WRNUs kreativitetskalender 2021

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Lucka 11 pryds av ett lortig barn med tovor och kvistar i håret. Hon verkar ha somnat halvt inkrupen i en buske. I närheten sitter en domherre och ser sig nyfiket omkring.

I den här luckan hittar vi en häxkonst från Drakarnas stad. Den är till fullo kompatibel med Troika! förutom skadan som nämns (kör som ett vanligt svärd eller nåt).

Sparvöga (3)
Häxkonsten låter dig låna ett djurs ögon. Du blir tillfällig medpassagerare och kan fritt kommunicera med djuret under tiden häxkonsten varar. Din egen kropp ser ut som den sover medan du är borta. Om det stackars djuret dör medan du finns däri tar du 2t6 i skada av chocken. Ett lyckat slag för Tur krävs för att du direkt ska minnas hur det är att vara människa om du varit borta från din egen kropp i mer än en timme.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 12: På luckan finns det en tomte och en pepparkaksgubbe som fäktas med polkagrisar.

SPOILERS! LUCKAN FÖLJER

Du har dödligt skymfat en NPC. Vad gör de?
1: De anfaller dig med dödligt våld oavsett konsekvenserna.

2: De hotar din karaktärs familj! (Men kommer inte göra något)

3: De hotar din karaktärs familj!

4: De låtsas svälja det och kommer försöka vara din vän så att de kan förråda dig senare.

5: De låtsas svälja det och kommer försöka vara din vän så att de kan förgifta dig senare.

6: De hyr in topptränad lönnmördare för att döda dig. De säljer alla sina världsliga egendomar om de måste för att ha råd med det.

7: De dedikerar sitt liv till att träna tills de har alla färdigheterna de behöver för att förstöra ditt liv innan de döda dig i askorna av allt du älskar.

8: De startar en politisk rörelse dedikerad till att utrota alla medlemmar av en folkgrupp/religion/sexualitet/annat du tillhör.

9: De vägrar prata med dig eller ha med dig att göra någonsin igen.

10: De förlåter dig för de är bättre än du.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 13: En pelare täckt med ljus och granris står på en åker.

SPOILERS! LUCKAN FÖLJER

OSR migrän regler
Om din karaktär inte har en hjälm och träffas av en kritiskt träff med ett trubbigt vapen har de en 1 på 6 chans att utveckla migrän.

Varje gång en karaktär med migrän försöker lösa ett pussel, utsätts för blinkande ljus eller är i en stökig nivå så rullas en sexsidigtärning. Rullas en 1:a har karaktären drabbats av ett migränanfall. Karaktärer drabbad av ett migränanfall har minus -5 på alla slag och kan inte använda magi över 3e nivån under resten av dagen. De måste slå en ny sexsidigtärning vid början på den kommande dagen, rullar de en 1:a har de fortfarande migränanfallet.

Ingen magi kan bota migrän eller avbryta ett anfall. Om någon försöker utlöser de automatiskt ett migränanfall.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,479
Lucka 14 är en kraftig ekdörr med järnbeslag. På en plakett bredvid dörren finns en lång lista med namn. Fastsatt på dörren sitter en lapp:

Någon frågade "Vem bor här?"
och högljutt gensvar fick.
Rum för rum med lögnernas misär,
här vill man inte stanna ens ett ögonblick.

Among-Lies-and-Forgotten-Truths3.jpg

I den här tråden lade jag upp en karta jag gjort och frågade vem som bodde där. @chrull @Frippe @God45 @Leon @luddwig @Måns och @Nässe bidrog med rumsbeskrivningar och det blev på kort tid en hel systemagnostisk dungeon om kulten kring den lögnaktige Sankt Baphomoth.

Den finns i två versioner, Among Lies and Forgotten Truths och Bland lögner och glömda sanningar.

Tack alla som bidrog så entusiastiskt och hoppas att någon får nytta av den!
 
Last edited:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Lucka 16 pryds av en gatusamuraj som ser sig om över axeln på väg ner för trappan till en skumt upplyst källarlokal.

The Ork and the Rasperberry Pi – en rollspelsdikt för två personer

En spelare tar rollen som gatusamurajen som behöver få ut info ur en liten burk, den andra tar rollen som orken som är en jävla stjärna på tech.
Det kommer ta 10 minuter att knäcka dosan. Spelet tar slut när en av rollerna lämnar rummet eller när det gått 15 minuter.

Läs bara instruktionerna för din roll.

  • Snacka om hur jävla många Eurodollar som står på spel
  • Hävda att det är lugnt, ingen är efter dig
  • Prata inte om ert havererade förhållande
  • Klaga på att samurajen alltid kommer med så jävla gamla grejer
  • Hör dig för om gamla bekanta
  • Prata inte om ert havererade förhållande
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 17: Luckan har en tomtenisse som bygger en släde och använder en kofot för att rätta till något.


