Nekromanti WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Sov jag bara fem timmar? Trodde uppåtperioden skulle ta slut nån gång :(
Men hoppas jag kan kanalisera det till att preppa.
Ska idag försöka göra en grej som inte stod på min lista men som jag tror jag vill ha, typ en liten encounterlista eller vinjettlista för Hawa liknande den i Razor Coast. Ska ta encounters från lite olika källor ex vis RC, Hawa-boxen som faktiskt har några, och se om jag hittar några online också eller om jag kan porta någon från Vornheim eller Red Tide. Ska också försöka slänga in lite krokar till en av grottorna i YP.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Hoppsan jag tittade i aQ-boxarna igen och upptäckte en hel box & kampanjbok om en stad i närheten av både Hawa och Qudra! Borde nog kika igenom den snart. Men, jag måste prioritera, det brinner i knutarna för kampanjstart och jag behöver få ihop så det räcker för en first session i och runt Hawa snart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gjorde en grej som jag egentligen brukar avråda från. Jag brukar vara mot alla typer av överdrivet coola setpieces och sånt för då kommer det vara lätt att man undermedvetet vill lotsa RP in i dom. Istället ska hela världen ha massor av coolt så inte DM har nån favoritplats att få dom till.

Men, jag gjorde en handout som jag blev så nöjd med. Måste, måste, måste detacha mig från den. Tänka hundra gånger "det är OK om RP inte hittar det rummet" om och om igen. Om dom inte gör det kan jag i värsta fall återanvända den i en ny kampanj (gäller bara rum som dom aldrig har hört talas om. Skillnaden mellan repurposed content och quantum ogre kan ju vara hårfin men att ta ett hus eller ett rum som dom inte valde bort utan som dom bara helt enkelt missade, och sen lägga in det i ett nytt sammanhang i en ny spelvärld, är annorlunda än att ha "rummet är alltid bakom den andra dörren dom öppnar, oavsett vad RP gör"-fusk. Hoppas jag.)

Ska också tänka: Om jag har tålamod med handouten tills den helt plötsligt blir upptäckt helt naturligt, då kommer det vara så mkt coolare. Men, jag ska lära mig min läxa och inte göra mer sånt här.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Kopierar ner att-göra texten till en floppy för imorgon måste det bli WRNU-fri dag!
Måste koncentrera mig på att preppa! Och diska! Och ta syra! Och gå till sjukgymnasten! Fast dom fyra sakerna LIFO, till skillnad från prepp och disk blir nog inte sjukgymnastiken glad av ordinary water with a few spoonfuls.
Ses på andra sidan preppcrunchen, kära WRNU!
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
2097;n232441 said:
Det finns nybörjarmoduler som är sandboxar dock!...
Tack för alla tipsen. Om jag vill fortsätta prata system/moduler o.s.v. - ska jag göra det här i sandboxtråden, eller någon annan stans? Det känns lite off topic.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
För min del är det bara trevligt & uppskattat om det sker här i vår hörna, men om det är svar från kreti och/eller pleti du är ute efter så är kanske en ny tråd bra.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag gjorde en d20-tabell över karaktärsbrister hos ens hirelings

Iden är att alla vanliga hirelings har något fel i huvudet som kommer fram i stressiga situationer. Om de missar ett moral-slag gör man ett streck, missar de en gång till gör man ett kryss. Hirelings som fått ett kryss kommer göra sin nesliga gärning så fort de får tillfälle. Jag tänker mig att man kan återställa moralen genom att låta dem sova ut (i en säng), äta och få pengar eller göra nåt annat rimligt. Då blir kryss streck och streck försvinner.
Om en hireling blir påkommen på bar gärning och blir besegrad i ärlig kamp lugnar alla andra ned sig ett steg.
Avrättar man en blir alla streck - ingen flippar just nu, men ingen blir långt ifrån att flippa.

