WRNU's bokklubb 2025

Khan

Kondottiär
Carl von Linné - Iter Lapponicum / Linnés lappländska resa

1741191714793.png

Såatte… Varför läsa den här?

I ärlighetens namn var det mycket skumläsning. Men boken är överraskande lättläst, med många roliga anekdoter om allsköns knasigheter Linné är med om på vägen. Som tanten som gnäller över magont - hon drack grodyngel av misstag för en tid sedan och har nu tre levande grodor i magen som inte kommer ut. Eller alla rapporter om olika sorters mat i tidiga 1700-talets Norrland.

För det är inte nutidens Lappland Linné reser till, utan de är hela vägen från Gästrikland och uppåt som gäller, även om majoriteten av boken spenderas i Västerbotten, Österbotten och Lule, Jokkmokk, och “fjällen”. Norrbotten fanns inte vid denna tid.

Roligast var att hitta ett spel som spelades då, kanske än. Spetto heter det och verkar genuint jätteskoj. Här finns en modern instruktion. Testa gärna hemma!

Mitt mål var att hitta originalreglerna till Tablut, det som använts för att återkonstruera reglerna till vikingarnas Hnefatafl, men tji fick jag. För just den biten var nedskriven på latin. Så inte fasen hjälpte det att läsa denna bok kontra allt jag hittat på internet.

Jahapp. Men kul läsning ändå.

JohanL

Champion
Jag har läst Broken Homes, den fjärde boken i Rivers of London.

Efter att ha kämpat mot spöken, svarta etiskt utmanade magiker, jazzvampyrer och de underjordiska, måste poliskonstapel och magikerlärling Peter Grant ta sig an den ondaste fienden hittills - modern arkitektur och fans av Le Corbusier.

Serien fortsätter att vara OK, och ett rimligt alternativ om man väntar på nästa Dresden Files (Rivers of London är stilistiskt vassare men klart svagare i plott, karaktärer och världsbygge) eller på att Charles Stross ska sluta larva sig någon gång och skriva en verklig Laundry-bok igen.

Last edited:

Khan

Kondottiär
Från världskrig till nätkrig - Jonathan Lundberg

1741685066546.jpeg

För ett tag sedan läste jag Lundbergs första bok om internet, specifikt om det svenska internet i händerna på SD och deras anhang.

Men nu är det dags för en genomgång av hela internet. I alla fall i teorin.

Hela internet? Nej! Ett litet forum befolkat av envetna galler…
Vi börjar redan på internets stenålder, dvs andra världskrigets datorer. Men den riktiga startpunkten är i hippierörelsens libertarianska värld. För mängder av de folk som blev tongivande i “riktiga” internets startpunkt var unga under hippie-tiden och blev extremt antiauktoritära. Det stora problemet är att de också saknade långsiktigt konsekvenstänk och större perspektiv än från sitt eget lilla hörn av vit-cis-hetero-medelklass i amerikansk storstadsmiljö.

Redan där börjar internets stora problem med hat, hot och anonym aggression. Sedan följer Lundberg den tråden framåt genom åttiotal, nittiotal, och hela vägen in i 2021 när boken kom.

I grunden är det en bra bok. Men jag ser ändå många tveksamheter kring att rekommendera den.

Dels kan jag redan det mesta han skriver om, utöver den allra första startpunkten. Jag vet det mesta om 4chan, 8chan/8kun, om hur de spårade ur med Charlottesville och så vidare. Då hade det varit betydligt mer intressant att höra om saker han snuddar vid men sedan inte pratar om.

Största exemplet är att Indien hade dubbelt så många internetanvändare som USA 2015. Hur påverkar det internet, och hur påverkar internet Indiens högerradikalisering inom politik? Eller det korta pratet om Stormfront och slutna rum för högerextrema som samverkar med öppna sådana som 4chan, hur såg de ut bakom lyckta dörrar egentligen? Men det blir någon mening och inte mer, trots att det är saker jag tror det behövs mer info om. Det hade också varit kul med lite paralleller kring hur andra grupper radikaliseras på andra ställen på internet. Tex IS eller så, istället för bara högerextremism. Det sägs i princip ingneting om skiftet från text till röst och video med spelens internet, trots ett stort kapitel om Pewdiepie. Men där är det bara personen, inte mediet som Lundberg fokuserar på.

TLDR
Svag rekommendation. Precis som den förra boken är det här en rimlig översikt, men inte någon analys eller punktlista för problemlösning. Det allra mesta kände jag att jag redan hade koll på, men det betyder ju inte att alla har det.

Rekommenderas till folk som vill ha mer internethistoria i bakfickan.

Khan

Kondottiär
Jönssonligan : kupper, krut och kamratskap - Linus Kuhlin

En bok om Jönssonligan. Som idé, som produkt, som minne. Varför inte?

1741801698492.jpeg

Visst är vi många som har en relation till Jönssonligan? Typ alla, om vi ska titta på biljettsiffrorna på bio när det begav sig. Eller på tittarsifforna på TV när de rullade gång efter gång under min barndom.

Här har Kuhlin kronologiskt sammanställt information om allt som har med Jönssonligan att göra. Vi börjar med de danska förlagorna och deras skapare. Sedan mer om de svenska filmerna, Lilla Jönssonligan, serier i 91:an, och till och med data- och brädspel. Sedan förstås om vad som hände med skådisarna efteråt, alla försök att stövla om ligan, och det osäkra läge vi är i nu.

Det är lättuggat. Jag drog mig igenom hela boken på två-tre sittningar utan att känna att jag stressade. Det är överraskande kul i berättarspråket. Kuhlin kan roa även han. Jag har ingenting riktigt att klaga på, utom möjligen att jag kunde levt med lite färre referenser till Kalle Lind och alla poddar Kuhlin lyssnat på, och istället fått mer om de mer udda delarna av Jönssonligan, som de båda framgångsrika dataspelen. Men det är verkligen inga stora klagomål.

Du får precis vad du tror du ska få när du tar fram en bok om Jönssonligan. Om du är det minsta intresserad av ämnet, läs den.