Tre solar;n233939 said:
Väder-spelplanen var jävligt fräsig! Nu blev lite jag sugen på väder.
Sen har jag en kalender-fråga: när du (2097 eller någon annan sage) gör din kalender, skriver du nån info i den och i såna fall vilken? Typ 30 maj landstinget Golions armé. 8 september når den Fir om ingen stoppar dem!"
Jag gör visserligen det men jag har inte haft så bra resultat av såna grejer än. "Rövarna slår till om 20 dagar om ingen stoppar dom" har jag använt rakt av men RP stoppade dom inte så det blev mest att jag sköt mig själv i foten. Men jag ska experimentera vidare.
Tre solar;n233939 said:
Jag har alltid tänkt att schemalagda händelser är en sån grej som förstör vad som helst, men nu börjar jag fundera på om problemet kanske bara finns när de är på äventyrsnivå (efter tre nätter slår mördaren till igen, då får ni nästa ledtråd). Isf kan kanske schemalagda händelser användas för att skissa ut händelseförlopp som är större eller mindre än det som rpna huvudsakligen interagerar med. Funkar det?
Har mest negativa erfarenheter men jag ska prova vidare med sånt. Går ju också att lägga in lite tärningar i kalendern. "Idag är det 1/4 chans att rövarna slår till, nästa dag är det 1/3 chans osv." Och vissa saker som "Idag är det 1/7 chans att byta till vinter-versionen av vädertabellen, imorgon 1/6 osv".
Det viktigaste med kalendern är inte att planera framtida saker utan att ha den som typ dagbok och klocka. Allt från mikrogrejer som "klockan 12:30: fackla tändes" till mellangrejer som "Fjärde magarib: expeditionen till Thracia påbörjad". (Därför är det bra att ha mer som en dag-för-dag-kalender så man bara kan sätta "FT" i 1230-rutan.)
Kalendern är till för att ha koll på rests, mat, encounter checks osv. Vi använder femman och där finns en regel att man bara kan dra nytta av en long rest en gång per dygn.
Precis som du säger är det till för stora campaign events och att skriva in saker som uppstår i spel.
Ex vis: skriv inte i början "Ledtråd delas ut 7 april, 11 april, och 21 april" men om en mördare
genom spelande kommer undan så kanske du väljer att slå för när nästa mord ska inträffa så du sen kan kalendra det. Å andra sidan gillar jag hellre att använda
"clock of destiny" för det, dvs man slår tärning, öppet, varje dag för att se om "är det HÄR dagen då det händer?"
Exempel: St John och H. Philip har plundrat en grav och tagit en jadeamulett. I äventyrets beskrivning av amuletten står att efter 4d6 dagar efter att amuletten bytt ägare kommer det en övernaturlig hundliknande varelse och anfaller den som har amuletten. Istället för att slå 4d6 genast och kalendra det gör jag hellre så här: jag sätter en pjäs på ruta 4-6, eller ett kryss på ruta 4-6 på ett rutpapper, och varje dag slår jag öppet en tärning. Första dagen 1d6, andra dagen 1d5 [ex vis 1d6-sexor-går-om], tredje dagen 1d4 osv, och flyttar pjäsen / sätter nya kryss. När det blir en etta så beskriver jag hur dom drömmer om hundarnas ylande och så flyttar jag upp till sexan igen, fast nästa rad, ruta 3-6, och börjar om med 1d6, 1d5, 1d4 osv. Nästa etta, ny rad. Förutom om dom är på sista raden. För då blir det... HUNDATTACK!!!!
Perfekt för 5e:s "dom går åt fel håll i 1d6 timmar"-regel som jag tycker är urkonstig om man inte använder dolda slag, vilket jag inte vill göra. I den situationen kan det ibland vara mer rätt att använda timme-för-timme-regeln (och så länge dom står stilla får dom inte göra såna slag; dom "måste gå fel för att kunna hitta rätt" s.a.s. och få göra ett vanligt navigation check igen). En bra bit in i kampanjen när dom är vana och utleda på att varje vildmarksfärd (om dom inte följer vägar + landmarks) kommer ha en massa vilsna timmar och vandrande åt fel håll, och dom har lagt in en scriptat rutin att "ja ja, vi går väl bara på tills vi hittar igen" då kan man byta tillbaka till att slå 1d6 timmar och att bara "OK, ni var vilse i 5 timmar" och räkna bort 5 timmar på dagen, placera dom femton miles käpprätt bort, och låta dom fortsätta slå där.
Samma med medvetslös 1d4 timmar, ibland slår vi timme för timme (med 1d4, 1d3, 1d2, 1d1) och ibland slår vi bara 1d4 för det är ändå inte så mkt annat dom vill göra än att vänta där i upp till 4 timmar. Beror på hur bra dom har belägrat platsen dom är på. Om dom sitter mitt i en jättesårbar plats så är en-timme-i-taget nice.