Svaghet
1. Cowardice. The next time the NPC is called upon to perform a dangerous task, s/he instead puts someone else in harms way
2. Neglect. The next time the NPC is called upon to perform any important task, s/he fails to perform it
3. Deserter. As soon as opportunity present itself, the NPC will abandon the party.
4. Turn-coat. As soon as opportunity present itself, the NPC will sell out the party to their enemies.
5. Babble. The NPC talks too much, and reveals the party's plans to anyone listening.
6. Forgetful. The NPC forgets something s/he was tasked with carrying.
7. Theft. The NPC steals from the party.
8. Fear. The NPC refuses to keep going and will become violent with panic if forced.
9. Madness. The NPC is haunted by nightmares and traumatic visions.
10. Instigator. The NPC sows dissent among the others hirelings.
11. Mutiny. The NPC tries to overthrow the PCs and assume leadership of the party.
12. War-weary. Needs to rest often, slows the party down.
13. Hatred. Hates another hireling vehemently; blames them for failures, might try to kill them.
14. Greed. Will refuse to share loot, food or other things with the party.
15. Stress. The NPC becomes clumsy or sloppy; -4 on all rolls.
16. Zealous. Becomes increasingly superstitious or religious; sees all things as portents or warnings.
17. Cruelty. Will hurt defenseless others given the slightest provocation.
18. Cheater. Doesn't pull his own load in small, everyday tasks; dissent grows, check morale among the other hirelings.
19. Pride. Thinks himself/herself better than the fellow travellers; considers menial tasks beneath him/her and asserts his/her superiority whenever possible.
20. Stupidity. When left unchecked, the hireling performs an amazing feat of irrationality: endangering the entire party.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101


Jag är ute efter att lära vid mästarens fötter!​


Jag frågade kreti och pleti (rollspelsfacebook) för någon månad sedan. De rådde mig att spela Dungeon World!

Och jag tycker det verkar bra på många sätt. Men obehagligt flexibelt! En barbapappa i blorbkostym! Jag är rädd att jag skulle göra allt lite lagom svårt för spelarna och på så sätt beröva dem både förluster och verkliga segrar. Spelarnas val ska vara meningsfulla! Det är viktigare än både berättelsen och balansen (för mig)!

Drömmer om ett inverterat Dungeon World. Ett omedgörligt grottkrälsskelett där det är impromekanikerna som är kostymen (eller de ruttnande barbapappamjukdelarna!). Kanske lite som "The GLOG", ett halvfärdigt OSR-hemmabygge där vissa karaktärsklasser kan flumma järnet! Lönnmördaren kan till exempel försvinna och sedan utse en SLP-statist som var lönnmördaren i förklädnad hela tiden (http://goblinpunch.blogspot.se/2016/05/the-glog.html). Tycker det är spännande att ge spelare sådana världsomdanande redskap, men vill att spelledarens halva ska vara konsekvent och regelstyrd. Nåväl!


En av mina spelare kör redan Lost Mine of Phandelver med en annan grupp! Tyvärr! De verkar ha kul. En av spelarna är en björn ur monster manual istället för en vanlig karaktärsklass.

Egentligen vill jag börja superenkelt, med något spelarna kan spela klart på en eller två gånger. Då behöver de inte binda upp sig för så mycket och det känns mer ok om allt råkar bli pannkaka. Körde jag S&S skulle jag vilja börja med något mindre än Lost City. Kanske någon av Svartkonsts egna moduler? (Med det sagt: Lost City verkar hur häftigt som helst! Kanske något att köra sedan om de får blodad tand?)

