WRNUs kreativitetskalender 2023

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Lucka 6 och 7
är en dubbellucka inuti kökspojkens tankar om den unga grönklädda kvinnan omgiven av busar som visar
ett bildspel av hur kökspojken och skogskvinnan vuxit upp tillsammans, hur kvinnan uppvaktats av en man i pråliga kläder och hur kökspojken råkat höra sin systers bittra gråt när hennes månblödning inte kommit. Mannen i pråliga kläder ignorerar skogskvinnans kontaktförsök. Sista bilden är hur kvinnan ger sig av från sina föräldrars hus, ut i skogen utrustad med pilbåge och stor mage.
 

verec

Warrior
Joined
12 Jun 2021
Messages
208
Location
Göteborg
Lucka 7: En till kuriositet till Symbaroum

En ihoprullad oljetavla på hudkanvas som stinker nått förfärligt. Målningen är ett kaos av färger bildandes en brun massa. Dock, i ena hörnet, finns en otroligt vacker fot avbildad, en magnifik kvarstod av det förlorade motivet. Foten är så otroligt skickligt teckna att foten verkar vilja lämna målningen… Vidare tycks foten ha litet annorlunda utseende var dag den betraktas, liksom om den rört sig under natten…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 8: Ett rejält julbord

Dag 8: Mot slutet av förmiddagen kommer Göran förbi och bjuder alla på lunch. När de kommer tillbaka till lagret har någon målat ett enormt pentagram med spetsen nedåt på sidan av lagret med svart färg. Om någon undersöker pentagrammet närmare upptäcker de att det inte är färg utan verkar vara målat med en blandning av blod och mänsklig avföring.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
295
Location
Stockholm
Lucka 9:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. You are in search of books gone missing from your library and want to inquire in the most diplomatic way if Avarius, a temperamental collector of fine and exotic items, might have news on their whereabouts.

DoR01-Avarius.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 9: En liten tomtenisse sitter vid en dator

Dag 9: Direkt efter lunch slutar datorsystemet fungera. Det är något centralt, IT jobbar på det, inget att göra förutom att ta en paus och vänta på att det löser sig. Under pausen kommer det plötsligt ett högt skrik från utanför byggnaden. Det låter som om en kvinna håller på att bli mördad. Om utredarna lämnar byggnaden för att undersöka vad som händer är ingen där. När de kommer in igen fungerar datorerna men en av dem är inloggad på ett okänt konto vars användarnamn är ”Undertecknad”. Om de pratar med IT säger de att det inte finns ett sådant konto och det måste vara en bugg. Bara logga ut och logga in på rätt konto.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 10: En docka med ett plåster på pannan

Dag 10: När utredarna kommer till lagret har någon brutit sig in (låset är sönderslaget med verktyg). I lagret har någon ställt upp fyra skyltdockor. Tre av skyltdockorna är klädda i normala kläder, två av dem är kvinnor och en är en man. Den tredje är en kvinnlig docka som har armarna och benen avskurna. Ansiktet på dockan är avbränt och smält. De andra tre dockorna står runt den sargade dockan som ligger på golvet i pentryt. Kontaktas Göran, kommer han att ringa polisen. Oavsett om utredarna eller Göran ringer dem kommer poliserna Jennifer Granqvist och Niklas Svensson att komma, fråga alla om de sett något konstigt, ta med sig dockorna som bevis. Göran (om han meddelas) kommer ordna en låssmed som sätter ett nytt lås på dörren till lagret. Om Göran inte meddelas och får reda på vad som hänt senare kommer han vara upprörd över att han inte informerades.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
295
Location
Stockholm
Lucka 10:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. Today you venture to the Sulphur Pools to meet your trusted spy in secret. Pestilentia, friend of creatures of the night, is a reliable source of information for all things big and small. As the mist clears you feel someone looking at you and turn around.

DoR04-Pestilentia.jpeg
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 11: En badbalja fylld med rykande varmt vatten.

