Hilary Mantel - Wolf Hall
600+ sidor historiska hovintriger? Ja tack, kan jag få en extra portion?
Det här är lysande. Rent prosamässigt lyckas Mantel skriva en bok som känns ohyggligt nära. Alla reagerar ständigt på sin omgivning, och de osäkra valen känns ständigt just osäkra, trots att boken handlar om Thomas Cromwell och hans tid och liv. Allt du vill veta om hur det kommer gå för honom är bara en wikipediaartikel bort.
Men det känns verkligen inte så. För alltihop känns levande, myllrande, flytande när vi rör oss genom Englands hovliv på Henrik den åttondes tid. Cromwell är en komplex person som drivs av många olika mål och planer, inte minst starka åsikter om katolska dogmer och protestantism. Hur han manövrerar genom den engelska adelseliten, trots att han bara är en helt vanlig bondlurk till smedson från början är makalöst att läsa. Små nyanser, välplacerade skämt, spioner här och där och så vidare.
Allting är också så mänskligt berättat. Även om det tydligt är Cromwells ögon vi får se allt igenom är alla andra också fullt förståeliga och mänskliga. Människor sörjer, samtalar, njuter av livet, oroar sig, utöver nöjen, diskuterar dagsaktuella nyheter, och allt vad det är mer. Massor med vardagsbestyr som vi aldrig behöver tänka på - hur organiserar man Cromwells med tiden över 200 personer stora hushåll så det finns mat och husrum till alla? Eller hans arbetsgivare, Kardinal Wolseys hushåll på över 600 huvuden? Särskilt när det ska flytta från en plats till ett annat mycket mindre boende?
Cromwell har näsa för både affärer och politik, och gör vad han kan för att hantera den ständigt svårhanterlige Henrik den åttonde, och den intriganta Anne Boleyn dessutom. Dessutom den religiösa fienden Thomas More, författare till
Utopia.
Historisk bakgrund
Jag är verkligen ingen expert på engelskt 1500-tal. Men vid det här laget har man ju råkat ut för ett gäng olika tolkningar och varianter.
The Tudors, The Other Boleyn Girl, och många fler. Jag tror ingen är i närheten av att vara lika bra på historiska detaljer och förmänskligade skeenden som den här. Särskilt inte just
the Tudors, som tar sig fler friheter än den har någon som helst rätt till.
Men här är det vansinnigt bra språkligt, på ett sätt som definitivt lurar mig att det är 1500-tal. Detaljer i alltifrån klädedräkter till trädgårdsplaneringar rycker in mig i tiden och fiktionen. Vansinnigt välgjort, och extra kul att allt är vänt åt andra hållet när det gäller narrativet.
Det brukar nämligen vara Cromwell och hans chef kardinal Wolsey som utmålas som skurkar i historierna. Ofta ohemult defintivt skurkiga dessutom. Men här agerar hela världen utifrån moraliska gråskalor, och Cromwell utmålas som en mycket mer rättskaffens och medveten person än de flesta andra, trots att de faktiska handlingarna sker på ungefär samma sätt som alltid. Den helgonförklarade Thomas More framställs som torterare och ytterst övertygad om sin egen förträfflighet.
TLDR
Jag kan babbla länge om den här boken. Mantels förmåga att fånga
osäkerhet i språk och känsla är makalös. Man är aldrig säker på vad som komma skall trots att allt redan berättats femtioelva gånger.
Jag är ohyggligt glad att Mantel skrev den här boken. Det kan vara den bästa historiska roman jag läst, förutom min absolut favoritbok någonsin -
Jag, Claudius. Nästa stopp blir bok två i Mantels trilogi om Cromwell,
För in de döda.