Jag lutar mer och mer åt något OSR-system. Men det finns ju så många att jag blir snurrig. Vad skulle du säga är Svärd och Svartkonsts största fördelar jämfört med t.ex. LotFP?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Håller med dig om DW.
Lost City är inte jättestor ju? Den är väldigt gradvis just pga sin pyramidform?
Vad mer är bra, hmm… One Page Dungeons är små men kanske en på tio är bra.
Dyson's Delves är bra, The Stygian Garden of Abelia Prem är bra.
Dom fyra stora är ju Stonehell, Barrowmaze, ASE och Dwimmermount.
Red Tide är en verktygslåda som aldrig sinar, jag filar bort den skumma settingen i den och använder idéerna i alla möjliga sammanhang.

Men mest av allt gillar jag när det är en mix av stad, skog och grotta. Keep on the Borderlands kan ni ju köra.

Det verkar som om ni är OK med engelska. Då tycker jag ni ska köra femman. Den är bäst. Helt rätt att rollpersonen är björn. Det är lätt att köra med monstren från dom gamla äventyren. AC = 19 - AC
attackbonus = 2 + halva HD
Hp och skada använder man rakt av
XP-formeln är jättekrånglig (DMG s 274) men i värsta fall ta det som står rakt av.

LotFP vs S&S… jag gillar saving throws bättre i S&S och varelseslagen med. Är också enklare att fatta wildernessreglerna i S&S. LotFP har dock riktiga clerics. Men, den är på engelska och som sagt, då är det svårt att motivera att välja bort 5e. Dessutom är bilderna lite töntiga om man inte är sjukt nostalgisk för Cannibal Corpse. På namnet kan man ju lätt tro att det är gulliga Flame Princess från Adventure Time, men… Är osäker på hur mkt jag vill stötta Raggi faktiskt :/ å andra sidan är ju 5e en megacorporation som äger.

http://donjon.bin.sh/5e/dungeon/ Här hittar du korta dungeons för att ha i början.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
När det gäller femman är det egentligen bara två saker som jag är osäker på:

* Jag är rädd att det ska vara för crunchy (vill ha enkla regler eftersom jag bara kan ha korta spelmöten)
* Jag är rädd för att det ska bli dyrt. Starter set är visserligen billigt - men förr eller senare behöver jag väl coreböckerna?

Det som fick mig att tänka på LotFP var att jag redan har Vornheim och tycker t.ex. Veins of the Earth verkar spännande. Men det är ju inte mycket till skäl att välja ett system - de funkar ju till S&S också. Och 5e - med betydligt mindre modifikationer än jag trodde!

Raggi kör alltså skräckel som estetisk profil? Weird fantasy roleplaying! Då förväntar jag mig China Mieville inte Cannibal Corpse! Och vilket bedrägligt snällt omslag! Om han dessutom är någon slags skurk blir det ju väldigt oaptitligt. Svärd och Svartkonst tilltalar mig - jag gillar slumptabeller och robotar och insektoider! Så jag kanske kan koka ner det till S&S v.s. 5e?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, det är dyrt :( och sanningen är att du förr eller senare kommer sitta där med en massa dyra 5e-böcker och spell cards och ett gråtande kontokort. Men, det kan mycket väl vara låååångt senare. Du klarar dig nämligen med Basic-reglerna och SRD:n speciellt om du vill ha OSR-ig känsla och tak på regelkrånglet. Dom har alla levels och massor av monster och spells och magiska föremål men dom avsaknar dom krångliga klasserna som Barbarian, Battlemaster och Sorcerer. Dom är inte helt overlap, Basic har saker som SRD:n inte har och tvärtom.

Det kommer inte vara pga behov som du kommer sitta där med hyllan full av vackra och ömtåliga 5e-böcker, utan för att du kommer få för dig att du vill ha dom, att dom är snygga (för hjälp vad jag gillar bilderna i dom, förutom halflings grumble grumble), att dom ger dig inspiration till att skapa egna dungeons etc. Se då till att du inte tillåter kapitel 6 i PHB (en bok som vi i vår grupp kallar för smeknamnet "peachbee" eller ibland bara "peach" något jag inte sett i någon annan grupp) för där har dom lagt det mesta av krånglet i hela spelet och märkt det "optional" (vi började köra med det efter ca två år).

