Jag såg just klart The Stand. Den nya alltså, där Skarsgård är Flagg. Jag såg den på HBO Max.
Jag tyckte om den. Man får nog köpa att det här är en jätte-religiös serie med en väldigt kristen metaplott, och att en del av de budskap serien har kan upplevas som en smula… konservativa. Men det är ändå en intressant plot, med intressanta och mestadels välskådespelade karaktärer och sådär.
Jag tror att jag sett en tidigare filmatisering och läst boken, men i båda fallen är det nog helt säkert över 20 år sedan. Jag struntar alltså fullständigt i hur nära bok eller tidigare filmatiseringar den här är. Allt jag säger att om man tar den här bara som den är, som ett verk i sig, så funkar den. Även om sista avsnittet känds helt och hållet onödigt.
Det sämsta i hela serien var nog Trash-can man, som spelades lite som om man bett någon på 90-talet gestalta en person med CP-skada. Inte så jävla nyanserat porträtt alltså. Jag menar, karaktären är ju åtminstone i den här versionen en biroll som knappt får något utrymme alls, så man kanske inte fick plats med så mycket nyanser, men… nej, det här kändes mest ganska pinsamt.
Men ja, i övrigt var den värd att se åtminstone.