Dag 11: När utredarna kommer till lagret på morgonen fungerar inte elen. Eftersom resten av kvarteret har el verkar det vara en propp som gått. Det går dock inte att hitta proppskåpet… Om utredarna själva tar till extrema metoder kan de hitta källaren där proppskåpet finns, annars kan de kontakta supporten (eller Göran som kommer kontakta supporten åt dem). Personen som supporten skickar är Linda Jansson som kommer sucka över att hon var tvungen att ta fram ritningarna för saker är så dumt gjorda här. Hon kommer sedan flytta kylskåpet, dra undan plastmattan och öppna luckan som leder ner i källaren. Källaren är ett stort betong utrymme med en stege ner i det. Här finns ett proppskåp på väggen bredvid stegen. En stor uppsättning verktyg så som sågar och släggor hänger också på väggen. Flera dunkar med rengöringsmedel och klorin står i hörnet bredvid en uppsättning helt ny städutrustning. Längs väggen finns en dörr som inte leder någonstans, öppnas dörren finns bara betong bakom den. I rummets mitt finns en metallbalja, stor nog att en person skulle få plats i den. Linda kommer att sätta igång elen, säga att om den lägger av igen kan de testa att starta den själva innan de ringer henne, och kör med det tillbaka till kontoret.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Lucka 11
är trälådan i furstens sovrum, och när du öppnar den
hittar du flera sönderrivna brev. När du pusslar ihop dem hittar du mestadels affärskorrespondens, men ett av dem sticker ut. Det doftar starkt av viol. Texten, skriven i flödande stil med rött bläck, lyder "Vill bara tryna med dig! Din gylta." Ovanför ditt huvud dyker ett frågetecken upp.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 12: En röd dörr med en grön krans hängandes på den.

Dag 12: Arbetet fortgår. När det är dags för lunch hörs knackande från källaren. Tillkallas någon annan slutar det. Om utredarna går ner i källaren upptäcker de att det knackar inifrån dörren som inte leder någonstans.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 13: Lucia tågar in. Ljuset från hennes krona faller så att man inte ser hennes ansikte.

Dag 13: Det är Lucia! Förmiddagen kommer att gå till att vara på kontoret, äta julfrukost och mingla med kollegor från olika delar av kommunen. Något som kommer hända här är att Birgitta Piletorp som är 60 år gammal och jobbat på socialtjänsten sedan hon var 23 vill prata med utredarna. Hon har hört att de jobbar i lagret och berättar att hon hörde talas om lokalen på det tidiga 2000-talet. Den skulle vara en del av ett projekt att bygga om lokaler till kontorsutrymme som aldrig kom igång. Den enda som jobbade där ute var Elsie Möller som var socialsekreterare på den tiden och ville ha någonstans tyst och lugnt att jobba.

Om man gör efterforskningar på Elsie Möller så får man reda på att hon sade upp sig år 2007. Efter detta finns det inget att hitta om henne. Hon hittas inte om man söker på henne, hon verkar aldrig ha haft någon social media, hon äger inga företag och har inte blivit dömd för något. Hon har gjort sin deklaration men har inga inkomster efter 2007 enligt denna. Man kan få reda på lite mer om man talar med Göran som var socialsekreterare samtidigt som Elsie var det. Han minns mest att hon var professionell och höll sig för sig själv. Han minns också att hon slutade för att jobba på något hon talade om som en ”sannare” myndighet, men han minns inte vilken myndighet det var. Han minns det för att hon alltid pratade om den på samma sätt.
 

hedmeister

Kollegiemagistrat
Joined
15 Oct 2021
Messages
368
Lucka 13
Tjuven Kvarg Enkula spärrar upp sitt enda öga. Luckan är hans svartalfslika mun och när den öppnas
blottas de bruna tänderna. En pratbubbla kommer ut: "Ja svär ja va ensam om å råna furstens karavan! Nä nä släpp yxan, jag ska va ärli! Det va Rövaredrottningen! Ja va bara me på ett hörn! Ja ja ja ska visa vägen till hennes gömställe! Bara ni int tar huve mitt!" Han ställer sig darrande upp från stolen i värdshuset och går som en piskad hund mot utgången.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 14: En pepparkaksgubbe kikar busigt ut från bakom en kastrull.