Om du skaffar dig ett Veins och lite pregens + Basic så är det ju bara och köra med det. Veins har ju redan en massa monster, en Monster Manual vore bara i vägen.

Veins använder dessutom inte LotFP rakt av utan för att vara kompatibel med femman och alla andra OSR-spel har dom gjort "AC: as Leather" osv istället för att skriva in en siffra. Nu tycker ju jag att det är mycket jobbigare att slå upp vad leather har för värde, kolla om det är dexbonus inräknat osv osv ist för att bara dra siffran från 19. Och dom har gjort Veins "rättvist jobbigt" dvs lika jobbigt oavsett vilket spel du använder. (Dessutom använder ju LotFP redan, precis som femman, stigande AC. Det här med sjunkande AC gäller för dom som kör dom riktiga gamla TSR-äventyren och böckerna, + några få kloner som har behållt det ex vis Labyrinth Lord. Som sagt, för att vända så ta 19 - AC, funkar åt båda hållen. (För 2e ta 20-AC. 2e utvecklades med stigande AC i åtanke men i sista stund bytte dom tillbaks till sjunkande och då räknade dom med 20- istället för 19- i fyllan och även i viss mån i villan. Men från och med trean blev det stigande. [OBS OBS OBS: till alla nördar: jag bryr mig icke!! det är hugget som stucket for all I care!]) Men så här blir det när ett spel är 40 år gammalt :D

Det bästa med PHB är att det finns fler "backgrounds" men det går ju att skriva egna såna, det är nästan bättre att göra det.

Det finns en sak i Dungeon Master's Guide som fattas från Basic och SRD:n men den ska jag skriva här istället. Vissa spells är ju så här "dom träffar ett kubformat område såhär och såhär stort". Jobbigt om man inte har haft spelpjäser. Men då finns det en frivillig (dvs enligt min åsikt helt obligatorisk) regel som gör om alla spells till att istället träffa ett visst antal personer. Ta den siffran från dom skriver, ex vis om det är en 20x20x20 cube så är siffran du vill plocka ut 20. Dela det med fem och runda uppåt (i vanliga fall i D&D rundar man alltid nedåt). Så den där spellen, du kan glömma det där med cube, se kubformen bara som stämningstext, utan det är helt enkelt en fyra-personers-träffar-spell. Två undantag: cones, dela med 10 istället (så Burning Hands träffar 2 alltså), lines, dela med 30 istället. (Oroa dig inte, Lightning Bolt kommer träffa fyra personer ändå -- 100 / 30 blir fyra om man rundar upp.) Och, om, och bara om, det tidigare uttryckligen sagts "dom står tätt" eller "dom står glest" så lägg till eller dra bort 1d3 antal personer. Men detta kan man inte komma dragandes i efterhand. Om man känner på sig att det vankas svavel då gäller det att etablera att dom sprider ut sig i tid.

Med fördel skriver ni ju upp eller lär sig antalet för varje spell istället för att räkna ut det varje gång.

Jag tycker detta är en 100% nödvändig regel och den borde ha varit med redan från början.

Ska ge lite andra grejer från DMG som jag använder som är lite mer optional...

Dom föreslår att inte slå initiativ utan bara ha folk sorterade som om dom alltid slog 10. Det tycker jag är en bra regel, för jag gillar när strid och ostrid kan flyta in och ut ur varandra utan att det blir "nu börjar brädspelet, slå initiativet och ta fram chipsen"-känslan som i Final Fantasy-spelen där man råkar nudda vid en goblin och hela spelet byts till ett annat sorts spel. Nu är det ju lite osmart av dom att lägga till 10 istället för att bara sortera på modsen direkt men det blir ju samma resultat om man sorterar -1, +1, +3, +5 som om man sorterar 9, 11, 13, 15. Det står inget mer om den regeln än det jag har skrivit här.

