Nekromanti WRNU:s sandbox-preppar-hörna!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Lyckades schemalägga ett lir denna vecka, söndag Inshallah!
Let's spend mors dag i HAWA!!
Är jättenervös för jag inte har mitt ankare Kloptok? att förlita mig på denna vecka. Men det får bli som det blir.

Det var segt att få ur dom nya spelarna ett datum, dom ville inte committa. Men ju tidigare folk väljer dag desto justare mot alla andra.

Vi är just nu fyra uppskrivna (+ DM), tre som inte kan denna vecka och en som inte svarat.
Blir sugen på att… expandera gruppen ännu mer!!! men samtidigt är det skönt om kampanjen kan få andas med lite mindre grupper också.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har jobbat med factions systemet från An Echo Resounding — inte helt nöjd med det, velar mellan det och ACKS Domains At War: Campaigns. Nån variant av "domain actions" från s 44-45 i An Echo Resounding vill jag definitivt införa. Kan ta till saker från dom andra Sine Nomine-spelen också.

OSR enkelt? Njaej… jag vänjer mig nog aldrig. Jag kommer från typ Everway och Fudge så jag har aldrig tyckt OSR är speciellt enkelt.

Har också jobbat lite smått på market class-reglerna från ACKS. Räknade ut hur ofta Azira kan köpa spell components i Hawa osv (Diamanter värda 300 dyker upp 2 ggr per månad som average. Finns till salu från plundrade skepp osv. Man kan ju husregla att det adderas lite dF om det börjar kännas overkligt regelbundet.)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vill skriva kort om min överdrivna prepp.

Igen, som jag alltid säger till nya DM:s. Börja litet. Gör en ett värdshus, några dungeons.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag gjorde klart priserna men usch vad bökiga reglerna i ACKS är.

Varje vara har för varje stad en demand modifier. (Ex vis ris i Utaqa är 4 för dom är pepp som fan på ris nu när dom har så mkt kris där.) Varje vara har också ett baspris, inte platsspecifikt. Ris, tio dinarer för tjugo säckar.

Sen för att få reda på priset för en vara på en marknad:
(4d4 + demand modifier) × 10 procent av baspriset.

Ex vis i Utaqa kostar tjugo säckar ris just nu 4d4 + 4 = 15 ? 150% av 10 dinarer ? 15 dinarer.
Stämmer rätt bra överens med trade goods tabellen i 5e (och just nu slår det mig att jag såklart borde använda den tabellen för base price istället för ACKS tabell; jag kan ju fortfarande använda systemet med modifiers och 4d4; eller, ännu hellre, göra någon sorts fudge-tärnings-baserat system).

Sen är det 10%, 20%, 30% varje månad att prisslaget slås om.

So far, so krångligt.

Nu kommer vi till den delen som jag tog bort:

Merchants är stingsliga med vad dom köper. Dom är pepp som fan på en random merchandise, alt. har lagret fullt av en random merchandise, men kan övertalas med hjälp av Reaction Rolls (och jag som uppmanat mina spelare att dumpa charisma T_T) att sälja något annat. T_T

Och det finns bara si och så många merchants i varje stad och dom orkar bara köpa si och så mycket osv.

Den delen approximerade jag tillbaka fast mycket generösare (ändrade så att man slipper reaction rolls, dom är pepp på att köpa/sälja alla types). Detta blir givetvis “overkligt” men vi har inte mycket mercantile ventures redan som det är.

Samtidigt… jag har ju varit pepp på “Fantasy Traveller”, “Elite”, hela den här “Blade & Mount”-grejen att du kommer till en stad, ser att där finns det just nu
  • Torkat kött 30 tunnor till salu, 88 dinarer per 10 tunnor
  • Tyg, 40 rullar till salu, 72 dinarer per 20 rullar


osv osv.

Jag vill… göra en app?! Sandra du är hemma sjuk!!! du kan inte T_T
Men jag kanske ska ändå?

