Ja, det är dyrt
och sanningen är att du förr eller senare kommer sitta där med en massa dyra 5e-böcker och spell cards och ett gråtande kontokort. Men, det kan mycket väl vara låååångt senare. Du klarar dig nämligen med
Basic-reglerna och
SRD:n speciellt om du vill ha OSR-ig känsla och tak på regelkrånglet. Dom har alla levels och massor av monster och spells och magiska föremål men dom avsaknar dom krångliga klasserna som Barbarian, Battlemaster och Sorcerer. Dom är inte helt overlap, Basic har saker som SRD:n inte har och tvärtom.
Det kommer inte vara pga behov som du kommer sitta där med hyllan full av vackra och ömtåliga 5e-böcker, utan för att du kommer få för dig att du vill ha dom, att dom är snygga (för hjälp vad jag gillar bilderna i dom, förutom halflings grumble grumble), att dom ger dig inspiration till att skapa egna dungeons etc. Se då till att du inte tillåter kapitel 6 i PHB (en bok som vi i vår grupp kallar för smeknamnet "peachbee" eller ibland bara "peach" något jag inte sett i någon annan grupp) för där har dom lagt det mesta av krånglet i hela spelet och märkt det "optional" (vi började köra med det efter ca två år).
Om du skaffar dig ett Veins och lite pregens + Basic så är det ju bara och köra med det. Veins har ju redan en massa monster, en Monster Manual vore bara i vägen.
Veins använder dessutom inte LotFP rakt av utan för att vara kompatibel med femman och alla andra OSR-spel har dom gjort "AC: as Leather" osv istället för att skriva in en siffra. Nu tycker ju jag att det är mycket jobbigare att slå upp vad leather har för värde, kolla om det är dexbonus inräknat osv osv ist för att bara dra siffran från 19. Och dom har gjort Veins "rättvist jobbigt" dvs lika jobbigt oavsett vilket spel du använder. (Dessutom använder ju LotFP redan, precis som femman, stigande AC. Det här med sjunkande AC gäller för dom som kör dom riktiga gamla TSR-äventyren och böckerna, + några få kloner som har behållt det ex vis Labyrinth Lord. Som sagt, för att vända så ta 19 - AC, funkar åt båda hållen. (För 2e ta 20-AC. 2e utvecklades med stigande AC i åtanke men i sista stund bytte dom tillbaks till sjunkande och då räknade dom med 20- istället för 19- i fyllan och även i viss mån i villan. Men från och med trean blev det stigande. [OBS OBS OBS: till alla nördar: jag bryr mig icke!! det är hugget som stucket for all I care!]) Men så här blir det när ett spel är 40 år gammalt
Det bästa med PHB är att det finns fler "backgrounds" men det går ju att skriva egna såna, det är nästan bättre att göra det.
Det finns en sak i Dungeon Master's Guide som fattas från Basic och SRD:n men den ska jag skriva här istället. Vissa spells är ju så här "dom träffar ett kubformat område såhär och såhär stort". Jobbigt om man inte har haft spelpjäser. Men då finns det en frivillig (dvs enligt min åsikt helt obligatorisk) regel som gör om
alla spells till att istället träffa ett visst antal personer. Ta den siffran från dom skriver, ex vis om det är en 20x20x20 cube så är siffran du vill plocka ut 20. Dela det med fem och runda
uppåt (i vanliga fall i D&D rundar man alltid nedåt). Så den där spellen, du kan glömma det där med cube, se kubformen bara som stämningstext, utan det är helt enkelt en fyra-personers-träffar-spell. Två undantag: cones, dela med 10 istället (så Burning Hands träffar 2 alltså), lines, dela med 30 istället. (Oroa dig inte, Lightning Bolt kommer träffa fyra personer ändå -- 100 / 30 blir fyra om man rundar upp.) Och, om, och bara om, det tidigare uttryckligen sagts "dom står tätt" eller "dom står glest" så lägg till eller dra bort 1d3 antal personer. Men detta kan man inte komma dragandes i efterhand. Om man känner på sig att det vankas svavel då gäller det att etablera att dom sprider ut sig i tid.