Vi använder också en tabell över permanenta skador och sår man kan få när man går ner på 0 HP men den är definitivt inte nödvändig, speciellt om du vill minimera regelkrångel. Dom dör ändå.

Där har du det bästa från PHB och DMG; Monster Manual är bra rakt igenom för jag blir så inspirerad till olika dungeons jag vill göra men samtidigt är det den minst nödvändiga boken om du ska använda resurser från OSR.

Men, en till varning. Om du väl börjat köpa femmans böcker så har dom en tendens att få dig att köpa varandra. Ex vis: dom första äventyren (Tyranny of Dragons, Princes of the Apocalypse -- tyvärr är båda dessa väldigt dåliga) går att köra med basic utan problem, men Curse of Strahd, Storm King's Thunder och Tales of the Yawning Portal förutsätter att du har alla andra böcker. Dom kommer hänvisa till Monster Manual och DMG för monster och föremål. (Hur det är med Out of the Abyss på den fronten vet jag inte för den har jag inte läst.) På sätt och vis är det smidigt att dom använder Monster Manual-monster men som sagt; dyrt :( Men denna trassliga väv av böcker som är beroende av varandra slipper du om du håller dig till OSR-dungeons.

En sak till som jag glömde: dom har ett gratisäventyr också som är rätt så bra, väldigt otäckt. Death House. Där har du nåt som är mkt kortare än LMoP och Lost City. Basic har inte alla monster men SRD:n har dom.

Sidospår om Dungeonesque. Nu kanske vän av ordning undrar varför jag inte tipsar om Dungeonesque, en tredjepartstillverkares tryckning av ett urval och omskrivning av reglerna från Basic och SRD:n, som är billigare än PHB, smidigare, lättare att ha i väskan, dom krångliga klasserna bortplockade samtidigt som dom klasser som är kvar är exakt som dom är i PHB, det finns inga kompabilitetsproblem osv osv (det är "bara" upp till level 15 men det har vi aldrig varit över på 3 år ända trots att vi har PHB och allt). Men det är för att jag tänker att förr eller senare kommer man sitta där med sin PHB ändå (för den är så lockande och fin) och då har man köpt två böcker istället för en. :D Jag fick mina Dungeonesque mycket billigare för jag var en backer på deras indiegogo och det gäller ju inte alla. Om man kan hålla sig till enbart Dungeonesque så är det ju bara att köra på dom. Jag gillar spelarboken jättemycket men har lite klagomål på GM-boken. Konverteringsreglerna i dom för att kunna köra gamla äventyr ska du skippa och istället använda WotCs egen formel (som dom inte hade publicerat när Dungeonesque gjordes) med halva HD:n + 2 osv. Den är mycket enklare och bättre!

Sidospår om OSR-kloner på engelska. Nu har ju Moldvay Basic och Expert kommit i tryck igen. Och dom är enklare skrivna än många kloner ex vis Labyrinth Lord och Dark Dungeons. Men, vissa OSR-spel som LotFP och S&S har ju strippat ner reglerna från Basic vilket är bra. Bort med krånglet.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Alltså, du har ju verkligen gått above and beyond för att hjälpa mig här! Tack!
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag håller på med handouts. Det tar förskräckligt lång tid så jag börjar ångra att jag gav mig in på det

Men såhär är min process:
1. jag letar reda på en gammal text, i den letar jag efter intressanta (spelbara) detaljer, och så skriver jag om dem. Spelbara detaljer är här saker som "här är en märklig varelse", "här är en märklig sak som hände", "här är en relik".

