Och vissa saker som "Idag är det 1/7 chans att byta till vinter-versionen av vädertabellen, imorgon 1/6 osv".

Det viktigaste med kalendern är inte att planera framtida saker utan att ha den som typ dagbok och klocka. Allt från mikrogrejer som "klockan 12:30: fackla tändes" till mellangrejer som "Fjärde magarib: expeditionen till Thracia påbörjad". (Därför är det bra att ha mer som en dag-för-dag-kalender så man bara kan sätta "FT" i 1230-rutan.)

Kalendern är till för att ha koll på rests, mat, encounter checks osv. Vi använder femman och där finns en regel att man bara kan dra nytta av en long rest en gång per dygn.

Precis som du säger är det till för stora campaign events och att skriva in saker som uppstår i spel.

Ex vis: skriv inte i början "Ledtråd delas ut 7 april, 11 april, och 21 april" men om en mördare genom spelande kommer undan så kanske du väljer att slå för när nästa mord ska inträffa så du sen kan kalendra det. Å andra sidan gillar jag hellre att använda "clock of destiny" för det, dvs man slår tärning, öppet, varje dag för att se om "är det HÄR dagen då det händer?"

Exempel: St John och H. Philip har plundrat en grav och tagit en jadeamulett. I äventyrets beskrivning av amuletten står att efter 4d6 dagar efter att amuletten bytt ägare kommer det en övernaturlig hundliknande varelse och anfaller den som har amuletten. Istället för att slå 4d6 genast och kalendra det gör jag hellre så här: jag sätter en pjäs på ruta 4-6, eller ett kryss på ruta 4-6 på ett rutpapper, och varje dag slår jag öppet en tärning. Första dagen 1d6, andra dagen 1d5 [ex vis 1d6-sexor-går-om], tredje dagen 1d4 osv, och flyttar pjäsen / sätter nya kryss. När det blir en etta så beskriver jag hur dom drömmer om hundarnas ylande och så flyttar jag upp till sexan igen, fast nästa rad, ruta 3-6, och börjar om med 1d6, 1d5, 1d4 osv. Nästa etta, ny rad. Förutom om dom är på sista raden. För då blir det... HUNDATTACK!!!!

Perfekt för 5e:s "dom går åt fel håll i 1d6 timmar"-regel som jag tycker är urkonstig om man inte använder dolda slag, vilket jag inte vill göra. I den situationen kan det ibland vara mer rätt att använda timme-för-timme-regeln (och så länge dom står stilla får dom inte göra såna slag; dom "måste gå fel för att kunna hitta rätt" s.a.s. och få göra ett vanligt navigation check igen). En bra bit in i kampanjen när dom är vana och utleda på att varje vildmarksfärd (om dom inte följer vägar + landmarks) kommer ha en massa vilsna timmar och vandrande åt fel håll, och dom har lagt in en scriptat rutin att "ja ja, vi går väl bara på tills vi hittar igen" då kan man byta tillbaka till att slå 1d6 timmar och att bara "OK, ni var vilse i 5 timmar" och räkna bort 5 timmar på dagen, placera dom femton miles käpprätt bort, och låta dom fortsätta slå där.

Samma med medvetslös 1d4 timmar, ibland slår vi timme för timme (med 1d4, 1d3, 1d2, 1d1) och ibland slår vi bara 1d4 för det är ändå inte så mkt annat dom vill göra än att vänta där i upp till 4 timmar. Beror på hur bra dom har belägrat platsen dom är på. Om dom sitter mitt i en jättesårbar plats så är en-timme-i-taget nice.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,855
Location
Ereb Altor
Tre solar;n233939 said:
Sen har jag en kalender-fråga: när du (2097 eller någon annan sage) gör din kalender, skriver du nån info i den och i såna fall vilken? Typ 30 maj landstinget Golions armé. 8 september når den Fir om ingen stoppar dem!"