SPOILERS


Ett vapen till D&D 5e
Combat crowbar - 10 gp - 1d8 bludgeoning - 4 lb. - Finesse. Special (Can be used as a crowbar).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Lucka 18: Vi ser några märkliga varelser kliva ut ur en rymdfarkost i ett främmande landskap. I bakgrunden ser vi andra planeter, några med ringar runt sig.

I rymden kan ingen höra dig skrika
Och inte heller höra dig fika
Men ta lite bullar och saft
Sätt raketen på full kraft
Och åk dit enbart fantasin kan ta dig

 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 19: Batman med en tomteluva

SPOILERS SPOILERS SPOILERS

Det här är reglerna för att spela hjältar ”Utan superkrafter” i mitt ”superhjälte” spel Sekulära Martyrer.

”Normala” martyrer
Det här är sektionen för att spela karaktärer utan superkrafter i Sekulära Martyrer. Det finns inte egentligen normala människor som kan mäta sig med en Martyr eller med andra personer med superkrafter i spelvärlden. Men ibland blir enskilda personer utsatta för drogen som skapar Martyrer i andra hand genom nära kontakt med en Martyr. Det verkar finnas en psykologisk komponent utöver den rent fysiska. ”Normala” martyrer är alltid drivna individer och nästan alltid sympatiska till ideologin som Martyren som ”smittar” dem drivs av eller så är de direkt fientliga till den. ”Normala” martyrer har varit vänner till Martyrer, älskare, hantlangare, barn, allierade eller bara vittnen till deras dåd. De flesta av dem inser inte att de är ”smittade” av drogen, de känner sig bara extremt inspirerade att göra något och plötsligt finner de att deras handlingar är mer effektiva än tidigare. Många sätter på sig en mask och tar upp kampen bredvid de som tagit drogen. De är svagare men mer stabila och ofta mer långlivade medlemmar av kampen.

Om en ”Normal” martyr tar drogen har den ingen effekt på dem.

För att skapa en ”Normal” martyr följ de här stegen:
-Välj tre saker din karaktär är bra på. (Du rullar 4D6 tärningar när du försöker göra något sådant).

-Välj två saker din karaktär är dålig på. (Du rullar 2D6 tärningar när du försöker göra något sådant).

-Allt annat är genomsnittligt. (Du rullar 3D6 tärningar när du försöker göra något sådant).

-Du har 25 + en sexsidig tärning livspoäng.

-Välj en ideologi.

-Välj ett kön och ett namn för superhjälten du spelar.

-Beskriv din karaktärs utseende och hur du ser ut när du är ute och använder dina krafter för att förbättra världen.


”Normala” martyrer fungerar också annorlunda vid slutet av varje session. Istället för att genomgå proceduren andra karaktärer använder så gör de istället följande: Vid slutet av varje session får en ”normal” martyr +1 sexsidig tärning livspoäng. Om de rullar en 1:a på den tärningen blir de bra på att göra ytterligare en sak.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Lucka 20.

Föreställer ett par robotben som sticker upp ur snön.

Tre korta idéer till hur man skulle kunna göra rollspelskampanjer där mechs eller mechas spelar en viktig roll men där huvudaktiviteten inte är strid. Jag tror att det var på Discord jag först skrev de här, men nu bevarar jag dem till eftervärlden också:

Tanke 1: Mechen som hemmabas. Rollpersonerna har inte ett rymdskepp, de har en mech. Antingen flyger mechen runt i rymden eller så går den runt i en värld av typ megafauna. Det finns rum och grejer i mechen, och man kan gå runt i den. Mechen kan uppgraderas, gå sönder och behöva repareras, ha en stollig AI och allt annat man brukar vilja göra med rymdskepp/fordon/bas. Att det är en mech är mest estetiskt, men den är med och spelar en återkommande roll.

Tanke 2: En värld där att koppla upp sig till en mech är mer än bara sätta sig i en stol, och där mech:andet kan ge upphov till intressanta mysterier. I Pacific Rim är ju pilotandet en väldigt personlig grej, man upplever varandras minnen, etc. Gott om mechrelaterade drama- och mysteryemöjligheter. Minnen som ligger kvar i mechen från föregående pilot, folk som råkar se saner i andras minnen de inte borde, etc.

Tanke 3: Mechen som rustning. Det finns en miljö som är fientlig mot människor men där man kan överleva om man har en mech. Där finns jättestora varelser som tänker och känner etc. Så rollpersonerna springer runt i sina mechas och agerar som… folk. Men de är mechas. Det här är grundprincipen i jättemycket Transformersmedia – i stora delar av de moderna serierna, och även i en och annan av de gamla, är ju transformers ute i rymden där nästan alla är stora. Det blir som vanlig rymdopera utom att folk kan förvandla sig och är robotar. Och så kan man leka fram och tillbaka med spel i olika skalor.