2. Jag funderar över vad för slags info man kan få ut av textsnutten, och varför man skulle vilja få ut den.

3. Jag funderar över vad de här "ledtrådarna" betyder tillsammans och försöker skriva in dem i ett sammanhang. Det här BORDE kanske vara först. Men det som händer när man gör i den här ordningen är att textstyckena innehåller en massa "onödig" information, vilket omvandlar en tråkig sak "skriv många små textsnuttar om olika saker" till en kreativ "fundera över hur de här sakerna som du redan har kan passa ihop". Anledningen till att jag började med att googla texter var just att jag ville ha handouts som innehöll info utöver det plikskyldiga "det finns ett monster som är immunt mot stickvapen"

Anyway, här är ett exempel

"Another circumstance which happened in these our days, in the province of Walthrein, distant from hence only a few furlongs, is not unworthy of notice. Eineon, lord of that district, and heir to prince Hatting, who was much addicted to the chase, had on a certain day by way of firebrands and horns forced the wild beasts from their coverts; one of his attendants came upon a beast as it was springing forth from the wood, which carried the visage of a lion but in other respects was much like a stag of twelve or fourteen years' growth. Finding its pelt much too thick to kill it by arrow or spear, the attendant took his axe and separated with it a foot from the beast before being pierced by its horns together with many more. On account of the singularity of this circumstance, the foot of this strange animal was destined as a present to king Abertoir together with the axe that severed it."

På ytan beskriver handouten ett monster och ett magiskt vapen. Men den beskriver också en relation mellan två personer (Eineon och Hatting). Så hur gör jag det intressant? Jo: jag skriver en handout som etablerar att Hatting hade en del av äventyrets rod of seven parts, och en annan som etablerar var Eineons slott låg. Nu får min långa, ursprungliga handout, också funktionen att binda samman dessa disparata bitar information till en helhet: Vi vet att första delen av skatten finns i det och det slottet.

Idén med mina handouts är alltså att gömma information bland mer uppenbara ledtrådar.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag hann klart med preppen fram till kampanjstarten. Ffa är jag nöjd med mitt Razor-Coast-inspirerade ark av stadsencounters, det är inte helt random men det har saker från dom olika dungorna och uppdragen som finns. Kan nu lätt placera in nya modules: om dom har en ryktestabell så lägger jag in hela ryktestabellen på mitt stadsark, om dom inte har några hooks får jag skapa lite hooks själv att lägga in där.

Att göra:
  • Statta upp Hawas och Qudras arméer, antingen i AR&PL-termer, Domains at War Campaigns-termer, eller An Echo, Resounding-termer. Alla tre är dåliga på marint.
  • Hitta hur man slår fram startinkomst åt mina tre Searcher-spelare eftersom några av dom äger handelsimperium, värdshus, piratskepp och liknande.
  • Kolla igen på WotCs downtime-regler både från grundboken och från UA.
  • Vädret. Har jobbat rätt mkt på nytt vädersystem väldigt likt det från Wilderness Survival Guide. Velar mellan att tycka det är overkill (den tar fram regn och sånt) eller att det ändå är rätt smidigt "för allt man får". Men eg ville jag ju bara ha segelhastighet och förlisningsrisk.
  • Att skriva ut intent-korten från Blood on the Snow. Dom är frivilliga men kan hjälpa oss sätta scener.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Tre Solar: Väldigt likt spel såsom Slouching Towards Bedlam och Phoenix Wright.
Reading & Synthesizing ftw!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Flanellkatt;n236493 said:
Lönnmördaren kan till exempel försvinna och sedan utse en SLP-statist som var lönnmördaren i förklädnad hela tiden.
Rätt coolt! Håller med dig om att sånt flum gör sig bättre i spelarnas händer än i SLs händer.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
CW mia:
Spyr över hur många gånger jag sagt "hold your ideas lightly" till spelarna senaste dagarna när dom blyerts-skissar upp sina RP samtidigt som jag använder bläck till världsskapandet. Känns så orättvist att jag tvingar dom att anpassa sig. Hoppas vi kommer förbi den här skissiga fasen snart.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skrev fanfic om en av dom åtta rollpersonerna och skickade till den rollpersonens spelare
 
Top