HP Lovecraft - The Rats in the Walls
Jag försöker ta mig igenom den förfärliga författaren H.P. Lovecrafts alster, då de groteska idéer och tankar som vrängts ur dennes vanvettiga skrifter är något som ligger mig nära om hjärtat. Ställvis har, och likaså kommer den antagligen igen, viljan sviktat inför den monumentala, mentala ansträngning som den fördömda Lovecrafts voluminösa texter, alla samlade i den ytterst mörka och sinnesförvridande antologin Necronomicon, innebär. Ändock, denna dag fann jag mig, återigen, exhumerandes denna förkastliga styggelse till skrift...
The Rats in the Walls överraskade med att ha ett mindre ansträngt språk än de föregående noveller jag tagit mig genom nyligen. Uppbyggnaden är god och man får en bra porträtt av huvudpersonens bakgrund, vilken faktiskt är intressant och inte är helt uppenbar (vilket ofta är fallet). Dock, snart får man ganska starka djupdyk i Lovecrafts dåliga sidor - bla genom en familjekatt. Tyvärr verkar den även föregå själva historien, som verkar ha ett "evolutionärt" tema. Det är även en liten "twist" på slutet.
Sammanfattningsvis, för mig en ointressant kärnhistoria, men samtidigt en relativt välskriven berättelse utöver detta. Samtidigt lyfts den ofta som en av de bättre i Lovecrafts samling, vilket samtidigt förvånar mig då mina förväntningar var högre ställda. I dagsläget är det inte många av de mer kända berättelserna kvar...
Vi får se vilka som blir favoriterna i slutänden, men hittills har From Beyond, Herbert West och The Case of Charles Dexter Ward varit läsvärda.