Med fördel skriver ni ju upp eller lär sig antalet för varje spell istället för att räkna ut det varje gång.
Jag tycker detta är en 100% nödvändig regel och den borde ha varit med redan från början.
Ska ge lite andra grejer från DMG som jag använder som är lite mer optional...
Dom föreslår att inte slå initiativ utan bara ha folk sorterade som om dom alltid slog 10. Det tycker jag är en bra regel, för jag gillar när strid och ostrid kan flyta in och ut ur varandra utan att det blir "nu börjar brädspelet, slå initiativet och ta fram chipsen"-känslan som i Final Fantasy-spelen där man råkar nudda vid en goblin och hela spelet byts till ett annat sorts spel. Nu är det ju lite osmart av dom att lägga till 10 istället för att bara sortera på modsen direkt men det blir ju samma resultat om man sorterar -1, +1, +3, +5 som om man sorterar 9, 11, 13, 15. Det står inget mer om den regeln än det jag har skrivit här.
Vi använder också en tabell över permanenta skador och sår man kan få när man går ner på 0 HP men den är definitivt inte nödvändig, speciellt om du vill minimera regelkrångel. Dom dör ändå.
Där har du det bästa från PHB och DMG; Monster Manual är bra rakt igenom för jag blir så inspirerad till olika dungeons jag vill göra men samtidigt är det den minst nödvändiga boken om du ska använda resurser från OSR.
Men, en till varning. Om du väl börjat köpa femmans böcker så har dom en tendens att få dig att köpa varandra. Ex vis: dom första äventyren (Tyranny of Dragons, Princes of the Apocalypse -- tyvärr är båda dessa väldigt dåliga) går att köra med basic utan problem, men Curse of Strahd, Storm King's Thunder och Tales of the Yawning Portal förutsätter att du har alla andra böcker. Dom kommer hänvisa till Monster Manual och DMG för monster och föremål. (Hur det är med Out of the Abyss på den fronten vet jag inte för den har jag inte läst.) På sätt och vis är det smidigt att dom använder Monster Manual-monster men som sagt; dyrt
Men denna trassliga väv av böcker som är beroende av varandra slipper du om du håller dig till OSR-dungeons.
En sak till som jag glömde: dom har ett gratisäventyr också som är rätt så bra, väldigt otäckt.
Death House. Där har du nåt som är mkt kortare än LMoP och Lost City. Basic har inte alla monster men SRD:n har dom.
Sidospår om Dungeonesque. Nu kanske vän av ordning undrar varför jag inte tipsar om Dungeonesque, en tredjepartstillverkares tryckning av ett urval och omskrivning av reglerna från Basic och SRD:n, som är billigare än PHB, smidigare, lättare att ha i väskan, dom krångliga klasserna bortplockade samtidigt som dom klasser som är kvar är exakt som dom är i PHB, det finns inga kompabilitetsproblem osv osv (det är "bara" upp till level 15 men det har vi aldrig varit över på 3 år ända trots att vi har PHB och allt). Men det är för att jag tänker att förr eller senare kommer man sitta där med sin PHB ändå (för den är så lockande och fin) och då har man köpt två böcker istället för en.
Jag fick mina Dungeonesque mycket billigare för jag var en backer på deras indiegogo och det gäller ju inte alla. Om man
kan hålla sig till enbart Dungeonesque så är det ju bara att köra på dom. Jag gillar spelarboken jättemycket men har lite klagomål på GM-boken. Konverteringsreglerna i dom för att kunna köra gamla äventyr ska du skippa och istället använda
WotCs egen formel (som dom inte hade publicerat när Dungeonesque gjordes) med halva HD:n + 2 osv. Den är mycket enklare och bättre!
Sidospår om OSR-kloner på engelska. Nu har ju Moldvay Basic och Expert kommit i tryck igen. Och dom är enklare skrivna än många kloner ex vis Labyrinth Lord och Dark Dungeons. Men, vissa OSR-spel som LotFP och S&S har ju strippat ner reglerna från Basic vilket är bra. Bort med krånglet.