Jag har alltid tänkt att schemalagda händelser är en sån grej som förstör vad som helst, men nu börjar jag fundera på om problemet kanske bara finns när de är på äventyrsnivå (efter tre nätter slår mördaren till igen, då får ni nästa ledtråd). Isf kan kanske schemalagda händelser användas för att skissa ut händelseförlopp som är större eller mindre än det som rpna huvudsakligen interagerar med. Funkar det?
Jag gör ofta så här med övergripande händelser och sådant som av olika orsaker inte kan ske med speed of plot. Mest gör jag det för att det inte ska bli "men, hur kunde Goilons armé nå Fir på 4 dagar??" och plötsligt så funkar inte fysikens lagar längre. Händelser av typen Dag 2 anfaller orcherna är jag inte mycket för, men som sagt däremot "orcherna nås av nyheten om överfallet den 3:e och den 9:e når de utposten", typ. Men även "det är presidentval den 18:e" och liknande. Det hjälper mig oerhört med den ganska sparsmakade prepp jag orkar göra.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
1. Mappen rensad. Ska bara sortera in saker i den (både saker jag plockat från aQ-boxarna och utskrivna saker).
1a. Måste därför... skriva ut allt!
2. Har läst igenom men vill gå igenom en gång till. Kanske inte behöver öra kartotekskort från dom nu om jag blir mer bekväm med boken och var allt står.
3. Klart!
4. Inte gjort än!
5. Har inte valt exakta platser för dom än och skrivit ut nya namn men har kommit en bra bit på detta + pluggat in dom lite mer.
6. Inte klart
7. Inte klart fysiskt, klart "i huvudet"
8. Inte klar.
9. Har committat till att använda ACKS+Axioms 3 systemet för detta men kommer vänta tills dom närmar sig level 9
10. Fick massor av idéer till factions när jag nu läste om aQ-böckerna men... detta är så jåhåhåbbigt. Vill inte
11. Inte klart än men det är ju en SMOM.
12. Njaej... orkar inte. Men kanske ska plocka ut några "vinjetter" från RC och lägga dom in i Hawa. Vi får se. Tänker att med HF-drivet kommer det inte vara lika viktigt med en massa randomencounters i stan och i värsta fall kan jag ta till Vornheim-prylar.

Så, vad behöver jag göra som är kvar, omnumrerat:
  1. Committa till var dom fyra av YP:s grottor jag ska använda ska ligga.
  2. Läsa om CotGS ännu en gång, och läsa äventyrsboken från samma box för att se om det är något i den jag vill använda (har sett minst en grej)
  3. Skriva ut
    • Lingering injuries. Iofs behöver vi ändå DMG för magic items…?
    • Konverteringsformeln för 2e-monster (kan iofs regeln mer eller mindre i huvudet vid det här laget. Men...)
    • Extra namnlista&trinket-lista för aQ
    • Dom fyra NPC-mallarna
    • Slot grid för dom spelare som vill ha den
    • Rollformulär, hench-formulär, utrustningsformulär olika sorter inkl Hillfolks ditto
    • aQ-fierade namn på specifika NPC-er, folkslag och platser i YP
  4. Sortera in alla dom utskrivna sakerna + aQ-boxarnas ark i min mapp.
  5. Sortera boklådan så jag har allt jag behöver vid bordet
  6. Skriv ner dagsrutinen på kalenderflärpen
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Och… viktigast av allt. Städa. Om vi ska lira här så kan det inte vara så här stökigt. Har prioriterat att preppa högre än att städa men nu när kampanjstart närmar sig…
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hittade mina 2e encountertabeller, dom som följde med aQ monstrous compendium, tycker dom ser OK ut som dom är. Vill inte kladda på dom för att markera vilka som finns i 5e mm [och isf vad ett bra No Appearing skulle vara eftersom 5e:s monster inte har en sån stat] och vilka som bara finns i aQ. Jag kan köra med 2e-verren av monstren när dom är i vildmarken och med 5e-versionen när dom är i YP-dungorna, det blir rättvist ändå tycker jag. Som sagt, det viktigaste är att det finns en regel.