Man kommer in till en stad eller en by och ser vad som finns till salu och vad folk är pepp på att köpa och så finns det en tydlig regel (med detaljerna ifyllda av appens algoritmer) för om man kan få tag på alt sälja något annat.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Skren en ny fanfic om en annan RP och skickade till den RP:ns spelare
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ska starta en sidokampanj i samma spelvärld. Andra rollpersoner, ibland andra städer, men samma land, samma tid, samma continuity. Kampanjen heter 1001 Nights Off, eller NO kort och gott.

En annorlunda sak med att preppa nu jämfört med förr är att det går att slå upp saker.
Spoiler för 1001 Nights Off
Behövde slå upp densiteten på cypressträ och det gick på fem sek, tack "wood database" och informationsåldern
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
2097;n244759 said:
Behövde slå upp densiteten på cypressträ och det gick på fem sek, tack "wood database" och informationsåldern
Jag bara MÅSTE få veta varför!
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har jobbat några dagar på cthulhu dark preppen för 1001 Night's Off. Ska testa en annorlunda grej. Jag har gjort anki-flashcards av preppen. Då kommer jag kunna spelleda utan skärm och med lägre belysning. om jag nu lyckas lära mig dom. har inte importerat dom i anki än. vi får väl se.
 

Flanellkatt

Veteran
Joined
8 Mar 2009
Messages
101
Drivethrurpg har visst en OSR-Extravaganza (som tar slut om bara några timmar). Har inte så stor budget just nu, men knep Red Tide för nån tia billigare. Funderar på om nåt av de stora paketen med 80%-rabatt vore värt det.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag bet ihop och köpte alla tre. T_T
Trots att jag köpte Wilderness Survival Guide för bara några veckor sen :[

Har dom iofs på pirat men dom officiella är i bättre kvalitet visuellt. Konstigt nog är OCR:en sämre. Men jaja. Dom är snyggare iaf.

Vi använder redan en massa Gaz-grejer + fick tips på ACKS-forumet att jag skulle kolla in eventstabellen i OA.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Jag håller på att skriva monster. Det är skittråkigt, men ibland får man feeling. Jag blev jätteförtjust i den här vargen:


Varg
(stats som whatever)

Taktik
Jagar i flock. Går in i närstrid utan att anfalla för att låsa alla rollpersoner och försöker tvinga dem isär. Flocken väljer ut det mest utsatta bytet och försöker driva det på flykten; om vargarna har kontroll låter de bytet springa sig trött, annars anfaller de direkt och släpar bort det.

Mekaniskt funkar närstrid genom engage, full defense och opportunity attack: vargen inväntar att rollpersonen försöker dra sig ur striden och slår då frislag i ryggen. Jakten funkar istället genom övertag och hög uthållighet (jag använder uthållighet). Uthålligheten gör att vargen inte behöver avsluta jakten snabbt; övertaget gör att vargen får slå en extra tärning och välja utfall. Eftersom vargen inte har bråttom kan den välja den sämre tärningen för att dra ut på jakten.

Idén är att den bästa strategin ska vara att hålla ihop gruppen och sin position på ett så energieffektivt sätt som möjligt (typ hälften vaktar, hälften vilar) till dess vargarna ger upp. Så fort gruppen börjar röra sig minskar den långsammaste, svagaste och/eller tyngst lastade rollpersonens chans att överleva drastiskt.

Följaktligen bestämde jag mig för att så många fiender som möjligt ska ha en mekanik eller taktik kopplad till sig.

För järven tänker jag mig tillfällig dismemberment: den gör inte så mycket skada men bryter ditt ben så du blir en krympling, sen väntar tills du dör av hunger.

Min björn har en grappling-attack.

Min Yale knuffar dig så du måste disengage:a, sen tar den sats med en charge.

jag vet inte om det kommer funka bra, men det är mycket roligare än att skriva stats
 
Top