Dag 14: Knackandet från källaren är tillbaka. Men nu är det högre och pågår hela tiden. Efter ett tag kan det höras kvävda skrik från källaren. Om utredarna går ner i källaren ser de att dörren som bara ska ha betong bakom sig nu leder in i en mörk korridor. Filmas korridoren är där endast betong bakom dörren. Ljudet upphör plötsligt när utredarna kommer fram till dörren. Om någon går in i korridoren är den ungefär tio meter lång och slutar tvärt. Väggarna är av betong och målade svarta, fukt tränger igenom färgen och bildar feta droppar. Elektronik som tas med in i korridoren slutar fungera ordentligt. Ficklampor blinkar eller slocknar helt och mobiltelefoner börjar göra märkligt knastrande ljud. Om någon hämtas eller tillkallas slutar där vara en korridor innanför dörren. Om någon står i korridoren när någon kommer befinner de sig plötsligt i källaren vid dörren eftersom korridoren inte längre finns eller visar några tecken på att någonsin ha funnits.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 15: En tomtenisse ligger och snarkar med en julklapp som kudde.

Dag 15: Det är mitt i natten. En av utredarna finner sig själv i lagrets källare klädd bara i det de sover i. Luckan upp till lagret är stängd och går inte att öppna. Plötsligt börjar den stora baljan mitt i rummet fyllas med smutsigt vatten. Vattnet bara fylls i baljan som från botten upp och det syns inte var vattnet kommer från. Dörren som bara ska ha betong bakom sig är öppen och där inne syns ett stort mörkt rum, en skepnad som inte pratar rör sig närmare genom dörren. Om utredaren fokuserar på baljan kommer skepnaden som rör sig i rummet utrusandes med ett skrik och tar tag i utredaren. Skepnaden är en kvinna i smutsiga trasor som en gång var kläder vars ansikte är ett stort infekterat sår. Om utredaren fokuserar på dörren kommer istället samma kvinna upp ur vattnet i badkaret, skrikandes och tar tag i dem. När kvinnan tagit tag i utredaren vaknar denne i sin säng. Utredarens fötter är smutsiga och har små sår som om hen gått utomhus. När utredarna kommer till lagret är luckan till källaren öppen och baljan i källaren är full med smutsigt vatten. Resten av dagen flyter på utan incident.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,666
Lucka 16: En snögubbe

Dag 16: Det har snöat jättemycket under natten och det är svårt att ta sig till lagret. När utredarna kommer till lagret och öppnar dörren är det för en sekund som att dörren öppnas in i ett omöjligt stort utrymme som är becksvart och luktar våt betong. Detta släpper dock efter ungefär en sekund och dörren öppnas då så klart in i lagret som den ska göra. Resten av dagen flyter på utan incident tills utredarna ska gå hem. Den första utredaren som öppnar dörren ut ser då kvinnan vars ansikte är ett fruktansvärt infekterat sår ståendes i en svart korridor. Kvinnan rycker till som om hon hör dem och rusar sedan rakt mot utredaren. Plötsligt är hon och korridoren borta, och dörren leder ut ur byggnaden som den ska göra.
 

Frederik J. Jensen

Thoughtful Dane
Joined
16 May 2014
Messages
295
Location
Stockholm
Lucka 16:

You are visiting Paludasaxa, a refuge for the magically gifted. You want to form a team of wizards that can battle the forces of Hell. Today you have an appointment with Sylvia, brewer of plans and potions. You have heard that in particular her herbal tea is very good.

DoR06-Sylvia.jpeg
Illustration by Claudia Cangini for the game Death of Rapacus by Frederik Jensen.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,386
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Bonuslucka 16:

Ett vägskäl.
När du reser österut längs den gamla landsvägen finns ett vägskäl.

Man väljer mellan att resa vidare över heden och ängarna, ner förbi Sebastaiklostergård och de ägor och bönder som hör till detta. Här finns många platser att spendera natten på er väg mot utmarken och äventyren.

Reser man istället mer norrut, upp över heden i riktning mot Kappbergen så leder vägen genom en djup dyster skog. Där uppe, inne i skogen finns en gård för de sjuka och behövande. Men det ryktas att skogen inte är säker för den som reser utan beskydd eller stoltserar med sina rikedomar.
 
Top