Jag vet att DM's guild har en bok med aQ-monster i 5e-version men jag känner inte för att köpa den! Jag har ju mina MC-blad i en snygg muji-pärm.

PS. Även om encountertabellerna ser bra ut som dom är så står det inte hur ofta man ska slå på den. :( Hittade det på sidan 138 i 2e DMG där det är skrivet på ett omständigt sätt. Om jag får tidsnöd får jag skriva ut den sidan rakt av, helst vill jag göra om den så den blir lite mer direkt. Och… den i 2e DMG har inte aquatic…?!?!?!? Nej jag ska skippa att lyda 2e här och istället lyda 5e DMG sidan 86. Jag ska köra konsekvent på fyra checks om dan. (2e har 2-6 checks om dan beroende på terräng) Om vi är inne i nån sorts inzoomat-en-timme-i-taget-lir kan jag använda min 1d6,1d5,1d4-osv-metod för att få redan på vilken timme monstren slår till.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Now the knots are burning för båda mina bortresta spelare kom tillbaka idag. Behöver… styra upp!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har panik för jag inser att en grej saknas. Om RP är med i, eller mot, piratrådet så kanske det borde finnas lite yttre hot mot dom? Och det gör det ju i form av kriget mot Qudra. och då borde jag kanske preppa upp det lite och inte bara förlita mig på 2e-flummande.

ska ta en ny kik i Hillfolk… ok, dom har att spelarna väljer ett theme för "avsnittet". Njaej… :/
Ska sätta mig med båda CotGS böckerna och AR&PL:s lista.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
"Can be easily repurposed for adventures outside Voivodja by replacing the names of the houses and NPCs with search/replace". Ja om man vill ha krocket-spelande pirater och time-dilution i öknen så… :/ får nog bli en hand-genomgång ist för search-replace.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Oj det visade sig vara en mycket mer värdelös lista än jag trodde. Bara i Voivodjas värld där tiden är trasig kan man ha såna kaotiska skeenden där mordet sker innan det annonseras osv. + att jag orkar inte översätta alla te-drickanden och krocketspelanden. Hmm… göra en egen lista… ?! behöver ju inte vara lika lång i början :/
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har nu läst dom tre första av äventyren.
Det första: värdelöst. Kan använda NPCerna och sätta igång eventsen men den sekunden RP lämnar rälsen eller inte tar betet så ska jag låta dom gå, det finns mkt annat i trakten att göra
Det andra: var bra!?!!! Ska använda det rakt av. Dungeonkartan hade två delar och jag bytte ut en av dom mot en dyson delve, andra halvan var bra som den var. Fisktanksdelen behåller jag.
Det tredje: nej, det var rätt tamt. Det jag däremot ska göra är att låta dom encounter areas äventyret beskriver ligga där dom är. Om RP mot förmodan ramlar över dom så finns dom där

Tre kvar!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Wrnu låter mig inte plussa inlägg. Hursomhelst, hittade precis en ny blogg med nya spells och demoner. Jag har ett komplicerat förhållande till magi, för i många system är magi det som känns MINST magiskt (supermycket regler och krångel) och det som har störst chans att krocka med spelets estetik. Därför tycker jag att demoner är ett lovande alternativ: det kodifierar en förhandling mellan spelare och spelledare men den sker in-game istället för som en regeldiskussion.

Anyway, ett exempel

"A black dagger of stone and grey leather. Cannot speak or see, but can hear very, very well. Creatures injured by Rone feel no pain, only a curious sensation of pressure. If you hold it like a pen and use blood as ink, Rone will write the answers to any questions you ask, provided it has overheard the answers since you summoned it. It could transcribe a conversation in perfect detail or tell you how many people entered a room, what they said, and when they left."

https://coinsandscrolls.blogspot.se/2017/04/osr-100-entities-you-can-summon.html?m=1
 
Top