Alice Oseman - Loveless
Mer Oseman! Mer roman! Mer tonårsdrama!
HBTQIA, med fokus A
I grund och botten är det här en komma ut-bok, med fokus asexualitet. Vår huvudperson heter Georgia, och har aldrig varit kär. Aldrig blivit kysst, aldrig haft ett förhållande eller haft sex. Bokens prolog utspelar sig på utspringsfesten efter (motsvarande) studenten, innan alla ska ta sommarlov och därefter börja på universitetet till hösten.
Här testar Georgia att pussa den hon intalat sig själv är den hon har är kär i sedan åratal. Men det känns inget bra i kroppen, i hjärnan, i själen. Allt slår bakut. Varför?
När universitetet börjar blir Georgia rumskompis med sin raka motsats, den mycket utåtriktade och sexintresserade Rooney. Rooney försöker peppa Georgia att rycka och dra i vad som skaver, och försöka hitta kärlek trots tidigare misslyckanden. Det går sådär.
För ju längre in i boken vi kommer, desto mer förstår Georgia att det är just asexuell och aromantisk hon är, alltså helt utan intresse för vare sig sex eller romantiska förhållanden. Utöver i fiktion då, såklart. På vägen skär det sig mellan Georgia och Rooney å ena sidan, och Georgias gamla vänner Pip och Jason. Men Georgia bestämmer sig för att göra stora romcom-grejer åt dem, fast som vän. Utan mer baktanke än att det är ett sätt att säga förlåt och låt oss vara kompisar igen.
Osemans bästa bok
Det här funkar överraskande bra. För det här är inte bara en komma ut-bok om asexualitet, det är också en bok om att uppvärdera vänskap till den nivå romantik brukar ha i vår kultur. Det är extremt lovvärt i mina ögon.
Men jag är lite skeptisk till de här stora romantiska romcom-gesterna. Att “fria” från en båt, komplett med allsång och musik inför hundratals åskådare, det är liksom att sätta en press utifrån på den man vill nå fram till. Kan du verkligen med att säga nej när det är så många som tittar på? Lite som att fria på riktigt inför läktarna på en fotbollsmatch eller så - jag har svårt att se det som något annat än manipulativt. Tyvärr.
Sättet hon blir sams med sin andra kompis är klart bättre - ett överraskningsmaskeradfödelsedagskalas bakom stängda dörrar med närmaste vännerna, tema kompisens favoritfilm. Det är en gest som skulle kunna få mig sams med någon jag är arg på.
TLDR
Osemans bästa bok hittills. Allt drama kommer från karaktärerna och inte utifrån, alla huvudroller växer på ytterst naturliga sätt över bokens gång och allt bara flyger.
Oseman är nog den bästa jag vet på att skriva tonåringar, och här är hon allra bäst. Mycket värd att läsa.