Alla de här tre går givetvis att kombinera.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,873
Lucka 21 föreställer en blåhudad barbarkvinna som höjer ett stångvapen med avlång klinga mot skyn. Vapnet glöder lätt, som om det håller någon form av energiladdning.

I den här luckan finns en lista på technomagiska/högteknologiska närstridsvapen till Svärd & Svartkonst. Vapnen har samma specialregler som sina ordinära motsvarigheter, men femdubbla priset.

Hypermerkuriskt bastardsvärd 1t8+2
Energidolk 1t4+2
Dolk, telluriskt silver 1t4+2
Pneumatorisk handyxa 1t6+2
VariGrav-kortsvärd 1t6+2
Teleskoplans 1t6+2
Etertyngd morgonstjärna 1t8+2
Elektropiska 1t2+2
Argoneggat spjut 1t6+2
Fotonstav 1t6+2 (behöver laddas i solsken en timme per dag, annars som vanlig stav)
Mikroexplosivt stridsgissel 1t8+2
Vibroklubba 1t6+2
Ultrakinetisk stridsyxa 1t8+2
Plasmaglav 1t10+2
Vortexsabel 1t8+2
Ortomantisk zweihänder 1t10+2

För att göra fler högteknologiska vapen, hitta på ett technobabbligt namn och lägg till +2 på skadan. Om du vill, lägg till en specialregel som med fotonstaven.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 23 föreställer en trind man som stressar hårt för att göra sig iordning inför morgondagens maraton.

Alla nödrims moder
Alla renars foder
Alla skepps roder
Alla systrars broder


Helt enormt coolt! :D Och så mycket material.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 24: Jack Skellington med en tomteluva.


SPOILER!!!


12 OSR Skelett redo att spelas!
Uzal
HP: 1
AC: 14
Stats: Alla är 10 utom Str som är 12
Utrustning: Ruttnande läderrustning, Morgonstjärna, flaska med syra


Vrutrol
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Dex som är 12
Utrustning: Armborst, 7 armborspilar, 40 fot lång kedja


Hescu
HP: 2
AC: 20
Stats: Alla är 10 utom Con som är 12
Utrustning: Rostig tung rustning, rostig sköld, död sataniskt getfoster med 6 ögon


Shorick
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Int som är 12
Utrustning: Ingen
Specialförmåga: Kan använda formeln Sleep en gång om dagen.


Thytor
HP: 1
AC: 12
Stats: Alla är 10 utom Wis som är 12
Utrustning: Ruttnande tygrustning, träklubba, ohelig symbol
Specialförmåga: Kanalisera negativ energi 1d6 om dagen (läker de odöda och skadar de levande)


Brungad
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Cha som är 12
Utrustning: 3 kastpilar, 10 fot lång pinne, svart kåpa, människomask


Iskou
HP: 2
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Str som är 12
Utrustning: Skelett dräkt, Svärd, tändstål
Specialförmåga: Är i hemlighet en människa utklädd till ett skelett. Behöver verkligen det här jobbet.


Zegrol
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Dex som är 12
Utrustning: 10 dolkar, en stege, låsdyrk


Tsagren
HP: 2
AC: 18
Stats: Alla är 10 utom Con som är 12
Utrustning: Tung rustning, rostig hillebard, 10 tegelstenar i en säck


Xaikar
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Int som är 12
Utrustning: Kofot, hammare, 100 spikar
Specialförmåga: Kan använda formeln Magic missile två gånger om dagen.


Natas
HP: 1
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Wis som är 12
Utrustning: Piska, ohelig symbol, 14 liter napalm
Specialförmåga: Kanalisera negativ energi 1d6 om dagen (läker de odöda och skadar de levande)


Pustox
HP: 2
AC: 10
Stats: Alla är 10 utom Cha som är 12
Utrustning: Kniv, nät, stor påse med giftigt godis
Specialförmåga: Kan härma alla ljud han har hört perfekt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,344
Location
Enköping
Helt enormt coolt! :D Och så mycket material.
Tack för komplimangen. Om du har åsikter om upplägg eller nåt så tar jag gärna mot feedback och förslag.

En till lucka 24? Hur räknar kreatörerna på wrnu egentligen? Den föreställer en krälande massa i en mörk klyfta.

De krälar i mörkret, pringer och spinner
Äventyrare hackar tills blodet rinner
En gammal regent får här en present
i sin kvinnliga motsvarighet


 
Top